Ervaringen keizersnee gevraagd.

Discussie in 'De bevalling' gestart door 81kaatje, 7 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 81kaatje

81kaatje Actief lid

26 mei 2015
    391
    43
    28
    Dames,

Ivm stuitligging wil ik graag ervaringen horen van dames die keizersnee gehad hebben.hoe lang duurde het voor jullie kindje bij je lag?Hoe ging het met borstvoeding?hoe ging het herstel?
    ze willen een draaipoging doen,wat is dus sowieso niet zie zitten!wat is mijj recht?ik kan dit toch weigeren?

Groet kaatje

2. Smiley23

Smiley23 Actief lid

9 aug 2014
    232
    55
    28
    Vrouw
    Zuidholland
    Ik lees graag mee.. ik heb ook een geplande keizersnee gepland staan ivm stuitligging. (Eerste zwangerschap)
    Ik heb 2 draai pogingen gehad zonder succes helaas.. je kan dit idd ook weigeren hoor. Dat is je goed recht!
    Waar ik wel blij mee ben is dat ze in het zh waar ik heen ga, gentle sectio doen! Mocht je nog niet weten wat dan inhoud moet je het even Google. Ze doen het nog niet in ieder ziekenhuis maar ik vind het iets geweldig en zeker voor de mammas die bv willen gaan geven.

X

3. 81kaatje

81kaatje Actief lid

26 mei 2015
    391
    43
    28
    Had er inderdaad nog niet over gehoord! Dat lijkt me veel prettiger inderdaad!
    Dank je wel!
    Ik hoop echt dat de baby zich nog bedenkt en alsnog goed gast liggen.

4. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik had een ongeplande keizersnede waar ik ondanks alles positief op terug kijk.

Ik had al een ruggenprik en in de OK werd er wat bijgesloten. Ik lag en mijn man zat naast mij. Ik heb fysiek weinig last gehad. Vanwege het gebrek aan verplegend personeel (ongepland) mocht ik geen huid op huid. Mijn man gelukkig wel. Na een uurtje hechten en 'uitslapen' mocht ik de baby voor het eerst vasthouden. Borstvoeding was een ramp!

5. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik had een spoedkeizersnede op 12 mei j.l. Ik vond de ruggenrpik echt heel erg meevallen, daarna werd er een soort föhn op me gezet om
    Me warm te houden, al met al duurde het een minuut of 10 voordat ze uit m'n buik werd gehaald. Mijn man zat naast me en mocht over het scherm meekijken toen ze eruit kwam.
    Ze ging Meteen ff mee met de kinderarts, en toen alles in orde bleek werd ze direct op mijn borst gelegd. Het dichtnaaien duurde ongeveer een half uur/drie kwartier en al die tijd was ze bij me, tegen me aan. Op de verkoever werd ze aangelegd voor het eerst en ze hapte meteen goed en heeft toen drie kwartier 'gedronken'. BV ging meteen goed. Diezelfde avond nog een morfine prik gekregen tegen de ergste pijn. De volgende dag mocht ik al gaan douchen met hulp en heb ik nog veel gelegen, rechtop is pijnlijk. De dag erna mochten we al naar huis. Toen nog zeker een week thuis gebleven en veel gelegen, na de kraamweek ging het allemaal al een stukje beter. Al met al denk ik 4 weken pijn gehad maar het gaat echt elke dag stukje beter. Na 6 weken stond ik alweer in de sportschool. Litteken is netjes geworden dus daar ook geen klachten van. Ik vond het achteraf allemaal heel erg meevallen!

6. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.646
    1.252
    113
    randstad
    Ik had geplande KS ivm stuit. Vond het heel raar aanvoelen op de OK dat gewoel in je buik. Maar t deed geen pijn. Gelijk kindje bij me mogen houden en gelijk aangelegd op de uit slaapkamer. Op dag 2 zittend gedouched en op dag 3 lekker naar huis had beter dag later gekund want kon nog niet zelf overeind komen in bed. Bv is met kolven prima op gang gekomen ons kindje was klein dus ze kon niet goed aanhappen. Ik heb ruim 4 mnd fulltime gekolfd en ze heeft daarna nog tot 5 mnd bv uit de vriezer gehad. Maar productie was dus prima op gang gekomen ondanks de KS. Wel pas na 2 dagen eerste melk gekolfd daarvoor kwam er niets uit of slechts een mini druppel.
    Na een week of 6 voelde ik me wel weer OK en ben ik het huishouden weer op gaan pakken.

7. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.275
    2.035
    113
    #7 rijo, 8 jul 2015
    Laatst bewerkt: 8 jul 2015
    Mijn zoon is vorig jaar met een ks ter wereld gekomen, een geplande gentle sectio ivm stuitligging. Het infuus moest een keer opnieuw, de ruggenprik ook. Ik kreeg een katheter voordat de ruggenprik werd gezet. Mijn man mocht er niet bij zijn toen de ruggenprik werd gezet. Ik werd op de operatietafel gelegd, mijn man kwam naast mij zitten en er kwam iemand vertellen wie er allemaal in de OK waren. Ik kreeg een warmtedeken over me heen. Na een paar minuten na de ruggenprik hoorde ik de gyn zeggen dat ze gingen beginnen en ik geloof dat mijn zoon er toen binnen tien minuten uit was. Er wordt inderdaad veel aan je buik gesjord. Mijn ruggenprik werkte niet meer nadat mijn zoon er uit was dus ik heb veel pijn gehad, maar dit is eerder uitzondering dan regel (gelukkig!). Heb hier wel een trauma aan overgehouden waarvoor ik emdr therapie heb gehad. Mijn zoon brulde meteen nadat hij uit de buik werd gehaald, hij werd kort nagekeken door de kinderarts en werd toen meteen bij mij gelegd. Het duurde zo'n 45 minuten voordat ik weer netjes dichtgenaaid was. Daarna gingen we naar de verkoeverkamer waar mijn zoon voor het eerst werd aangelegd. Let er wel op dat dit goed gebeurd, zodra het pijn doet meteen stoppen. Ik heb hier meteen gigantische kloven gekregen :( De borstvoeding kwam wat later op gang, ik heb heel veel gekolfd in het ziekenhuis. De katheter mag er, als alles goed gaat, na ongeveer een dag uit. Dan moet je uit bed, en serieus, als je die eerste keer uit bed moet denk je dat je dood gaat :p Maar als je eenmaal uit bed bent gaat het snel beter. Schrik niet als je een groot blauw plek overhoudt aan de ruggenprik. Ik mocht op dag 4 naar huis. Het herstel ging erg voorspoedig.

Een draaipoging mag je zeker weigeren! Jouw lijf, jouw beslissing! Ze hebben het bij mij ook geprobeerd, maar ik zou hier niet nog een keer voor kiezen. Het voelde echt niet fijn...

Heel veel succes!!!

8. 81kaatje

81kaatje Actief lid

26 mei 2015
    391
    43
    28
    Bedankt voor jullie reacties.gelukkig geen horrorverhalen!

9. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Ik ben helaas een van de weinige gevallen waarbij de geplande ks niet zo lekker verliep en hoop dan ook dat t deze keer een normale bevalling wordt.

Het zetten van de ruggenprik zelf viel me mee, maar al snel daarna zakten mijn bloeddruk en hartslag en kreeg ik het idee te moeten vechten voor mijn leven. Gelukkig spoten ze iedere keer iets in het infuus waardoor ik weer bijkwam, maar ik heb het als zeer angstig ervaren en heb er PTSS aan over gehouden. Mijn herstel zowel lichamelijk als psychisch heeft ruim anderhalf jaar geduurd, maar had erbij ook zware bi dus dat telt ook mee natuurlijk.
    Mijn zoontje kwam ook nog eens niet ademend ter wereld en werd dus gelijk aan de beademing gelegd op de neonatologie. Nadat ik gehecht was en mijn tenen weer kon bewegen ben ik met bed en al de neo opgereden en werd mijn zoontje bij me gelegd. Bv kwam erg goed op gang.

10. Calimerootje

Calimerootje Niet meer actief

Hier 2x geplande keizersnede gehad ivm eigen gezondheid.
    Bij de oudste mocht ik na 3 dagen naar huis en weinig last. Dochtertje ging met man mee naar de afdeling, nadat ze heel even had mogen vasthouden en zien. Na half uur op uitslaapkamer mocht ik ook naar de afdeling. Borstvoeding verliep vanaf de ks meteen goed. Herstel ging probleemloos.

Bij de jongste was ik binnen 48 uur thuis. Maandagochtend geboren, dinsdagochtend zelf uit bed, toilet en douche. Dinsdagnacht zelf eruit en dochter verschoond. Kon meteen rechtop lopen, geen pijn gehad. Ook thuis kon ik meteen weer bijna alles.
    Dochtertje kwam meteen bij mij te liggen nog op de ok. Speciale buikband, waardoor we huidophuidcontact hadden. Zo is ze bij mij gebleven tot op de afdeling. Ook op ok al wat proberen te drinken.
    Wat mij en man echt een fijne ervaring.

11. sankyra

sankyra Actief lid

5 mei 2011
    377
    1
    18
    Vrouw
    Pesaja
    HeescH
    Mijn eerste kindje lag onverwachts ook in stuit en werd een spoedkeizersnee .. en kijk er heel erg positief op terug hij mocht na al zijn onderzoekjes .. naar mij toe ;) ...
    en de papa`s mogen in sommige ziekenhuizen er gewoon bij aanwezig zijn.

mijn 2e kindje waar ik nu van zwanger ben .. lag ook in een stuit .. ze wouden bij mij ook uitwendig draaien ... maar toen rade iemand mij moxa therapie aan .. of dat echt werkt geen ideej maar mijn kindje is iig gedraaid en ligt nu heel goed en ook al iets ingedaald :) ...

Maar ik snap jou punt hoor als ik niet wist dat er ook natuurlijke geneeswijze is om te proberen had ik ook weer voor ks gekozen . ;) ...

heel erg veel succes.

12. JackieSt

JackieSt Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.124
    0
    36
    Drenthe
    Hier ook een hele goede ervaring met een gentle sectio. Mijn dochter werd gelijk bij me op de borst gelegd en de arts heeft de onderzoeken bij mij op bed gedaan op de uitslaapkamer. Ik heb dus alles gewoon meegekregen. Ik heb in totaal 3 dagen in het ziekenhuis gelegen. Had een kamer voor mij alleen en mijn dochter lag naast mij in een co-sleeper. Ideaal want ik kon haar niet makkelijk uit een bedje pakken! Voor de borstvoeding heb ik wel wat moeite moeten doen en die kwam eigenlijk pas goed op gang toen we thuis kwamen. Maar dat kwam misschien ook omdat mijn dochter met 37+4 al gehaald is.
    Bij mij hebben ze trouwens ook een draaipoging gedaan en dat is ook heel erg meegevallen. Het is alleen niet gelukt en de poging werd al gauw gestaakt. Ik zou het zelf wel proberen.

13. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.308
    2.591
    113
    Hier een ongebaande en een geplande ks gehad.
    Bij de eerste heb ik vreselijk veel pijn gehad.
    Kon me dagen bijna niet zelf draaien. Hadden flinke bekkenklachten de en bijbanen een dag weeën gehad waarvan een paar keer een weeenstorm.
    De ruggenprik was zalig!!
    Het leek me altijd heel eng maar ik inmiddels zoveel pijn dat ik de anesthesist wel kon zoenen.
    Bv is ondanks de pijn erg goed op gang gekomen.

Bij de tweede ging ik er fit in.

Jammergenoeg ging eerst mn bloeddruk helemaal onderuit waardoor ik heel misselijk werd en bijna flauw viel.
    Nadat dochter was geboren kwam er veel bloed in mn buikholte waardoor ik heel erg schouderpijn kreeg en weer bijna onderuit ging.
    Herstel ging veel sneller gelukkig en bv kwam ook weer goed op gang.

14. 81kaatje

81kaatje Actief lid

26 mei 2015
    391
    43
    28
    Ik lees dat de borstvoeding goed op gang komt,maar konden jullie ook uit de borst voeden of moesten jullie kolven?mijn zwager en schoonzus hebben dit met ruggenprik meegemaakt,inderdaad dat ze het idee hadden dat het licht uit zou gaan,dit is ook 1 van mijn angsten.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.450
    36.359
    113
    Ik heb 3 keer een ks gehad, de eerste 2 waren na een behoorlijk traumatische aanloop van een bevalling geweest waardoor ik al uitgeput de ks in ging. Het herstel verliep ook erg lastig, bij mijn oudste kwam de bv bijna niet op gang (waarschijnlijk door heel hevig bloedverlies, dat mijn lichaam eerst mijxelf ging redden zeg maar, hij heeft dan ook geen bv gehad).

Mijn dochtertje, 2e bevalling heb ik 2 jaar zelf gevoed.

Mijn 3e ks, een geplande natuurlijke ks, was eigenlijk gewoon een heel mooie ervaring. Ik kreeg mijn zoontje gelijk bij mij, lekker bloot op mijn buik en op de verkoeverkamer lag hij al aan de borst. Het opstarten van de bv ging nog wat moeizaam, maar ook hem heb ik ruim 2 jaar gevoed.

Die geplande ks is echt heel goed bevallen, het blijft een operatie en het herstel blijft pittig, maar het was echt geen negatieve ervaring (zeker niet tov de 1e 2 haha).

Qua ruggenprik, bij mijn 2e bevalling ging dat dus even mis, ik voelde mij moe worden en zag mijn bloeddruk enorm dalen en toen "viel ik in slaap". Mijn man schrok zich rot, maar binnen 5 seconden gaf de anethesist mij een tegenmiddeltje en niks meer aan de hand, ze houden je echt heel goed in de gaten.

Mijn tip, zoek alsjeblieft naar een ziekenhuis waar ze een natuurlijke ks uitvoeren, want je kindje gelijk bij je krijgen, of 2 uur later gewassen en gevoed maakt een enorm verschil!

16. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.282
    1.443
    113
    Ik heb ook een ks gehad ivm stuitligging. Ik vond het echt super 😀. Ruggenprik deed geen pijn en iedereen was kei aardig. Je word ook echt goed in de gaten gehouden tijdens de operatie. Bij mij mocht ik mijn zoontje maar ff zien omdat zijn longen niet goed waren. Ik mocht na 2 dagrn uit bed en in het begin deed lopen enz pijn maar dit ging echt heel snel beter. Na 4 dgn liep ik gewoon overal rond.

Ik krijg dit keer weer een ks (is nu ingepland voor in aug) want de kleine ligt weer in stuit. Ze wilde hem draaien maar dat wilde ik niet.

Succes

17. 81kaatje

81kaatje Actief lid

26 mei 2015
    391
    43
    28
    Bedankt dames..ik loop in het ĺumc ivm zwangerschaps diabetes en het overlijden van mijn vorige kindje.volgens mij doen zw daar wel aan natuurlijke keizersnee

18. lamee

lamee Actief lid

14 feb 2012
    172
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje lag ook in stuit, ik heb wel twee keer een versie geprobeerd maar ze wilde echt niet draaien.

Ik wilde heel graag zelf bevallen en vind het nog steeds jammer dat het zo gelopen is maar buiten dat vond ik de keizersnede prima en ook de tijd erna viel me mee.

Ik kreeg op de afdeling een katheter op de OK een ruggenprik waar ik echt niks van gevoeld heb. Om iets over 8 begonnen ze en om 17 over 8 is ze geboren. Ik kon via een scherm naast mij meekijken. De anesthesist gaf aan wanneer ze er bijna was zodat ik haar geboorte kon zien. Ze werd langs t doek gehouden en gecontroleerd daarna werd ze heel even bij me gelegd en is mee gegaan naar de afdeling.
    Nadat ze klaar waren met mij ging ik naar de uitslaapkamer en toen is meteen naar de afdeling gebeld zodat m'n man en dochtertje konden komen.
    Ze heeft toen meteen bij mij gedronken en dat ging heel goed. Ik heb nooit hoeven kolven de borstvoeding kwam meteen goed op gang.
    Toen we van de uitslaapkamer naar de afdeling gingen mocht m'n dochtertje gewoon bij mij blijven liggen.
    Na 3 dagen mocht ik al naar huis.. Bij het begin was het wel pijnlijk met lopen en vooral met hoesten. Maar na 2 weken kon ik al best een aardig stukje lopen.
    Het is mij alles meegevallen.

In het ziekenhuis waar m'n dochtertje geboren is kon je ruim een maand later een natuurlijke keizersnede krijgen. Dat was dus in het nieuwe jaar

19. Tibo

Tibo Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.543
    0
    36
    Hier was de keizersnee niet gepland, na het nakijken, schoonmaken enz mocht mijn man hem vast houden, hij zat naast mij, ik was zo ziek op dat moment dat ik hem ook nog niet vast kon houden, was alleen maar aan het overgeven.

In de uitslaap kamer mocht hij bij mij liggen, huid op huid, heerlijk. :)
    Herstel ging redelijk, al ben ik te snel te actief geweest en kreeg ik na een paar dagen wel ff een klap, moest even gas terug nemen.
    Maar ik vond het geen nare ervaring

20. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Wat betreft de keizersnede heb ik echt een geweldige ervaring gekregen. De ruggenprik werkte goed, en binnen 10 minuten had ik mijn meisje bij me. Ze werd wel eventjes nagekeken, maar daarna mocht ze gelijk bij mij liggen. En we mochten toen het gehecht was, gelijk door naar de kraamsuite, ipv naar de verkoever. Heerlijk vond ik dat. :) En mijn man mocht gewoon overal bij zijn, vanaf de ruggenprik tot aan de kraamsuite.

Het herstel vond ik ook reuze mee vallen. Alleen de eerste nacht had ik echt pijn. Maar daar kreeg ik pijnstilling voor.
    De dagen er na vielen harstikke mee.
    En na een paar dagen deed ik al zelf mijn meisje in bad. :D

Na 3 natuurlijke bevallingen vond ik dit echt een mooie ervaring! :)

Oh en de borstvoeding kwam prima op gang, maar het deed pijn dus het liep niet lekker. Ben er dus ook vroeg mee gestopt.

Heel veel succes TS!

Deel Deze Pagina