Ik wil volgende week gaan kolven omdat we een uitstapje doen en ons meisje bij oma blijft maar heb helemaal geen ervaring met kolven, nu had ik een vraagje. Hoeveel cc moet ik ongeveer kolven voor 1 voeding voor een baby van 3 weken? Kan ik daar ergens een tabel van terugvinden? En drinkt een baby die gewend is aan de borst te drinken eigenlijk makkelijk uit een flesje? Vind het allemaal een beetje onwennig eigenlijk
Ze adviseren pas met ongeveer 5 weken te beginnen met een flesje, ivm tepel-speen verwarring. Ik zou het dan ook met een cupje of spuitje laten geven. Zou zonde zijn als Louiza opeens de kluts kwijt is door het drinken uit een fles... Hoeveel cc, er is een rekensommetje voor, nl. 150ml per kg lichaamsgewicht en dat deel je dan door het aantal voedingen. Dus stel, Louiza weegt 3 kilo, dan moet ze op een dag ongeveer 450cc drinken en als je 8 voedingen geeft, dan zal ze ongeveer zo'n 60cc per keer drinken. Als ik jou was zou ik zo af en toe wat nakolven of als het mogelijk is, tussendoor een keertje extra kolven. Dan heb je een beetje een voorraadje alvast. Je moet het dan wel binnen 24 uur invriezen, of binnen 5 dagen geven. Liefs, Snoopy
Ik moet ook kolven...moet dinsdag echt weg....jasper weegt nu al zo'n 4620 gram..pfffff dan mag ik aardig wat gaan kolven vast...overigens heeft jasper ook gewoon een speen in en heeft geen last nog van tepel/speenverwarring, maar dat is idd per kind verschillend, ook afhankelijk van of je beeb het vanaf begin goed doet qua bv, althans zo hebben ze me het op cb uitgelegd.
Ik zit gelijk ff te rekenen, dus zeg maar 4,6 X 150 ml. = uhhh 690 ml. en ik geef ongeveer 6 voedingen, dus dan moet ik 120 ml bijna kolven..jeetje dat is best veel, dan mag ik morgen wel beginnen
@katSas: het is maar een formule hoor kan best zijn dat Jasper veel minder uit een fles drinkt. Heb je uberhaupt al eens geoefend met de fles ? En het is idd verstandig om al een keer te kolven voordat je echt "moet" kolven. Mischien is het handig om vlak voordat je weggaat eens op jouw verzoek te voeden ? Zit het buikje van je kindje lekker vol als je weg bent.
Je kunt ook even veel tijd besteden aan kolven als het aantal minuten dat je gewoonlijk aan het voeden bent. Want dan haal je er uit wat je baby gewoonlijk blijkbaar drinkt. En dan eventueel iets langer voor de zekerheid. En even voelen aan je borsten of die na het kolven hetzelfde aanvoelen als na het voeden. Dan heb je gewoon 1 voeding gekolfd, is precies genoeg voor 1 voeding voor de oppas. Dus hup in de vriezer voor de volgende keer. Oh, en hier nooit tepel-speen verwarring gehad al kreeg zij de eerste 2 weken alletwee en later dus af en toe bij de oppas. In het ziekenhuis zeiden ze dat dat niet bestond, tepel-speen verwarring, maar in praktijk hoor je het wel eens van mensen. Zelf dus nooit last van gehad.
Tijd/hoeveelheid en kolf/kindje is niet echt een goede vergelijk. Jouw kindje drinkt vele malen efficienter als dat je het zelf doet met de kolf.