Mijn vriendin en ik willen gaan samenwonen. We hebben alle twee kinderen (zij zoon, ik dochter). Heeft iemand een idee hoe dit gedaan kan worden? Ik wil liever niet particulier wonen namelijk. En heeft zij dan nog recht op alleenstaande vergoeding enzo. Wat voor recht heb ik? Aangezien ik nog met mijn vriend woon.
Pfff lastige vraag en ook onduidelijk een beetje jou vraag. Denk als je samen gaat wonen een gezamenlijk huishouden gaat voeren! Dat jullie beiden misschien alleen recht hebben nog op kinderen korting de rest is dan een gezamenlijk huishouden! Denk ik. En weet je wel zeker dat je dit wilt gaan doen? De beste vriendinnen die samen willen gaan wonen? Twee kapiteins op een schip verschillende kinderen opvoeding meningen enzo. Mijn advies ( daar zit je niet op te wachten om het niet te gaan doen) de beste relatie.s gaan hier aan kapot. Is mijn ervaring. Hoe leuk het allemaal ook klinkt.
Tegenwoordig gaat dat allemaal niet zo makkelijk meer. Jullie zullen dan "samenwonend" zijn, en dus zal zij waarschijnlijk niet haar alleenstaande vergoeding nog krijgen.. Dit geld ook voor de huurtoeslag ed.. Weet niet of er veel verschil is tussen of je beide werk of een van jullie, of beide een uitkering ontvang
Ik snap de onduidelijkheid. Ik zal het iets beter uitleggen. Mijn vriendin en haar zoon wonen bij haar moeder. Ze is gescheiden.(Krijgt 100,- alimentatie, werkt avonden in de horeca(oproepkracht)) Ik woon samen met mijn vriend en dochter. De relatie staat op knappen. (werk 24 uur(tot en met 1-2-2014, daarna werkeloos)) Wij hebben dus het idee om samen een huisje te gaan huren. Nu ben ik niet getrouwd en moet ik uitzoeken waar ik recht op heb betreft uitkeringen en toeslagen. Maar nu vraag ik me af qua wonen. Hoe kan je het makkelijkst aan een woning komen? Kan ik op een woning reageren en dat zij zichzelf inschrijft met haar zoon? Nu hadden
Hmmm, eens met knap. Wil je dit wel? Maar goed, verder zou ik informeren bij de gemeente. Want het kan inderdaad zo zijn, dat je dan toch als samenwonend geregistreerd wordt, ook al heb je geen relatie.
Je zul gewoon moeten reageren op woningen idd, tegenwoordig word er haast geen urgentie meer gegeven.. Weet er helaas alles van
als je samen gaat wonen voer je 1 huishouden. als je vriendin teveel verdient krijg jij geen uitkering (bijstand) dus als zij meer verdient dan de samenwonende uitkering. het klinkt misschien ideaal maar ik zou het niet doen. het zal meer gedonder opleveren dan wat goeds qua opvoeding, geld etc. en wat als 1 van jullie weer een relatie krijgt? om een woning te krijgen moet je ingeschreven staan. je krijgt geen urgentie omdat je je relatie verbreekt. houdt er rekening mee dat wachtlijsten lang zijn. wat wel wil hepen is veel langs de woningbouwvereniging lopen. laat veel je neus zien. kom ca 3x pw, soms valt er een huis buiten de boot dat ze dan "onderhands" weggeven. zo ben ik aan dit huis gekomen en mijn schoonzus kreeg zo ook haar huurhuis.
Even een tip waar veel mensen de mist in gaan. Wat betreft de toeslagen, als jullie samen gaan wonen, dat jullie per huishouden maar 1 toeslagsoort krijgen. Dus 1x zorgtoeslag voor jullie beiden dan krijg je dus de toeslag voor 2 personen, 1x KGB voor beide kinderen, evt 1x huurtoeslag voor dat adres, en evt 1x Kinderopvangtoeslag, berekend op 2 kinderen.
Ik denk dat je hier heel goed moet induiken. Het kan zijn dat haar alimentatie aangepast wordt (naar beneden), aangezien ze een gezamenlijke huishouding voert. Maar dit weet ik niet zeker. Wel iets om uit te zoeken! Daarnaast lijkt het me niet waarschijnlijk dat zij zich in kan schrijven bij een huis dat jij toegewezen hebt gekregen. Voor zover ik weet kan het wel samen, wanneer jij je daar ook inschrijft. Wanneer je samenwoont kun je het beste naar toeslagen.nl gaan om te kijken waar je recht op hebt. Je voert dan wel een gezamenlijke huishouding, dus jullie zullen het samen moeten aanvragen. Succes!
Niet verstandig. Jullie inkomen word als gezamelijk gezien en word daar ook naar berekend. Beter allebei apart inschrijven en allebei apart huren.
Dat zou wel kunnen volgens mij, vroeger kon dit in ieder geval wel. Maar wat ik me afvraag, je zal in aanmerking moeten komen voor een woning met 4 slaapkamers ipv 3. Dit lijkt mij niet haalbaar aangezien je als samenwonend wordt gezien en je niet zo snel zo'n grote woning zal krijgen met maar twee kinderen. Daarnaast zijn de wachtlijsten lang, ts ben je al ingeschreven? Hier is de gemiddelde wachttijd 6 jaar, ook als je gaat scheiden.
Het zou op zich wel kunnen maar of t raadzaam is.... Wat doen jullie als er een nieuwe partner komt? Als jullie heel erg lang samen wonen kunnen de kids zich heel erg hechten aan de ander. wat een verdriet zal er dan weer zijn als jullie je eigen weg besluiten te gaan...... Betreft de financiele, je zal je samen in moeten schrijven of haar later zeg maar 3 maanden bij je op het huurcontract moeten zetten. daanaast zal je dan een gezinsuitkering krijgen, maar elke maand moet je dan een brief met bewijs sturen wat zij verdient heeft en dit wordt weer ingehouden. dus je krijgt om en na bij de 1200 voor een gezinsuitkering. daarnaast omdat je minima bent krijgen jullie gewoon de huur en zorg toe slag. de toeslagen zal naar 1 rekening gaan net als kgb en eventuele andere toeslagen. ook kan het zijn dat de alimentatie verandert maar ook dat deze ingehouden wordt vd uitkering. maar dat weet ik niet zeker....
Echt niet doen hoor! Klinkt leuk en zolang er nog geen irritaties zijn lijkt het echt gaaf en handig maar je krijgt echt bonje. Ik heb het ook gehad met m'n vriendin met kind. De redenen dat het fout ging: * Ze vond dat als ik een avondje voor de tv zat en zij wou weg dat ik wel kon oppassen, want zat er toch. Dus dat ik dan bijv ook de mogelijkheid wou om weg te gaan boeide d'r niks. In het begin was dit niet zo daarna dacht ze gewoon o ze is toch. Ze ging soms hele nachten weg want ik lag toch te slapen, dat ik geen zin had om eruit te gaan voor d'r kind maakte d'r niet zo uit want normaal slaapt hij door. * Gemeentelijke belastingen kwamen en ze had even geen geld, ze moesten betaald worden en omdat ze 1 iemand kiezen op wie z'n naam er staat ( vaak de eerste die zich inschrijft) kreeg ik gedoe omdat ik niet betaalde. Tja ik had het geld ook niet helemaal. * Er was geen tv aansluiting in de slaapkamer dus ik wou eigenlijk elke dag gtst kijken, en zij niet. Dus vaak deden we dan haar zin en soms mijne maar vond het wel vervelend om bijv na een lange werkdag haar programma's te kijken.. Die mij dus niet zo boeide. Ik was van de gtst en series en zij van de actie films en documentaires. Ook keek haar kind wel eens dvd's om 20 uur, zit je dan moe kwik kwek en kwak te kijken... * Als het kindje gillend en huilend van vermoeidheid op de grond lag en ik opperde dat het al 22 uur was en dat die misschien moe was, was dat bemoeien en moest ik me mond houden. Zit je dan in t gegil terwijl zij d'r nieuwe lover aflebbert op de bank. * met nieuwe vriendjes zit je er altijd tussen tenzij je op je kamer gaat zitten en daar heb je echt niet elke avond zin in. * Ze starte een heel nieuw date leven, elke avond was er wel een andere man. Sommige bleven slapen sommige bleven tot 02:00 in de nacht. Luid lachend... Genoeg voorbeelden?? Haha het leek ons zo leuk! Maar viel vies tegen! En deze voorbeelden zijn helemaal niet zo raar, dit kan jou ook allemaal gebeuren dat ze jou ook handig vind als oppas, en in t begin zal t niet zo zijn maar wacht maar tot je er 6 maanden zit. We zijn nog steeds vriendinnen maar ik krijg nog steeds geld van d'r, maar omdat ze alleenstaand ouder is zal ik t waard nooit meer terug krijgen.
Eens, ik ken 2 meiden die gingen samenwonen, en 1 van heb had een dochtertje. Ze waren goede vriendinnen, hadden afspraken gemaakt en zelfs op papier gezet. Maar het werd een drama. Ik zou het sterk afraden. Is het tijdelijk of willen jullie voor een langere periode samenwonen? Want dan zou ik ook zeker naar de kinderen gaan kijken. Wat betekend dit voor hen?
Er is een verschil tussen een gezamenlijk huishouden en voordeurdelers, of dit was er in elk geval.... In het geval van voordeurdelers heb je wel recht op behoud van je eigen toeslagen Maar dit zal je allemaal na kunnen zoeken bij de belastingdienst. De vraag of t verstandig is bemoei ik me niet mee...