Ja het topic "kleine kinderen op een bruiloft" bracht mij direct naar het tegenovergestelde; Kleine kinderen op een begrafenis. Mijn buurvrouw is uitvaartverzorgster. Ik raakte laatst met haar in gesprek en vroeg haar wat haar opvatting was, om kleine kinderen mee te nemen naar een rouwbezoek ofwel een begrafenis. Zij vertelde mij dat hoe jong ze ook zijn, je ze eigenlijk wel mee moet nemen. De dood hoort bij het leven en zolang je er op een gewone manier mee omgaat leren ze hier zelf ook mee om te gaan. Ikzelf zie toch niet helemaal dat ik mijn dochter van 3 meeneem om haar kennis te laten maken met de dood. Hoe staan jullie hier tegenover?
ik heb het altijd heel erg gevonden dat ik niet meemocht naar de crematie van mijn oma. Ik was toen 6. Het afsluiten heeft bij mij heel lang geduurd. Want oma was ineens weg. Bij naaste familie zou ik het dus wel doen. Maar bij kennissen die de kindjes niet vaak zien, dan niet.
Neee, Ik zou mijn kleine zeker niet meenemen. Zie hem al gaan, klimmend die kist in. Nou nee. Daarbij vind ik een vrolijk persoontje niet bij de dood horen. Mijn ouders hebben mij ook nooit meegenomen. Ik was 16 toen ik naar mijn eerste begrafenis ging.
Licht er denk ik aan wie dat er overleden is. Als het iemand is die ze regelmatig zien wel een vage kennis daar zou ik ze niet mee naartoe nemen
Ik zou er zelf persoonlijk ook niet voor kiezen om mn dochtertje mee te nemen, maar aan de andere kant ligt het er ook aan wie de persoon is die overlijdt. Er zijn zoveel verhalen over of het nou goed is of slecht. Mijn tante is overleden en haar 2 kindjes van 5 waren er niet bij. 2 Jaar later is mijn oma (haar moeder) overleden en toen waren mn nichtje en neefje helemaal kapot er van. Bleek bij hun ook veel oud verdriet boven te komen. Tja ik denk dat het voor mij vooral ligt aan wie overlijdt. Brr de gedachte alleen al om daar mee bezig te zijn maar goed het hoort bij het leven
Als mijn dochter 4 is zou ik haar mee nemen maar jonger niet. plus dan ligt het er nog eens aan wie er overleden is.. een crematie zou ik "lullig"gezegt makkelijker haar mee naar toe nemen dan een bruiloft.. Bij een begrafenis zou bijv. Oma(laat het voorlopig nog even niet gebeuren) onder de grond gestopt worden.. een crematie ziet ze niet.. wat ik dan uit zou leggen pfffff geen idee. Dus mijn mening vanaf 4 jaar zou ik haar mee nemen..
Nee ik vind niet dat ze mee kunnen. Hebben ze niks aan. Toen mijn vader was overleden gingen wij natuurlijk wel mee.( broer 5 jaar, zus 9 jaar en ik 12 jaar) Bij de dood van een ouder of opa/oma vind ik het wel weer anders. Dan zou ik ze vanaf 7 jaar wel meenemen.
Kleine kinderen zijn altijd vrolijk dus ja je kan het dan zo krijgen dat ze lol hebben maar ik zie altijd dat mensen om je heen glimlachen en het helemaal niet erg vinden.
Ja, vanaf 4 jaar meenemen. Naar opa of oma. Maar stel nou dat de kist open is..... ik vind dat toch wel een gek idee. Of misschien juist goed. Vind het wel moeilijk. Ben altijd bang dat ze daar 's nachts last van krijgen maar het is ook wel weer iets om het een plekje te geven volgens mij. Toen ik 10 was heb ik mijn tante in de kist gezien. Haar mond was opengegaan en ze zag er heel eng uit. Ik heb hier echt last van gehad, dat beeld raakte ik niet meer kwijt.
hier vorige week nog een crematie gehad. Goede vriendin van de fam. Alle 3 mijn kindjes 4 1,5 en 1 mnd zijn meegeweest. de jongste 2 in de wagen (dus nee geen klimmen in de kist) ze zijn overigens niet bij de open kist geweest daar vind ik ze te jong voor en stond ze te ver weg voor hun. Ze hebben het enorm goed gedaan. zijn niemand tot last geweest. Men was eerder blij dat ze er waren. boekjes ed doen wonderen. Wat mijn ervaring is dat ze vaak ook een troost kunnen zijn voor anderen. En voor mij ook. Maar ik ben gewend dat kinderen mee gaan. crematie bruiloft alles. denk dat dat toch verschil in opvoeding is.
Waarschijnlijk door mijn post? Andy is meegeweest naar de Crematie van mijn oma. Hij was nog geen 2 maanden, dus niet voor zichzelf, maar wel voor ieder ander Hij was er voor de afleiding, ook van mijn opa. Andy was hun eerste achterkleinkind.. dus dat had iets speciaals. Ik zou hem niet meegenomen bij een begrafenis o.i.d. van 'verderweg'.
Ja hoor, mijn ouders hebben mij ook gelijk kennis laten maken met de dood.. en ik kan er dan ook heel goed mee omgaan.. Mijn kleintje, sowieso bij naaste familie, gaat mee om 'afscheid' te nemen bij het lijk of de kist.. Geen diensten (duren te lang).. en ik zal vragen of een 'buitenstaander' hem mee wil nemen naar de teraardestelling.
nee, ik zou het niet doen en dan vooral voor de kids zelf. Mijn oma is laatst overleden en zat ook met het dilemma, tot een goede vriendin vertelde dat haar vriend soort van gedwongen werd vroeger om mee te gaan naar begravenissen en die heeft er echt een soort trauma van. Toen meisje 4 weken oud was toen is de oma van vriendlief overleden, ik wilde haar ook niet meenemen, maar schoonouders vroegen mij huilend om haar wel mee te nemen, uhhh ja, dan doe je dat. Een kind van 4 weken merkt daar niks van, maar vond het zo genant als ze ging huilen ofzo, zij vonden dat juist fijn. Het was ook wel een grote tegenstelling op 4 weken tijd.
Mijn ouders hadden trouwends vrienden en die vrouw overleed toen haar dochtertje 5 was ze hadden het meisje niet verteld dat haar moeder was overleden dat hadden ze pas een paar dagen na de begravenis gedaan. Dat meisje heeft ook nooit afschijd kunnen nemen van haar moeder.
Ik heb mijn zoontje ook meegenomen naar de begrafenis van een nabij persoon. Zou ook eerlijk gezegd niet weten bij wie ik hem had kunnen achterlaten aangezien al onze vrienden en familie ook op de begrafenis waren.
ik vind dat kleine kinderen nog niet hoeven te zien wat er in een kist ligt... kan behoorlijk traumatisch zijn hoor... als ze oud genoeg zijn om te begrijpen wat het inhoud en je zelf als ouder kan inschatten hoe je kind erop reageert zou het kunnen....
Hier eigenlijk hetzelfde alleen was ik 11 en was een klasgenootje verongelukt ik mocht wel heen maar mocht van mijn moeder niet in de kist kijken. Ik heb op mijn 17e voor het eerst een overleden persoon gezien mijn oma. Ben van mening dat kleine kinderen niet op een begrafenis horen. Als ze tiener zijn vind ik het wat anders maar zou ze zelf laten beslissen of ze willen of niet.
bij directe familie neem ik ze mee.bij kennisen enzo niet. nou ga ikzelf ook vaak niet. want ik kan er heel erg slecht tegen. ik ga echt als ik moet dus bij directe familie. gelukkig hebben we dit niet vak oma word 97 en in nog altijd mondig zat en wandeld er op los. verder gaat schoonpa wel heel snel achteruit met zijn parkinson maar die zie ik nog niet snel gaan
Voor oudere kinderen vanaf een jaar of vier vind ik het wel goed, mits ze het zelf willen. Uiteraard niet gedwongen in de kist kijken of iets dergelijks. Verder zou ik ze een 'taak' geven. Bij ons hielden de kinderen bloemen vast en hebben ze ballonnen losgelaten.
Ik zou ze wel mee nemen vooral als het iemand van je naaste familie is maar ik zou ze niet in de kist laten kijken. Ik was zelf 20 toen ik voor de eerstekeer in een kist gekeken heb en ik vond het vreselijk.