Even een vraagje.. Hoe laten jullie de kleine slapen? Ik ben namelijk erg bang dat onze kleine een plat achterhoofd krijgt (en dan misschien later een helm op moet) In het ziekenhuis hebben ze ons verteld dat we de kleine de eerste 2 weken om en om op zijn zij moesten leggen en dan daarna op de rug. nu merk ik dat hij dat wel heel fijn vind. maar nu zijn de 2 weken voorbij en nu leggen we hem dus op zijn rug, met zijn hoofd iedere keer de andere kant op. onze kleine is echter nu al heel sterk in zijn nekje en draait hem dus vanzelf om naar zijn favoriete kant.. maar nu ben ik dus bang dat hij zo een afgeplat hoofdje krijgt...nu heb ik wel eens gehoord en gezien bij de babydump da je van die kussens hebt om heb in zijn zij te leggen. maar is dit dan wel veilig genoeg, of heeft iemand hier ervaring mee? Delta Baby Sleep | Bedtextiel | Baby-Dump groetjes Karolien
Ik heb mijn kindje nooit op zijn zij gelegd. Ik vond het idee niet fijn, en hijzelf lag ook niet heel erg lekker. Ik heb er wel wat op gelet om het hoofdje om en om te leggen maar eigenlijk deed hij dit zelf wel. En hij heeft er geen plat hoofd van gekregen.
Ons kindje heeft eigenlijk altijd op de zij geslapen (nu wonen we overigens niet in NL en hier word je niet op het hart gedrukt dat een kindje op de rug moet slapen... elk land heeft weer zn eigen lijst van adviezen). Dus, uk lag op de manier waarop ze het beste sliep, op de zij dus. Op de rug sliep ze heel onrustig. Natuurlijk ken ik de richtlijnen van NL wel, en ik heb wel goed opgelet, en haar toen ze jonger was altijd ondersteund aan de buik en rugkant met een opgerolde hydrofiel. Een goed slapend kindje, en een mooi rond kopje Niet alle rugslapertjes krijgen een afgeplat hoofdje hoor. En een afgeplat hoofdje is echt niet altijd reden voor een helmpje. Wel is het aantal afplattingen behoorlijk toegenomen daar waar rugslapen als advies geldt. Doe wat goed voelt voor jou.
Mijn zoontje kreeg een afgeplat hoofdje door het slapen op de rug. Hij draaide niet op zij, maar "keek" omhoog. Die afplatting is pas weggetrokken toen hij zich met 6 maanden kon omrollen, toen ging ie namelijk op zijn buik slapen. Hij heeft het nog steeds een beetje, maar met zijn kapsel zie je het gelukkig niet meer. Deze ervaring heeft me wel aan het denken gezet en ik zit er sterk aan te denken om nummer 2 op zijn zij of buik te laten slapen. Ik denk dat ik het tegen die tijd bekijk. In ieder geval zou ik doen waar jij je het beste bij voelt. Het aantal wiegendood gevallen is wel sterk verminderd sinds het advies van rugslapen, maar er is niet met zekerheid te zeggen in hoeverre dat met dit advies te maken heeft.
Ik zou daar heel even het CB voor bellen. Die hebben een mooie folder over hoe je afplatting kunt voorkomen en voorkeurshoudingen moet behandelen. Op de rug laten liggen word afgeraden omdat dat meer kans op wiegedood zou geven.
Nee, juist op de zij wordt afgeraden i.v.m. wiegendood. Maar dat bedoelde takhen misschien ook? Mijn dochtertje heeft na de eerste twee weken ook weer op de zij geslapen. Ze verslikte zich veel. Kokhalzen en spugen. Op de rug is dat niet echt prettig.. Nu is ze dik vier maanden en gaat ze zelf van de zij naar de rugligging. Ook prima. Succes!
Hier ook 2 beebjes met een voorkeurshouding. Wij hebben het zijslaap kussen gekocht en werkt hier geweldig! Ik leg ze in bed met hun hoofd de kant op die ze niet willen. En in de box, wandelwagen enz leggen ze hun hoofd alotijd de kant op die ze zelf willen. Zo blijft het een beetje gelijk
eh ja kiddie dat bedoelde ik eigenlijk ook dus rug wel, zij niet Tis ook nog veel te vroeg voor mij eigenlijk
Ons kindje heeft bijna altijd op de zij geslapen. Tijdens de dag in de box zelf op zn buikje (als we vlakbij waren). Nu gaat hij zelf altijd op zijn zij liggen dus voor hem meest comfi.
Ik zou hem op de dag op zijn zij laten slapen en dan de nacht op zijn rug. Zo doen wij het op het moment maar bij ons is het eigenlijk al te laat want mijn zoontje heeft al een heel plat hoofdje. Dit doen we nu zo'n 2 maanden op deze manier. Wij kijken dan zo'n beetje om de 20 minuten maar hebben wel een aerosleep. Overleg het trouwens wel even eerst met het CB
Hoi hoi, De eerste tijd heb ik ook zo een zijliggingskussen gebruikt. Is heel veilig hoor. Maar na mate ze ouder worden glijden ze steeds terug op hun rug. En mijn zoontje kon zo niet slapen en slaapt daardoor al heel vroeg op zijn buikje. Gaat perfect! Dus voor de eerste tijd kan het heel goed zo een zijliggingskussen..
Die kleine van ons sliep alleen maar op zijn zij, toen hij wat sterker werd draaide hij zelf terug op de rug en sinds hij vijf maanden is gaat hij het hele bed door en slaapt hij meestal op zijn buik. Hij begint altijd wel op zijn zij. Maar ja, ook met zijn hoofd onder het schuine dak.
hier ook een kindje wat altijd op de zij geslapen heeft. Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat het een grotere kans is op wiegendood hoor, das op de buik. Ik heb gekozen voor een zijligging omdat ik op de rug heel gevaarlijk vindt. Als een klein kindje moet overgeven kan die dat nooit kwijt op z'n rug. Ik gebruikte ook zo'n kussen. Op een gegeven moment bleef ze zelf liggen, toen nog wel met een opgerolde handdoek in de buik, zodat ze niet door zou rollen.
Mijn kraamhulp zei toen tegen me, dat ze na die 2 weken op hun rug moeten, omdat ze anders gemakkelijk door kunnen rollen naar hun buikje en dat is weer een risico . Kyra sliep altijd op haar rug met haar hoofdje opzij en dan wisselde ik haar hoofdje om en om als ze sliep. Nu slaapt ze op haar buik en vindt ze dit prettiger. Ze heeft overigens nooit een sterke afplatting gehad. Wel een lichte, maar dat krijgt ieder kind wel geloof ik..
Hier lag Emma eerst in het zh en daar hebben ze haar ook op de zij gelegd om en om. Thuis eerst ook nog even gedaan daarna gewoon op de rug en opgelet dat ze wel een beetje om en om deed. Maar hou het gewoon goed in de gaten. Draai het hoofdje anders vaker om. Nog een tip als je baby'tje slaapt en met het hoofd naar de favoriete kant ligt de beentjes draaien naar de richting waarop je wil dat hij gaat draaien. Dat blijkt ook wel te kunnen werken.
Irem moest de eerste week op haar zij slapen en daarna wilde ze dus niet meer op haar rug slapen, en nog steeds niet. Het wordt afgeraden omdat ze na 2 weken door kunnen rollen op de buik. Maar goed, ze slaapt gewoon NIET op haar rug dus nu slaapt ze snachts op haar zij, met een kruik ervoor tegen het omrollen en we hebben ook een zijslaapkussen. Overdag, als ze slaapt tenminste, ligt ze het liefst op haar buik.
voor de voorkeurshouding moet je wel met een zij kussen op zijn zij laten liggen. en op zijn buik. deze doe je altijd onder toezicht. ik heb hem vaak op mijn tafel gelegd waar ik werk zo kon ik zien of hij ademhaalde enzo.
maar dat is wanneer er een voorkeurshouding is. het is altijd goed om je baby steeds in andere positie te laten slapen. op buik, op zij op andere zij....behalve op zijn rug moet dat altijd onder toezicht gebeuren.
wij gebruiken ook de deltasleep 's nachts voor Jelmar, hij ligt dan in z'n wieg en we leggen em na z'n laatste avondfles met gezichtje naar de muur en na de nachtfles met gezichtje naar de deur, en overdag in de kinderwagen heb ik em wel op de zij, maar ook wel op de rug als we te wandelen gaan, maar dan kan ik em dus goed zelf in de daten houden.
mijn zoontje slaapt de hele nacht op zijn rug met het hoofdje steeds een andere kant op, wat is hier gevaarlijk aan?