Knutselideeën voor peuter gezocht

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Miss Appletree, 12 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Hoi!

Weten jullie nog wat leuke knutselwerkjes wat ik met samen mijn dochter van 3,5 jaar kan maken? Of knutselideeën wat ze een beetje zelfstandig kan uitvoeren? Ik dacht dat ik wel creatief was, maar als het om kinderknutselen gaat, heb iktotaal geen inspiratie. :) Via Google werd ik ook niet wijzer en het zag er te ingewikkeld uit voor een kleintje.

2. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    He,

Je kutn haar laten verven met een kwast of met de handen. Of je spuit een dot scheerschuim op een placemat en laat haar lekker kliederen.
    Vrij tekenen met krijt, houtskool, potloden vinden ze meestal ook leuk.
    Verder kun je ook gerichte knutseldingen maken, maar het is voor een kind het leukste als ze de vrije gang kunnen gaan. Dit is goed voor de fantasie, motoriek.
    Spelen met klei, zand, steentjes, kralen, knopen, etc en deze in bakjes doen met of zonder lepel. vinden ze meestal ook leuk. Het gaat op deze leeftijd het meer om het proces waarin ze dingen ontdekken dan dat er een wezenlijk resultaat uitkomt.

Zo hebben wij vandaag gespeeld met gekleurde steentjes. Ik had ze een paar verschillende potjes gegeven die ze konden vullen met of zonder lepel. Ook een ijsblokjeshouder vonden ze erg leuk. Mooi om te zien dat het ene kind de stenen op kleur sorteerde in de bakjes, en dat een ander een toren bouwde van de potjes. Ze waren er een uur zoet mee hihi
    Ook had ik een spiegel beplakt met plakfolie (plakkant aan de buitenzijde) hier hebben ze allemaal stukjes rietjes op geplakt.

(ik ben gastouder en had 3 kinderen vandaag - 1, 1,5 en 3 jaar)

Zo even wat voorbeelden :)

3. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Op pinterest kun je heel veel vinden. Zoeken op peuter knutselen of sensoryplay

4. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Hoi Sammie, bedankt voor je reactie. Vandaag heeft ze getekend en ik heb haar waxkrijtjes gegeven. Alleen vond ze die eruit zien als snoepjes. :D
    Gister hebben we van toiletrolletjes wat gemaakt, maar dan doe ik bijna alles. ;)
    Laatst mocht ze een canvas vol kliederen met verf, maar jemig wat een bende wordt dat. Voor een keer niet erg, maar liever niet iedere dag. :)
    Of misschien moet ik andere verf nemen.

Het scheerschuim begrijp ik niet zo goed. Vind ik ook niet zo geschikt, want dat gaat ze volgens mij opeten.:)

5. highenergy

28 jul 2014
    86
    17
    8
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik heb ook een dochter van 3,5 en die is op het moment druk met knippen en plakken. Ze heeft haar eigen schaartje en knipt gekleurd papier, uit het intertoys boek, rietjes, oude tijdschriften enzo, en daarna gaat ze alles opplakken met lijm en (gekleurd) plakband. Ik heb ook nog een doos met oogjes, bloemetjes, diamantjes en ander actionknutselspul. Daar kan ze uren mee bezig zijn. Echt iets namaken van een voorbeeldje is vaak nog wat moeilijk, vind ik, en doe je meestal alles zelf. Veel te leuk om ze lekker zelf wat te laten maken.

Ook kan ze uren strijkkralen, wat een geduld heeft ze, geweldig om te zien.

Action verkoopt ook soort mozaiekplaatjes van vb Minnie Mouse, dan moeten ze gekleurde stickertjes op de juiste plaats plakken, en krijg je een mooi schilderijtje.

Kleien ook altijd goed, een bordje en mesje uit het speelkeukentje erbij en ze maakt het lekkerste eten voor me.

Waterverven, bv wc rolletjes, eierdozen of kleurplaten.

Canvas schilderijtjes inkleuren.

Misschien kan je er iets mee, succes :)

6. Joycey

Joycey Niet meer actief

Je kunt ook crêpepapier bolletjes op papier laten plakken. Mijn gastouder heeft hier altijd zulke leuke knutsels bedacht.

Nu hebben ze deze maand het thema 'eten', waarbij ze een pan op papier tekent, waar de kinderen dan zelf plaatjes van eten mogen opplakken die ze in de pan willen. Zo had mijn kerel plaatjes van een banaan, rookworst, rijst en nog iets in zijn pannetje geplakt. Ook maken ze met crêpepapier 'boerenkool'. Groene met witte bolletjes op een bordje plakken.

Vaak mogen ze schilderen en dan maakt mijn gastouder het af. Zoals de voor- en achterkant van klompjes, die dan later met een tussenstukje aan elkaar gelijmd worden. Of een lampion met de Sint Maarten. Ik heb een kerststal gehad waarbij de figuurtjes ingekleurd worden; dan plakt zij ze in een (beplakte!) kerststal.

Stickers opplakken vinden ze leuk of gewoon strookjes/stukjes papier.

Verder kun je natuurlijk ook zelf koekjes bakken met vormpjes en de peuters/kleuters de koekjes laten uitsteken/versieren.

Thuis ben ik meestal een beetje inspiratieloos; verder dan kleien, af en toe met zand spelen, verven, kleurboeken met potloden/stiften/wasco kom ik ook niet echt. Maar zoals hij gisteren besloot om hele verhalen met de kleivormpjes na te gaan spelen en de klei links te laten liggen, vermaakte hij zich volgens mij ook prima.

7. Shendari

Shendari Fanatiek lid

28 jul 2012
    1.628
    29
    48
    De action heeft ook hele leuke knutsel zakjes waar alles in zit zeg maar :D Meestal alleen zelf een eierdoos nodig. Leuk om te doen!

8. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Play mais! Ook bij action en vaak bij Kruidvat en speelgoedwinkels

9. Joycey

Joycey Niet meer actief

Wat doe je daarmee dan? Ik zie het wel vaker liggen, maar ik snap het principe geloof ik nog niet echt.

10. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38

Er zit een lapje bij dat je had maakt en goed uitknijpt, dan druk je de play mais licht op het natte lapje en dan kan je het op papier plakken of op een ander stukje mais.

11. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    3.5 jarige gaat toch geen schuim opeten??!!

Op pinteresr veel dingen gewoon even zoeken..

Tekenen op tarwemeel/meel: bakplat bestrooien en met vingers in
    Kralen op touw rijgen
    Veel kant klaar heeft djeco van klei tot vouwbladen etc kost wat maar je hoeft niets te doen zelf;)
    Knippen-plakken
    Klei op de kleurplaat uitsmeren
    Mandala inkleuren
    Watten plakken en beschilderen etc.
    Soort dingen kan je van alles bedenken. Hier doen ze dat op psz en kdv dus thuis doen we andere dingen meer sensorische en logische zoals zand, bouwen etc.. Hele dagen knutsel kan je ook weer niet;)
    Mijn dochter in nu bij het "plakken en knippen" fase dus ik teken wat vormen op papier die ze uitknipt en plakt. Simpel, 30 min bezig;))

Alle knutsel dingen bedoelt met rotzooi en veel opruim geval gewoon alles vies veilig maken en doen.
    Als je corrigeret leren ze vanzelf voorzichtig en netjes knutselen. Maar rotzooi hoort gewoon bij.

12. tuc

tuc Niet meer actief

Kijk maar eens op de link in mijn handtekening;)

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    Pinterest inderdaad!

En haar leren dat eten is om te eten en knutseldingen (en andere dingen) niet. ;)

14. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Tja, even proeven. ;) Scheerschuim vind ik geen speelgoed voor kinderen, maar blijkbaar vinden andere mensen dat heel normaal. :p

15. Joycey

Joycey Niet meer actief

Misschien is slagroom dan een leuke oplossing? :D

16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.825
    3.348
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ja superleuk is dat :) nouja, ene dochter vond het leuk, andere dochter houd niet van viezigheid aan haar vingers. En dan proeven, dat doen ze maar één keer :) . Leren ze gelijk dat alles wat er eetbaar/lekker uitziet, niet ook per definitie lekker/eetbaar IS :p

Wat ze bij ons op het kdv wel eens deden (en wij thuis daarom ook soms) een rol zilverfolie pakken en dan daarmee experimenteren. Uitrollen op de vloer, jezelf erin spiegelen, met blote voeten overheen lopen (voelen, maakt ook geluid) en hoe scheurt het en hoe propt het. Erg leuk!

Verder kan ik ook alleen maar zeggen: Pinterest - of - heel ouderwets :p - kijk in de bieb voor knutselboeken met peuters/kleuters.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Ik doe scheerschuim hier juist met de baby's...als sensomotorische activiteit.

18. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Mijn dochters hebben dat op het kdv ook gedaan.

19. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there

Ja, dat zou ze wel willen! :D:D

Grappig dat jullie de kinderen met scheerschuim laten spelen. Ook nog niet eerder van gehoord. Waarom staat er dan op de verpakking dan de waarschuwing dat je het buiten bereik van kinderen moet houden?:)

Ga mij eens wat meer verdiepen in de sensomotorische activiteiten.
    Ik dacht dat ze voor strijkkralen en speelmais nog te jong was. :)

20. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    We leggen haar al weken uit dat tandpasta niet om te eten is, maar zonder succes. :D;) En het is echt een pienter meisje.

Deel Deze Pagina