Waarom vruchtensap verdunnen?

Discussion in 'Voeding' started by Lentes, Apr 21, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lentes

Lentes Niet meer actief

Ik verdun het vruchtensap (100%fruit) altijd keurig voor mijn kleine dreumes omdat ik heb gelezen dat dat zo hoort...:D maar waarom en hoelang moet dat eigenlijk?

2. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Waarom? Omdat er heel veel (fruit)suikers zitten en veel calorieen in vruchtensap. Hoelang ermee doorgaan? Net zolang ze het pikken ;)

3. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

Aug 11, 2011
    1,291
    57
    48
    Inderdaad minder suiker en minder calorieen. Als je kindje minder zoet drinken is gewend zal hij/zij het ook echt niet missen.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Wat de dames hierboven zeggen:
    Er zit nog wel wat suiker in, fruitsuikers, maar toch. Dus lekker verdunnen zolang ze het best vinden.. Dan wennen ze ook niet zo aan het erge zoet..

Net als roosvicee, die hoef je ook echt niet zo zoet te mengen als op de verpakking..

5. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik las bij het cb dat het grootste gedeelte van het overgewicht bij kinderen komt door vruchtensappen. Als je het aanlengd heb je daar dus minder kans op.

6. Lentes

Lentes Niet meer actief

Aaah, ok.
    Ik wil altijd graag weten waarom ik iets doe ;)

7. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

Feb 13, 2011
    1,821
    72
    48
    Groningen
    Wij verdunnen de vruchtensap ook. Inderdaad om onze zoon niet teveel aan zoetigheid te laten wennen. Op de diksap-fles staat als bereiding 1 deel sap op 5 delen water: dat is echt onwijs zoet :$. Wij verdunnen eerder 1 deel sap op 20 delen water!

8. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik heb dat wel eens bekeken idd. Ik gebruik 5-10 ml diksap op 250 ml water. Dat is dus 25-50 delen water... 1 op 5 is gewoon niet lekker...

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wat je niet aanleert, hoef je ook niet af te leren.

Vandaag kreeg mijn zoontje een glaasje ranja/siroop, het eerste in zijn leven en hij rilde ervan! Heb er vervolgens de helft uitgemieterd en aangevuld met water en nog steeds wou hij het niet, was ook vies!
    Nee; dan liever een lekker aangelengd (dik)sapje!

10. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,814
    19,106
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Zoals hierboven al gezegd: meer vocht met minder calorieën.

Wij geven 5x per dag vruchtensap of (dunne) roosvicee. (Bij de hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes). Als hij op andere momenten iets wil drinken, krijgt hij water.

Vruchtensap is niet alleen 'slecht' voor het gewicht, maar ook heel slecht voor de tanden! Als ze de hele dag kleine beetjes vruchtensap lurken, is dat steeds een aanval op de tanden. Je kunt beter in één keer een hele beker drinken in combinatie met ander eten of drinken Je tanden krijgen dan toch al een zuuraanval te verduren.) Geef je tanden tussendoor rust en kans om te herstellen, door niks te eten of drinken behalve water.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik leng mijn eigen vruchtensap ook aan met water, veel dorstlessender en niet zo zoet. Dus je kunt er heel lang mee doorgaan...

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Idd vanwege de grote hoeveelheid suikers. Ik geef ook altijd verdund sap. Laatst op een verjaardag schonk mn schoonzus de beker van DL vol met sap ( van dat fris en fruitig spul ) en ze gruwelde ervan, beker weg... Toen toch maar weer verdund met water :)

13. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,814
    19,106
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ja, inderdaad. Sinds ik het voor mijn zoon verdun, doe ik er bij mezelf ook vaak een scheutje water doorheen. Niet zo veel als bij hem hoor! Maar ik vind het iets verdund inderdaad lekkerder.

14. renaatje86

renaatje86 Bekend lid

Feb 4, 2011
    597
    22
    18
    Ik ben kapster
    in het mooie drenthe
    Ik gebruik de roosvicee en dixsap meer als smaakje aan het water haha!

15. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    En denk dat cariës/ tandbederf ook wel hoog in het lijstje staat!
    Hier drinkt ze het liefst gewoon water de hele dag en natuurlijk haar melk tijdens de broodmaaltijden.
    's Middags krijgt ze vaak een bekertje diksap sterk verdund om te oefenen met een gewone beker. Deze gaat dan in 1x helemaal leeg, mede omdat het natuurlijk leuk is om uit een gewone beker te drinken, haha!

Share This Page