Hoi Hoi! Mijn kinderen hebben in de kerstvakantie extra opvang gehad. Nu weet ik dat ik voor deze dagen ook kinderopvangtoeslag kan aanvragen, maar geen idee hoe. Iemand enig idee hoe dat moet? Normaal regelt de kinderopvang de toeslag voor ons, maar deze moesten we zelf aanvragen.
Volgens mij kun je dat niet achteraf nog aanvragen. Ik heb zelf voor november heel veel uren extra gebruikt en die worden pas ingediend als de belastingdienst vraagt om de jaarnota van het kdv. Kan dus nog wel een aantal jaar duren voordat ik de toeslag krijg.
dit gaat pas achteraf. Volgens mij bij het invullen van de inkomstenbelasting. Ik heb hetzelfde namelijk. Je krijgt een jaaroverzicht van het kinderdagverblijf.
Ok dat zou dan wel binnenkort zijn, want het jaar 2009 is immers al voorbij Zou anders maandag nog even voor de zekerheid het hoofdkantoor bellen van de kinderopvang. Kan ik het bedrag van de extra opvang ook even laten bevriezen totdat er een toeslag voor is.
Naar mijn idee staat de inkomstenbelasting er los van. Half dit jaar gaan ze weer vragen om de jaaropgave van het kdv om te kijken of je wel recht had op de toeslag die je ontvangen hebt. Op basis daarvan krijg je dan vanaf september 2010 een beschikking met daarin het bedrag wat je eventueel bij moet betalen of wat je terug krijgt.
Inkomstenbelasting staat er inderdaad los van, in die zin dat je je extra kinderopvangtoeslag niet krijgt bij het invullen van je inkomstenbelasting 2009. Je zal ergens in 2010 van de Belastingdienst het verzoek krijgen je jaaropgaaf van de kinderopvangorganisatie (waar het aantal afgenomen uren op staat) op te sturen. Aan de hand daarvan berekenen ze dan of je teveel of te weinig toeslag hebt gekregen. Heb je te weinig gekregen, dan betalen ze dit aan je terug. Maar dat kan dus nog wel even duren! Ik heb namelijk nog steeds de definitieve berekening over 2008 niet gehad..