Okee, misschien niet letterlijk maar wel figuurlijk. Moest het gewoon even van me afschrijven. Situatieschets 2/1 kap woning optimaal geïsoleerd 2 jaar oud. Met neme een gewoon gemiddeld stel ouders met twee kinderen (wij dus), en twee buren met een kindje van 1. Iets minder gemiddeld, dagelijks blowen maar gelukkig wel werken. Dat we er net kwamen wonen buren en spraken elkaar niet zoveel. Tegenwoordig fungeren wijals hulpbron bij geldtekort (even een paar tientjes lenen einde van de maand), psychiater, en kledingbron..Kleren die voor onze kindjes te klein zijn gaat naar hun toe. Ging prima tot de laatste maanden, er is daar veel ruzie en gedoe. Slaan met deuren en ga zo maar door. Tot zelfs de gaten in de deuren slaan uit woede aan toe. De ene keer om 6 uur smorgens,of kwart voor 5 smorgens de andere keer savonds. Soms de muziek kneiterhard aan. Maar gelukkig geen uren. Met muziek kan ik prima leven. De ruzie vind ik minder. Gisteravond vrienden op bezoek om kwart over 7, hun kinderen en die van ons lekker enthousiast en renden door de kamer. Okee dat maakt herrie, hoeveel? Geen idee. Denk dat je het zeker hoort als kinderen achter elkaar aan rennen met schoenen aan. Krijg ik een appje over de herrie.. Op dat moment wil je terugreageren, maar gelukkig niet gedaan. Het is toch niet raar als kinderen om kwart over 7 een kwartiertje herrie maken? En tuurlijk hebben zij een kleintje die ligt te slapen. Maar het is een kwartiertje en dan is het klaar. Denk ik nu zo raar? Zucht..
Het is verstandig dat je niet over de app hebt gereageerd. Geschreven woorden kunnen een situatie laten escaleren. Zou de buren zelf persoonlijk aanspreken. Zo van, goh ik kreeg gisteren een appje van jullie dat jullie last hadden van rennende kinderen. Was daar eigenlijk een beetje verbaasd over omdat we altijd rekening met jullie houden. Zijn jullie je ervan bewust dat ik regelmatig jullie ruzies etc meekrijg? Ik vind dat allerminst prettig, maar heb daar nooit bij jullie over geklaagd. Was dan ook een beetje teleurgesteld dat ik bij de eerste keer dat er wat geluid bij ons vandaan komt je meteen een app stuurt. Zo wijs je ze meteen op hun eigen overlast. En zou stoppen met hun geld te lenen. Als ze kunnen blowen hebben ze geld zat. Kwestie van prioriteiten stellen.
Helemaal mee eens! Ik zou ook stoppen met geld lenen en kleding schenken. Iemand in nood helpen kan natuurlijk altijd maar je hoeft niet structureel hun probleem op te lossen.
Oppassen met deze mensen! Ze nemen steeds een stukje meer ruimte in; kinderkleding aannemen, geld lenen, ellendige verhalen bij jullie uitstorten, harde muziek draaien.. ze komen nu overal mee weg! Als ik jullie was zou ik afstand nemen (hoe moeilijk ook!) en heel duidelijk zijn in waar jullie grenzen liggen! Succes ermee.
ik zou gelijk stoppen met dingen lenen/geven waarom leen je je buren eigenlijk geld? ik zou dat nooit doen mits het contact erg goed is... ik zou ook even rustig met ze gaan zitten en je verhaal doen zo van dat je bij hun ook wel van alles hoort maar daar niet gelijk over gaat klagen
Weet je, ik vind dit altijd moeilijk. Wij lezen nu 1 kant van het verhaal, wij weten niet waarom zij last had van jouw kinderen, kan mij voorstellen dat als haar kindje zou slapen en ze ondervind last van jouw rond rennende kinderen dat ze daar dan wat van zegt. En ja misschien is het maar een kwartiertje maar misschien veroorzaakte jullie als volwassenen ook wel wat overlast, je weet het niet. Wat ik zou doen is gewoon een normaal gesprek aan gaan met ze, aan geven dat je het vervelend vind dat ze hinder hebben ondervonden en dat je graag wilt weten waar ze dan last van hadden. Ook meteen aan geven wat je grenzen zijn enzo. Praten is beter dan appen in ieder geval.
Ik zou het contact met deze mensen minimaliseren en oppervlakkig houden. Vriendelijk groeten, een kort babbeltje, meer niet. En niet meer via de app over zulke dingen praten, gewoon elkaar aanspreken als het nodig is.
Ik vind het ook goed dat je niet geappt hebt, dan kunnen woorden zo anders overkomen. Ik zou hun klacht ook gewoon serieus nemen als zij er last van hebben, des te groter is de kans dat ze dat bij jou ook doen. Ze hebben misschien geen idee dat hun ruzies zo goed hoorbaar zijn en denken daar in the heat of the moment niet over na. Als ze jullie inderdaad heel weinig horen zijn ze er misschien van overtuigd dat het zo goed geïsoleerd is dat je hen dan niet kunt horen en viel het ook gelijk op toen ze jullie kinderen een keer wel hoorden terwijl hun kindje lag te slapen. Gewoon een keer rustig over praten. Geld lenen daarentegen zou ik niet meer doen.
Tnx voor de input allemaal heb er wel wat aan. Het is ook een beetje lastig. Deze mensen zijn naast ons komen wonen en hij had geen werk. Moesten rondkomen van een WW uitkering. Je hebt allebei een nieuw huis, dus je zet samen een schutting etc. Dus zo begint zo'n contact. Op een gegeven moment merk je dat het daar niet goed gaat doordat er deurwaardersbrieven bij ons binnenvielen die voor hem bedoelt waren. Vervolgens geen internet en geen tv meer, die je helpt ze weer een beetje op weg. Maar langzamerhand gaat het allemaal steeds verder inderdaad zoals een reageerde hier al zei. Ben er ook wel een beetje klaar mee,je helpt ze op weg en van het eerste salaris kopen ze een dure hond. waar liggen de prioriteiten dan. Ben erg begaan met het lot van hun kindje en zou hete rg vinden als hij geen eten zou hebben. Dat is al eens gebeurt,zaten ze op salaris te wachten en dat jochie had om 10 uur nog niet gegeten omdat het brood op was. Heb ze toen een brood en broodbeleg gegeven. Maar jullie hebben wel gelijk dat het allemaal voortvloeit uit slecht management van geld. Wel blowen etc. Ze hebben ook iets andere normen en waarden zeg maar.. wij hebben besloten om het contact tot het minimum te beperken en ze maar niet meer verder te helpen. Het is water naar de zee dragen. Bedankt voor jullie reacties en inzichten!
Laat je niet inpakken met smoesjes; als ze geen geld hebben om brood/eten te kopen maar wel om te blowen/een hond te kopen dan klopt er heel veel niet! Lief dat je ze hebt willen helpen. En als je je zorgen maakt om het kindje (waar ik me heel goed iets bij kan voorstellen!!) dan zou je kunnen overwegen hulp in te schakelen. Misschien ook eens peilen of andere buren deze ervaringen ook hebben.
Hoe hebben de buren aan een 2 onder een kap kunnen komen terwijl de buurman werkeloos was en de deurwaardersbrieven op de mat vielen?? Ken geen hypotheekverstrekker die in zo'n geval hypotheek verstrekken.
Een kind geen eten geven en wel blowen valt wat mij betreft regelrecht onder kindermishandeling. Als ik zoiets zie zou ik per direct hulp inschakelen voor dat kind.
dit vroeg ik mij dus exact hetzelfde af.... net al's het evt een huurhuis is, dan krijg je het toch ook niet als je alleen een ww uitkering hebt? Als je het kindje zo zielig vind, kan je misschien beter een hulpinstantie inschakelen ipv geld geven en kleding en alles. van dat geld wordt toch wiet gekocht.
Goed dat je geen reactie hebt gegeven. Zelf zou ik de buren geen geld geven en in jou geval ook even geen kleding. Zo lang je geld hebt om te roken heb je ook geld om te eten het is dan maar net wat je belangrijk vind. Als je weet dat hun kindje om 19.00 op bed ligt zou ik de muziek niet meer zo hard aanzetten. Dat kun je ook om 18.30/18.45 doen en heeft niemand er last van.
Dat vroeg ik me ook af en ze kunnen wel blowen maar hebben geen geld voor andere dingen. Volgens mij komen deze mensen niets te kort, of hebben ze in ieder geval meer prioriteit voor hun eigen behoeftes. Zou deze mensen niets meer geven, lenen en het contact heel oppervlakkig houden. Ik woon trouwens ook in een goed geisoleerde nieuwbouw woning, maar rennende kinderen, ruzie's, deuren die worden dicht gesmeten en feestjes bij de buren hebben wij echt 0,0 geluidsoverlast.
Heej luitjes, bedankt voor de reacties weer.. Het is een woningbouwwoning, nieuw gebouwd. Wij hebben er toen voor gekozen omdat we ons oude huis verkocht hadden en we bij dit huis na een paar jaar optie tot koop hebben.
Stoppen met geld lenen. Het is vervelend dat ze het financieel niet redden, maar niet jouw probleem. Wellicht ook een idee dat ze dan wat goedkoper gaan wonen, bijv.