hai, een bevriend stel van ons heeft een kindje wat nu zon 13maanden is en hij geeft ons of zijn ouders liever eten dan dat hij zelf eet. en in het begin was dat heel schattig natuurlijk maar nu wordt het best zorgelijk. (dat vinden de ouders ook) hij gooit het OF op de grond, OF hij wilt het terug geven, zowel in je hand of in je mond. en heel afentoe dat hij zelf een stukje eet naja eet, hij kauwt en haalt het erna weer uit en gooit het weg. het kindje is ook erg dun en zit op de onder grens bij het cb. als het zo door gaat moet hij eten krijgen via zo'n sonde ofzo iets dat me vriendin vertelde. wie weet wat hij hier mee bedoelt en hebben jullie misschien zoiets mee gemaakt en wat kunnen zij ermee doen? een bezorgde mama en vriendin.
Hallo Mijn dochter doet dit ook, al is ze al wat ouder. Haar gewicht wordt goed in de gaten gehouden omdat ze zo en zo al een klein fijn meisje is. Drinken doet ze wel goed dus als het de spuigaten uit loopt krijgt ze een papfles. Maar zij heeft ook dagen dat ze alles eet wat los en vast zit. Ze is vaak ziek, heeft weinig weerstand en een hartritmestoornis dus ze wordt goed in de gaten gehouden door de kinderarts e.d. Is dat jongetje verder goed te pas (spelen, niet ziek etc). En omdat jij het hebt over cb vraag ik me af wie er over een sonde is begonnen? Loopt hij ook bij de kinderarts in het zkh waar een sonde ter sprake is gekomen? Want die krijgen ze echt niet zomaar. Mijn dochter zit rond de -2 lijn en er wordt nu gesproken over verrijkende voeding maar dit is nog niet rond.
Een sonde doen ze echt niet zomaar, dan moet dat kindje al onder behandeling zijn bij een KA. Verder lijkt me het gewicht ook niet zo belangrijk tenzij hij enorm is afgevallen. Was hij altijd al een lichtgewichtje is dit wellicht gewoon een fase en volgt hij zijn groeilijn wel. Drinkt hij wel goed (melk? pap?) Misschien kunnen ze eens bijhouden hoeveel hij nu eigenlijk eet op een dag? Gedurende de dag gaat er heus meer in dan dat je denkt.
Uhmmmm ik heb haar even die vragen geappt want dat kon ik niet beantwoorden Over die sonde heeft ze zelf gezegd maar geen arts heeft dat gezegd (handig want was wel geschrokken dat ik dat hoorde vandaar dit topic ook) :/ Hij eet pap wel goed. En babypotjes voeding redelijk.. hij is laatste periode afgevallen zo een goede 3 kg afgerond. Hij is regelmatig ziek dus wat je zegt zn weerstand is niet opitmaal. het cb heeft haar tips mee gegeven afgelopen vrijdag wat ze nog meer kan doen(bv met appelmoes oid) en bij de volgende weging tussen tijdse afsprk gemaakt ls hij dan afgevallen is moet ze naar de kijderarts
Als een kind niet goed eet, beginnen ze echt niet meteen met een sonde, er zijn meer manieren om een kind aan te laten komen. En als een kind vaak ziek is, vallen ze ook makkelijk af. Verder hoort het wel een beetje bij de leeftijd. Lisa at met 13 maanden ook heel weinig, geen potjes meer, maar ook geen vast voedsel. Ze was toen 4 maanden van de sonde af (6 maanden een sonde gehad) en ik maakte me absoluut geen zorgen, dus ik denk dat je vriendin een beetje op de feiten vooruit loopt.