zoontje is altijd rond 6u wakker maar hij mag dan bij ons kamer zitten boek lezen met mama-papa.hij mag de woonkamer niet in voor 7uur. en hij moet slapen rond 19u in de avond. ik breng hem niet meer naar bed vr middagslaap omdat hij niet wil en als hij slaapt(meestal op de bank)maak ik hem wakker na max 1uur.hij slaapt op die dag 1uur later helaas. ik breng hem wel nr bed op de normale tijd maar hij kan gewoon niet slapen. sochtends is hij vroeg wakker omdat hij moet plassen.hij hft dan droge luier.pfff het is dus een hele gedoe om hem in bepaalde tijd te laten slapen en andere tijden wakker te houden of wakker te maken. is het misschien niet beter vr zo een kind dat hij zelf allemaal bepaalt wanneer en hoeveel hij slaapt?als ik dat schema zo vrij zou laten zou het na een tijdje een redelijke vorm krijgen maar dan met n kind dat allemaal zonder verzet of oververmoeidheid doet? zijn er hier mensen met kinderen die weinig sliepen maar op n gegeven moment met n vrije schema beter gingen slapen? of is dat een veel te gekke idee die nooit kan werken? ik bedoel; misschien als hij om 22uur in de avond slaapt slaapt hij misschien tot 9uur en middagslaap die hij vaak om 15uur of 16uur wil doen?zo lang als hij wilt?is dat erg?wat denken jullie hiervan? is mijn vraag wel duidelijk om te beginnen?
Ik zou juist structuur doorvoeren en blijven doorvoeren want anders word het helemaal gekkenhuis en slaapt hij misscien pas om 22.00 of later en word dan wakker om 6 uur en dan heb je helemaal het hek van de dam.. hier probeerde ze het ook dat ze s'avons niet kon slapen en s'ochtends vroeg wakker was maar gewoon tussen half 7 en 7 sávonds op bed gelegd geen middagsslaapje meer en nu slaapt ze gewoon weer tot 9 uur half 10.. en als het ff kan nog langer maar das onze max. haha ik zou echt deze tijden aan blijven houden
Hier zijn wij redelijk vrij in het slapen. De enige richtlijn is dat ze meestal voor 20.30uur in bed liggen. Ik ga ze overdag ook nooit wakker maken, dat zorgt alleen voor ellende. Vandaag is mijn zoon bijv met papa weggeweest en ze kwamen rond 14.30 terug. Om 15uur is ie gaan slapen tot 17.15uur. Vanochtend was ie om 8.30uur wakker. En hij is net gaan slapen, om 20.15. Zonder enig protest, gewoon omdat ie moe is. D. Sliep sinds gisteravond 20uur tot vanochtend 10.10uur. En vanmiddag wilde ze pas om 13.30uur naar bed, tot ong 16uur. En ze lag er weer om 20uur in. Wij doen niet moeilijk met slapen, en ze hebben een best 'normaal' ritme, en slapen ong 15uur per etmaal.
Het is maar hoe je het bekijkt. Een kind dat overdag super moe is wakker houden tot s avonds vind ik gewoon zielig. En mijn ervaring is dat veel kindjes om 18.30uur met een bomvolle maag en niet moe op bed worden gelegd. En dan gaan spoken. En vrolijk 12uur later (dus om 6.30uur s ochtends naast het bed staan).
Hier weten ze dat ze moeten slapen als het nieuws begint (19u), is met een heel ritueeltje: pyama, drankje tandjes en nog eventjes op de bank en dan slapen met een verhaaltje. Elke ochtend zijn ze rond halfzeven/zeven wakker. De jongste doet s middags een dutje,maar dat is niet zo strikt aan uren gebonden. Wel zei een kinderverzorgster dat een hele kleine baby(pasgeboren tot maand of 6) maar 2u kan wakker zijn. Dat heb ik altijd gevolgd. Maar is mijn methode, in andere culturen slapen de kinderen wanneer ze het uitkomt en dat gaat ook
Proberen kan altijd. Voor onze oudste werkt het in ieder geval niet. Op vakantie de afgelopen 2 weken hebben we ons bestaande schema redelijk losgelaten maar dan kwam het erop neer dat ze niet voor 21.00 uur wilde gaan slapen en elke ochtend tussen 5.00 en 6.00 wakker was, en ook overdag eigenlijk niet wilde slapen. Ze is zelfs een keer door omstandigheden pas om 24.00 uur gaan slapen en werd die ochtend om 5.00 uur weer wakker. Dus nee, zij is gebaat bij structuur. Normaal breng ik haar rond 19.30 naar bed en dan slaapt ze meestal tot een uur of 7.00. Tussen de middag gaat ze standaard na het eten naar bed, meestal gaat ze dan slapen, soms niet.
Sommige kinderen (of ouders) hebben structuur nodig, anderen doen het juist weer beter als ze naar behoefte mogen invullen. Mijn dochter heeft enorm veel structuur nodig, anders slaapt ze veel minder en bovendien slechter. Als ik haar laat bepalen wordt t een rommeltje en gaat snel van kwaad tot erger. Dat merkte ik heel duidelijk toen we het middagslaapje afschaften. Het gaf al tijden problemen, maar ik wilde t toch nog niet opgeven.. Tot 2 jaar was slapen altijd drama, daarna sliep ze als een roosje, geen gehuil meer en bijna altijd doorslapen tot ongeveer half 8.
Hier sliepen ze als baby en peuter altijd op verzoek. Dus als ze overdag moe waren gingen ze slapen (dan waren ze trouwens ook echt niet wakker te houden), en waren ze niet moe, dan sliepen ze niet. In de avond ook, ze gingen naar bed als we zagen dat ze moe gingen worden, maar niet echt op een vaste tijd. Enige regel was dat ze voor mij in bed lagen
Een kind heeft een bioritme en deze werkt het meest optimaal wanneer een kind (of volwassen mens) regelmatig slaapt. Dwz op ongeveer 'vaste' tijden en 'vaste' duren. Dit wil natuurijk niet zeggen op de klok maar heel wisselend werkt voor geen enkel mens bevorderlijk. Er zijn onderzoeken die aantonen dat een bedtijd na 21:00 negatieve effecten heeft op de ontwikkeling van kinderen. Mijn kinderen gaan om 19:00 naar hun kamer. Mijn dochtertje heeft een klein lampje in haar bed en zoonlief een lampje in zijn kamer. Ze bepalen zelf wanneer ze gaan slapen. Voor dochter is dat natuurlijk beperkt (ze kan haar bed niet uit) maar zoon kan gewoon rondkeutelen in zijn kamer en heeft genoeg licht om een boekje te bekijken, een puzzel te maken etc. Hij ligt er rond 19:15 in en slaapt eigenlijk altijd voor 20:00 (dat geldt ook voor dochter maar die valt eerder in slaap) We hebben nooit problemen met slapengaan, ik denk mede omdat we niet vinden dat ze moeten slapen. We vinden het tijd om naar boven te gaan, rustig aan te gaan doen. Slapen? Dat bepaal je zelf maar (zolang je maar op je kamer blijft en rustig doet) Hier dus.. veel structuur maar wel zeggenschap (binnen grenzen) Oja, dochter brengen wij elke dag tussen 13:00 en 13:30 naar bed en dan slaapt zij 2 uur of iets meer. Heel soms slaan we een dagje over ivm een uitje.
@Cygnet, hier ook. Als ze niet 'wil' slapen, zeg ik dat ze bv met haar knuffels kan spelen of een boekje lezen. Uit bed gaat ze 's avonds niet (want ze is een beetje bang voor de uil...?) Als ze 's ochtends voor half 8 uit haar kamer komt, mag ze van mij ook spelen. Ik breng dr terug en doe het licht aan. Ze ziet zelf wanneer het half 8 is en komt dan ook direct naar ons toe. Lampje heeft ze zelf niet, vrees dat dat een te leuk speelgoedje is (óns bedlampje iig wel...)
Mijn zoon geeft zelf aan wanneer hij wilt slapen. De ene keer wilt hij 's middags nog, de andere keer niet. Wij en hij zijn over het algemeen wel gewend om wat later naar bed te gaan dan de meesten. Meestal is het 21.00-09.00 en 's middags 15.30-17.30, maar soms 22.00. Hier is het trouwens ook dat hij een beetje een ritueel boven heeft. Nog even op bed springen, pyjama aandoen, tanden poetsen, in bed zingen en dan lampje aan en er mag een autootje mee.. meestal slaapt hij wel snel.
Ik ben niet het type van helemaal vrij laten, maar als je dat kunt moet je het misschien proberen. Hier komt onze dochter zo rond 7.30/8.00uur uit haar bed, dan komt ze bij ons in bed nog even tv kijken.' Ze wil 's middags niet meer slapen in bed, maar als we een ronde gaan lopen met de hond zo rond 14.00uur dan valt ze altijd in slaap en dan slaapt ze een uurtje. Op het kdv gaat ze samen met de andere kindjes nog mee naar bed en slaapt ze een uurtje. Ik heb wel gevraagd haar na een uur wakker te maken, omdat ze anders 's avonds na 22.00uur ligt te spelen. En dan 's avonds gaan we rond 19.45uur naar boven, dan gaan we tandenpoetsen, naar de wc en omkleden en dan lezen we nog een boekje en dan is het net als bij Cygnet2 dat ze nog even haar eigen ding mag doen, op haar kamer brandt ook een klein lampje, dus ze ligt vaak nog even boekjes te lezen en te zingen en dan een half uur laten ligt ze meestal te slapen.
Hier eigenlijk wel een vrij 'strak' schema, al maak ik hem niet wakker als hij slaapt. Hij slaapt 's middags altijd nog (ooit zelfs wel 2,5 tot 3 uur!). Als hij het nodig heeft, dan slaapt ie maar lekker. 's Ochtends mag hij hier ook niet voor 7 uur naar beneden (maar goed... hij gaat dan ook niet alleen). 's Avonds ligt hij er meestal ergens tussen 19 en 20 uur in (ook afhankelijk van hoe laat we gegeten hebben of afhankelijk van bad of een eventueel bezoek aan onze nieuwbouwwoning na het avondeten).
Mja onze buren zijn Turks en blijkbaar is het daar normaal om je kind niet naar bed te sturen... Dus je zult echt de enige niet zijn.. Alleen met naar school gaan straks lijkt het me lastiger.. Maar dat is ook net wat je gewend bent.
Mijn zoontje heeft altijd mogen slapen op verzoek en daar vaart hij wel bij! Hij slaapt altijd meteen zodra ik hem neerleg. Spookt nooit, wordt zelden 's nachts wakker. Hij slaapt eigenlijk iedere dag hetzelfde aantal uren, alleen op niet vaste tijden. Nu is het ook weer niet zo dat daar heel veel verschil in zit, dat middelt zichzelf inmiddels goed uit. Hij geeft zelf aan wanneer hij wil slapen. Ik zie ook aan het eind van de dag hoe laat ik moet gaan koken.
Hier is het gewoon niet altijd haalbaar om op verzoek te slapen. Met name omdat de oudste nu naar school gaat. Ze gaan er dan dus op tijd in want rond 7.15u moeten we allemaal uit bed. En tussendoor halen en brengen dus daar is het slaapje van zoontje op aangepast. Werkt hier redelijk trouwens, hoewel ik wel merk dat zoontje soms eigenlijk net eerder naar bed moet overdag maar dat we dan de oudste nog naar school moeten brengen. Niet altijd handig.
ik ben zelf ook turks. het is inderdaad zo dat kids niet vr hun ouders naar bed gaan,maar iedereen gaat tegelijk in turkije. het is niet zo dat ik wil dat hij vroeg nr bed gaat of later op staat. ik vind dat mijn zoon qua uren te weinig slaapt vr zijn leeftijd.om 15uur ligt de natuurlijke middagdiep dan valt hij in slaap of hij wordt lastig vr n uurtje(steeds minder vaak). maar die middag diep geldt vr iedereen niet alleen vr kinderen. zou dat misschien liggen aan schema die ik strak houd?zou hij misschien meer uren slapen als hij zijn eigen ritme zou volgen?of dat goed vr hem zou zijn?
Of dat goed voor hem is, kan alleen jij bepalen, want het is jouw kind en ieder kind is anders! Je kan het toch proberen? Mijn zoontje slaapt af en toe nog in de middag, niet meer in bed, maar op de bank. Dat sta ik alleen niet meer toe ná 17.00 uur, want dan wordt hij niet meer wakker. Als mijn zoontje veel heeft gedaan -lichamelijk of mentaal- moet hij dat gewoon verwerken, even rusten dus. Slaapt hij dan 's middags niet, dan wordt het een heel onrustige nacht met veel gejammer en gedraai.
Ik zou zeggen: probeer het gewoon. Laat hem s middags slapen wanneer hij dat wil. En kijk s avonds goed naar zijn signalen. Als je ziet dat ie wat 'trager' of juist heel druk wordt, is ie waarschijnlijk moe. Wij zetten hier tussen 19 en 20uur een rustige muziek op, ik ruim drukke speelgoed op en dan gaan we een boekje lezen of een puzzel maken. Even rust vinden en dan merk ik dat ze zelf ook voelen dat ze moe zijn.