Geef je kindje geen paracetamol!

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Lilly, May 25, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lilly

Lilly Fanatiek lid

Jun 1, 2006
    4,842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Hallo allemaal,

misschien weten jullie het allemaal al, maar ik wist het niet en dus vertel ik het ook even hier.

Sinds gisteren is Ruben niet lekker. Om 17.30 u meette ik bijna 40c Koorts en ik gaf hem een zetpilletje paracetamol. Dit doe ik wel vaker als d ekoorts erg hoog is, voor het slapen gaan.

Ik dacht dat dat geen kwaad kon. Ik was er wel voorzichtig mee en gaf hem niet meer dan 1 per dag. Want koorts heeft ook een functie, dat weet ik wel.

Gisteravond laat kregen we de schrik vna ons leven.
    We lagen al in bed toen Ruben begon te huilen, ik ging naar hem toe en vond hem zo raar kermen dat ik hem er gelijk uithaalde en meenam naar onze kamer, waar ik ook wat drinken klaar had staan. Hij heeft namelijk ook behoorlijke diarree dus ik hoopte er nog wat vocht in te krijgen.

Drinken wilde hij niet en hij begon meer te jammeren. Mijn man zei gelijk, dit is niet goed hoor!
    Toen draaiden zijn ogen helemaal weg, hij werd lijkbleek en begon te bellenblazen. Zijn hele lijfje werd strak en zijn hartje ging als een idioot te keer.

Mijn man heeft 112 gebeld en we moesten hem direct uitkleden en gaan koelen. Meneer had een koortsstuip. Nu weet ik dat dit vrij veel voorkomt bij kleine kindjes maar als je het ziet gebeuren, schrik je je helemaal kapot.

UIteindelijk kwam er een ambulance maar godzijdank was Ruben toen alweer redelijk aan het bijkomen en wilde zelfs wat drinken. Ondanks het koelen was de koorts nog tegen de 40C.

De ambulancebroeder overlegde met de arts en hij hoefde niet mee naar het ziekenhuis. Wel moest de broeder ons adviseren Ruben GEEN paracetamol te geven. Kindjes die paracetamol krijgen hebben vaker koortsstuipen als kindjes die dit niet krijgen en bovendien is het schadelijk voor de lever.

Door de paracetamol daalt de koorts heel snel, maar daarna kan hij ook weer heel snel stijgen en door die pieken en dalen krijgen ze een stuip.
    Soms kan een stuip wel gevaarlijk zijn, vandaar dat ze wel komen. Soms moeten kindjes namelijk zelfs beademd worden (dat zijn wel heel extreme gevallen hoor, wil niemand bezorgd maken).

Omdat ik dit niet wist terwijl ik de afgelopen maanden 2x bij het cb geweest ben en 2x bij de huisarts ivm ziekte/koorts wilde ik jullie dit toch even melden.

2. Niet meer actief

arme schat wat moet jij bang geweest zijn! goed gehandeld hoor en doe rustig aan.. bedankt voor het advies!

3. tweety

tweety VIP lid

Oct 2, 2005
    10,054
    0
    36
    dordrecht
    door dat je eenmaal een parcetamol geeft heb je idd die schommelingen mijn vriendin moets juist paracetamol geven en dan om de 8 uur zodat die schommelingen werden voorkomen. hoe is het nu met je zoontje weer wat beter?

4. Calimero

Calimero Fanatiek lid

Aug 31, 2006
    1,901
    0
    0
    ik wist wel dat dit kon gebeuren en heb haar daarom nog maar 1 keer in die anderhalf jaar een paracetamol gegeven dat was toen ze twee dagen hoge koortst had wel heel vervelend voor jullie dat dit jullie moest overkomen!
    doe rustig aan!
    en toch goed dat je het op het forum zet want heel veel weten dit volgens mij niet

5. Marjanne

Marjanne Fanatiek lid

Mar 13, 2006
    1,912
    0
    0
    Noord Holland
    Ook ik wist het niet, en gelukkig hoef ik me geen zorgen te maken.
    Heb geprobeerd Ted 1 x een paracetamol te geven, maar dat werkte niet, vond hem heel terug in de luier. Mijn binkie kan gelukkig goed zonder. :D

6. randi

randi Niet meer actief

hier wordt perdolan voor babies en junifen afwisselend gegeven als ze ziek zijn en dit vormt totaal geen probleem. mijn zoon had ook koortsstuipen dus snap best dat je geschrokken bent want het is geen mooi zicht. zoals gezegdt als je het éénmaal geeft krijg je inderdaad die schommeling maar als je zoals ik bij mijn zoon moest doen om de 4 uur afwisselend een perdolan /junifen afwisselend toedient krijg je geen schommelingen en dus geen stuipen meer. moet wel zeggen dat het beleid op dat punt in nederland en belgie enorm uiteen loopt

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Meid, je hebt helemaal gelijk!
    Maar wat zullen jullie geschrokken zijn zeg! Hoe is het nu met de kleine? En met jullie?

Wat betreft dat geven van parracetamol, ik zou het als ik jullie was gewoon eerst even aan de huisarts vragen. Bel gewoon de hap als het avond is, en vraag wat je het best kan doen.

8. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

Dec 3, 2006
    2,328
    0
    0
    tukkerland
    En daarom ben ik geen voorstander van paracetamol....koorts heeft een reden...

9. Channie

Channie Fanatiek lid

Oct 13, 2005
    4,149
    0
    0
    Ook ik weet dat dit kan gebeuren maar ik moet Giovanna bij 38 graden een paracetemol geven. Anders moet haar hart veel te hard werken dan het aankan.

Chantal

10. randi

randi Niet meer actief

ja koorts heeft inderdaad een reden nl dat je lichaam je aangeeft dat je ziek bent en er iets niet in orde is maar het geeft niet aan dat je der niks aan moet doen. weet je dat je lichaam vanaf 39graden koorts enorm veel vocht begint te verliezen, dat de hartspier 2x zoveel moet werken en dat zelfs de hersens overhit kunnen geraken waardoor ze kunnen opzwellen en er een scheurtje kan in ontstaan met gevolg een hersenbloeding. daarom ook dat ze aanraden met koortsstuipen om je kleintje op zijn reflexen te laten checken. daarbij als je als volwassenen hoofdpijn heb of koorts neem je toch ook iets in lijkt me? dus waarom niet bij je kindje de pijn verzachten op de juiste manier

11. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Idd in tijden van hoge koorts vaker een paracetamol geven, zodra de paracetamol uitgewerkt raakt gelijk een nieuwe geven (gem. eens per 6/7 uur)

Geen paracetamol geven is namelijk ook niet altijd een optie, maar als ik dus wat geef houd ik bovenstaande aan tot de koorts weer over is. Zet er zelfs 's nachts de wekker voor.

12. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

Dec 3, 2006
    2,328
    0
    0
    tukkerland
    Dan hebben we dus een verschil van mening :idea:

13. randi

randi Niet meer actief

en dat mag hier ook op het forum hé claudia ;) is zeker niet aanvallend bedoelt hoor, ieder verzorgt zijn kind op zijn manier

14. zonnestraal

zonnestraal Niet meer actief

Ik heb vorige week met Noa een koortsstuip meegemaakt en ik kan je zeggen het is idd een enorm akelig gezicht he!

Ben overigens wel van mening dat artsen en ambubroeders heel verschillende adviezen geven. Je kind geen paracetamol geven bij zulke hoge koorts? Ik denk dat dit advies gegeven wordt omdat ouders niet weten wat het effect van paracetamol is op de koorts. Tuurlijk iedereen weet dat het koortsverlagend is. Maar als de paracetamol uitgewerkt is, dan stijgt de koorts ineens enorm. Geef je dan niet weer een paracetamol, dan loop je kans op een koortstuip, omdat de hersenen oververhit raken.

De ambu-broeder die ik had adviseerde dus bij een temp boven de 38,5 te starten met paracetamol en deze dan gedurende de koortsperiode als een kuur te geven. Met andere woorden; om de 6 tot 7 uur een zetpil opsteken. Zo voorkom je een koortsstuip.

Kijk maar eens bij mijn topic, daar heb ik een folder over koortstuipen waarin dit ook wordt bevestigd.

Succes met je mannetje!

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,238
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Je lichaam heeft een hogere temperatuur vaak nodig om de ziektekiemen uit je lichaam te krijgen, dus het is niet alleen maar een teken dat je ziek bent, het heeft vaak echt een functie. Het wordt door veel artsen ook afgeraden om paracetamol te geven, zeker als je kindje er geen last van heeft.

Ik neem zelf trouwens nooit paracetamol als ik koorts heb en als ik hoofdpijn heb bij hoge uitzondering. Nu Eva er is zou ik het wel eerder nemen, zonder kind zou ik gewoon lekker op bed gaan liggen ipv paracetamol.

16. patje

patje Fanatiek lid

Jan 17, 2006
    3,923
    0
    0
    overijssel
    Oei dat was ff schrikken! Hoe is het nu met Ruben?

Ik ben ook niet echt een voorstander van paracetamol, maar onze dochter heeft er al heel veel van gekregen, ze had vaak hoge koorts en sliep heel erg slecht, ik heb de HA gebeld en zei dat ik gewoon een zetpil kon geven zelfs toen ze 40,9 graden had!
    Maar hou je kindje goed in de gaten als ze hoge koorts hebben, ook als je ze een zetpil hebt gegeven!
    En vertrouw je het niet, ga dan naar de HA of eerste hulp.
    Ik ben het helemaal met zonnestraal eens! Wees niet bang om je kind een paracetamol te geven, ook zonder krijgen ze koortstuipen!

Onze dochter had achteraf 5 maand met oorpijn gelopen en ben blij dat ik haar toch af en toe een zetpil heb gegeven.

17. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

Oct 13, 2006
    994
    0
    0
    Bah lijkt me echt vreselijk eng zo'n koortsstuip..!
    Hoop het hier niet mee te maken eerlijk gezegd....

Paracetamol is ook tegen de pijn toch?

Heb hier naast paracetamol ook zetpilletjes van VSM liggen, kinditherm, voor bij koorts. Die heb ik laatst na de inenting gegeven toen ze koorts kreeg. Werkte prima.

Bij paracetamol staat in de bijsluiter dat je er maar 1 per dag mag geven aan kleine kindjes, en idd omdat het niet goed is voor de lever, durf ik dan ook eigenlijk niet meer te geven.

Die zetpileltjes van VSM zijn homeopatisch en mag je desnoods elk uur geven..
    Dus, goed dat ik het weet van de paracetamol, hou het voortaan als het echt nodig is bij de homeopatische tabletjes, zodat ik er meer kan geven en dus minder risico heb op een koortsstuip!

18. Lilly

Lilly Fanatiek lid

Jun 1, 2006
    4,842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    @Zonnestraal, dat dacht ik dus ook..........dat als je het om de paar uur geeft dat je dan een stuip zou kunnen voorkomen.

De ambu-broeder zei dit trouwens pas NA overleg met de arts in het ziekenhuis. Hij belde om te overleggen of Ruben nog mee moest of niet. Ik denk dat iedere situatie ook weer anders is, elk kind en elke arts.

Ik schrok er gisteren in ieder geval wel van. Denk je het goed te doen door je kindje een paracetamo te geven (hij had toen 39,7) is het juist niet goed.....

En ik weet dat stuipen meestal onschuldig zijn, maar als je het ziet, en je kindje is minutenlang onbereikbaar. En je voelt dat hartje zo tekeer gaan.... (en je hebt al niet zo'n leuke week waardoor je gemoedstoestand toch al neit optimaal is) pffffffff. Ik hoop het nooit meer mee te maken.

Ik heb er in ieder geval wel van geleerd om beter na te denken over het gebruik van paracetamol.

19. anja 29

anja 29 Actief lid

Oct 11, 2006
    400
    0
    0
    wat eng zeg om dit mee te maken !
    Gelukkig is het goed afgelopen! :)
    wat geef je nu dan als je kind ooit weer eens een keertje ziek wordt?

20. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

Dec 15, 2006
    2,397
    1
    0
    Ik ben nu volop in de koorts bezig met Elena. Ze is echt beroerd, koorts, het snot stroomt eruit, niet willen eten, echt niet lekker. Ze was zo warm en hangerig en niet lekker, ik kon het niet langer aanzien en heb toch een paracetamol gegeven. Ze voelde zich wel beter daarna en heeft zelfs wat gedronken.

Ik ben ook superbang voor een kortsstuip hoor, maar om haar nou zo met die koorts en pijn te laten zitten, is ook zoiets. Het is echt kiezen uit 2 kwaden, dat maakt het zo moeilijk.

Ik hoop dat ze deze ziekteperiode ook zonder problemen (lees; koortsstuip) doorstaat, ik blijf haar wel om de 7 a 8 uur een zetpilletje geven.

Ik ben in ieder geval blij dat het weer goed gaat met Ruben.

Share This Page