Wat kan het zijn??

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door MissBlue, 9 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissBlue

MissBlue Niet meer actief

Hallo dames,

Zo langzamerhand weren wij niet meer waar we het moeten zoeken met onze kleine meid. Ze is vaak zo overstuur. Het huilen gaat door merg en been.
    Ik ben bij de huisarts geweest, deze constateerde reflux (had filmopnames laten zien) en onze dochter heeft daar nexium/omeprazol voor gekregen. Ze huilt er nu, na ruim een week gebruik, echter nog niet minder om. Daarvoor waren we al overgestapt op hypoallergene voeding.
    Ik ben ook met haar bij een osteopaat geweest vanwege voorkeurshouding en overstrekken. Maar we zien naderhand niet veel verbetering. Verder wordt ze ingebakerd en houden we ons helemaal aan de 'regels' van het cb, dus rust en regelmaat. Onze dochter is nu 8 weken. Hieronder een lijstje met opvallendheden. De klachten lijken steeds erger te worden.

Ons meisje heeft last van:
    -pukkeltjes
    -droge huid
    -roodheid en schilfers rond wenkbrauwen
    -piepende geluiden na drinken van de fles
    -vaak buiten adem tijdens het drinken
    -(verborgen) reflux (medicatie helpt niet)
    -kreunen en grommen nog lang na de voeding
    -onrustig
    -huilt veel
    -valt zeer moeilijk in slaap (huilen) en slaapt vaak kort
    -overstrekken
    -hoofd steeds achterover willen
    -ziet bleek
    -vaak de hik
    -vaak niezen en hoesten
    -veel rekken en strekken
    -beweeglijke armpjes, schoppende beentjes
    -kronkelen en wringen
    -ontlasting ineens van mosterdgeel naar donkergroen
    -Winderigheid (zeer penetrante geur)
    -linker ooglid vaak dik
    -herkauwen van de voeding
    -steeds slikken
    -tong constant uitsteken
    -beetje bont rondom mondje (vlekkerig rood)
    -wordt vaak wakker steeds slaap of huilt tijdens slaap
    -stijf en gespannen, laat zich niet zo makkelijk knuffelen (geeft zich niet zo makkelijk over)
    -veel 'gilletjes' meteen na de voeding
    -fronst veel/kijkt altijd bedenkelijk -niet ontspannen
    -actief en beweeglijk, helder en alert
    -wordt altijd huilend wakker
    -schrikachtige reacties
    -snelle hartslag
    -prikkelgevoelig

Het ene 'symptoom' komt meer voor dan het ander.
    Een enkele keer valt ze 's avonds wel zomaar in slaap zonder al te veel verdriet.

Ze kon meteen na de geboorte haar hoofdje al tillen. Met 4 weken Rolde ze om van buik naar rug en met 6 weken van rug naar zij/half op haar buik. Volgens de osteopaat omdat ze last heeft van vastzittende werveltjes in haar nekje en zichzelf daardoor ging overstrekken met als gevolg super getrainde rug en nekspieren.
    We hebben koemelkallergie in de familie zitten. Zou het zoiets kunnen zijn? Of is het een 'huilbaby'? Ik denk zelf dat een baby niet zomaar huilt!
    Morgen ga ik met haar naar het cb, ze krijgt dan ook haar eerste inentingen...

Wat denken jullie hiervan? Ik sta open voor alle feedback!!
    Alvast bedankt!

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Lijkt inderdaad op reflux, het kan soms wat langer duren voordat medicijnen werken en soms werken ze helaas gewoon niet. Hier werkten ze dus niet...

Maar het zou bij jouw kindje ook best nog koemelkallergie kunnen zijn (dat was het bij ons zeker niet), enige hoe je dat kan weten, is het uitproberen...

Ik geloof ook niet dat er 'gewoon' huilbaby's bestaan...

Wat bij ons wel wat hielp, is haar op haar buik leggen. Dan sliep ze tenminste een beetje, anders helemaal niet.

3. MissBlue

Bedankt voor je reactie!
    wat jammer dat de medicijnen niet werkten. Dan blijf je natuurlijk ook denken dat er nog wat anders speelt. Hoe wist je zo zeker dat het geen kma was?

Ons meisje slaapt een enkele keer op haar buik, overdag als ik er bij ben. Maar vaak is het huilen en nog eens huilen en steeds maar weer dat koppie omhoog.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik gaf borstvoeding en heb een aantal weken koemelk en sojavrij gegeten, maar er veranderde niets. Had ik ook niet gedacht, want ze had helemaal geen huidklachten of gekke ontlasting.

Omeprazol maakt het maagzuur minder zuur, maar bij onze dochter bleef er gewoon eten omhoog komen wat gewoon ook heel rot voelt lijkt me. Ze kon alleen maar hele kleine hoeveelheden aan en heeft uiteindelijk een sonde gekregen en dat was dé oplossing. De sonde heeft ze gekregen omdat ze ziek werd (gewoon een virus) en niet meer wilde/kon drinken. Was vreselijk, maar achteraf was ik er blij om, we hadden eindelijk na 11 weken een blije baby. En ze is ook snel uit een beker gaan drinken (8,5 maand) zodat de sonde eruit kon, want dat was nog wel iets waar ik bang voor was. Maar dat liep allemaal soepel.

Dat gespannen en gevoelige herken ik ook trouwens, maar denk dat dat gewoon komt door de pijn, ze kunnen dan gewoon weinig hebben. Hier ook een heel sterk meisje, meteen al dat koppie recht omhoog. Maar slapen op haar buik ging gelukkig wel redelijk, veel beter dan op haar rug in ieder geval, want eerst sliep ze 's nachts dan nog wel op haar rug, maar op een gegeven moment ook niet meer.

5. MamavC

MamavC Niet meer actief

Volgens mij moet je medicijnen 2 weken de tijd geven. En hypoallergene voeding heeft geen zin als je al andere voeding hebt gegeven..
    Wel echt heel rot voor jullie zeg

6. Daenerys

Daenerys Fanatiek lid

21 jun 2013
    1.399
    15
    38
    Als ik dit zo lees herken ik duidelijk mijn dochter hierin.
    Zij vertoonde precies dezelfde symptomen en heeft ook verborgen reflux en krijgt hier zantac voor.
    Daarnaast hielp dit ook niet voldoende en had ook al tegen de kinderarts gezegd dat ik koemelk allergie vermoedde maar volgens hem was dat niet zo.
    Uiteindelijk was k het zat en heb k zelf nutrilon pepti gehaald en met een week een ander kindje en doet het nog steeds prima.
    Ze zit duidelijk beter in haar vel.

Ik zou echt neigen naar koemelk allergie en zou zeker een bus nutrilon pepti gaan halen om te proberen.

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    H.a. voeding is ter voorkoming van koemelkeiwitallergie. Niet bij kea.
    Sommige kindjes doe het hier beter op, maar hebben dan geen kea. Waarschijnlijk gaat het dan beter ivm lichter verteerbaar.

Bij vermoeden van en bij bewezen kea is pepti de eerste stap om te proberen.

Wanneer geef je de nexium?
    Hoeveel geef je?
    Hoe maak je het?

Pas je de leefregels voor reflux toe? (Cb komt meestal niet verder dan rrr van ria blom, dit zijn niet de leefregels)

8. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik zou denken aan allergie. Bij bv kan dat ook aan gebruikelijk hystamine liggen: tomaat bijvoorbeeld.
    Eigenlijk moet je 2wk hystamine vrij proberen op dieet. Of anders pepti via ka.

Hier pepti en jou verhaal herken ik wel en helpt erg goed pepti maar sommige klachten terug al

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ze geeft flesvoeding dus op dieet heeft geen zin dan ;)
    Ik zou inderdaad gewoon pepti proberen, dan weet je het snel genoeg.

10. MissBlue

Bedankt voor jullie reacties!

Een wat late reactie van mijn kant, er is inmiddels heel wat veranderd aan de situatie.
    De dag nadat ik deze post opende, ben ik naar het cb geweest, volgens afspraak. Daar het verhaal gedaan en de arts van het cb zag ook de uitslag rond haar mondje en de rode vlekjes op haar buik. In overleg met de huisarts is daarna Nutrilon Pepti Junior voorgeschreven.
    Daar zijn we vrijdag mee begonnen.
    Zaterdag had ik er een heel ander kind voor terug! Ineens weer slapen overdag, tevreden na de fles, geen gehuil en gekronkel! Helemaal blij dus! We gaan dit nu 3 maanden gebruiken en hebben daarna een provocatietest in het ziekenhuis.

Wat blijft is de reflux.
    De medicatie zorgt ervoor dat ze er minder last van heeft als de melk naar boven komt. Toch verslikt ze zich nog heel vaak, hoest en niest ze heel veel en komt de melk na 4 uur nog omhoog. Vaak slikt ze het door en blijft ze dus maar 'kauwen', soms golft het eruit.

Na de voeding houd ik haar minimaal een half uur omhoog.
    Ze drinkt uit een dr Browns fles, zodat ze niet teveel lucht binnenkrijgt.
    Altijd na de voeding goed boeren (als is dat metde avondfles erg lastig, ze slaapt dan vaak meteen na de voeding).
    Haar bed staat schuin (ze ligt in de Snoozzz zodat ze niet onder de dekens zakt)
    We dikken de voeding in met johannesbroodpitmeel.

Ze krijgt 2ml omeprazol per dag, afgestemd op haar gewicht.

Donderdag ga ik weer langs de huisarts. Kijken hoe de omeprazol aanslaat en of we nog iets kunnen doen aan de reflux.
    Hebben jullie nog tips?

11. MissBlue

Ze krijgt de nexium voor de nachtvoeding, middels een spuitje.
    We geven 2 ml
    We geven het dus voor de voeding, zodat ze evt wat melk kan laten staan zonder dat er nexium doorheen zit.

Eerst hadden we poeders, nu kan ik het met een spuitje opzuigen uit een flesje.

De regels mbt reflux passen we zo goed mogelijk toe, zie mijn andere post.

Ben je bekend met reflux? Heb je nog adviezen?

12. MissBlue

Wat sneu voor je meisje! Sondevoeding is dan ook heftig!
    Sliep je dochter ook zoveel mogelijk rechtop? Hier helpt dat soms niet eens altijd...
    En inderdaad, het omhoogkomen van de melk blijft supervervelend voor ze!

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ze sliep inderdaad veel bij mij en in bed op haar buik.

Fijn dat jullie de oplossing waarschijnlijk hebben gevonden.
    Wat betreft de reflux, als ze er niet teveel last van heeft en goed groeit, kan het geen kwaad, alleen wat extra wasjes draaien ;). Na verloop van tijd zal het waarschijnlijk wel minder worden. Toen ze bij ons de sonde had spuugde ze ook nog veel. Maar ze had er niet echt last meer van.

14. MissBlue

Haha, ja dat herken ik wel! :p

Ze heeft er soms last van. Dat is vooral zo als de melk maar omhoog blijft komen en ze het steeds weer doorslikt. Dat heeft vaak verslikken, hoesten en hikken tot gevolg. Maar wat je zegt; hopelijk wordt het met de tijd snel beter!

15. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Dus ze is van medicijnen gewisseld?
    Nexium is esomeprazol en omeprazol is een ander geneesmiddel dus (wel allebei tegen maagzuur).

Ik weet niet hoeveel nexium ze eerst kreeg (het poedertje), maar wellicht is 2ml omeprazol niet voldoende (weet niet hoeveel mg dit is?).

Mijn zoontje krijgt door de kinderarts het dubbele voorgeschreven van wat de huisarts mag geven. Hangt wel af van hoe groot de baby is. Hier 15mg nexium op 7kilo baby

16. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik ben wel bekend met reflux, beide jongens hadden het.

Omeprazol is anders dan nexium. Hier werkte nexium echt het beste. Waarom deze overstap?

Geef je de medicatie bewust 'savonds?
    Nexium werkt bijv het beste op een lege maag en dus voor de ochtendfles.

En betreft de jbpm. Dit kan je beter niet gebruiken als je medicatie geeft. Het is of indikken of medicatie. De medicatie werkt minder goed door de jbpm.
    Niet alle artsen lijken hier achter te staan, maar proberen kan altijd. Als de medicatie goed werkt is indikken ook overbodig, omdat het niet meer pijn doet als het omhoog komt.

Daarnaast even alle leefregels op een rijtje, dan kan je zelf zien of je alles toepast of misschien niet;
    - zorg voor rust en regelmaat (niet per definitie op de klok, maar een vast ritme zoals: verschonen-fles-boeren-knuffelen-'spelen'-naar bed, of waar je kindje slaapt, bij eerste vermoeidheids signalen-slapen-verschonen etc).
    - zorg voor niet te veel prikkels.
    - geef je kindje vaker kleine porties per dag.
    - maak de flesvoeding op de juiste manier klaar, koud water opwarmen, poeder erbij en roeren. (Warm kraanwater wordt voor elk kindje afgeraden, schudden zorgt voor extra lucht en extra lucht zorgt voor druk op de maag waardoor er meer voeding in de slokdarm komt).
    - zorg dat de voeding minimaal 20 minuten duurt, een fles die hier vaak goed bij helpt is de dr browns fles. (De smalle variant heeft zelfs een prematuur speen geschikt voor te snelle drinkers, ondanks de naam ook voor kindjes die 'optijd' geboren zijn).
    - houd je kindje zo rechtop mogelijk, waarbij de fles zo horizontaal mogelijk is zonder (!) dat er lucht in de speen komt.
    - zorg dat je kindje goed boert.
    - houd je kindje na elke voeding een half uur rechtop.
    - zorg dat alles waar je kindje in ligt schuin staat.
    - til bij het verschonen niet de beentjes te hoog op, maar draai je kindje.
    - niet (onnodig) laten huilen. Huilen zorgt voor extra lucht in de maag waardoor je de reflux verergert en ook krampen kan veroorzaken. Laten huilen zorgt vaak voor meer huilen.
    - een ergonomische draagzak/doek kan wonderen verrichten.
    - sommige kindjes slapen liever op hun buik.

Deel Deze Pagina