Iemand nog tips om zoonlief te laten eten? Hij is nooit de makkelijkste eter geweest maar nu gaat het erover. Hij heeft altijd wel een reden om niet te eten: te warm, wordt er ziek van (laatst moeten overgeven net na een maaltijd, maar had ook koorts ed dus was gewoon ziek en niet ziek van het eten), moet plassen, ... Ik word er moedeloos van en ben radeloos. Ik heb alle tips van de supernanny in het verleden al toegepast maar niks helpt. Vandaag was het zelfs zo er dat hij geen koekje of snoepje wilde. Hij is 3 van juni, is afgevallen na zijn vorige keer ziek zijn en heeft het nog altijd niet terug ingehaald op een maand tijd. Wie oh wie heeft tips want zit echt met de handen in het haar. Als het niet betert ben ik gewoon genoodzaakt om terug contact op te nemen met de kinderarts waar hij bij is geweest op 3m. Had toen problemen met z'n melk en stond daardoor onder gewichtscontrole...
Met jullie geschiedenis zou ik terug gaan naar de ka. Als dat niet het geval was had ik gezegd, laat hem dan maar, hij gaat vanzelf weer eten.
Hoeveel aandacht besteed je aan hem tijdens de maaltijd? Als wij tegen onze peuter zeggen ga eten dan doet ze dat niet, maar als wij gewoon praten tegen elkaar eet zij ongemerkt haar bordje leeg!
In het begin veel aandacht. Maar dat werkt idd averechts. Daarna genegeerd en over andere dingen beginnen babbelen. Dan schuift hij zijn bord weg en babbelt mee.
Eet hij helemaal niks? Dus ook geen brood, beschuit, fruit, etc? En drinkt hij wel? Als hij wel drinkt misschien ors bij zijn drinken doen zodat hij het echte noodzakelijk binnen krijgt. Maar misschien is het slim dit in overleg met de ha of ka te doen. Avondeten is hier ook een drama, maar ze moet minimaal 3 hapjes eten, 3 jaar dus 3 hapjes. Tijdens het koken geef ik haar vaak een stukje rauwe groente, ze mag dan een stukje komen 'snoepen'.
Meer dan het absolute minimum eet hij niet. Met heel veel moeite 's morgens een boterham. Als hij een hele dag op school blijft ga ik hem 's middags niet halen. Voor hij gegeten heeft is het allang 1u voorbij. Drinken als hij zin heeft. Heb bekers van cars en spiderman en dan is het altijd lekkerder natuurlijk Als je dan onze meid ziet eten, da's een plezier aan tafel!
Eet je zoontje wel een toetje of andere "onverantwoorde" dingen? Zo ja, dan kun je hem zo misschien motiveren om ook dingen te eten die hij niet wil eten? Ik weet eerlijk gezegd niet hoe pedagogisch verantwoord het is, maar als mijn dochter niet wil eten mag ze daarna van mij simpelweg geen toetje. Ik blijf dan altijd heel vrolijk en vriendelijk, haal haar eten weg en zeg "oké, je hoeft niet te eten hoor, maar dan kun je helaas ook geen toetje krijgen". Meestal gaat ze dan heel hard huilen en is er ruimte voor "onderhandelen" . Vaak spreek ik dan zoiets af als nog 4 grote happen en dan mag je je toetje. Werkt hier eigenlijk bijna altijd. De zeldzame keren dat ze echt niet meer wil eten halen we gewoon het eten weg en praten we er niet meer over. We maken er nooit een punt van en worden ook niet boos ofzo.
We hebben al vanalles aangeboden. Vooral ijs is hier een topper maar zelfs dat wil niet meer lukken... Vanmiddag heeft hij voor her eerst in lange tijd nog eens gegeten binnen het aanvaardbare half uur, zonder al te veel zeuren. Vroeg zelf achter tosti, beginnen was weer even moeilijk maar toch 3/4 opgegeten. En ze hadden redelijke grootte. Nu weer afwachten wat het avondeten gaat worden...
Heb je een idee waar het vandaan komt; heeft hij geen aandacht voor eten/te druk met andere zaken, is het controlemiddel/machtsmiddel, smaakt het hem niet of komt het van de spanning (misschien drukte op school). Heel moeilijk te achterhalen bij peuters maar dan kan het probleem misschien al meer gericht aanpakken. Hier is eten ook moeilijk maar vooral doordat zl de rust en aandacht er niet voor heeft, proberen hem dan ook af te leiden bij het eten en gedurende de hele dag door regelmatig eten aan te bieden. Daarmee eet hij uiteindelijk meestal best wel wat en ook gezond. Hij hangt ook, al altijd, onder de curve qua gewicht wat het voor mij wel moeilijk maakt om het maar even te laten ihkv een fase,
Vaak geen tijd, maar zetten Dan bijv. Tv op pauze en dan komt hij wel eten. Nu weet ik het niet meer. Dat het hem niet smaakt.. Kan wel maar als hij zelf mag kiezen en zelfs dan weigert? Stress op school lijkt me niet want hij gaat nu graag.
Isabella, mag ik vragen wat jouw zoontje weegt? Ik probeer tussendoor niet te veel aan te bieden omdat hij anders helemaal geen eetlust meer gaat hebben.
Mmmmwm lastig zeg! Ik ziu m tussendoor ook goeie dingen laten snoepen ( tomaat komkommer) dat kan ook juist de eetlust opwekken. Verder zou ik als je t echt niet vertrouwd naar de KA gaan. Ondertussen geen enkel probleem er van maken dat ie niet eet... Ga ervan uit dat t n faaaase is.
mijn zoon eet ook heel slecht. ik geef hem 2 vitaminen pilletjes elke dag en dat wekt eetlust.anders eet hij niks(halve appel beker melk halve boterham zonder iets er op) het is zo frustererend. hoe meer je er aan doet hoe slechter het gaat. we hebben na de laatste cb bezoek dat nieuwe boekje gekregen van 4 tot 12 jaar. daar stond dat smaak ontwikkeling met 6 jaar oud is. tot die tijd proeven ze eigenlijk niet zo veel en daarom eten ze slecht. wat zij wel proeven is de structuur van het eten. hoe het voelt in de mond...bizaar als je zo moet genieten van eten... dus ik snap het beter nu. mijn zoontje drinkt melk en eet wel zijn boterham(vaak maanden lang slecht een soort ding op brood) maar zijn gewicht is goed. we geven geen toetjes soms 1 lolly als beloning op een dag. geen chips patat etc. om gewicht op peil te houden geef ik soms als tussendortje 1 gekokte ei. groente raspen stukjes worst bakken met ei. ik zou dus vitaminen geven en proberen er achter te komen wat voor structuur hij lekker vind in zijn mond en dat proberen te geven.. heel moeilijk dat weet ik. maar het gaat echt op een gegeven moment over zeggen de deskundigen.
en vaker picniken!open lucht eten helpt ook soms. soms in de woonkamer piknik kleed op de grond helpt ook.
Welke vitaminen geef jij? Ik geef enkel pilletjes vit D, die vindt hij erg lekker en zou het liefst van al het hele potje opeten Hoop dat het ooit over gaat alleszins. Ik krijg nu vaak te horen: een kind laat zich niet verhongeren. Nee dat niet nee, maar hij mag wel niet blijven afvallen... En dan staan ze met hun mond vol tanden.
Tomaat lust hij niet rauw, maar komkommer wel. Maar probeer zoveel mogelijk calorieën te geven, zoals banaan of peer. Daar zitten toch heel wat fruitsuikers in. Anders nog eens druiven meebrengen, is ook een bron van fruitsuiker en dat heeft hij ook nog eens graag.
davitamon junior kauw tabletjes.hiervr davitamon druppels. ik geef hiernaast ook vitd druppels. (helemaal ok, volgens ha en cb arts) lees de doos hoeveel je kunt geven per dag, gaat met gewicht dacht ik... je kunt ook smooties maken, milkshakes, je kunt ook suplimenten erbij doen(eiwit in poeder vorm via dietist of HA of cb arts) ipv komkomer kun je rode paprika geven(meer vit c in rode paprika dan n sinasappel) wat vind hij van olijven?pittige of zure snacks? je hebt tegenwoordig beef snacks(gedroogde vleees) met zoetige smaak(ik vind het niets zoontje eet het ook niet) verschillende soorten vorsten vleeswaren. plakje kaas?
nieuwe dingen aanbieden doe je samen, door het eerst zelf rustig te eten. als mama iets eet wil het kindje vaak ook proeven, je hoeft dan niks te vragen.(aapjes he, als er een eet gaan de andere ook kijken)
Ah ok, bedankt. Dan moet ik daar eens voor kijken als ik nog eens bij de Etos kom. Want het prijsverschil is vrij groot met B... Milkshakes hebben we al eens geprobeerd. Maar hij heeft liever het ijs zo en dan banaan erbij dan in een milkshake. Olijven eten wij allebei niet, dus zoonlief heeft het nog nooit geproefd. Kaas lust hij wel. Gisteren heeft hij 2 babybelkaasjes gegeten. Was al blij dat hij vroeg of het mocht en al helemaal toen hij een tweede vroeg