Hi allemaal, Wij overwegen om onze ‘kleine’ slurpende benzine auto in te ruilen voor een elektrische auto. Wie heeft er tips of ervaring met een kleinere elektrische auto met 5 zitplaatsen? Bedankt!
Hoe ver wil je er mee kunnen rijden? Wij hebben nu een Kia Niro, maar we hebben best wat proefritjes gemaakt en gekeken voor andere modellen en merken. O.a. Nissan Leaf - dat middenconsole was te breed en zat in de weg bij de benen van de bijrijder. Renault Zoë - reed lekker, maar bij mijn lengte weerspiegelde de ventilatie op het dashboard precies op ooghoogte in het raam. Weet niet eens meer hoeveel zitplaatsen hij heeft. Hyundai Kona - zat echt vreselijk achterin, soort licht gekanteld en weinig beenruimte. Reed verder prima. Dat doorzichtige schermpje had geen nut voor mijn man, die is te lang en keek er overheen. We zijn erg blij met de E-Niro. Hij rijdt lekker, zit lekker, er kunnen 5 personen in zonder opgevouwen te zitten en hij kan aardig lange afstanden afleggen. Mijn ouders hebben een elektrische auto van BMW. Volgens mij dat eerste model. Die is ook niet zo groot, je zit achterin niet zo prettig, weet niet eens of hij 5 gordels heeft. Voor hun een prima auto hoor, maar met kinderen lijkt hij me wat onhandig.
Hiervoor had ik een Hyundai Kona. Hele fijne auto met een ruime range. Nu heb ik een MG SV. Die rijd ook echt heel fijn maar de range is een stuk lager (de aanschaf prijs ook trouwens). Voor mij geen probleem omdat het de tweede auto is en eigenlijk alleen voor korte afstanden wordt gebruikt. Beide auto's zou ik zo aanbevelen en zijn ruim genoeg.
Hyundai Kona en Nissan e Niro zijn inderdaad fijne auto’s, maar ik zou ze niet klein noemen hoor je hebt toch wel best wat ruimte binnen, vooral de e Niro heeft een flinke kofferbak en als je auto nu een Toyota aygo hebt oid dan zijn ze vergeleken daarmee groot. Als je echt een kleine auto zoekt zou ik dan eerder voor een zoe gaan, of twingo (nog kleiner), Peugeot 308, Opel e Corsa, vw… vrijwel ieder merk heeft er een nu en vooral veel Europese merken hebben wat kleine(re) auto’s.
Renault Zoe. Die overwogen wij als tweede auto, maar sinds corona hebben we onze tweede auto verkocht en eigenlijk zelden gemist. En onze eerste auto (slurper) ingeruild voor een zuinige benzine auto.
Wij hebben een elektrische Golf. Valt wellicht niet meer onder klein. Zijn super tevreden! Nadeel is dat je er niet mee naar het buitenland kan, want dan moet je wel heel vaak laden.
Mijn auto is een mazda mx-30, volledig elektrisch. Geen grote range, maar het is onze 2e (boodschappen) auto dus ook niet nodig. Lekker ruim en rijdt zoooooo fijn.
Ik heb een grote elektrische auto (Skoda enyaq) en mijn man een Peugeot 208 elektrisch, die is een stuk kleiner (formaat van de vwpolo). Er zitten 5 zitplaatsen in en het bereik is zo'n 300-350km (afhankelijk van het weer en je rijstijl). Wij hebben bewust gekeken naar een kleinere 2e auto met wel een minimaal wltp van 300km, zodat je ook in de winter minstens 200km kan rijden. Wij zijn over beide auto's heel enthousiast.
Persoonlijk zou ik gewoon dealers af gaan en gaan kijken wat je past. Uiteindelijk kan de één een bepaalde auto geweldig vinden, waar de ander het dramatisch vind. Gewoon dagje uit van maken
Wij zijn ons aan het oriënteren op een enyaq. Hoeveel kilometer kunnen jullie er ongeveer mee rijden als hij volgeladen is? En hebben jullie de 60 of 80 variant?
We hebben de 60. Ik laad 'm meestal tot 80%. Net als alle elektrische auto's is het afhankelijk van snelheid en het weer. In de winter is de range gewoon lager dan in de zomer. Gemiddeld zit ik zo rond de 300km denk ik. Van de week volledig opgeladen en bijna 430km gereden (met nog 40km op de accu). Ik rij er veel mee (zo'n 5.000km per maand), heb de auto nu bijna een jaar en heb misschien een keer of 15x aan het fastned gestaan. In 10 minuten zit er dan weer zo'n 100km in, dus meestal kom ik dan wel weer thuis.
Ah dat klinkt positief. Enige reden waarom we nog twijfelen is vanwege een vakantie naar het buitenland. Maar met de kinderen moeten we toch met regelmaat stoppen dus dan kunnen we dat tegelijk doen met laden. Fijn dat jullie tevreden zijn over de auto
Hier een Skoda Enyaq, maar die valt ook niet onder klein. Overigens wel hele tevreden over, genoeg ruimte qua zitplaatsen en grote kofferbak. Vriendin van mij heeft een E-Niro. Stukje kleiner dan de onze maar nog wel ruim genoeg qua zitvlakken en kofferbak. Ook zij is erg tevreden over haar auto.