Wij hadden vandaag het feestje van oudste dochter (9). De dames mochten een glaasje cola.Prima, het is een verjaardag Dus voor een keertje. Jongste dochter (5) nam limonadesiroop.Die krijgt nooit cola, en heeft er ook geen behoefte aan. Ik zie gewoon de point niet. Het leven is net zo leuk zonder cola. Paar jaartjes wachten.
Je hebt zoet en zoetst natuurlijk En natuurlijk is dat lekker, dat vond ik als kind ook, maar ik kreeg met 3 jaar geen cola. Een bekertje ranja af en toe, zonder caffeine Ik heb echt niks tegen een snoepje oid af en toe, maar cola is voor mij toch wel het uiterste.
Verbieden van bijzondere en speciale dingen is iets heel anders dan gewoon binnen bereik houden, maar kinderen leren dat spul als snoep, fris, alcohol, sigaretten enz NIET bijzonder of speciaal hoeven te zijn. Dat snoep niet synoniem staat voor lekker of traktatie en dat je niet beloond wordt met suiker voor prestaties of omdat het weekend is. Dat zijn totaal verschillende relaties met eten en drinken. Ik snap best dat, als je opgroeit met het idee dat cola een bijzondere lekkernij is welke jij niet mag, dat je dan in tienerjaren daar verkeerde relatie mee krijgt. Dit geldt voor veel meer dingen natuurlijk. Ik proef dit uit veel van dit soort discussies, dat mensen het zielig vinden als een kind geen snoepje eet, of denken dat ze een kind iets ontzeggen als het geen kennis maakt met frisdrank op kleuterleeftijd oid. Het gezond verstand weet heus wel dat je kind daar niet slechter van wordt en niks 'tekort' komt. Maar de emotionele relatie die mensen zelf hebben met deze voedingsmiddelen roept iets anders. We worden aangeleerd dat snacks, gebak, alcohol en frisdrank gelijk staan aan gezelligheid. En dat wordt kinderen ook aangeleerd, van jongs af aan. En dat nemen ze ook mee later.
Echt al die troep is zo funest geweest voor m'n smaak pupillen ik ben er verslaafd aan, gelukkig snoep ik niet veel en dat is mede omdat ik het snoep en zelfs chocola hier gewoon niet te eten vind, net zo goed als een hele waslijst met ander spul.. Dus ik drink wel flink wat cola zelf maar ik wil er van af, ik dronk altijd heel veel vruchtensap en ik kan hier gewoon niet echt veel lekker sap vinden en water.. Gebrek aan fristi en lekkere tomatensap voor de afwisseling maar mijn eet patroon is dan gewoon echt voeding verstoord en daar voel ik elke dag de "schade" van.. Mee omdat het zo gewoontjes was toen ik die leeftijd had.. En vooral omdat we vandaag de dag veel meer weten over witte/geraffineerde toegevoegde suikers tegenover natuurlijk voorkomende onbewerkte suiker en ook dat het de vitamine en mineralen onttrekt, dat is allemaal geen hocus pocus van het internet. En alles in met maten wanneer die persoon er klaar voor is de een kan beter een glaasje cola handelen en zich beheersen (en ook op langer termijn ) dan de ander net als pubers/jongvolwassenen en alcohol.. (eigen ervaring enzo...)
Er zit echt wel een heel groot verschil in natuurlijk voorkomende suikers en iets dat synthetisch geproduceerd is... Een bruin brood is toch echt gezonder dan een witte en brengt meer voedingswaarde met zich mee.. Het gaat allemaal om balans.. Om dan al niet te beginnen over het feit dat wanneer je in het algemeen chocola eet het makkelijker is om te over eten dan wanneer je een appeltje eet, laten we eerlijk wezen. Had je tandarts vroeger of nu nog steeds niet die prachtige poster met het verschil tussen een appel een een lolly?
o ja dat weet ik heus wel. ik heb deze foto geplaatst omdat er de laatste berichten ook veel over suiker in ander drinken werd gezegd.. dus daarom ook over het appeltje.
Als wij bijvoorbeeld naar McD gaan wil mijn dochter vaak van mijn drinken proeven (wat in dat geval altijd cola light is). Een enkel keertje vind ik het goed. Op een terrasje heeft ze ook wel eens de laatste druppeltjes uit mijn flesje gedronken (al weet ik niet wat dat toen was, in het ergste geval frisdrank). Ik zal het haar in elk geval niet zomaar geven, maar een slokje kan niet zoveel kwaad. Ik ben een keer gefreakt toen ik mijn dochter ging halen bij de overbuurvrouw. ML en ik hadden haar daarheen gebracht omdat wij een afspraak hadden, thuis, met de begrafenisondernemer om de uitvaart van L* concreet te maken. Het was een ochtend en ik kwam haar halen (nadat ze er een uurtje was geweest) en ze zat pontificaal met een gezinszak chips op de bank (DL was net een week 2 op dat moment). Ik heb toen heel heftig gereageerd. Heftiger dan nodig, want ze gaan er niet dood van. (Maar op dat moment trok ik alles uit zijn verband). Maar ik denk niet dat de overbuuf dit van mij verwacht had.
idd het gaat om balans. als dl na het brood eten nog zin aan wat heeft mag ze een banaan pakken. wil ze dan liever niks had ze dus ook zoveel zin in eten niet meer. als ze smiddags uit school komt mag ze snoep of zakje chips. na het avondeten neemt ze regelmatig een schaaltje yoghurt wat met honing gezoet word omdat er al zoveel suiker over de dag heen naar binnen gewerkt wordt. in het weekend en vakanties ben ik wat makkelijker als het gaat om snoepen.. ze heeft een gezond gewicht vind haar eerder te dun dan normaal gewicht en zelden gaatjes bij de tandarts terwijl ik haar tanden al heel lang niet meer na poets.. we eten en drinken allemaal genoeg wat eigenlijk niet goed voor ons is dus waarom mogen onze kinderen dat niet?
Tja gewoon niet voor die doelgroep... is dus meer een kwestie van gevoel dan. Onze oudste krijgt weleens een slokje cola, als we ergens wat gaan drinken weleens fanta. Maar dat komt maar weinig voor. Hier thuis wel eens cassis: limonade met spa rood. Ik zie niet zo het verschil tussen gewone limonade of limonade met prik. De jongste drinkt het liefst water en melk . Zij kreeg al heel jong zoetigheid, maar geeft er niet veel om. De oudste wel, terwijl we met haar juist wat krampachtiger waren qua snoep enzo. Zit dus ook een groot deel in de genen.
pfff wat een gemeut weer hier zeg....over dat een andermans kind een blikje cola heeft..... En de ene moeder geeft blijkbaar alleen water, de volgende geeft haar kind nog geen druppel cola voor zijn 18e verjaardag.... Wat een perfecte moeders weer hier. Mijn kinderen drinken af en toe een slokje uit mijn glas, de oudste drinkt gewoon wanneer hij wil (oh en ook wel eens wat sterkers dan alleen cola even voor de duidelijkheid: hij is 18) Net zoals ze ook wel eens een koekje eten, en zelfs af en toe ontbijten met een stuk slagroomtaart Foei Mamabri!!! Gelukkig houden ze hier ook wel van ranja, water en sap, groenten en brood..... Als je het met mate doet, komt het allemaal vast wel goed.
Haha die is goed Mijn kids drinken het ook wel is ook andere prik maar ook gerust glas water of karnemelk ik,maak,hier geen probleem van En ieder zijn eigen keuze leef en laat leven
Hier krijgen ze idd geen prik. Niet superbewust, want wij drinken het ook gewoon nauwelijks en het is hier dus eigenlijk niet. Maar ze drinken veelal water en zeer aangelengde limonade of vruchtensap. Voelen zij er iets voor om prik te proeven? Nee. Eigenlijk niet. De keren dat ze hun neus boven een glas prik hielden waren ze al genezen haha. 'Aah dat kriebelt' en dan niet eens een slok durven nemen. Prima. Hoeft van mij ook zeker niet, liever niet zelfs. Als een kind dolblij kan worden van een glas yoghi eens bij de macdonals of uiteten: prima! Hier is dat voor nu nog echt een traktatie. Tegen de tijd dat ze cola (of andere frisdrank) willen drinken zullen we wel wat jaartjes verder zijn t.o.v. de oudste nu. Waar ik op mijn 6e op een kinderfeestje me helemaal gek kon drinken aan de kindercola (tot het echt mijn neus uitkwam) geven ze er hier totaal niet om. Fine by me. Ze hoeven niet alles wat wij hebben. Als wij eens een glas fris hebben, hoeven zij het niet ook meteen. Zelfde geldt voor een glas drank, als wij dat nemen hoeven zij het niet ook meteen, ook niet als ze bij wijze van 13 zijn.
Hier drinken ze nog geen cola, maar de oudste met bijzondere gelegenheden (zoals haar verjaardag of oud en nieuw, komt neer op twee keer per jaar oid) wel eens een glaasje sinas, maar verder blijft het voorlopig nog even bij water, melk en sap.
Voorkomen doe je het niet. Ze zullen met feestjes en dergelijke het vanzelf wel eens drinken. Hier heeft ie het nog nooit gehad. Drink overdag thee en sap als ik cola of dergelijk drink is het vaak savonds. Alleen water vind ik ook weer zo drastisch. Kind gezond oké maar zelf wel eens geprobeerd de hele dag aan water te zitten. Kinderen mogen ook genieten als inderdaad maar in mate is en gevarieerd!
Hm. Hier niet alleen cola maar ook flesjes AA in de buggy. Niet bij mij hoor.. Maar ik zie het vrij regelmatig toch. Liefst nog een zak chips erbij ook. En dan bedoel ik niet zo'n uitdeelzakje. hier inmiddels mag ze een slokje als we bij de mac zijn ofzo Helemaal blij is ze dan. Soms boel ik me wel streng als ik om me heen kijk hoor.. Maar goed, mij kind. Mijn regels en principes dus
nee het is niet alleen een gevoel. Het is toch algemeen bekend dat cola gewoon niet gezond is...niet voor ons als volwassenen en zeker niet voor een klein kind.
Wij hebben 1x gezegd dat je gaatjes in je tanden van cola krijgt, idem met kauwgom en tot op de dag van vandaag wil ze zelf geen cola. Nu drinken wij ook geen prik thuis op spa rood na en dat krijgt ze wel. Ik heb liever geen cola bij kleine kinderen maar als ik het zelf zou drinken en het dus in huis Is en ze af en toe een glaasje krijgt (zou dan wel kindercola halen zonder cafeïne) geen probleem vinden.
En bij mij heerst het gevoel ook waarom moeten mijn kinderen alles hetzelfde als ik. Want dat lees ik hier: mama heeft het, grote broers en zussen krijgen het dus de kleintjes willen dat ook. Nou er zijn hier genoeg dingen die wij als volwassenen mogen (bv cola van mijn man, ik drink niet graag prik) en er zijn ook genoeg dingen die zus van 6 mag en mijn 2 jarige dus niet. Hij wordt toch ook een keer 6, zijn tijd komt wel.
Zoontje hier praat nog niet veel maar het woord cola kan hij wel uitspreken. Ik ging eens met hem boodschappen doen, kwam terug thuis. Vriend had buiten bezoek dus wij naar binnen. Ik boodschappen in de kasten doen kwam mijn zoontje ineens op me af. Hmmmm hmmmmmmm hmmmmmmmmm! Was mijn vriend zijn glas vergeten op te ruimen. onmiddelijk afgepakt natuurlijk maar sinds toen is het altijd hmmm als hij cola ziet Wanneer hij het gaat mogen drinken weten we nog niet. Misschien als hij 4/5 is met een feestje of om het weekend in te luiden, misschien als hij 8 is,... dat zien we dan wel. maar ik ga er niet te panisch over doen. Tegen drinken met prik heb ik niks. Begrijp ook niet waarom mensen tegen prik zijn. Prik is niet ongezond of slecht. Sommige mensen kunnen er niet heel goed tegen maar het is niet slecht.