Hallo mede-mama's, Vraagje.. wie herkent dit.. mijn dochtertje van 20 maanden wil sinds zaterdag amper eten. Ze at altijd twee boterhammen 's ochtends en twee 's middags (goede en grote eter). We dachten dan ook dat ze misschien wat ziekjes was.. ze was ook wat huilerig, maar nu een paar dagen verder is ze niet ziek geworden (gelukkig).. maar ze eet nog steeds slecht. Avond eten, paar happen.. brood misschien een muizenhapje.. Maar bij de gastouder.. eet ze gewoon weer goed!!! Dus dan denk ik, is ze ons aan het testen? Ik probeer haar wel te laten eten (aanmoedigen), maar niet te dwingen. Wij hebben zoiets van, als je niet wil, dan niet. Want dwingen werkt echt niet. Soms werkt 'nog een paar happen' wel.. maar ik ben nu ook een paar keer een beetje 'boos' geworden en toen raakte ze heel erg overstuur. Wat normaal ook niet zo is. Misschien kiezen? Ze wil nu bijvoorbeeld weer na 2 happen avondeten, wel een toetje.. die eet ze helemaal op.. hmm.. ik weet niet zo goed hoe ik hierop moet reageren. Ervaring iemand?
Ja als ze nog geen kiezen heeft zou dat kunnen maar dan zou ze ook bij de gastouder slecht eten, want dat doet pijn. Rond deze leeftijd gaan ze je wel uitproberen wat eten betreft. Soms een paar dagen / weekjes, soms duurt het jaren ( weet ik uit ervaring) maak er geen strijd van. Biedt het eten aan. En als ze eet dan is dat prima, als ze niet eet dan niet en heeft ze pech gehad. Je kunt er dan voor kiezen om te zeggen niet goed gegeten. Dus je krijgt ook geen toetje. Ook zou je haar meer controle kunnen geven, ik weet niet of ze al zelf schept of zelf het eten pakt, maar dat kan ook invloed hebben. Als jij nog met een lepel het eten voert wil ze daarover misschien controle. Het is weer een nieuwe fase!!!
Ze wil zeker zelf controle Dus ze eet met handjes of lepel/vork. Helpen is uit den boze hier haha. Geen toetje zou kunnen, maar ik vind het soms wel lastig..dan denk ik, zonder toetje eet ze helemaal niks. Lastig hoor! Maar bedankt voor je reactie!
Hier betekent niet goed gegeten, ook geen toetje. Niet je avondeten willen eten en wel je toetje.. zo werkt het bij mij niet. Ze mogen dan nog water krijgen maar verder geef ik niks. Oudste had al snel genoeg door dat ze met honger naar bed ging en er dus gewoon avond gegeten moest worden.
Ik geef wel een toetje ook hebben ze slecht gegeten hebben ik merk bij ons dat het vaak een fase is. Ik heb wel eens gelezen dat als ie ze geen toetje geeft je eigelijk zegt eten is indd niet lekker en een toetje wel en daarom straf je met iets wat lekker is.. ik ben het er wel mee eens. Een toetje hoort bij het eten dus krijgen ze het ook als ze slechts een paar happen eten.. komt wel goed niet boos worden als ze niet wil dan niet
hier ook zo een fase. Hier krijgt hij ook yoghurt na het eten. Ben bij als er wat inzit. Ene dag eet hij redelijk goed. Volgende dag weinig
Hier hetzelfde gehad. Dochter nu 22 maand. Bij de gastouder wel eten en thuis amper. Kiezen komen door. De laatste. 1 is nu door. Tot de dag dat ze iets koortsig werd en de volgende dag zelfs de velletjes van de tomaten uit haar mond trok bleek ze erg opgezwollen keel amandelen te hebben die ook nog eens fiks ontstoken waren. Nu na een kuur van 7 dagen eet ze thuis ook weer. Amandelen zijn nog dik niet meer ontstoken. Ondanks dit alles at ze gewoon bij de gastouder en had ze waarschijnlijk al langer last van haar kiezen en dikke amandelen.