probeer zoveel mogenlijk rust te nemen. Ik heb meiden naast me gehad (in ziekenhuis) Die doordat ze een week volledige rust hadden zelf gingen groeien maar de baby's ook bij 1 meisje in 1 week tijd is de baby bijna 800 gram zwaarder geworden simpelweg door rust. Als je al een kleintje hebt , laat oma/vriendin/zus enz. hem/haar zoveel mogenlijk dagen nu even ophalen en ga gewoon in je bed liggen/bak liggen Rust in ieder geval. het kan alleen maar helpen. je doet ongemerkt nog zoveel als er al een dreumes rond loopt, dat probeer ik eigenlijkte zeggen. ik hoop dat het gewicht voor jullie aan de hoge kant uitvalt.. Succes in ieder geval..
@ mimi83 Je hebt gelijk, rusten is het beste, het valt idd niet zo mee als je al een ukkepuk hebt rondlopen maar ik probeer hem zoveel mogelijk "uit te besteden" Vandaag en morgen logeert hij bij oma en opa en kan ik heerlijk rusten. Ben net nog lekker eventjes in bed gaan liggen, wat een luxe!!!! Alleen het gekke is, dat mijn zoontje geboren is met 38 weken en hij woog 2615 en toen had ik nog geen kids.. ik denk dat het ook een beetje in de genen zit. Ik hoop dat ze straks toch een fatsoenlijk geboorte gewicht heeft. Ze heeft dan wat meer reserves bij de bevalling.
Hoi hoi, ik ben vanmorgen bevallen van een zoontje: Jeremiah. Hij weegt 2120 gram. Ik ben door middel van tabletten ingeleid vanwege de groeiachterstand. Na de 2e tablet zette het door. Toen de placenta eruit kwam zagen we de reden van de groeiachterstand. De placenta had zich aangelegd in 2 delen. 1 deel zat aan mijn rugkant en 1 deel aan de bovenkant. En daar tussen in zat de navelstreng. Daardoor kon er niet voldoende voedingstoffen naar hem komen.
Hi Jenifer!! Van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoon!!!!! Het is een kleintje maar het zal vast helemaal goed met hem komen!! Hadden ze het niet van te voren op de echo kunnen zien van de navelstreng? Geniet maar lekker van je wondertje en nogmaals van harte gefeliciteerd! Groetjes Bella
Ik snap ook niet waarom ze het niet gezien hebben. Bij de nacontrole ga ik dit ook zeker aan mijn gyn vragen. Mijn zoontje ligt nu op de medium care afdeling omdat hij zich nog niet op temperatuur kan houden en hij kan nog niet goed drinken. Maar hopelijk mag hij binnenkort mee naar huis. En bij mij klopte de echo's dus wel. Hij werd vorige week maandag geschat op 2054 gram en volgens de echo zou hij vandaag 2200 gram wegen. En hij weegt 2120gram. Dus best wel nauwkeurig vind ik zelf Veel succes woensdag, en laat je even weten op hoeveel ze je kleintje schatten. Groetjes
@ jenifer Het is inderdaad raar dat de gyn het niet gezien heeft? Of zal het moeilijk te zien zijn geweest en komt zoiets vaker voor? Lig je nu nog in het ziekenhuis of mocht je naar huis? Was de bevalling verder wel goed verlopen? Had je er lang over gedaan? Ik ben vandaag weer naar het ziekenhuis geweest en ik kreeg nu weer iemand anders. Ze vertelde me dat ze geen groei echo kon maken omdat er minder dan 8 dagen tussen de vorige echo zat. Ze zei dat je dan valse metingen kreeg. Aaaghrrrrr!!!!!Ze heeft wel een normalen echo gemaakt om te kijken of ze er goed bij lag en de baby maakt het goed en ze had ook nog voldoende vruchtwater. Volgende week woensdag gaat ze weer een groei echo maken (bij 38 wk) en als ze dan niet gegroeid is tegenover week 36 dan laten ze het komen. Maar nu weet ik niet hoe ze het gaan doen... of keizersnee of net zoals bij jou?? met tabletjes.... Stom... ben het vergeten te vragen en het is toch best belangrijk Hmm.. waarom ben ik dat vergeten te vragen... zucht.... Dus we hebben nog een spannend weekje voor de boeg. Weet je al wanneer je ventje naar huis mag? En geef je borstvoeding of is fles voeding nu gemakkelijker? Wat een vragen he Groetjes Bella
Hier ook een kleine baby. Afgelopen maandag werd hij bij 33w5d geschat op 1850 gram terwijl dat minimaal 2200 zou moeten zijn...Ze konden niks vinden: bloed was goed, ctg was goed en dopler/flowmeting was goed, beentjes waren uitzonderlijk lang, hoofdje iets klein (maar dat zit in de familie) maar lijfje loopt 2,5 week achter.... Lig dus nu al 2 dagen verplicht te luieren op de bank en moet elke dinsdag aan de ctg en dopler om hem in de gaten te houden. Denk de hele tijd: heb ik te veel gedaan, was ik te druk? Waarom groeit ie nu niet lekker?? @Bella: ja al die vragen dat snap ik hoor! maar waarom bel je de poli niet even en stel je ze aan de verpleegkundige? dat vinden ze echt geen probleem hoor. Ik kan je er helaas niet mee helpen.
Wat worden jullie goed in de gaten gehouden zeg. Bij mij is met week 36 geconstateerd dat mijn kleine veel te klein was. Ik moest ook een groei echo, en daar zagen ze dat vooral haar hoofdje te klein is. Ze liep met haar hoofdje 4 weken achter en met haar beentjes 2 weken en haar buikje 3. Ik moest de week daarop komen voor een doppler, maar alles was goed.. God zijn dank! De week er op moest ik komen voor een groei echo, en ze zagen daar dat ze wel wat gegroeid is, maar nog steeds erg klein is.. Verder hebben ze het helemaaal niet over inleiden of iets gehad..
@ Maria74: Jaa ik herken je gedachte, heb ik teveel gedaan? ben ik te druk geweest? Ik ben van nature geen stil zit type, maar ik probeer me nu gedeist te houden, veel op de bank hangen en rustig aan doen. Het is wel heel moeilijk want ik voel me verder prima, plus ik heb zoontje van 3 die veel aandacht vraagt. Maar op de woensdag en donderdag zit hij op het kdv en doe ik het heeeel rustig aan. Ik moet morgen nog even naar de vk (ondanks dat ik overgedragen ben naar het ziekenhuis) ze willen graag weten hoe het gaat dus ik zal mijn vraagjes maar op gaan schrijven Ik lees dat je gecontroleerd wordt met ctg en dopler, dat heb ik nog niet gehad. ik heb vooralsnog 2 echo's in het ziekenhuis gehad. 1 groei echo en een gewone echo. Bij 36 weken woog ons meisje 2200 Ik hoop zo dat ze volgende week woensdag is aangekomen.... bij haar lopen de de beentjes gelijk met 37 weken en het hoofdje en buikje 2,5 week achter. @ Mamalief: gelukkig is alles goed met je kindje! dat is het allerbelangrijkste. Hebben ze de groeiachterstand opgemerkt bij de vk of het ziekenhuis? Ik moet eerlijk zeggen dat ik het al een hele tijd aangaf bij de vk dat ik zo'n kleine buik had. Ze maakten zich geen zorgen totdat week 35 aanbrak. Mede omdat ik me zorgen maakte werd ik doorgestuurd voor een groei echo... gelukkig maar!! Nu wordt ik goed in de gaten gehouden.
Tja ik heb het 'geluk' in het ziekenhuis te lopen ivm met onze icsi: al die controles zijn wel erg fijn inderdaad, er wordt heel adequaat gereageerd door de gyn en arts ass. en alles wordt dus zeer strikt 'bewaakt'. Hoop heel erg voor je dat je baby is gegroeid Bella! Ik snap met een kleintje erbij dat rust pakken moeilijk is, pff zeker als je (ik ook!) geen stilzitter bent, maar altijd wel een klusje ziet Mamalief ben jij naderhand helemaal niet meer gecontroleerd dan? Misschien toch eens navragen bij de vk of ze kunnen checken of ze nu wel lekker op groei loopt?
Hoi hoi, Ik ben dus ingeleid vanwege de groeiachterstand. Ik heb vanaf week 32 wekelijks doppler-groei echo gehad. Normaal gesproken zitten er 2 weken tussen de groeiecho's maar omdat jeremiah steeds verder in groei achter liep deden ze het wekelijks. Ook moets ik vanaf 35 weken om de dag komen voor het ctg. En met 36.5 weken wilden ze geen risico meer nemen. Alleen was het toen druk op de verloskamers dus ben ik 2 dagen later ingeleid. Omdat mijn kindje klein was moest ik tijdens de bevalling continue aan het ctg blijven. Ik mocht 2 keer heel even douchen maar ze wilden de conditie van hem goed in de gaten houden omdat kleintjes soms slecht reageren op de weeën. Maar het ging helemaal goed en zijn apgarscore was 9/10/10. Wel heeft hij tot vandaag op de neonatale medium care unit gelegen. Hij kon zijn lichaam niet goed op temp houden en het drinken ging niet zo goed. Maar nu gaat het super Hij mocht vandaag naar huis en weegt nu 2000gram. Dus nu hoeft hij alleen nog maar flink te groeien. Ik had een placenta bilobata met een insertie van de navelstreng. Dat wil zeggen een 2 delige placenta met aders die onbeschermd over de vliezen liepen en de navelstreng kwam uit op de vliezen en niet op de placenta. Dit kan heel gevaarlijk zijn als je vliezen breken op de plek waar de aders onbeschermd liggen. Je kindje kan dan dood bloeden. Ik ben hier heel erg van geschrokken. En besef me dat ik erg veel geluk heb gehad. Bij mij zat er dus een reden achter en achteraf gezien ben ik blij dat ik het niet tijdens de zwangerschap wist want anders dan zou ik me nog meer zorgen gaan maken. En ik wil nog even zeggen dat ook mijn buik klein was en ik maar 3,5 kilo was aangekomen. Maar het belangrijkste is dat mijn mannetje gezond is en dat alles goed is gegaan. Groetjes
Jeetje jenifer wat een verhaal! Maar wat super om te lezen dat je mannetje het zo goed doet! Gefeliciteerd dat je je zoon mee naar huis mocht nemen. Van die placenta kunnen ze volgens mij met een echo ook niet zien? tenminste ik heb ook bijna wekelijks echo's en ze laten de placenta wel zien, maar echt heel goed bekijken lukt niet lijkt mij. Maar je navlstreng was dus wel goed doorbloed gezien je dopler's? Toch eng en apart dat je hiermee hebt rondgelopen! Heel veel geluk gewenst met de kleine en dat ie maar héél goed gaat groeien!
@ jenifer, Jeetje dat is inderdaad schrikken zeg! Gelukkig is het goed afgelopen! Wel heeel fijn dat je zoontje mee naar huis mocht. Geniet er lekker van. @ Maria74, Dankje wel, ik hoop ook dat ze gegroeid is woensdag... we proberen positief te denken. Hoe houd jij je aan je rust? Laat je de huishoudelijk taakjes voor wat het is? of doe je toch wel iets in het huishouden? Ik probeer alles over te dragen, maar het gaat moeilijk ik betrap mezelf erop dat ik toch nog wel dingen blijf doen. Het stofzuigen en dwijlen doet mijn man.
hihi tja ik heb een poetsdame die elke maandag 3 uur komt dus het hele huis wordt door haar gepoetst, is een enorme luxe, zeker nu. Verder doet mijn vriend de kleine klusjes veel tussendoor en ik kook wel (anders is het echt niet te eten), en ik haal hier en daar en lap overheen, zoals de keuken na het koken of de trap (wit en snel viezig). Merk wel dat ik netseldrang krijg (wil ramen lappen, keukenkastjes uitboenen, gordijnen wassen...)en een beetje gefrusteerd raak dat ik daar niks mee 'mag', maar heb net mijn moeder aan de lijn gehad en die komt volgende week langs zodat ze me kan helpen met mijn frustraties. heb wel besloten dat ik de boel nu gewoon d ebole moet laten en als ik me ergens aan erger (vloer, toilet) dan draai ik me gewoon om: héél moeilijk!! Maar dan vraag ik het of aan mijn vriend of ik kijk de andere kant op. Eerst ook maar eens een nieuwe groeiecho en dan zien we wel verder Ik lig dus echt hele dagen op de bank, heb nog geen kleintje rondlopen en een poetsdame, en dat is gewoon een hele luxe positie. Voor jou is dat veel moeilijker, wel begreep ik van mijn gyn dat het al heel goed is als je per dag zo'n 2 uur overdag echt gaat liggen en bij voorkeur even gaat slapen en gewoon geen zwaar werk doet of iets doet waar je je echt voor moet inspannen (zoals dweilen), dat scheelt schijnbaar al een hele hoop. Heel veel succes woensdag! Ik duim voor je!
@bella, de navelstreng was wel goed doorbloed volgens de echo. Maar ze vermoedde dat het toch aan de placenta lag. Alleen konden ze dat niet zien. na de bevalling zagen ze dus de placenta en toen zeiden ze dat dat de reden was waarom hij niet goed groeide. Doordat de navelstreng niet op de placenta zat maar op de vliezen kon er niet voldoende voedingstoffen naar mijn kindje komen. Meiden. doe rustig aan. Rust veel overdag en hopelijk is jullie kindje groter bij de geboorte dan wat ze op de echo's schatten. Groetjes
Ikzelf kreeg ook een groeiecho op een donderdag, ivm vermoeden groeiachterstand. Ze schatte mijjn dochter toen op 1800 gram. De dinsdag erna is ze geboren en woog 2105 gram.
Hier vandaag opnieuw dopler gehad. Flow was niet helemaal ok navelstreng leek wat vernauwd. Zat binnen de marge maar op het randje. Verder zag gelukkig alles er goed uit. Dus volgende week weer een dopler en groeiecho, hopelijk is ie een beetje gegroeid.
@Maria74, pff spannend zeg, gelukkig is alles goed, maar het zijn toch dingetjes waar je over kan gaan stressen he? Hopelijk is het volgende week nog beter....en is ie gegroeid. Ik zag je berichtje over het poetsen, hihi heeeeeel herkenbaar. Ik doe nu ook weinig, maar alles is een doorn in het oog, haha. Ik heb ook zo'n witte trap, en een kat..... je raad het al, iedere dag liggen er kleine haartjes op die trap.. GGRRR. Mijn man zegt, ik doe 2x in de week die trap stofzuigen... meer niet want anders blijf je aan de gang!!! het liefst zou ik het iedere dag willen doen... maar het gaat nu niet Gisteren is mijn moeder geweest, ze heeft de ramen gewassen!! Heerlijk ik kan weer naar buiten kijken @ Jenifer, Jammer dat ze het niet op de echo's kunnen zien hoe de placenta eruit ziet.. maar ik houd je op de hoogte wat er morgen gezegd wordt bij het ziekenhuis... Morgen weet ik of ze weer wat gegroeid is.. fingers crossed!!
Ik duim voor jullie alle 2. Ik ben benieuwd hoeveel ze je meisje schatten. @maria74, wat is nu het gewicht van je kindje?
@Bella: fijn he zo'n moeder? . Doe het rustig aan en ik duim hard voor je! @Jenifer: vorige week bij 34w5d werd hij geschat op 1850 gram, waar hij 2200 gram had moeten zijn. Liep zo'n 2,5 a 3 weken achter zei de gyn. Tot een week of 26 liep hij nog op schema. is dus echt iets van de laatste periode. Aaahh zie nu opeens de foto in je avatar! Is dat 'm? Wat een lief klein ding!