Kleine beentjes bij 20-weken echo

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Hanneke2, 28 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hanneke2

Hanneke2 Lid

25 jan 2013
    12
    0
    0
    Beste verloskundige,

2 weken geleden had ik de 20-weken echo. Volgens de echoscopiste was alles goed. Ze noemde wel even tussen neus en lippen dat het kindje ietsje kleiner was dan verwacht zou worden gezien de duur van de zwangerschap, maar dat leek ze niet als een probleem te zien. Ik heb me er verder geen zorgen om gemaakt.

Nu kwam ik gisteren bij de verloskundige en deze merkte, na het bekijken van de uitslagen van de echo, op dat de beentjes van de baby qua lengte nog net binnen de marge vallen (op de ondergrens) en dus relatief kleiner zijn dan de rest van het lijfje. Ze leek hier zelf overigens niet bezorgd over.

Ik merk echter dat het me niet meer loslaat. Zeker omdat ik eerder verhalen heb gehoord en gelezen dat relatief korte beentjes een aanwijzing kunnen zijn voor het Syndroom van Down. Ik heb geprobeerd mijn verloskundige te bellen om dit nogmaals te bespreken, maar ze belt me helaas niet terug.

Wat ik me nu afvraag is of ik me onnodig zorgen maak (komt dit bijvoorbeeld vaker voor zonder dat er sprake is van Down, hoe groot moet de afwijking in lengte zijn voordat dit zorgwekkend is, kan dit weer bijtrekken...) of dat ik er verstandig aan doe om een second opinion / nog een echo / vervolgonderzoek aan te vragen?

Alvast heel erg bedankt voor je reactie!

Hanneke

2. Evelien

Evelien Fanatiek lid

23 jul 2012
    1.874
    0
    0
    Hoi,

Ik snap dat je je zorgen maakt. Wat ik begrijp is dat de meting wel gewoon binnen de curve valt. Dan staan korte benen niet in relatie met het down syndroom, als het beentje niet meer binnen het normale valt wel. Je verloskundige is daarom ook niet onbezorgd. heb je zelf ook korte benen toevallig? Ben je klein? hier kan het heel goed aan liggen. Als je je echt zorgen blijft maken kan je altijd vragen of je nog een echo mag bij 27-28 weken. Dan kan het er weer anders uit zien dan bij deze echo. Het is slechts een moment van meten he, vergeet dat niet.

groeten evelien

3. Hanneke2

Hanneke2 Lid

25 jan 2013
    12
    0
    0
    Hoi Evelien,

Bedankt voor je reactie. De meting valt inderdaad nog net binnen de curve (op de ondergrens). Volgens mij wordt dit aangeduid met P3. Ik vind dit zelf een miniem verschil met een wél zorgelijke uitslag.
    Zowel mijn man als ik zijn niet klein en hebben vrij lange benen. Mijn ouders hebben wel allebei korte benen, maar ik weet niet of dit wat zegt...

Inmiddels heb ik in overleg met mijn verloskundige een extra echo geregeld, zodat we kunnen zien of de beentjes al dan niet goed meegroeien. Ik blijf het heel spannend vinden.

Groetjes Hanneke

Deel Deze Pagina