Drama's bij het avondeten

Discussion in 'Voeding' started by Mrs Hair, Dec 1, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Dag dames,

Ik heb deze vraag net bij de voedingsdeskundige gesteld. Misschien hebben jullie ook nog iets waar wij niet aan gedacht hebben? We zijn inmiddels behoorlijk wanhopig.

Onze dreumes/peuter (20 maanden) eet sinds een paar maanden echt heel slecht, bijna niets, bij het avondeten. 5 van de 7 dagen eet ze echt geen hap. Overdag eet ze prima brood en fruit.

De tips die we al toepassen of hebben toegepast:

- Geen ongezonde tussendoortjes. (nooit gedaan)
    - Geen gezonde tussendoortjes na 15u.
    - Geen drinken na 15u. (sowieso enkel water of thee)
    - Hetzelfde eten als wij (sinds 1 jaar)
    - Zelf mogen eten (altijd al, rapley)
    - Niet dwingen (nooit gedaan)
    - Wel toetje (Yoghurt met fruit)
    - proberen te negeren.

Het gaat alleen van kwaad tot erger. Huilen van het begin tot het einde. Op deze manier is het natuurlijk helemaal niet gezellig, het lijkt wel een vicieuze cirkel.

Op zich maken we ons nog niet eens zo veel zorgen over wat ze binnenkrijgt. Ze eet goed overdag, krijgt ook wel vitaminen binnen door het fruit dat ze gelukkig wel goed eet. Maar we willen deze vicieuze cirkel wel heel graag doorbreken. Het is voor niemand nog gezellig op deze manier. Het is ook zo gek dat onze andere twee kinderen wél heel goed eten. Van salades, tot spruitjesstampot aan toe.

Wat kunnen we nog meer doen...?

Groet,
    Mrs Hair

2. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    Het lijkt mij meer gedrag als het niet willen eten.
    Als je zegt proberen te negeren lukt dat niet altijd
    (wat ik me goed kan voorstellen met een krijsend kind aan tafel...
    Dus krijgt ze aandacht als ze niet eet?!
    Lastig om zoiets te doorbreken...
    Misschien haar uit de situatie halen en apart zetten?
    Dan ziet ze ook hoe gezellig het kan zijn aan tafel als jullie de andere kinderen aandacht geven voor goed gedrag?!
    Lijkt me wel heel erg lastig!
    Succes!

3. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Onze dochter is een heel stuk jonger dan jullie dochter, maar wel een pittig ding en wij zitten nu met hetzelfde probleem sinds een weekje ofzo. Vandaag denken we de oplossing gevonden te hebben...mevrouw drinkt er graag een flesje water bij! We begonnen avondeten gewoon met een prak voor haar. Huilen huilen, krijsen, dikke tranen. Één groot drama. Tot ze zich ineens gigantisch verslikte, snel flesje water gegeven tot het weer beter ging en daarna nam ze ineens zonder morren/miepen/zeuren/huilen een hap! En toen pakte ze de fles voor een slokje water en deed ze ineens haar mond open voor een hapje. En zo zijn we het hele avondeten doorgegaan. Hapje, slokje, hapje, slokje...Binnen 10 minuten had ze haar volledige prak op zonder huilen en mopperen, ze liet duidelijk zien dat ze nog een hap wilde en was zelfs boos dat het op was! Wist niet wat ik meemaakte...
    Misschien wil jullie dochterook een beetje water bij het eten?

4. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    onze kleine eet ook niet zonder haar flesje drinken trouwens....;)

5. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

Dec 23, 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Negeren is denk ik het beste wat je kunt doen, maar dat valt niet mee natuurlijk. Maar gaat ze ook huilen als je gewoon het bord voor haar neerzet en verder niets zegt of voert? Ik zou proberen er gewoon helemaal geen aandacht aan te schenken; ze eet zelf of ze eet niet. Dan is er ook geen reden tot brullen. Hier geef ik geen toetje als het bord niet leeg is onder het mom van: je hebt blijkbaar genoeg gehad. Nu moet ik er wel bijzeggen dat wij sowieso vaak geen toetje nemen.

6. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Ja. Dat is wat we doen. Iedereen krijgt een bord met eten/bestek/drinken. We zeggen niets, we voeren ook niet. Schijnbaar toch wel een reden tot brullen, desondanks ;)

Iedereen krijgt toetje, we 'straffen' niet door een toetje te onthouden. Dat is trouwens wél een gezond toetje. Fruit, of yoghurt met fruit (zonder suiker).

7. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,303
    1,465
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn oudste zoon heeft altijd slecht warm gegeten vanaf dat hij met de pot mee at vanaf 1 jaar ongeveer. Tot 1 jaar kreeg hij een prakje en daarna alles gewoon zoals wij het ook eten. Hij wil gewoon niet warm eten. Hij wordt over een paar weken 4 jaar en nog steeds is het warme eten een drama. Wij weten ook niet meer wat we moeten. Hij helpt mee met koken, mag zelf opscheppen, dit bordje staat voor hem, wij gaan eten zonder hem veel aandacht te geven, praten over leuke en alledaagse dingen, als wij het op hebben gaat ook zijn bordje weg (meestal onaangeroerd) en dan krijgt hij een bakje volle yoghurt met fruit zonder suiker. Zo gaat het al jaren helaas. Hij eet wel heel goed brood en fruit gelukkig. Ook hier na 15.00 uur geen eten en maar een paar slokjes drinken meer tot het avondeten van 17.30 uur.

Zijn broertje is sinds een maand het omgekeerde, die gaat krijsen als wij hem niet snel genoeg de lepel met eten in de mond stoppen.

Hoe versschillend kunnen 2 kinderen zijn.

8. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,276
    4,508
    113
    Hier kwamen we erachter dat ze gewoon echt alles hetzelfde wilde als wat wij (papa, mama en broer) hadden.
    Dus geen kinderbordje maar een echt grote mens bord, geen kinder bestek maar grote mensen bestek. En wij drinken nu aan tafel ook maar uit een plastic bekertje.

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,211
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Helaas duurt die fase bij ons al vanaf 14 mnd tot nu toe n verder...

10. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

Dec 23, 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Misschien is het niet eens zo'n slecht idee om eens wat "straf'' uit te delen aan een kind dat zich zo misdraagt. Je hebt alles al geprobeerd...

11. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    @ Janneke: Daar zou ik het mee eens zijn, bij een ouder kind. Liesbeth snapt het concept 'straf' nog niet, dan heeft straffen door toetje te onthouden weinig zin volgens mij.

Onze twee oudste kinderen weten wel dat als ze hun bord niet leegeten (dat ze overigens zelf mogen vullen), ze geen 'lekker' toetje, zoals een ijsje, krijgen. Maar die zijn 5 en 8. Dat vind ik een heel ander verhaal.

12. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    3,250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Lastige leeftijd, ze kan vast nog niet goed uitleggen wat ze wil. Maar heb je het haar wel gevraagd? Simone kwam met wijzen een heel eind rond die leeftijd.

Simone is ook een slechte eter maar die huilt niet tijdens het eten. Het gaat nu sinds kort wel weer wat beter, we maken er een beetje een spelletje van. papa doet net of hij haar eten wil opeten en dan stopt ze het snel in haar mond (met een big smile). En zonder drinken wil ze ook niet eten. Groot gelijk trouwens, sommige dingen zijn best droog (gebakken aardappels zonder saus bijvoorbeeld, of kip)

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Doe normaal zeg!

Een dreumes van 20 maanden straffen omdat het weinig eet?:$

Mesjokke. Compleet.

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wat je eraan kan doen? Niks! Je kan niet in die koppies kijken, maar geloof maar dat ze niet niet eet om jou te pesten. Ze is 20 maanden. Heel veel kindjes van die leeftijd houden niet van avondeten. Omdat ze moe zijn of omdat ze de smaak van groente niet waarderen.

Is dat erg? Moet je daarom straffen? Nee, natuurlijk niet! Straffen doen wij sowieso niet. Dat halve jaar tussen 18 en 24 maanden dat mijn zoontje niks at, zat hij gezellig bij ons aan tafel. Voor ons moet eten leuk en gezellig zijn. En het liefst ook lekker. En wij denken dat zolang wij als ouder het goede voorbeeld geven en het fijn hebben met elkaar aan tafel, ons kind vanzelf gaat eten.

Straffen doen wij sowieso niet aan en om zoiets belachelijks als geen avondeten willen al helemaal niet.

Ik snap je frustratie, maar het helpt echt om het los te laten. Bied je kind gewoon goed voedsel aan en laat haar bepalen hoeveel ze wil eten.

Niet meer drinken na 15.00 uur daar schrik ik van. Hier mag altijd gedronken worden. Water en thee bevatten 0,0 kalorieën.

Maak je maar niet te druk, het komt echt wel goed!;)

15. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Kinderen van deze leeftijd hebben niet zo heel veel nodig hoor! En een toetje vind ik gewoon bij de maaltijd horen. Wij scheppen nu bijv 4 stukjes aardappel op, 4 stukjes bloemkool en 2 stukjes vlees. Als ze alleen al 3 happen nemen is het veel, maar brood, fruit en tussendoortje eten ze hier verder prima. Ze groeien normaal dus.. maak je niet zoveel zorgen. Ooit komt t goed. Jij bepaald wat hij/ zij eet en zij bepalen hoe veel.

16. MamaVanSimone

Oct 19, 2010
    3,250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Dat niet eten snap ik prima, daar heeft ze de leeftijd voor. Maar constant huilen aan tafel snap ik dan niet. Doet ze dat dan ook als je haar gewoon laat zitten en verder je gang gaat? Of komt dat echt doordat je van alles probeert te forceren?

17. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    We forceren echt helemaal niets. We zeggen niet dat ze moet.eten... We houden het haar niet.voor. ze heeft altijd zelf mogen pakken (vanaf zes maanden rapley gedaan).

Ik heb het gevoel dat ze huilt uit frustratie. Ze wil wel eten, maar niet wat er op tafel staat. Dat idee. En moe natuurlijk, aan het einde van de dag.

18. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    Misschien n idee om te proberen...;
    Onze kleine eet vaak voor ons aan, omdat wij laat eten.
    Zij krijgt dan vast om 5 uur dr happie en wij eten dan om 7.
    Om 7 zit ze gewoon weer aan tafel bij ons.
    Als ze dan nog wil mee eten mag dat, maar is meer voor de gezelligheid.
    Moraal; misschien is ze over haar honger heen?!
    Dan zou je haar eerder een klein hapje oid kunnen geven.

Dacht misschien t proberen waard!

Grtz.

19. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

Dec 23, 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik geloof dat je zelf een beetje gek in je hoofd bent, met je veroordelende opmerkingen. Jammer hoor, die mensen die direct zulke opmerkingen maken omdat ze het ergens niet mee eens zijn.

@Mrs hair: was me even ontschoten dat je kindje nog zo jong is, dacht dat het om een wat ouder kindje ging :)

20. MamaVanSimone

Oct 19, 2010
    3,250
    2
    36
    provincie Utrecht
    +1

Hier eten we altijd rond 6en, later lukt Simone echt niet. Als het zo uitkomt dat we later moeten eten krijgt ze of bij de gastouder al iets of een van ons eet alvast met haar en dan eten we samen als ze op bed ligt. Dat kan dus ook het probleem zijn....

Share This Page