Kleine drinkt slecht

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Tienus26, 4 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tienus26

Tienus26 Actief lid

29 sep 2011
    137
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal..

Wij hebben een kleine man van ruim 1 week oud. Hij is gehaald met 37 weken in verband met een groeiachterstand. Nu kolf ik mijn borstvoeding af en geef dit per fles. Zelf aan de borst deed hij niet.
    We moeten hem om de 3 uur een fles van 60cc geven maar dit moeten we er vaak echt in proppen en soms drinkt hij het ook echt niet op. Ik maak me daar best zorgen over. Ik raak in de stress als hij zijn fles niet leeg drinkt. Aan de ene kant denk ik dan drinkt hij het maar niet als hij honger heeft laat hij het wel weten maar aan de andere kant denk ik hij MOET toch zijn melk op drinken want hij is al zo klein...
    Ik weet niet goed wat ik hier mee aan moet. Nu is de kraamhulp er nog maar die is over 3 dagen weg en dan ben ik bang dat het fout gaat... Hij heeft na de geboorte een week op de kinderafdeling gelegen en als hij dan niet goed wil drinken krijg ik de angst dat hij straks terug moet..
    Heeft iemand ook zoiets mee gemaakt? Of heeft iemand tips voor mij...

Alvast bedankt voor de reacties..

Groetjes een onzekere moeder :(

2. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Bel een lactatiekundige en laat haar meekijken! Een niet alert kind

Verder kan huid-op-huid-contact nooit kwaad, dus lekker allebei zo bloot mogelijk tegen elkaar om de reflexen scherp te houden en snel te reageren op hongersignalen.

Maar vooral: bel een lactatiekundige.

Sterkte!

3. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Als allereerste natuurlijk gefeliciteerd!

Maar balen dat je mannetje niet goed drinkt.

Hoe zwaar is hij nu? Je an het rekensommetje gebruiken wat hij ongeveer per fles moet drinken. Je doet dan 150xlichaamsgewicht en dat dan delen door het aantal voedingen per 24 uur.

Stel je kleine man weegt 2700 gram. Dan doe je 150x2.7en dat dan delen door bijv. 7 voedingen per 24 uur. 150x2.7=405 (dat mag hij dan per 24 uur hebben) en als je dat dan deelt door bijv. 7 voedingen dan kom je met dat gewicht op ongeveer 57 a 58 cc per fles.

Welke fles heb je? Sommige kids kunnen niet goed uit alle flesjes drinken. Soms past een smalle fles juist beter, kan zijn mondje beter omheen. Bij andere juist weer een bredere, dus soms is dat ook zoeken.

Het kan ook zijn dat zijn zuigreflex nog niet heel goed ontwikkeld is, zie je wel vaker bij kindjes die voor of rond de 37 weken geboren zijn. Dat komt dan vanzelf. Daardoor kan het ook zijn dat het borstvoeden nog niet echt wil lukken. Vraag anders idd een lactatiekundige om mee te kijken.

Hoe zijn zijn plasluiers? En poepluiers? Groeit hij voldoende? Is hij verder allert en tevreden tussen de voedingen? Moet je hem wakker maken voor elke voeding of meld hij zich zelf?

Als bovenstaande allemaal goed is en hij drinkt wat minder maar alles is verder goed dan hoort het waarschijnlijk misschien bij hem? Is het niet zo'n grote drinker.

En met bv uit de fles is het altijd een beetje gokken wat die kleintjes drinken. Borstvoeding is lichtverteerbaar dus het kan zo zijn dat hij juist meer drinkt dan de "normaal gesproken hoeveelheid", je weet immers ook niet wat ze uit jouw borst zullen drinken. Maar soms juist ook ongedraaid dat ze minder drinken. Kijk naar je kindje, over het algemeen geven ze zelf goed aan wat ze willen. Maar hou het wel in de gaten. Mochten zijn plasluiers minder vol en minder worden, niet meer tevreden, geen goede groei enz. trek dan aan de bel.

4. Tienus26

Tienus26 Actief lid

29 sep 2011
    137
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jaaa dat rekensommetje heb ik toevallig vanmiddag ook op het internet gevonden... Als ik het zo bekijk valt het allemaal nog wel mee... Hij drinkt 60 cc per fles. En vandaag voor het eerst allemaal leeg ook. Dus dat is al een hele vooruitgang.
    Hij weegt 2500 gram op het moment... Zijn poep en plasluiers zijn allemaal goed... We gebruiken op het moment een fles van Dr. Brown.. Hadden Avent maar de kraamhulp kwam met deze fles om eens te proberen.
    We hebben wel het idee dat dat ook wat beter gaat. Hij komt tot nu toe iedere dag wel wat aan... Vandaag was hij 40 gram aangekomen vergeleken met gisteren. Misschien moet ik er ook wat "makkelijker" mee omgaan... Maar op de kinderafdeling van het ziekenhuis zaten ze zo te hameren op zijn voeding. Ze propten het er letterlijk in...

Deel Deze Pagina