Ik vraag me af of mijn zoontje verborgen reflux heeft of dat dit gewoon krampjes zijn. Misschien zitten hier ervaringsdeskundigen. De reden dat ik dit ben gaan denken is omdat hij de laatste 3 ochtenden 's ochtends water spuugt en ik ben gaan googlen (rook niet zuur overigens) en ik las iets over reflux en toen ik naar de symptomen keek leek hij er ook veel van te hebben. Ik hoop het niet natuurlijk. Hij spuugt overigens niet veel, soms wel eens opeens maar meestal gewoon een mondje terug. Hij is over het algemeen wel een rustige baby, de eerste 4 weken huilde hij ongeveer nooit, hij slaapt 's middags goed (meestal wel zo'n 2/3u aaneengesloten) en 's nachts meestal eerst 4 a 4.5u en daarna 3u, dan wil hij ook echt een voeding ook al "mogen"we hem pas na 4u geven, dit doen we dan ook. Wat me opviel uit het lijstje was het hikken en niezen, en het huilen 30 min na voeding, dit doet hij inderdaad. Gekke is wel dat hij in de middag hier minder last van lijkt te hebben allemaal net als het hikken en niezen, dit is voornamelijk bij het opstaan, het huilen eind van de middag zijn weer heel duidelijk krampjes en dit gaat dan echt door (in slaap vallen wakker worden huilend) tot een uur of 20u/21u met rood aanslaan en trappen met beentjes, aanspannen buikje. Ik lees dat baby's met reflux onrustig slapen... en volgens mij valt het bij mij wel mee voor een baby van 7 weken....? 'S ochtends na zijn fles om 6/7u slaapt hij eigenlijk na het poepen meteen door tot een uur of 8, soms langer, dan de voeding eind van de ochtend reageert hij even met een uurtje/half uurtje huilen (niet non stop), slaapt dan vanaf 12 tot ongeveer 14.30/15u en dan krijgt hij weer een fles, na die fles reageert hij eigenlijk meestal niet met huilen of zo, nu ligt hij sinds de fles weer rustig te slapen, en dan eind van de middag rond een uur of 17u lijken echt even de krampjes te komen.. Ik weet ook niet of dat vele hikken en niezen in de ochtend gewoon erbij hoort..overigens spuugt hij wel af en toe een uur na de voeding of 2..maar dat deed mijn oudere zoontje ook en voor zover ik weet had hij geen reflux (ook al spuugde hij meer/vaker)
Er is een boek van Stephanie Lampe dat zo heet als de titel van je topic. Misschien kun je het halen in de bibliotheek of op de kop tippen op Marktplaats. Hier staat erg duidelijk in hoe je beide herkent.
Je verhaal klinkt mij niet in de oren als zou er iets problematisch aan de hand zijn. Huiluurtje ergens een keer op de dag is normaal, mondjes teruggeven ook en je kleintje slaapt erg goed, zo te horen. Wat je zou kunnen doen, is het bedje ophogen en vooral zorgen dat hij goed boert: lucht die niet uitgeboerd wordt, zorgt er in de maag voor dat voeding gemakkelijker omhoog komt en in de darmen zorgt dat voor krampjes. Dat kun je dus beiden verminderen door goed te laten boeren.