Het verloop van een Bevalling

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door MIss X, 29 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MIss X

MIss X Fanatiek lid

13 dec 2006
    2.955
    821
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Hoi Allemaal

Heb misschien een paar rare vraagje :rolleyes: maar alles is zo nieuw voor mij, en aangezien de laatste 10 weekjes zijn aangebroken begin ik steeds meer aan de bevalling te denken.

Als de verloskundige is geweest en besluit dat we naar het ziekenhuis zullen gaan, brengt zij mij met de auto want mijn vriend heeft geen rijbewijs namelijk (en ik neem aan dat ikzelf niet achter de stuur gaat zitten) Of moet ik een taxi gaan bellen.

En dan kom je daar aan, staat er een rolstoel klaar? Hoe verliep dat bij jullie.
    Moet je bijvoorbeeld gelijk je onderbroek uit doen :rolleyes:
    En krijg je iets om aan te trekken of mag je zelf iets meenemen.

En als alles voorspoedig verloopt, en je kindje is er eindelijk. Wat gebeurt er dan? Het word een beetje gewassen en wat gebeurt er met mij? Kan ik daar douchen, en dan ga je weer naar huis.

Hoe verloop het nou allemaal!

Vast bedankt :oops:

2. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Hoi meid,
    ik snap je vragen helemaal. Ik zal vertellen hoe het bij mij ging. Wij moesten onverwacht toch naar het ziekenhuis om te bevallen. Tussen de weeen door sloffen en jas aangedaan en de trap af. Best lastig. Voor me liep de VK en achter me haar stagiaire. Ik was blij dat ik mijn ziekenhuistas vol spullen had klaarstaan, want die hoefde vriendlief gewoon maar te pakken. Ik zat bij de VK in de auto en hij is in zijn auto achter ons aangereden. Bij jullie zal het dus samen zijn. Ik zag erg op tegen de autorit. Maar vond het superfijn. Lekker afleiding en hangen aan het hengstel boven de deur, vond ik juist fijn.

Wij gingen via de ingang van de eerste hulp naar binnen. Daar stonden ook rolstoelen. De VK pakte die daar. Zelf ben ik toch naar binnen gelopen. Moest er niet aan denken om te gaan zitten. Liever lopen en onderweg stoppen om de weeen weg te werken.
    De autorit en het lopen hebben ervoor gezorgd dat ik even afgeleid was en wat meer kon ontspannen. Daardoor had ik in een half uur 2 cm ontsluiting erbij. Dus bij mij werkte dit super.

Toen naar de verloskamer. Daar op bed gaan liggen, de VK deed meteen weer inwendig onderzoek. Dus pas op dat moment moest mijn broek en onderbroek uit. Toen braken mijn vliezen. Toen werden er electroden op mijn zoontjes hoofdje aangebracht (terwijl hij nog in mijn buik zat). Daaruit bleek dat hij het wat moeilijk had en werd het een medische indicatie. Toen nam de VK van het ziekenhuis het over. Ik heb de hele bevalling gewoon mijn eigen bovenkleding aangehouden. Die ik dus thuis al had aangedaan.

De rest van de details over de bevalling zelf zal ik je besparen.
    Toen ons zoontje was geboren, werd hij meteen op mijn buik gelegd. Toen deden ze in een andere ruimte onderzoekjes. Ik kreeg een spuit om het verkleinen van de baarmoeder te bevorderen. Toen gingen ze nog op mijn buik duwen om de placenta er uit te krijgen. Daarna werd ik gehecht.
    Toen dat was gedaan werd mijn zoontje teruggebracht. Vervolgens werd ik gewassen. Kreeg frisse kleren aan.
    Toen hebben we onze familie kunnen bellen. Toen nog wat gegeten en later naar de kamer gebracht.
    Ik mocht niet naar huis (was inmiddels ook 20 uur 's avonds) vanwege wat complicaties.
    Het ligt dus aan het tijdstip en of er complicaties zijn of je meteen naar huis kan.
    Vanuit het ZH wordt ook de kraamhulp gebeld. Als je meteen naar huis mag legt die het e.e.a. uit over de verzorging van je kindje. Anders doen ze in het ziekenhuis de eerste verzorging en mag jij daar meedoen.

Heb je nog meer vragen. Stel ze gerust.

3. kvptje

kvptje Fanatiek lid

31 dec 2006
    1.156
    1
    0
    huismamma!!!
    Vlaardingen
    Geen idee, maar ik lees met je mee

4. Sijke

Sijke Bekend lid

hoi,

een heleboel dingen hangen er maar net vanaf wat je zelf wilt of wat kan in de situatie. Dus vraag dat gewoon ook aan je VK en laat de rest aan het moment over. Bijv. over thuis of in het ziekenhuis bevallen: je kunt natuurlijk van tevoren beslissen dat je in het ziekenhuis wilt bevallen en er op tijd heengaan. Volgens mij is het niet de gewoonte dat de VK je rijdt, maar misschien kan het in jullie situatie wel. Je kunt ook gewoon thuis bevallen en bespreken wat er kan gebeuren als je toch onverwachts weg moet. Rolstoelen staan altijd klaar bij een ziekenhuis, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
    Het is ook de bedoeling dat je zelf iets meeneemt om aan te trekken (tenzij je natuurlijk een keizersnee krijgt, dan ga je denk ik in operatiejasje). Een lang t-shirt of kort nachthemd is dan handig. Lig je niet de hele tijd in je blote billen maar kunnen ze wel makkelijk checken zonder dat je steeds iets aan-uit hoeft te doen.

Ik heb zelf nog geen ervaring met bevallen, hopelijk wel snel! Volgens mij hangt het ook een beetje van de bevalling af wat er daarna gebeurt. Als je het aankunt dan kun je douchen, anders word je op bed gewassen. Ook het moment van naar huis gaan hangt daar vanaf. Als er geen complicaties zijn ga je vrij snel weer weg, anders blijf je wat langer.

Je kunt ook op de site van het ziekenhuis waar je naartoe gaat zoeken, het ziekenhuis bij mij in de buurt heeft een speciale folder over bevallen in het ziekenhuis; wat je mee moet nemen, hoe het verloopt etc. Soms zijn er ook informatiemiddagen/avonden waar je heen kunt, dan kun je ook de bevalkamer bezichtigen etc.

Verder; of je nu thuis of in het ziekenhuis bevalt, het blijft jouw bevalling, dus niemand bepaald wat er gebeurd, uiteindelijk gaat het erom wat jij wilt. Dus als je na de bevalling lekker een uurtje wilt liggen met man en baby geef dat dan aan.(of laat je vriend dat doen). Kijk, als er echt een medische reden is waarom dingen niet kunnen dan is het natuurlijk wat anders.

Succes ermee!

5. Sijke

Sijke Bekend lid

nog een aanvulling:
    mijn kraamzorgbureau organiseert ook informatieavonden over wat er allemaal gebeurt tijdens de bevalling en daarna, misschien dat dat bij jou ook zo is? Ik vond dat heel zinvolle info, ook voor mijn man. Weet je toch een beetje wat je kunt verwachten en of je alles in huis hebt enzo.

6. MIss X

MIss X Fanatiek lid

13 dec 2006
    2.955
    821
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    bedankt! Je leest zo vaak de bevallingsverhalen zelf, maar eigenlijk nooit wat achteraf gebeurd of vooraf. Zo kan ik een beetje een beeld krijgen.

XXX

7. Michelle20

Michelle20 Actief lid

3 jan 2007
    455
    0
    0
    Fulltime moeder
    Hilversum
    Ik was zowieso van plan om in het ziekenhuis te bevallen en had vanaf 35e week een koffertje met grote onderbroeken ( voor hetkraamverband) en wat shirts en joggingpak en baby kleertjes en toilletspulletjes klaar staan.

Ik ben samen met me vriend toen naar ziekenhuis gereden en zou de verloskundige daar treffen.
    Het was nacht dus ik had zon grote big shirt nachtjapon aan en voor de de auyo gewoon ff een makkelijke jogging broek aan gedaan.
    Wij gingen gewoon door de algemene ingang en ik kreeg toen ik binnen was een rolstoel en werd naar de verloskamer gebracht en daar dus mn verloskunige en die vraagt of je je broek uit wil doen et cetc even voelen voor de ontsluiting en verder bleef ik daar met de laatste weeen en mocht douchen tussendoor.

zoontje geboren... gewassen etc etc ik werd gehecht en na een half uurtje ging de verpleeging mee met mij om mij te douchen en aan te kleden.
    Daarna mocht ik weer in bed en kreeg ik een flink ontbijt en als ik dat op had en geplast had mocht ik gaan dus 3 uur na de bevalling mocht ik weer naar huis

8. brussie

brussie Fanatiek lid

22 nov 2006
    1.927
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Amersfoort
    Ik had nooit verwacht dat ik een antwoord zou kunnen geven (ging voor thuisbevalling!).

Ik moest met de ambulance naar 't ziekenhuis en dan heb je dus geen rolstoel nodig. 'k Heb mijn eigen kleding aangehouden, moest gelijk uit mijn slip (ze hebben gelijk vliezen gebroken en electrodes op hoofdje van mijn zoon geplakt).
    Toen Ben er eindelijk was (na 1uur en 49 minuten wat voor mij 24 uur leek) is hij bij mij op mijn buik gelegd. De placenta is eruit gehaald terwijl Ben werdt gewogen en aangekleed. Hij is (gelukkig) niet gelijk gewassen, alleen maar schoongedept. Toen kreeg ik Ben weer terug.
    Ik mocht douchen (onder begeleiding van een verpleegkundige), toen wat eten en drinken. 't Enige wat mij tegen hield om naar huis te gaan was het verslag van de verloskundige (van het ziekenhuis) van de bevalling.
    Ben is om 20.03uur geboren en ik was om 01.00uur thuis. Ik heb geen enkele keer gevraagd of ik naar huis mocht (heb een hekel aan ziekenhuizen!) en dat ik naar huis mocht vond ik nogal snel.

Het ligt er natuurlijk maar net aan hoe het met jou is (of je bv mag douchen) en je kindje. Afwachten dus!

9. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ik denk dat het verstandig is naar een infoavond over bevallen in het ziekenhuis te gaan. Hier hebben ze dat iedere maand.

Toen ik ging bevallen ben ik zelf naar de afdeling gegaan. Geen rolstoel of iets dergelijks. Werd naar een verloskamer gebracht waar ik aan het ctg ben gelegd.
    Probleem was dat ik erg moest overgeven en flink naar de wc moest, dus was binnen notime alleen nog in mn hemdje.
    Mijn bevalling ging heel snel. Mijn vliezen braken om half 3. Half 4 was ik in het ziekenhuis. 5 uur had ik 4 cm en om 6 uur volledige ontsluiting.
    7 uur is mn manneke geboren.
    Moesten wel 2 dagen blijven omdat hij 4 weken te vroeg was.

Mij is de bevalling erg mee gevallen, maar mijn zwangerschap daarentegen was echt k*t!

10. Kar76

Kar76 VIP lid

30 okt 2006
    5.124
    0
    0
    Maastricht!
    Die informatieavond van het ziekenhuis is inderdaad erg handig. En met je VK bespreken hoe het gaat als je in het ziekenhuis wil bevallen, wanneer zij dan komt en je doorstuurt etc.

Bij mij werd bij de voorlichting in het ziekenhuis nog wel als tip meegegeven om een euro bij je te hebben voor de rolstoelen! (Hier zijn die dus niet gratis..)

11. Bo20

Bo20 Fanatiek lid

8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Ik denk dat ik ook een info avond moet volgen. Ben er zo zenuwachtig voor.. Ik weet niet waarom, maar heb het idee dat ik totaal niet op m'n gemak ben dan.. Ik wil gaan voor een ziekenhuisbevalling omdat ik echt als de dood ben dat er iets fout gaat ofzo.. en ik vind het lekker om thuis in een fris huis terug te komen..

Vindt het eng!

12. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Voor mij is het nog heeeeel ver weg, maar vind het ook wel interessant om te lezen.
    Wat ik me nu afvraag, je kindje is geboren alles gaat goed met jou en de kleine en je mag na 3 of 4 uur weer naar huis. Wat dan? Dan sta je daar met je kleine en je man/vriend of wie er dan ook mee is. Je gaat naar huis en succes? Daar kan ik me echt geen voorstelling van maken.

13. MIss X

MIss X Fanatiek lid

13 dec 2006
    2.955
    821
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Dat idee lijkt mij ook zo raar. Je staat buiten je stapt de auto in met de maxi cosi met zo'n hummeltje erin die net een paar uurtjes op aarde is. Pff echt heel raar idee hoor

14. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    inderdaad ja. Echt zo'n gevoel van nou succes en jullie redden het wel he.
    Het zal allemaal wel meevallen maar toch. Helemaal als je laat in de avond of s'nachts naar huis word gestuurd.

15. Bo20

Bo20 Fanatiek lid

8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Ja, maar als je thuis komt is de kraamzorg er ook al en waarschijnlijk je ouders/ schoonouders..

Genoeg opvang, denk ik.. Lijkt me zo raar.. Ik denk dat ik m'n ogen niet van ons hummeltje af kan houden..

16. Patricia1980

Patricia1980 Bekend lid

11 dec 2006
    504
    0
    0
    Het ligt er denk ik een beetje aan of de kraamhulp er al is of niet als je thuiskomt. Ik wilde graag thuis bevallen, maar moest uiteindelijk naar het ziekenhuis ivm weeenzwakte. Ik ben s'avonds om 21.43 uur bevallen, en moest in het ziekenhuis blijven slapen. De volgende dag kwam ik rond 1 uur s'middags thuis, en de kraamhulp was er pas om half 3. Gelukkig waren mijn zus en mijn schoonmoeder er wel. Dus ik denk dat het er een beetje aan ligt of er gelijk iemand beschikbaar is op dat moment?

17. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Hoi,
    wij hebben bewust de kraamzorg een paar uurtjes later laten komen, zodat we nog even lekker een paar uurtjes thuis hadden. We zijn bewust na de voeding uit het ziekenhuis vertrokken, zodat we dat niet meteen thuis hoefden te doen.
    Maak je vooral niet te druk. In het ziekenhuis hebben ze hier natuurlijk meerdere keren per dag en nacht mee te maken, dus die weten precies hoe en wat. De verpleegkundigen zijn heel aardig en daar kan je alles aan vragen. Niks is gek.

Deel Deze Pagina