Hoi meiden, Misschien een rare vraag. Maar ik vraag me af hoe het kan dat je niet zwanger wordt als je toch normaal vurchtbaar bent. Hoe kan het bijvoorbeeld dat je op het juiste tijdstip seks hebt, vruchtbaar bent, gezond leeft etc edat je bijv de eerste 4 rondes niet zwanger raakt maar de 5e wel. Waar ligt dat dan aan?
Tja als ik dat zou weten.... Niemand kan hier antwoord op geven, het voelt voor mij inmiddels gewoon als een soort van loterij of roulette. Rood is niet zwanger, zwart wel zwanger. Helaas voor mij draai ik elke keer rood.
Tja dat wil ik ook wel weten. Mijn partner heeft prima zaad en bij mij zijn ook alle onderzoeken goed. Maar na ruim een jaar nog niet zwanger. Dus hoe het niet kan gebeuren is mij ook een raadsel.
Dat vraag ik me nou ook af. Je zou toch denken dat het dan raak moet zijn. Ik weet wel dat sommige mensen wel gewoon zwanger worden maar het niet weten omdat je dan een hele vroege miskraam hebt en het dan net lijkt of je gewoon menstrueert. Meestal kom je daar alleen achter als je een vroege zwangerschapstest doet. Maar al die andere keren.. Ben ook benieuwd naar de antwoorden.
Ik denk dat niemand daar een ideale reactie op kan geven. Normaliter is de richtlijn dat als je binnen 1 jaar niet zwanger bent je voor onderzoeken kan gaan. De gemiddelde vrouw zonder problemen qua vruchtbaarheid is dus binnen 1 jaar zwanger. Iedere cyclus is een kleine kans van slagen. Het blijft een gevecht tussen verschillende factoren, eitje, zwemmers en innesteling. Waarom het dan in de 4de ronde niet lukt en de 5de ronde wel blijft een raadsel van de natuur!
Er zijn een heleboel factoren die precies juist moeten zijn voordat een zwangerschap tot stand komt en in stand blijft. Als je leest hoe complex het vrouwelijk lichaam werkt, is ieder zwangerschap toch echt een wonder. Ieder hormoon moet op precies het juiste moment en in de juiste hoeveelheid geproduceerd worden. Er moet maar net 1 goede zaadcel de juiste richting op gegaan zijn en in staat zijn geweest de eicel te bevruchten. De ene keer zwemt de juiste precies goed, de andere keer is het net de verkeerde die als eerste er is en het gaat allemaal niet door (niet alle zaadcellen zijn namelijk in staat een kind voort te brengen). En zelfs daarna spelen nog allerlei factoren (waar je vaak geen invloed op hebt) een rol. Elke maand moeten alle factoren weer precies goed functioneren en het is in principe niet het geval dat je na langer proberen per maand meer kans hebt. Het is niet zo dat je lichaam na zeg 5 maanden proberen zo 'getraind' is dat alles precies volgens plan verloopt. Zoals hierboven ook al werd aangegeven, is het uiteindelijk (als alle omstandigheden verder goed zijn) een loterij, elke maand weer. Het enige wat je zelf kan doen is de factoren waar je wel invloed op hebt (eten, gezond leven, timen) zo goed mogelijk laten zijn, maar zelfs dat is (helaas) geen garantie.
Dat is gewoon het stukje puur geluk... Er zijn zooo veel factoren die een rol spelen en alles moet in de optimale conditie zijn zeg maar om zwanger te worden. Een hoop factoren heb je helaas geen invloed op en is het dus gewoon een kwestie van geduld. Hopelijk wordt jullie geduld niet al te lang op de proef gesteld!
Naast alle dingen die er in de baarmoeder met het sperma gebeuren (slachtveld ) vond ik dit ook nog op een site: Leeftijd: je bent het meest vruchtbaar tussen je 21e en 25e jaar Gewicht: wanneer je een normaal gewicht hebt, is de kans op een zwangerschap groter dan wanneer je onder- of overgewicht hebt. Dit komt met name door je hormoonhuishouding, deze is anders (onvoldoende) wanneer je geen gezond gewicht hebt Roken: vrouwen die roken hebben een kleinere kans om zwanger te worden dan vrouwen die niet roken Cafeïne: cafeïne, een stofje in koffie, frisdranken en thee, verkleint de kans op een zwangerschap Alcohol: alcohol beïnvloedt de functie van de eierstokken, waardoor de eisprong uit kan blijven
Bedankt allemaal voor de reacties. Ook wel fijn om te lezen dat jullie je dit ook afvragen. Vooral ook de vraag wij leven gezond beiden 27, drinken geen alcohol en gebruiken geen drugs. Eten gevarieerd en gezond, bewegen voldoende. Hoe kan het dan dat ongezonde mensen die ouder zijn sneller zwanger worden. Soms heb je dat he zon vragen uurtje hahaa
Eigenlijk best een goeie vraag. De een slikt de pil en raakt toch zwanger, de ander leeft volgens 'de regels' en daar gebeurd niks. Bij de tweede hadden we de dag van mijn eisprong een bruiloft. Allebei flink gedronken en toch maar gevreeën. Ik dacht, dit wordt niks met al die alcohol. Maar toch zwanger!
Volgens mij is het dus gewoon voornamelijk een kwestie van puur geluk. Jammer dat mijn geluksniveau meestal ver onder het gemiddelde zit...
Tja, dat zou ik ook graag willen weten. Wij zijn begin april 2012 begonnen met proberen zwanger te worden. Tot nu toe niet gelukt. Wij zijn nu net het onderzoekstraject in gestapt, hopelijk wijzen de onderzoeken wat uit. Verder leven wij gezond en klussen wij doelgericht. Ik denk nog steeds dat we vooral steeds veel domme pech hebben gehad. Daarnaast had ik begin 2013 even twee maanden erg veel stress op het werk. Ook had ik twee keer een flinke heftige menstruatie (met klonten en hoofdpijn), dat kan gewezen hebben op een heel vroege miskraam. Maar ja ik test nooit eerder dan op mijn NOD. Vijf maanden is even zo goed best snel hoor. Ik hoop voor iedereen en voor mijzelf dat wij allemaal snel dat ene lot uit de loterij winnen. Kinderen maak je, maar je moet ze ook krijgen. Met andere woorden het is niet zo eenvoudig, maar we verdienen het allemaal wel!
Mijn verloskundige zei een keer dat zelf buiten je lichaam een eitje laten bevruchten soms al best lastig is. dat niet ieder ei geschikt is voor bevruchting. Maar het is frustrerend dat sommige mensen van erna kijken al zwanger worden en sommige moeten er bergen voor klimmen om bij het het wonder te komen.
Ik hoorde laatst dat wanneer de man en de vrouw tegelijk klaarkomen dit de bevruchting kan beinvloeden Hier was dat wel het geval, we hebben nog gezegt 'als dit ons kindje word, zal het een hele mooie zijn' Ik kan hier niet zo goed over mee praten, was gelijk zwanger nadat ik gestopt was, met de pil...