hebben jullie dat nou ook dat je woordjes van je kind gaat overnemen? Mila noemt brood bijvoorbeeld bokkel, een speen is een bie, tandenborstel Boe etc ik weet dat wij haar dus moeten leren dat brood brood is en geen bokkel, maar het gaat zo makkelijk! gisteren betrapte ik mezelf toen ik vriend belde of hij langs de supermarkt kwam, of hij bokkel mee wilde nemen hebben jullie dat nou ook?
Haha nee, wel eens voor de gein ofzo, maar niet dat ik het per ongeluk doe. Nu waren er niet veel woorden waar Eva andere woorden voor had. Ze heeft wel uitdrukkingen die we wel eens gebruiken, bijvoorbeeld: komt ie eraahaan!!!! Ik weet niet eens meer precies waar Eva dat nou voor gebruikte, volgens mij voor het water uit de tuinslang, wij zeiden dan altijd: komt ie hoor! En Eva maakt daar dus 'komt ie eraahaan!' van. Wij gebruiken deze uitdrukking nu altijd als we de voedingspomp van Lisa aan doen zodat ze weet dat de melk eraan komt . Zie je Eva echt zo kijken van, huh, dat zeg ik altijd! Toen Eva net een jaar was zei ze altijd als we ons verstopten: benjo? (waar ben je?). Dat gebruikten wij toen ook wel vaak. Maar altijd bewust dus als grapje En nu zeg ik wel eens tegen mijn vriend dat Eva en ik lekker gingen knuttelse (=knutselen). Zo grappig hoe Eva dat zegt!
Wij hebben haar knuffel wel de naam gegeven die zij er van maakt. Ze noemt een IJsbeer 'IJtie' - en hoewel ze het zelf niet als naam ziet, vind ik het wel leuk als haar lievelingsknuffel een naam heeft, dus heb ik het zelf ook over IJtie . Maar als ze ergens anders een ijsbeer denkt te zien, dan roept ze ook ijtie... dus ze ziet het meer als gewoon woord, dan als naam nog steeds Maar mama blijft stug volhouden... IJtie is thuis in bed..
Ja Luc noemt macaronie altijd lekkeronie. Dus nu is het hier ook standaard "zullen we lekkeronie eten vanavond? " Ook zegt hij steeds tegen Tijs ( en tegen de hond en laatst ook tegen mij) "wat is er dan mannetje?" Dus nu standaard als iemand zich zeer heeft gedaan ofzo zeggen wij ook "wat is er nou mannetje"maar dat is meer voor de grap.
Hihi ja, herkenbaar hoor! Meestal als grapje, maar soms gaat 't ook onbewust, dan merk je 't pas als je raar aangekeken wordt . Milan noemt yoghurt/kwark als "doenda" en dat zeg ik nu ook heel vaak. En een hondje is een hookhook, dat gebruiken vriendlief en ik nu ook wel eens per ongeluk. Hij zegt ook altijd haphap tegen eten, waardoor ik nu vaak (onbewust) vraag: zullen we gaan haphappen? Ook wel grappig: als Milan in de weg staat, zeg ik heel vaak automatisch: toettoet, aan de kant. En sinds die tijd zegt Milan altijd "toettoet" tegen opruimen of iets ergens anders neerleggen (aan de kant leggen dus eigenlijk).
broodtie = broodje paardtie = paard mijn vriend gebruikte hatsjoeie als anne moest niezen, maar als we nu zelf niezen zeggen we het ook hahahahaa maar voorderest probeer ik toch abn X drents met haar te praten (ik zeg vaak Uut = uit)
nee geen eigen woorden maar wel standaard opmerkingen zo zegt mijn dochter van 3 als ze iets voor elkaar wil hebben bv iets snoepen of weg naar de speeltuin aan het einde van de vraag "goed ideeeee" dis als ik nu van haar iets voor elkaar wil krijgen zeg ik ook goed ideeeee
Ja ik herken het wel! Mn zoontje zegt als hij tv wil kijken steeds kieken. En zonder dat ik het door heb zeg ik het ook.
Hahaha hier sluipt het er ook wel eens in, terwijl ik er altijd op probeer te letten.. Mijn zoontje zegt vaak 'ziekenauto' maar meestal noemt hij het een 'toeta' Gister zei ik "vertel eens tegen opa, hadden wij een toeta gezien?" hahaha
Nee, ik let er ook op dat ik het niet doe. Heb ook altijd normaal met hem gepraat en niet van die "koetchiewootsie" babytaal. Weet niet of het verband houdt, maar hij praat best veel en goed. Maar het gebeurt wel af en toe voor de lol. Maar het gekke is dat hij mij dan zelf corrigeert (alhoewel hij het dan ook wel weer verkeerd zegt ).
Dat heb ik ook altijd geroepen. Maar af en toe zijn er van die woorden die je dan toch overneemt. Toen onze meid en maand of 11 was noemde ze schoenen 'tokko's'. Dat zeiden wij ook voor de gein tegen elkaar, maar tegen onze meid zeiden we altijd schoenen. Inmiddels zegt ze zelf ook schoenen. Ow ja, en onze meid zegt ook 'appeties' ipv alsjeblieft, dus ik heb mezelf er al een aantal keer op betrapt dat ik dat overneem... Maar verder heeft onze meid eigenlijk geen eigen woorden meer.
Haha, ja, dat doen wij met aardappels, die heeft ze heel lang apeloela's genoemd en dat klinkt zo leuk. Ook telefloom i.p.v. telefoon. Zeggen we regelmatig. Mijn zus zei toen ze klein was dat ze ging douchenen i.p.v. douchen en nu 30 jaar later zeggen we allemaal nog steeds vaak dat we even gaan douchenen.
Hahaha, herkenbaar. Zo noem ik Nijntje of een konijn net als mijn dochter Nijnie. Soms zwaait ze ineens naar me en zegt:'hajjo mama' Dan betrap ik me erop dat ik ook Hajjo terug zeg.
ja hier ook, het gaat zo automatisch, maar ik probeer er wel goed op te letten. sommige woordjes klinken zo hilarisch dat ik er altijd om moeten lachen Sloffen=waf voeten=pipi`s slaapbeertje=piet aan de kant= hatat Samia= jemmee zo zijn er nog wel een paar, maar kan ze even niet bedenken.
Wij hebben ook altijd geroepen dat we vooral normaal blijven praten....niet gelukt dus! Al valt het mee hoor! Onze dochter gaat titten (zitten), heeft toeten (voeten), enz, enz....en dat zeggen we ook wel eens, maar niet onbewust. Ik probeer wel het goede woord terug te zeggen, maar hier is bijv. koffie wel 'au' ipv heet, 'au' snapt ze, heet nog niet...
Ik doe het ook hoor haha. Als ik even bellen moet zeg: mama moet even Alo'en (alo=telefoon hier nl) of de garage heet hier ook al de Grasie. en alles wat kapot gaat zeg ik ik ook al Ohoh Coco. Coco is kapot dus