Fraude bij de belastingdienst

Discussie in 'De lounge' gestart door Alieke, 5 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alieke

    Alieke Fanatiek lid

    10 okt 2007
    3.793
    157
    63
    De titel zeg het al..

    Ik zal het kort proberen uit te leggen:
    2 weken geleden kregen wij een brief over de kinderopvangtoeslag, dat ze bericht hebben gekregen dat ons rekeningnummer gewijzigd moest worden en dat per direct dat geld daarop gestort zal worden.

    Wij stonden met grote vraagtekens, wij kennen dat rekeningnummer helemaal niet!! Ook hebben wij helemaal geen wijziging doorgegeven. Wel 2/3maanden geleden over ons nieuwe inkomen, daar kregen we binnen een week een brief over terug wat het nieuwe toeslag zou worden.
    Ik ging natuurlijk eerst aan mezelf twijfelen, ik dacht misschien heb ik dan een nummer in t verkeerde vakje gezet maar nee, dat nummer staat bij ons nergens bekend.

    Vriendlief heel veel contakt met de BD gehad. Deze week kregen we een brief dat er een bericht naar diegene -die het geld heeft ontvangen- gestuurd is om te vragen het geld terug te storen. Mocht hij dat niet doen, krijgen wij zijn gegevens en dan mogen wij zelf er werk van maken :(
    Vriend was over de rooie en heeft meteen gebelt. Ze zeggen nu dat ze een PERSOONLIJKE brief van MIJ hebben ontvangen + een handtekening(!) over die wijziging. Ik heb NIKS op de post gedaan, ik doe ook alles via Digi-D en ik wist meteen.. dit klopt niet.
    Later kreeg mijn vriend een ander aan de telefoon want zijn collega had zomaar opgehangen en die vertelde dat er de laatste tijd veel fraude gepleegt word :x Diegene heeft nu mooi onze toeslag van ruim €900,-!!

    Heeft iemand hier meer over gehoord?!
     
  2. Alieke

    Alieke Fanatiek lid

    10 okt 2007
    3.793
    157
    63
    Mijn vriend mag trouwens maandag weer contakt met hun opnemen want dan is die man die ermee bezig is weer aanwezig. Wij willen namelijk die brief wel eens zien!!
     
  3. kikker1

    kikker1 Fanatiek lid

    22 jan 2011
    2.078
    879
    113
    Vrouw
    Jeeeeetje, wat een verhaal zeg!
    Nee, nog niet eerder over gehoord maar wij maken geen gebruik van de kinderopvang dus geen toeslag.
    Ik weet ook niet hoe je zou moeten handelen maar ik denk dat ik de Jurofoon zou bellen. In ieder geval altijd alle correspondentie bewaren en namen en tijdstippen noteren van wanneer je met wie gesproken hebt.

    Heel veel succes!
     
  4. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Volgens mij hoef jij helemaal niet te bewijzen dat jij dat niet hebt gedaan. Dat moeten zij doen.
    En zij moeten er verder werk van maken naar de persoon die het nu heeft ontvangen en jullie gewoon jullie toeslag betalen.

    Zeker als je het anders met digi-D doet.
     
  5. Mikki77

    Mikki77 VIP lid

    17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Wat een situatie! Maar even een tip: ik zou me zéker niet laten afpoeieren door de Belastingdienst dat jullie het nu maar met de ontvangende partij moeten uitzoeken. De Belastingdienst heeft zelf een werkwijze die fraudegevoelig is, want iedere gek kan dus namens een ander een brief met het sofinummer en handtekening sturen, om geld op zijn rekening te krijgen. Dat zou niet moeten kunnen, en de Ombudsman heeft zich daar ook over uitgesproken, zie link: Nationale Ombudsman: Procedures Belastingdienst fraudegevoelig - Plein+

    Als de Belastingdienst niks voor jullie wil doen, en jullie het geld niet terugkrijgen, zou ik een klacht bij de Belastingdienst indienen (op de site van de BD staat hoe je dit doet). Als dit niks uithaalt, zou ik de klacht voorleggen bij de Ombudsman.
     
  6. olga

    olga VIP lid

    26 mei 2006
    10.528
    0
    0
    woerden
    Alieke, dat is een rotsituatie zeg! Dat het dus zomaar mogelijk is, zegt al genoeg over hun systeem...IK zou inderdaadproberen de BD het zelf te laten uitzoeken en oplossen.
     
  7. Boeketje

    Boeketje Actief lid

    30 nov 2009
    430
    18
    18
    Zuid-Holland
    Verhaal komt (heel) erg bekent voor. Bij ons gaat het om de zorg- en huurtoeslag (die wij "gelukkig"niet ontvangen en geen recht op hebben). Elke maand krijgen zowel ik als mijn vriend een brief van de belastingdienst dat ons rekeningnummer is gewijzigd in een voor ons onbekend rekeningnummer (steeds verschillende). Een week daarna krijgen we een brief dat er een wijziging is doorgegeven maar zij geen aanvraag voor huur-/zorgtoeslag hebben ontvangen. Na die brief krijgen we 4 enveloppen met aanvraagformulieren. We worden er ONTZETTEND moe van!! Het duurt al sinds november en niemand bij de BD kan ons vertellen hoe of wat. We hebben zelfs al aangifte gedaan bij de politie (bij ons zou het namelijk om misbruik van de digi-d gaan). Na 2 klachtenbrieven nog steeds geen reactie van de BD.
    Hoop dat het bij jullie snel(ler) opgelost gaat worden aangezien bij jullie ook daadwerkelijk geld overgemaakt worden.
    Je bent dus niet de enige ;)
     
  8. Alieke

    Alieke Fanatiek lid

    10 okt 2007
    3.793
    157
    63
    Boeketje; Wat bizar zeg!! Echt belachelijk dat dit zomaar kan!! Wij zijn nog het meeste boos nu wij weten dat het "bekend" staat en dat de BD vol blijft houden dat het onze onderneming is geweest! Uiteindelijk toch 1tje van de zoveel die wij gesproken hebben die het durft te zeggen.

    Ik vertrouw echt niks meer, hoe kunnen ze aan mijn BSN-nummer bijvoorbeeld komen?! Ik ben ook héél benieuwd watvoor handtekening onder die brief staat!
     
  9. Boeketje

    Boeketje Actief lid

    30 nov 2009
    430
    18
    18
    Zuid-Holland
    Het is idd echt onvoorstelbaar dat dit kan! Bedoel wat moeten wij in godsnaam met 20 aanvraagformulieren voor toeslagen die wij niet willen en waar wij geen recht op hebben! Als je dan voor de zoveelste keer belt met de BD krijg je steeds verschillende antwoorden (overigens wel meestal aardige medewerkers). Maar ze kunnen niets en sommige zeggen vanalles waardoor je nog "banger" wordt (bedragen die je zelf terug mag betalen e.d.). Ik kom echt geen stap verder bij de "fraude-lijn". Zij kunnen alleen maar info aannemen (en als dat al eens is gedaan, kun/mag je niets anders dan wachten). Niemand die terugbelt met info. Nou dan heb je aan mij een verkeerde!! Ik blijf net zo lang bellen, elke maand weer) tot ik een antwoord heb (blijf wel altijd netjes). En nu ik aangifte heb gedaan geeft me dat wel meer rust (ik heb alles gedaan wat ik kon, zeg maar. Nu is het aan de belastingdienst).
    Hoop echt van harte dat het voor jullie makkelijker gaat! Jullie situatie is er wel 1 die sneller opgelost moet worden ivm het geld. Bij ons is het alleen "papier-ongemak" (totdat iemand ooit wel de toeslagen aan gaat/kan zetten. Hoop dat dat nooit gebeurt!!!).
    Hoe kan iemand er toch "plezier" aan beleven om mensen op te lichtten (kan er niet bij...)
     
  10. lique80

    lique80 VIP lid

    18 sep 2006
    7.763
    0
    0
    Programmeur
    Noord-Holland
    @Alieke, laatst toevallig rekeningnummer laten wijzigen voor autobelasting dit kan gewoon telefonisch, vond ik best vreemd, maarja dat zijn betalingen... Hopelijk snel duidelijkheid en je geld terug!!
     
  11. daphne78

    daphne78 VIP lid

    10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    alles wat op internet staat of waar via internet toegang tot te verkrijgen is... dat is dus vindbaar (helaas)...
    En je BSN staat inmiddels op best veel documenten, (paspoort, verzekeringspasje, rijbewijs), maar ook op post (gewoon brieven er tussenuit filteren)

    Mijn nichtje is zo haar spaargeld kwijtgeraakt, hadden mensen haar post uit de brievenbus gevist (woonde toen in een appartement) en konden haar rekeninggegevens wijzigen en alles er af halen.

    Ik vind het wel slecht dat als je direct na ontvangst van de brief van de belasting dat ze gegevens hebben gewijzigd, belt dat dit niet klopt dat ze het maar direct jouw probleem maken. Dat zou toch pas horen als je daarna geen actie ondernomen hebt en pas na een paar maanden denkt... hmm er klopt iets niet (terwijl je wel brieven hebt ontvangen uiteraard)...
     
  12. minniemouse25

    minniemouse25 VIP lid

    31 okt 2009
    5.712
    68
    48
    Vrouw
    disneyworld
    Ja klinkt bekend! Ik werk als gastouder en t gezin waar ik werk kreeg een maand of 3 geleden tzelfde. Nu blijkt er behoorlijk wat aan fraude te spelen en er schijnt een speciaal team voor te zijn bij de belastingdienst. Die hebben nu alles laten blokkeren en dingen geregeld zodat de toeeslag gewoon op de juiste manier geregeld blijft. Maar beangstiggend is t wel qua persoonlijke gegevens enzo!
     

Deel Deze Pagina