keuze maken

Discussie in 'Vlindertjes van 17 - 24 weken' gestart door marieke2, 4 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marieke2

marieke2 Nieuw lid

2 aug 2012
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb vorige week mijn 20 weken echo gehad. Hierop was te zien dat de hersenbalk ontbreekt. Nu moeten we een keuze maken of we de zwangerschap afbreken of doorgaan. Wat de keus zo moeilijk maakt is dat het kindje gezond kan zijn en nergens last van heeft maar het kan ook een kenmerk zijn van een hele erge ziekte. We hebben al een vruchtwaterpunctie gehad maar er is ons al verteld dat er een kleine kans is dat ze vinden wat de oorzaak is van de hersenafwijking. Ik vindt het echt een heel moeilijke keus. Hoe maak je zo"n keus?

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Allereerst, verschrikkelijk zeg..

Hoeveel kans is er dat t kindje gezond is? En heeft t kindje dan een 'normaal' leven? En als ie wel erg ziek is, lijdt hij/zij er dan zelf ook onder?

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Poe da's een heel lastige keuze. Ik denk dat je eerst ook wilt weten in hoeverre je kindje levenskansen heeft of dat het een lijdensweg wordt wanneer je wel besluit de zwangerschap uit te dragen en je kindje toch ziek blijkt te zijn.

Voor ons was de keuze iets "makkelijker" :( Ja da's natuurlijk niet het goede woord om te gebruiken hierbij, maar het vooruitzicht voor ons zoontje was zeer slecht. Het was ten eerste al de vraag of ik de 40 weken zou uitlopen met een levend kindje, daarnaast overlijdt een groot deel van deze kindjes al in de eerste 24 uur. 50% overlijdt binnen 2 maanden en 90% overleeft het eerste jaar niet. Hij zou zwaar verstandelijk en lichamelijk gehandicapt zijn en nog veel meer dingen.... Wij hebben dus de keuze gemaakt om de zwangerschap af te breken.

4. Hoop1980

Hoop1980 Actief lid

6 aug 2012
    124
    0
    0
    Hoi,

2,5 week geleden hebben wij ook besloten de zwangerschap na 20 weken te beeindigen. Bij de 12 weken echo kwamen ze er achter dat ons kindje heel veel vocht in zich had, maar acht weken lang hebben de artsen niet precies kunnen zeggen wat er aan de hand was en wat de gevolgen zouden zijn. Die periode van onderzoeken was ontzettend zwaar en onzeker. Bij de 20 weken echo waren er toch zoveel afwijkingen te zien dat de artsen ons moesten vertellen dat onze zoon geen kans op een leven had. Ze verwachtten niet dat hij de zwangerschap zou overleven en anders had hij geen kans om zelfstandig te ademen als hij geboren zou worden. Het maakte de keuze daardoor makkelijker, al blijft het zo moeilijk om het voor jezelf uit te spreken en te realiseren dat je die periode van hoop zelf moet afsluiten. Nog steeds weten de artsen niet wat er nou precies mis was met ons kleine mannetje. We hopen nog op antwoorden.

Het is heel moeilijk om die keuze te maken. Veel mensen begrepen niet dat we die acht weken maar af bleven wachten, terwijl er al veel tekenen waren dat het echt mis was. Wij hadden toen nog tijd en wilden zoveel mogelijk antwoorden, zodat we niet een te snelle keuze zouden maken, waar we misschien ooit spijt van zouden krijgen. Iedereen doet het op zijn eigen manier, wij waren er echt nog niet klaar voor.

Ik vind het ook moeilijk om een advies te geven. Ik hoop dat je er goed met je partner over kunt praten. Het is voor iedereen anders... Kun je meer antwoorden krijgen over de mate van de handicap en de gevolgen? Het is zo moeilijk en emotioneel... Ik wil je wel ontzettend veel sterkte en kracht toewensen met deze moeilijke tijd. Ik voel met je mee.

5. Ceece

Ceece Nieuw lid

14 jul 2010
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Marieke,
    Ik denk dat je inmiddels je keuze al hebt moeten maken? Het is een bijna onmenselijke keuze waar je voor komt te staan en er zijn zoveel dingen waar je aan moet denken waar je verder nooit bij hebt stil gestaan.
    Misschien kan ik je een beetje helpen, ook als je de keuze al hebt gemaakt. Ik heb namelijk een boek geschreven dat in april is verschenen en dat gaat helemaal over keuzes maken na de 20-wekenecho. Er staan veel ouderverhalen in, ook ouders die op deze site actief zijn (geweest), maar ook allerlei objectieve en feitelijke informatie over wat er komt kijken bij het maken van je keuze en hoe daarna verder.
    Misschien wil je het boek -ooit- lezen. Het staat ook in allerlei bibliotheken. Het heet 'Moeten kiezen, dilemma's rond de 20-wekenecho' en is verschenen bij Uitgeverij Pepijn.
    Heel veel sterkte (ook voor anderen die voor de keuze hebben gestaan)

Cindy

6. Hoop1980

Hoop1980 Actief lid

6 aug 2012
    124
    0
    0
    Beste Marieke, ik ben benieuwd hoe het allemaal gegaan is bij je. En of je een keuze hebt kunnen maken. Gewoon even heel veel sterkte! Het zal hoe dan ook een zware tijd zijn. Groetjes

Deel Deze Pagina