Thuisblijfmoeder, wat elke dag te doen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door SDonya, 31 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SDonya

SDonya Niet meer actief

Wat doen andere thuisblijfmoeders elke dag met kinderen die nog niet naar school gaan? Antwoorden als het huis schoonmaken heb ik niks aan want elke dag mijn hele huis doen komt mijn neus uit..

2. 2015mama

2015mama Actief lid

13 aug 2014
    130
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik lees mee..

3. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oudste gaat 4 ochtenden naar de psz, daarna gaan we vooral veel naar buiten. Speeltuin, kinderboerderij, 't bos in, stad in. Bij minder weer bv naar de bieb ofzo. Thuis doe ik iedere dag iets in het huishouden, maar zeker niet het hele huis dagelijks. We bouwen hutten, spelen met blokken, knutselen, verven, kleien, ze helpt met koken, de was, boodschappen etc. De dagen zijn eigenlijk te kort!

4. tuc

tuc Niet meer actief

Buiten schoonmaken;)

- supermarkt
    - knutselen
    - rondje tuincentrum
    - binnen/buitenspeeltuin
    - buiten lopen/fietsen/steppen
    - op visite
    - bibliotheek
    - kinderboerderij
    - binnen spelen met de trein, auto's, duplo...

5. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    #5 Beckje, 31 jan 2015
    Laatst bewerkt: 31 jan 2015
    haken, met goed weer: fietsen repareren in de hoop dat ik die ooit kan verkopen en zij speelt dan in de tuin, aan mijn brommer klussen, kapotte dingen weer maken (zo is mijn vriend zijn broek weer eens stuk) vind ze leuk om te kijken, lekker stukje wandelen, samen naar de kinderboerderij, eendjes kijken, lekker gek dansen samen met kindermuziek, telefoons repareren en zo een zakcentje verdienen en zij mag dan met de hele kapotte spelen :p, beetje bij kletsen met familie aan de telefoon, shoppen, koken (haar dus paar dingen in de bakken laten gooien enz), dingen bakken (lekker laten roeren in beslag e.d.), phoe van alles eigenlijk

6. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Wat knutselen jullie met een peuter? Hier is het meestal een chaos ipv knutselen :)

7. Marlonne

Marlonne Lid

30 jan 2015
    9
    0
    0
    Mijn dochter is nog een baby maar ik speel sowieso veel met haar. Ik 'gebruik' haar ook om spier en bekkenoefeningen te doen. Ik zet dan lekker de radio aan, en speel ritmische kiekeboe terwijl ik mijn beenspieren train ;)

Als het droog is pak ik de fiets en dan fiets in naar een boerderij om daar aardappelen of eieren te halen. Of ik ga naar de markt en haal één doosje aardbeien en smelt dan thuis pure chocolade en dompel daar de aardbeien in.

Ik ben niet heel erg gek op handwerken, thee leuten of candy crush bijvoorbeeld. Dus ik probeer gewoon van dagelijkse dingen iets leuks te maken.

8. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zij knipt papier in stukjes en plakt dat op een blaadje, of ik geef haar een kommetje met playmais en ze plakt 't aan elkaar, of ze maakt iets met strijkkralen en samen gaan we 't strijken...

9. tuc

tuc Niet meer actief

Met een peuter kun je alles knutselen..ik knutsel ook met baby's en dreumesen. Kijk maar in mijn handtekening. Staat mijn knutselblog.

10. 2jees

2jees Niet meer actief

Hier eerst eten en daarna ff huishouden, dan samen koffiedrinken en dan naar buiten, meestal naar de winkel.
    Dan nog even spelen, dan eten.

Daarna weer huishouden en zij speelt zelf. Soms een uurtje in bad spelen, verder neem ik haar gewoon mee nar boven als ik daar werk of de was opruim, ziet ze weer even wat anders.

Om 16.00u komt de oudste en gaan we vaak nog voorlezen of ze gaan knutselen.

Ze vind kleuren nu niet meer zo leuk, maar nu komt de tijd van stickertjes plakken ;) Ik ontdekte dat ze de stempels van de oudste ook heel leuk vind.

11. Islah

Islah Niet meer actief

Juist als ze nog niet naar school gaat zou ik allerlei leuke activiteiten met haar doen. Houdt ze bijvoorbeeld van knutselen? Dan kan je je daar lekker mee uitleven. Of leuk boekjes gaan lezen, mama helpen met koekjes bakken, noem maar op. Dit waren i.i.g dingen die mijn oudste dochter allemaal heel leuk vond op die leeftijd.

12. SDonya

SDonya Niet meer actief

Koekjes bakken vind ze niet leuk.. Knutselen is ze na 5 minuten op uitgekeken, balorig of de kinderboerderij vind ze wel leuk maar om dat nou elke dag en de hele dag te doen is ook niks. Als we thuis zitten is ze altijd vervelend omdat ze zich verveelt en ook niks wilt wat we haar aanbieden (of ze doet het en 5 minuten later is ze het zat).

Naar de stad gaan of boodschappen doen doen we ook regelmatig maar dat is echt niet leuk met haar... We zijn de deur nog niet uit of ze heeft woede aanvallen en is brutaal tot we weer thuis komen..

Pff best moeilijk nog..

Bieb ga ik proberen

13. Wandelen, boekjes lezen, liedjes zingen, soms neem ik hem mee naar boven en dan ga ik opruimen en hij speelt in zijn eigen kamertje...

14. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Voor de gewone dagen: speeltuin, kinderboerderij, bibliotheek, boodschappen, naar stad lopen (5 min hier), naar de markt, bij een vriendin op de koffie

Als ik even niks kan bedenken en klaar ben met in huis zitten: dierentuin (abonnement), zwembad, binnenspeeltuin.

Als ik heeeeel lang achter elkaar vrij ben (nu) /tijdelijke huisblijfmoeder: auto door de wasstraat halen, to do lijst van nieuwe dingen aanschaffen (nieuw matras zoeken bijv), curver bakken zoeken/kopen en speelgoed opnieuw indelen, nieuw speelgoed ophalen van marktplaats, nieuwe plantjes kopen in tuincentrum, kleding uitzoeken (dochter helpt mee, duurt nog langer haha) alles op elkaar leggen en kijken wat ik nog moet aanvullen in nieuwe maat en dat halen

En verder spelen we hier veel binnen ook. Eerste uur zit ze meestal in de box, dan fruit eten, samen het huishouden doen, samen tosti's/eitje bakken/pannekoeken maken of brood eten, boekjes lezen, filmpje kijken, met speelgoed spelen/aanrommelen in huis.

Ik moet zeggen dat de dagen nu zonder problemen voorbij vliegen sinds ze 15 mnd is en kan lopen, praten en helpen etc. De periode 8 t/m 14 mnd vond ik echt het lastigste, toen keek ik er heel anders tegenaan.

15. Marti

Marti Fanatiek lid

18 apr 2014
    2.385
    867
    113
    Pinterest.... ze kunnen echt heel veel qua knutselen. Ik verf, klei, plak, knip, prik en knutsel veel met mijn zoon. Maar ik ben zelf leidster van een bso dat scheelt ook wel :D

16. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Ligt dit niet aan de leeftijd ms? Mijn dochter is nu 3,5 en ik merk dat ze eigenlijk er gewoon aan toe is om naar school te gaan. Al kan ze zich nog wel goed vermaken met haar playmobile enz. Deze leeftijd was bij de oudste ook best lastig. Ik herken de brutale mond en het driftige. Gaat jouw dochter naar de psz? Ik probeer ook regelmatig af te spreken met andere kindjes, dat vindt ze hier erg leuk.

17. MamaTom

MamaTom Actief lid

5 jan 2015
    197
    18
    18
    NULL
    NULL
    Lees graag mee voor meer ideeën, misschien handig als andere mama's de leeftijd van hun kinderen erbij zetten?!

Wij dansen en spelen verstoppertje, zoonlief helpt mij met de was, vaatwasser, stofzuigen, zijn kamer opruimen, cavia's voeren, oma bezoeken, andere oma bellen, boodschappen doen, kleuren, voorlezen, met buurjochie afspreken, duplo.
    Met mooi weer nog in de tuin, kinderboerderij, ronde op de fiets, speeltuintje.
    Zoontje is bijna 2,5.

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het is een beetje weersafhankelijk. Deze tijd van het jaar ga je waarschijnlijk niet lekker in de speeltuin zitten met een picknick kleedje erbij. Zo kwam ik vaak mijn middagen wel door!

Verder:
    - kinderboerderij
    - bibliotheek (kijk eens of ze ook activiteiten hebben zoals voorlezen of poppenkast)
    - binnenspeeltuin (vind ik erg duur, maar soms zijn er goedkopere peuterochtenden)
    - stad in, eventueel ergens wat drinken, gewoon voor de lol de roltrap op en af, in zo'n wiebel-ding (meestal zonder er een muntje in te doen, haha.)
    - bij anderen op bezoek
    - zomaar wat wandelen, speeltuintje in de buurt opzoeken

Ik probeerde elke dag wel even echt thuis weg te zijn. Zowel zoon (oudste) als ikzelf hebben dat wel nodig. Ik ben gewoon ook niet zo goed in heel lang op mijn knieën zitten en met autootjes spelen. Ik zorgde dat we elke dag wel gewoon speel-tijd hadden hoor. Maar daarnaast dus even weg en dingen als:
    - voorlezen
    - cake / koekjes bakken
    - simpele spelletjes
    - 'binnen picknick'
    - vragen of iemand op bezoek komt

19. Eylem

Eylem Niet meer actief

De jongste gaat 4 dagdelen naar de psz en de oudste 5 dagen naar school, dus dat is al veel heen en weer gerij elke dag. Daardoor heb ik ook ritme. Meestal ga ik meteen even langs een winkel 's ochtends om 8.30. Als ik 's ochtends thuiskom met de jongste, ga ik eerst een uurtje door het huis, daarna thee drinken/fruit eten/even relaxen. Middageten, evt. jongste naar de psz, wat voor het eten voorbereiden, iedereen weer ophalen, even bijkletsen, eten maken, eten, opruimen, naar bed.... :D

Ik spreek ook één keer in de week met mijn moeder af en ben elke vrijdagochtend bij een goede vriendin. Echte 'speciale' dingen, uitjes naar de binnenspeeltuin enzo, komen er bij ons eigenlijk alleen in de vakantie van.

20. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

Dit plus van en naar school
    Vrijwilligerswerk doen
    Sporten van de oudste kids (na schooltijd dan heb ik elke dag ook wel 2 uur dat ik daarmee bezig ben) dus ja vaak doe ik dan even niets daarvoor om te compenseren.

Deel Deze Pagina