Waar aan denken als je met baby gaat zwemmen?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by fabsie, Jun 22, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. fabsie

fabsie Fanatiek lid

Jan 19, 2010
    1,289
    0
    0
    Eindelijk gaat het dan gebeuren: wij willen gaan zwemmen met onze kleine meid. Waar moeten we goed aan denken? Hoe lang in het water enz? Wie heeft er goede tips?

2. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

met 10 maand konden wij met ons zoontje al wel ruim anderhalf uur in het water zitten.

- zwemvleugels of zo'n babyfloat
    - handdoek ( zelf hadden wij altijd 2 badcapes bij, 1 voor als we er tussendoor even uitgingen en 1 voor het echte afdrogen)
    - genoeg zwemluiers ( mochten ze poepen ;))
    -shampoo
    - schone luier voor na het zwemmen

verder kan ik zo 123 niks verzinnen :p volgens mij was dit het wel ongeveer:p

3. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik sluit me aan bij mejojo :)

extra: Wat eten en drinken niet te vergeten..

Verder qua duur van het zwemmen gewoon naar je kindje kijken, of die het leuk vind. Zo'n eerste keer kan behoorlijk indrukwekkend en toch nog steeds behoorlijk vermoeiend zijn. Dus reageer wat dat betreft gewoon op je kindje.

4. grietje84

grietje84 Actief lid

Jan 17, 2009
    413
    0
    16
    rotterdam
    Ik weet niet of ze nog in de maxi cosi past???? Toen wij gingen zwemmen was ze zo moe dat we haar dan lekker inwikkelden in een handdoek, dan kan ze nog even bijkomen.
    Tip: laat haar niet te moe worden in het water. Je moet haar namelijk ook nog douchen en aankleden. En jezelf aankleden. Als je kindje te moe is, is dt geen pretje. En ze worden heel snel moe in het water en al die nieuwe indrukken.
    Wij gingen altijd in een familiehok. Mijn man kleedde zichzelf dan snel aan en ik deed de kleine. Dan nam hij haar alvast mee in de auto of kinderwagen.
    En een fototoestel natuurlijk!

5. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

ohjah, zoonlief heeft gauw een droge huid, vooral bij chloor water,

wij hebben nog lotion bij speciaal voor na het zwemmen (dermalex care)

6. Vera

Vera Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    2,604
    1
    0
    Als je twee volwassenen bent is het handig om zelf er eerder uit te gaan en al te douchen en aan te kleden. Kan daarna de ander met de kleine onder de douche en daarna kan jij haar aankleden en zijn jullie allemaal tegelijk klaar.

7. fabsie

fabsie Fanatiek lid

Jan 19, 2010
    1,289
    0
    0
    Super, dat soort tips had ik nodig! Bedankt!!

8. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

Jan 3, 2008
    2,495
    0
    0
    Nog een tip: als je kindje niet gepoept heeft, kun je de gebruikte zwemluier goed uitspoelen en nogmaals gebruiken. Mijn ervaring is dat ie zelfs in de wasmachine kan.
    Vlindertjes zou ik nog niet gebruiken, daar is je kindje nog te klein voor. Wij hebben zo'n band waar ze in kan zitten, dat vindt ze wel leuk :)

9. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

Jul 1, 2009
    2,310
    0
    0
    leuk dat je gaat zwemmen(daar zijn wij zwemjuffen altijd erg blij mee!!!!!)

let inderdaad op hoe lang je gaat, het is al snel te lang voor zo'n kleintje,
    het lekkerste is inderdaad in een band (waar de beentjes in een gekruiste band zitten waardoor ze er aan de onderkant niet uit kunnen :))

de meeste tips zijn al gegeven dus hier wat "te doen" tips!

Wees in ieder geval niet bang dat je kindje onder water komt! probeer daar zelf als het per ongeluk gebeurt bijv. niet te paniekerig over te doen, daar kan ze bang van worden!
    gewoon lekker een spelletje van maken!
    Als je durft kun je zelfs samen met haar onder water gaan. ze zal er van schikken (aangezien ze al 10 maanden is, baby's van 3 maanden doet het niets;))
    of haar onder water doorgeven van papa naar mama!

Wat ook leuk is, haar zittend op een (hoge) rand zetten, jij in het water haar handjes vast en haar dan in het water laten "springen" leren ze veel van en is dikke pret!

haar ook lekker "los" meenemen dus zonder band o.i.d. dan lekker op der rug liggen en spetteren met haar benen etc.

"het regent, het regent" is ook een leuk liedje en spetteren maar!

neem ook een gieter, lege shampoo fles, bakje mee, er is vaak een peuterbadje waar je kleintje in kan zitten met jou en dan gewoon lekker spelen met het water! leeggooien, over je hoofd gooien, etc..
    Veel plezier!

10. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

Jul 1, 2009
    2,310
    0
    0
    ow trouwens de ervaring leert dan kinderen nauwelijks poepen in het water, (ik heb het nog nooooit meegemaakt bij ons in het zwembad) dus je hoeft niet per se een zwemluier aan te doen hoor!
    (ene dat kleine plasje, je wilt niet weten wie er allemaal nog meer plast ;) daar hebben ze chloor voor uitgevonden...)

11. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

Jan 9, 2009
    2,725
    3
    38
    Maastricht
    Oww zwemjuf soepstengel, mag ik jou nog wat vragen over die zwembanden met gekruiste banden, waar de beentjes vrij in kunnen bewegen? Waar kan ik die kopen, welke zijn goed? Ons meissie is wel bijna 1 jaar, maar nog maar 7,2 kilo.

TS: wat ik ook altijd meeneem naar het zwemmen is olie om mee in te smeren na het zwemmen, Julie reageert best wel op dat chloorwater (ook al zit er maar een beetje in zeggen ze, in het babybad). En wat lekkers (fruit, melk) voor daarna, Juul heeft dan altijd berehonger!

12. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Hier ook een vraagje voor de zwemjuf:

Je mag dus met een kindje al helemaal onder water? Ik ga nl babyzwemmen met Sven en hier gaat hij wel onder water, maar niet met zn hele lichaampje zeg maar. Ik moet hem dan zo vasthouden dat hij met zn buikje op het water ligt en dan even in zn gezichtje blazen en dan alleen met zn gezichtje onder water. Zn bovenlichaampje is dan nog steeds boven water.

Ik zou liever willen dat hij helemaal onder water ging, zodat hij hier aan kan wennen en hier geen angst voor krijgt.

13. AMS

AMS Fanatiek lid

May 14, 2009
    3,394
    4
    38
    España
    Romy: Ben geen zwemjuf hoor, maar hier met babyzwemmen halen we hem naar voren en naar achteren terwijl we tot 3 tellen en bij de derde keer duikt hij (door ons gestuurd) onderwater (eerst het voorhoofd).. Hij doet nu al bij 3 voor hij onderwater gaat z'n oogjes dicht..
    Wij moeten ze idd ook van de kant af laten "springen" en dan met het hoofdje ook onderwater (niet diep hoor).

TS, aan de lipjes kun je goed zien of het niet te koud word, zodra die paars worden moet je echt uit het water gaan..

14. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

Jan 3, 2008
    2,495
    0
    0
    Bedoel je die banden waar je kindje min of meer op de buik in ligt? Die hebben ze bij de Babywalz, de band heet Swimtrainer dacht ik. De 'gewone' banden met een zitje hebben ze zo'n beetje overal. Vaak staat erop dat ze vanaf 11 kilo zijn, maar het verschilt per merk of een lichter/kleiner kindje er al in kan. Toen mijn dochter zeven kilo woog, zat ze al goed in de band die ze bij Bart Smit verkopen, maar niet in de band van de Hema.

15. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    andere zwemjuf hier: Ja, je mag met je kindje helemaal onder water :) . Toevallig is bij ons deze week de onderwater fotograaf geweest.... en we hebben prachtige foto's van baby's van 3 , 4 maanden die helemaal alleen onder water 'zweven' . Erg gaaf :) .
    Dit deden we overigens bij de kinderen tot 4 jaar hoor.. Alleen jammer dat sommige kindjes tussen 1 en 2 vooral, de duikjuf een beetje eng vonden ;)

over zwemluiers: plasjes houden ze sowieso niet tegen. Een zwemluier heb je enkel en alleen aan, voor het poepen.
    In sommige / veel (?) baden is het tegenwoordig verplicht.
    Zeker als je kindje ouder wordt en je wat langer in het water blijft, wordt de kans wat groter dat het eens gebeurd.
    En sommige kindjes poepen áltijd in het water (ik zag toevallig net een topic hierover van iemand ;) ) . Maar dat zijn wel de uitzonderingen hoor.
    Onze dochter doet het dus af en toe ;) . Dan gaat de zwemluier dus de prullenbak in. Maar anders wordt hij omgespoeld, te drogen gehangen en nog 1 of 2 x gebruikt, een beetje afhankelijk van of hij nog goed is of niet (niet te veel gekreukeld opgedroogd).

maar oke.. veel plezier in elk geval ;)

16. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

Jul 1, 2009
    2,310
    0
    0
    Leuk! nog een zwemjuf :D
    haha hier ook een onderwatercamera geweest, ook de peuters vinden dit eng, hihi maar wat een gevaarte had ze mee! met een alien! hihi ;)

mama van Sven:
    hier gaan ook alle kindjes totaal onder water zeg maar... je houdt ze vast onder de okseltjes (rechtop) en dan ga je samen onder water, je kan elkaar ook zien, want de kindjes houden 9 van de 10 keer hun oogjes open. probeer dit niet te snel te doen, dus niet hop/hop en weer boven :) maar gewoon in 3 tellen onder water, even een tel onder water blijven en in 3 tellen weer langzaam omhoog, hier schikken de kinderen minder van dan hop hop en weer boven ;) (snap je het nog :D)

Ook kun je idd wat hierboven staat je kindje op zijn buik leggen op het water en dan loslaten, ze gaan dan echt een beetje "zwemmen op zn hondjes" :)->) na ongeveer 4 sec kun je ze dan weer omhoog halen (en nee ze zinken niet meteen naar de bodem hoor!) ze blijven soort van voor je "zweven".

je kan de banden kopen bij de prenatal, en ook in veel speelgoedwinkels... soms kun je ze ook lenen in het zwembad (bij ons wel)

17. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

Jul 1, 2009
    2,310
    0
    0
    hier staan mooie foto's:

dat gebeurt er zeg maar als je je kindje op zn buik legt en loslaat....

18. 1985beeb2009

1985beeb2009 Actief lid

Jul 3, 2009
    277
    0
    16
    ik doe ook babyzwemmen en milan vind het super ook onder water is het geen probleem
    wij doen het ook onder de oksels en dan na beneden ook heb ik onderwater foto's laten maken bij ons zwembad erg leuk

nu las ik net een berichtje over het onder water gaan dat je dan eerst in het gezicht blaast wij doen dit niet ons is verteld dat ze dan iets negatiefs aan iets positiefs koppelen want vind jij het leuk om in je gezicht geblazeb te worden nou ik niet dus wij doen een kusje op de mond al moet ik zeggen dat milan dan nog zijn mond open doet misschien een tip ;)

knuff 1985beeb2009

19. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

Jul 1, 2009
    2,310
    0
    0
    dat blazen doen wij ook niet! kindjes schikken zich rot!

Als ze nog klein zijn hebben ze een soort mechanisme waardoor ze vanzelf hun adem in houden, dan hoef je dus ook niets te doen....bij iets oudere kindjes (ong 6 maanden) werkt dit mechanisme niet meer, maar kunnen ze hun adem gaan inhouden door er aan te wennen, (net als wij zeg maar)

Het is wel fijn om bijvoorbeeld altijd hetzelfde liedje te zingen voor het onderwater gaan... dan weten ze ongeveer wat er komen gaat....

de eerste keer schikken de meeste kindjes een beetje, maar na 2 of 3 keer lachen ze er alleen maar om.
    hihi de mama's vinden het erger dan de kids:D

Share This Page