Hallo, Ik heb 2 zoontjes, een tweeling van beide bijna 2.5 jaar oud. Ze zijn beide op zich altijd goede slapers geweest. Hebben hun fases gehad natuurlijk dat het niet zo best ging, maar over-all mogen we niet klagen. Alleen hebben we nu dus sinds kort dat ze 's avonds niet meer willen slapen. Eigenlijk is het er altijd maar 1 van de 2, en welke dat is, dat wisselt af. Het is niet zo dat ze elkaar erdoor wakker houden; de ander valt wel in slaap. Maar elke avond zit ik dus met 1 van de 2 die pas rond 21.00 in slaap valt. Soms 20.30 maar soms ook 21.30. Ze slapen overdag nog wel goed, en hebben dan ook wel echt een slaapje nodig anders vallen ze om. Maar ze slapen dan ook nog makkelijk 2.5 uur. Na 2.5 ga ik ze wakker maken omdat het anders te lang wordt. Maar zou ik ze beter na 1 uurtje ofzo al wakker kunnen maken? Of hebben ze die 2 uur of langer nu eenmaal nodig aangezien ze dan dus slapen en moet ik ze niet wakker maken..? Het is overigens ook kansloos om ze om half 7 ofzo in bed te leggen, wat ik op zich een normale tijd vindt voor een peuter. Maar dan ligt hij ook nog makkelijk 1.5 uur wakker, te huilen. Wie heeft er tips...?
Finn ook hoor...maar die wordt ook om 8.00 op zijn vroegst wakker. Dus dan vind ik het niet zo'n rare tijd. Wel merk ik nu dat hij zn middagslaapje steeds later wil, of niet. Als hij hem niet heeft ligt ie vroeg op bed, maar anders dus 20.30/21.00 en is dan nog wel even wakker op zijn kamer. Ik zou het lekker laten, en anders dus vroeger opstaan. (al dat al niet vroeg is...)
Hier ook al een tijdje de "ik hoef niet te slapen" fase. Maar niet alleen 's avonds, vaak ook 's middags.. 's Avonds leg ga ik 1 keer terug om uit te leggen waarom ze toch echt moet gaan slapen, dat ze als ze nog niet moe is nog een 'verhaaltje mag voorlezen' aan haar knuffel maar wel in haar bed moet blijven om uit te rusten. Het is dan meestal een minuut of 5 drama, hoor haar daarna kletsen en binnen een kwartier slaapt ze vaak toch. 's middags is ze soms binnen een half uur weer beneden als ze echt niet gaat slapen, maar soms slaapt ze toch 2 uur.
Bij mij ligt t eraan hoelaat hij gast slapen ..stel hij moet 1930 in bed .. Dan mag ie maar tot max 1530 slapen ( dan heeft ie nog 4 uurtjes zegmaar voordat ie weer moet) Soms maak k hem wel wakker na een uurtje of max 2 uur zodat uk weet dat ie optijd Nasr bed kan Bij m'n zoontje gast t er soms om dat ie gewoon wat kan slapen Hij slaapt ....als ie slaapt ook gelijk 2,5/3 uur Masr hij slaapt ook Heel vaak niet Dus kan ook zijn dat ze gewoon iets meer moe moeten zijn
Die periode heb ik ook met mijn dochter gehad, terwijl ze overdag echt nog wel haar slaapje nodig had leek het. Totdat ik haar echt s'middags na een uur weer uit bed haalde i.p.v 2,5 uur laten slapen. Ik moest haar dan ook echt uit een diepe slaap halen, maar na een paar dagen ging ze weer gewoon om 19 uur naar bed en was om 7 uur wakker. Bij ons lag het dus aan het middagslaapje korter te maken en niet veel later was deze er ook helemaal af.
Overdag niet zo lang laten slapen zou ik zeggen. Mijn oudste (2 jaar 3 maanden) slaapt overdag bijna nooit meer, de enkele keer dat ze wel slaapt is het ook meteen 2 uur en dan gaat ze ook pas rond 20.30 naar bed 's avonds. Als ze niet heeft geslapen is dat tussen 19 en 19.30, wat ik een prima tijd vind.
Oke, ik denk dat ik het middagslaapje dan rustig probeer af te bouwen. Eerst bijvoorbeeld naar 1.5 en dan naar een uur brengen. Even kijken of ze het dan nog wel echt nodig hebben en anders eraf halen. Jammer, is wel lekker hoor, die middagslaapjes! Sochtends slapen ze wel altijd goed ...meestal rond 8 uur wakker. Thnx voor jullie antwoorden
mijn zoontje is bijna 3 en slaapt al bijna een half jaar niet meer. smiddags. het kan wel eens zijn als we een drukke dag hebben gehad dat hij in slaap valt. maar wel max 1 uur.
Hier slaapt ze ook pas tegen 21.00 uur. Ik vind het niet vervelend, want ze ligt gewoon in haar bedje met haar knuffels te spelen. Middagslaapje, daar geniet ik zelf nog teveel van om het af te schaffen. En ze houdt het niet vol.
Mijn dochter had op die leeftijd genoeg aan 11 a 12 uur slaap per dag maar dit verschilt per kind. Het is nu buiten lang licht en mooi weer. Persoonlijk denk ik dat ze nog niet moe zijn. Ik zou het middagslaapje korter doen.
Dat kan met het middagslaapje te maken hebben. Ik ben nu bij onze zoon het aan het afbouwen. Hij sliep altijd nog 2,5 uur...nu in de vakantie 1,5 uur en straks wil ik dat naar 1 uur brengen in de herfst.
Ze moeten 3 dagen per week vroeg eruit, rond 7u sochtends, dus ja dan is 20.30 of later gaan slapen te laat vind ik. Helaas 1e dag geen succes. Vanmiddag hebben ze een uur en 20 minuten geslapen en nu ligt D. alweer een half uur te krijsen en beide lijken gewoonweg niet moe. Zucht..het zal wel een fase zijn. Dus nu de 5 minuten regel maar...
Mee eens. Mijn zoontje van bijna 3 valt ook vaak pas rond 21 uur in slaap, maar dan ligt hij gewoon te kletsen, boekje te 'lezen' en met zijn knuffels te spelen. Dat vind ik echt niet erg, dat is blijkbaar zijn manier om rustig te worden en ik heb 's ochtends nooit problemen. Als ik moet werken en hij naar het KDV moet ligt hij er om half 8 in en als ik vrij ben half 9, en dan slaapt hij ook tot half 9. Ik vind half 7 eerlijk gezegd niet echt een normale tijd. Dan moet je wel heel vroeg eten en daarna gelijk in bad en naar bed? Ik kom vaak pas om half 7 uit mijn werk! En ik zou ze 's middags ook niet wakker maken. Het is natuurlijk mijn mening maar ik heb mijn zoon nooit wakker gemaakt als het niet nodig was. Altijd zelf laten bepalen wanneer hij wakker werd, met resultaat een mannetje dat vrolijk wakker wordt en niet chagrijnig is omdat ik als moeder het wel genoeg vond. Als jouw zoontje huilt is het natuurlijk wel een ander verhaal, maar anders zou ik het gewoon lekker laten gaan. Je kunt hem niet dwingen te gaan slapen..
Herkenbaar.... Hier gaat het de ene keer goed en de andere x drama! En dan is het ook echt een drama queen die het met gemak 2 uur of langer volhoud dat krijsen... Nu lag ze ook pas om half tien te slapen (met eerst llerlei smoesjes van ditjes en datjes ) Ik gok dat het een fase is of idd dat slaapje, dat doet ze hier ook nog s middags....
Mijn zoontje slaapt eigenlijk nooit meer 's middags. Maar vanmiddag wel. 2 uur. Om 21.00 uur lag hij erin en om 21.30 riep hij ons nog even, klamboe moest beter dicht. Normaal slaapt hij meteen. Maar het is ook 27 graden op zijn slaapkamer, dus raam open en verderop is een of ander hockeyfeestje. Moe is moe en slapen mag altijd. Ik ga mijn kind niet wakker houden omdat hij er om 7 uur in moet liggen. Hij slaapt gemiddeld 11 uur per dag, het middelt zichzelf wel uit.
@ Dreamer: Ik vind half 7-7u naar boven gaan een prima tijd. Aangezien het een tweeling is zijn we gauw een minuutje of 20-30 bezig en gaan ze dus om kwart over 7-half 8 slapen. Jouw zoontje ligt zoals je zegt te spelen/lezen enz. Mijn zoontje huilt alles bij elkaar, wil eruit, is niet moe. Wat betreft half 7 naar boven gaan; nogal vreemd om jouw situatie met mijn situatie te vergelijken; ik heb niets gezegd over hoe laat we gaan eten, enz, hoe laat ik uit mn werk kom (en dat is gelukkig níet om half 7 pas.) Dus daar heb ik niet zoveel aan. Als ik aangeef dat rond half 7 naar boven gaan wel zou kunnen, maar niet lukt omdat dat te vroeg is voor mijn zoontje, geef ik kennelijk daarmee aan dat ik wel om half 7 naar boven kan gaan. Ik heb als ik ze laat slapen smiddags 2 kinderen die 3 uur kunnen slapen met als gevolg dat ze savonds rond 21.30 nog niet slapen. Dan vind ik mezelf geen goede moeder om ze te laten liggen 's middags. Dan maak ik ze juist wakker zodat ze voldoende nachtrust kunnen krijgen. Ik kan hem inderdaad niet dwingen te gaan slapen, daar gaat dit hele topic ook over; kijken wat ik kan doen om hem 's avonds vermoeider te laten zijn. Te beginnen dus met het inkorten van de middagslaap. @ zogelukkig: ik wil mijn kinderen ook niet wakker houden smiddags. Ik wil het slaapje inkorten. Als ik ze wakker maak, zijn ze ook direct klaar wakker en niet moe meer. Of ze nu 1 of 3 uur slapen smiddags; beide gevallen zijn ze gewoon klaarwakker en actief. Dus ik denk dat wakker maken na 1/1.5 uur voor nu de beste oplossing lijkt.
Als wakker maken geen problemen oplevert, zou ik dat doen! Mijn zoontje kan daar dus niet tegen, dan is hij een uur van de leg, echt verschrikkelijk!