Placenta bestaat uit 2 delen, wel verbonden

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door MvM, 19 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MvM

    MvM Niet meer actief

    hallo Vk's.

    Vanmorgen ben ik op controle geweest bij mijn gyn.

    Bij de echo constanteerde zij dat mijn placenta uit 2 delen bestaat die onderling wel door bloedvaten verbonden zijn.
    De navelstreng van mijn kindje zit in het dunste gedeelte.

    Ik was nogal overompeld door dat bericht en heb wel gevraagd of dat geen kwaad kon, ze stelde mij gerust en vertelde dat het vaker voor kwam en dat het alleen de taak was van de Vk of Gyn om tijdens de bevalling er goed op te letten dat de gehele placenta naar buiten komt.

    Mijn placenta functioneerd prima, want qua groei word ons kindje nu geschat op 1354 gram wat volgens de gyn past bij een zwangerschap van 29+1 en ik ben nu 28+2

    Ze heeft wel een medische term genoemd voor hetgeen de placenta aan gaat, iets van lobobia oid.
    Ik heb geprobeerd wat meer informatie te vinden op het internet, maar ik kan er niets over vinden.

    Kunnen jullie mij wat meer uitleg geven over wat dit nu precies betekend, wat dit inhoud en mijn grote vraag is nu ook even: kan het zijn dat er in het begin 2 kindjes zijn geweest? (ik heb een echo gehad met 8 weken, 1 kidnje gecontanteerd)
    En wat is nu de exact medische term?

    Verder heb ik in het eerste trimester geen bloedverlies gehad.
    Wel bij 24+6 weken en hiervoor ook in het ziekenhus gelegen.
    Ook vorig weekend wat bruin verlies gehad.

    Hoop een (voor mij) duidelijk antwoord te mogen ontvangen.

    Groetjes MvM
     
  2. Immie

    Immie Verloskundige

    17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi MvM,

    Een twee lobbige placenta word ook wel placenta bilobata genoemd.
    Vaak vind de diangnose pas plaats na de geboorte van de placenta en vliezen. De reden dat het eerder tot uiting kan komen is omdat je bloedverlies hebt gehad gedurende je zwangerscahp. Ze gaan dan kijken of het bloedverlies afkomstig is van je placenta. Ook is het bij een bilobata van belang om te weten waar de placenta delen precies liggen,indien het over je baarmoedermond heen strekt kan een vaginale bevalling worden afgeraden maar ik begrijp uit je verhaal dat de placenta niet voorde baarmoedermond (uitgang) ligt. Je hoeft je hier geen zorgen over te maken, de kleine krijgt goed te eten! En dat is het aller belangrijkste.
    Imke
     
  3. MvM

    MvM Niet meer actief

    Hoi Immie,

    Bedankt voorje heldere antwoord.
    Ik heb net even op internet gekeken en eigenlijk ben ik behoorlijk geschrokken van de rampscenario's die daar beschreven worden :confused:
    Sommige sites raden zelfs uit voorzorg een keizersnede aan.

    Wat moet ik hier nu mee, hoe groot is de kans dat die verbindingsader knapt?

    Kun je me een beetje gerust stellen?

    Liefs MvM
     
  4. Immie

    Immie Verloskundige

    17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoihoi,

    Ik had dit al een beetje verwacht, had in eerste instantie onder mijn bericht PS ga niet googlen geschreven maar vond dit nu ook weer niet kunnen.
    Er word alleen een keizersnede geadviseerd als de vaten of een deel van de placenta over de uitgang heen ligt. Dit is bij jou niet het geval. De kans dat er iets gebeurt is klein tot nihil. Net als wat de echoscopiste zei, de verloskundige moet opletten of de placenta wel in zijn geheel afkomt. Echt waar er is geen reden tot bezorgheid!

    Imke
     
  5. MvM

    MvM Niet meer actief

    Immie, bedankt voor je antwoord.

    Ik heb intussen ookal weer contactgehad met de ass van de gynen die vertelde mij hetzelfde.

    Ik heb nog wel een aantal vragen aan de gyn, die stel ik gewoon mijn volgende controle.

    Google is fijn, maar je leest idd ook de meest verschrikkelijke verhalen, we gaan gewoon weer genieten!

    THNX!
     

Deel Deze Pagina