ik bedoel dus: niet te volgen! bij welke VK zit je? ik zie net dat je in Gouda woont, ik in Goverwelle ik zat bij Antje.
Hoi dames, Zit bij kraamhulp de Eilanden erg fijn, ze ondersteund mij goed in mijn wensen alleen heeft ze geen stem tegenover de VK ivm protocollen geeft ze aan. Dus eist de VK de fles kan zij helaas niet anders dan dit uit te voeren Het weeg moment .... Helaas weer 20 gram eraf. De verloskundige was erbij maar deze keer de VK die ik ken van mijn voortraject en die reageerde heel anders dan die van gister. Ze gaf ook aan dat ze haar collega niet wilden afvallen maar dat de beslissing die gister genomen is misschien iets te drastisch en te snel is. Volgens haar ziet DL er goed roze uit, gele poepluier zag er ook goed uit, ze was alert, en ze zag hoe ze aan mijn borst hapte, ook goed. Ze zag dat echt werkelijk waar alle luiers die wij verschonen, luiers met poep zijn. (Sinds de dag dat ze geboren is poept ze elke luier die ze heeft onder, klein strontfabfiekje is het). Dus dat kan ook verklaren waarom het gewicht afwijkt. Maar wat deze VK aangaf HALLELUJA wat mijn man en ik zelf ook gelezen hebben is dat ze wellicht een vals start gewicht had, dit omdat ik een ruggenprik, infuus en kindje met keizersnede geboren is. Tevens is ze geboren op 38 weken en 1 dag met 3100 gram. Morgen wordt dl weer gewogen, als ze afgevallen is moet dit weer doorgebeld worden aan de VK en die neemt dan contact op met de kinderarts wat wijsheid is. Ondanks dat ze er wel goed uitziet en het goed doet. Lactatiekundige ook inmiddels gesproken (vandaar dat het wat langer duurde om te reageren) en die heeft het volgende advies gegeven (komt overeen met deze verloskundige) slechts een borst aanbieden per voeding en kindje lekker laten drinken zodat de vettige navoeding na die vijf minuten ook goed op gang kan komen. Mijn andere borst kan ik dan om productie op peil te houden wel kolven (2x5 min bijvoorbeeld) zo bouw ik ook een beetje reserve op in geval van nood of bijvoeden ook staat er hier nu een pakje kV maar hoop dat we dit kunnen overslaan. Het blijft dus nog even spannend. Tijdens dit schrijven dl wel twee keer weer extra op verzoek aangelegd en ze heeft weer heerlijk gedronken. Voor de werkenden dames: Hoe doen jullie dat na 10/12 weken verlof, of een keer een avond weg, dan zal de kleine wel een fles moeten ivm Kdv. Ik ben wel van plan om bv te geven tot zeker 6 maanden als ons dit gegund is maar dit moet dan in fles, wanneer begin je hier dan wel mee zonder dat ze mijn borsten straks niet meer wil?! Gelukkig heb ik nog 12 weken hoor maar vroeg mij af wanneer je dit traject (helaas) wel zou moeten beginnen. Dus nu morgen weer afwachten en hoop echt van harte dat ze even een kurk in haar poepertje doet en even BAM vandaag 40 gram aankomt
Met de fles beginnen kan prima rond de 6 weken volgens mij, dan heeft ze iig al een tijdje lekker uit de borst gedronken en is dat 'normaal' ipv dat de fles normaal is Je kunt dan gewoon met 1 flesje per dag beginnen te oefenen.
He wat jammer nou. Onze dame kreeg in het ziekenhuis eerst borst, dan fles en wat ze dan niet op had kreeg ze via de sonde binnen. Ik ging dan kolven op dat moment. Ze dronk wel gewoon mijn melk. Toen ze eindelijk naar huis mocht vond ik het heel spannend. Ik moest bij gaan houden wat ze dronk en er was geen goede Weegschaal te huur, dus heb ik vooral flesjes gegeven. Toen ik merkte na een poosje dat dit zo goed ging, ben ik flesjes af gaan bouwen en meer bv gaan geven. Ze was dus al gewend aan flesjes.
Frietje, idd is kraamzorg ondergeschikt aan de VK. Maar JIJ hebt wel degelijk een stem. Als jij zegt dat je geen fles wil en dat je een LK langs wil hebben dan gebeurt dat. Jij bent mama. Ze zijn er om jou te ondersteunen. Tenzij je natuurlijk de boel op zn beloop laat en je kindje laat doodhongeren, maar dat is hier nou niet bepaald aan de orde natuurlijk. Ik hoop dat je wat gerustgesteld bent door deze VK en het advies van de LK. Klinkt als een goed plan (van de LK) en een kinderarts zien kan heus geen kwaad als het nodig is. Bespreek dan ook dat je een LK hebt geraadpleegd en dat je BV het belangrijkste vindt en dat niet wil kapotmaken. Dus dat eventuele bijvoeding op een dusdanige manier gegeven moet worden dat dat behouden blijft. Komt vast goed. Heb vertrouwen. Als jij rustig en kalm bent heeft dat een positieve uitwerking op je kindje. Heb je al andere houdingen om te voeden geprobeerd? Liggend, rugby...?
Poeh wat moeilijk zeg! Niet dat ik vind dat je de vk maar helemaal links moet laten liggen, maar jij hebt het uiteindelijk voor het zeggen he? Oefenen met flesjes kun je het beste mee beginnen tussen 4-6 weken en dan een paar keer week een beetje. Daar hoef je je nu in elk geval nog niet druk om te maken. Hoor je je dochtertje ook echt slikken tijdens het drinken?
Dank je Thauma, vandaag was idd een goed gesprek. Ben nu in ieder geval een stuk geruster. Vanmiddag extra 30ml gegeven dmv cupje. Heb alle houdingen uitgeprobeerd en afgevinkt, rugby, Madonna, liggen oo zij en rug en onze kleine dame doet het oo alle manieren (trots) nu is ze pas 7 dagen maar ik denk dat onze dame gewoon snel is in alles inclusief in verteren van voedsel. Want ik en mijn kraamhulp kijken net in de wieg, ik vraag aan haar heb jij haar op d'r zij gelegd? Nee hoor onze dame heeft zich zelf het even gemakkelijk gemaakt. Inmiddels alweer heel wat bv verder want ze was vanmiddag behoorlijk actief (is dat normaal met 7 dagen?) en ik heb het idee dat ze wel degelijk bv goed gepakt heeft. Per borst minstens 15 minuten in ieder geval met uitlopers Morgen eeer wegen en anders op naar de kinderarts. Haar beeld past namelijk niet bij haar huidge gewicht. Overigens woog ze vanmiddag opeens 2900 gram maar ja dat kan zo weer anders zijn. Morgen om 10:00 uur weer duimen draaien
Ik hoop dat je meisje morgen goed is aangekomen! Hier ook ervaring met afvallen, bijvoeden, enz. Mijn zoontje dronk vrijwel meteen na de bevalling aan de borst. Hapte goed, dronk goed geweldig. Dat kreeg ik steeds te horen. Toch viel hij flink af en ging hij steeds meer geel zien. Na 5 dgn met spoed opgenomen in het zkh, die dag hadden we ook te horen gekregen dat we bij moesten gaan voeden. Ik zag daar tegenop, maar alles voor de gezondheid van mijn mannetje. Ik kolfde, maar helaas niet voldoende, dus hij kreeg kv bij. Jammer, maar ja... Na 2 dgn in het zkh, kolven, bijvoeden, aanleggen, aanleggen, aanleggen, heb ik een lk gebeld. Zij kwam meteen en wat bleek? Hij hapte helemaal niet goed, werd daardoor moe tijdens het drinken, dronk niet effectief. Na haar bezoek en het opvolgen van haar tips, was ik binnen 2 dgn van het bijvoeden af, hadden we rust en kwam ons mannetje aan. Nu krijgt hij al ruim 7 mnd bv. Laat de lk ook eens komen kijken, dan weet je zeker dat alles goed gaat. Succes en geniet van je kleintje!
Fijn dat je een geruster gevoel hebt nu. En nu maar hopen dat je meisje gaat aankomen.. Wij zijn na ongeveer 6 weken begonnen met het geven van een flesje (voeding van 23.00 uur). Om te wennen en om manlief ook even z'n momentje met zoonlief te geven. (Bijkomend 'voordeel' was dat ik even vrij had..) In het begin wilde meneer de fles niet pakken en we hebben heel wat verschillende geprobeerd, maar we hebben de juiste gevonden en nu gaat het heel goed. Als hij de fles al ziet dan graaien die kleine handjes ongecontroleerd meteen richting fles. Gelukkig vindt ie mama's borsten nog steeds lekkerder.. Maar jouw verhaal is precies ons verhaal, als je wil pb-en dan mag dat altijd. Succes!
Sterkte. Heb je verhaal gelezen. Ik had t zelfde. Dochterlief gewoonweg te moe om vol te drinken...kleine tukmonstertje viel gewoon in slaap... Zo blijf je in een cirkel... Ik heb dr 2 weken bijna ieder uur moeten voeden om dr vol te krijgen zeg maar...ondanks t gesnurk.gewoon weer aangelegt. Hoewel lastig om ze wakker te houden... Doorzetten, hoe moeilijk ook ! Heel veel.succes ! Ps nu 4wk verder.. is t n goed vetklompje en letterlijk dik tevree, komt netjes om.de 4uur... Niks protocol, gewoon moederinstinct en liefde..ok was 2 weken afzien maar is gelukt !hopelijk.bij jou strax ook ! Ik duim.
Poeh wat een stress! Jouw verhaal lijkt in zekere zin op het onze: Raketje was binnen 24 uur meer dan 10% van haar geboortegewicht kwijt. Ook een klein plas/poepfabriekje; luiers waren amper aan te slepen! Toen de eerste zwarte poep voorbij was werden haar luiers ook groenig. VK vond het afvallen zorgelijk. Mede omdat mijn man en ik uitgeput en emotioneel in de war waren na de heftige en langdurige bevalling, gevolgd door slapeloze nachten omdat we toch aardig getraumatiseerd waren, is er op dag 3 toch besloten om KV bij te gaan geven. 30 cc per fles na iedere voeding en dan ook koven. Na een dag zag ik dat haar aanhappen luier werd en ben ik in overleg met te VK gestopt met bijvoeden. Net als jij, wilde ik dolgraag bv geven en er was mij veel aan gelegen het te laten lukken. Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen. Na 10 dagen zat ze weer op haar geboortegewicht. Mijn productie kwam goed op gang en bleek zelfs redelijk overvloedig; ik heb minstens een half jaar slechts 1 borst per voeding gegeven omdat ze daar genoeg aan had, en nog steeds wil ze vaak maar 1 borst. Ze was en is een flinke baby die hoog op de curve zit en blaakt aan alle kanten. Achteraf denk ik dat ook zij een vals geboortegewicht had door mijn vochtinfuus. Je ziet op de eerste foto's ook dat ze vrij opgeblazen is, 24 uur later zag ze er al meer uit als zichzelf! Misschien was het dus een storm in een glas water, maar zo niet, dan weet ik niet precies wat de situatie heeft opgelost omdat ik veel geprobeerd heb. Ik kan je wel vertellen wat dat is geweest in de hoop dat je er iets aan hebt: - Werken aan goed aanleggen. Aanleggen ging hier niet slecht maar was voor verbetering vatbaar. Ik heb daarbij veel gehad aan de filmpjes van de Canadese authoriteit op bv-gebied Jack Newman, google zijn filmpjes maar eens - sowieso aanleggen op verzoek, en totdat geboortegewicht bereikt was iedere 3 uur. Zo lang als ze wilde laten drinken en tussendoo luierverschonen om het in slaap vallen uit te stellen - een borstvoedingskussen hielp met het positioneren van de baby - 10 minuten dubbelzijdig nakolven met dubbelzijdige elektrische kolf. Na een paar dagen heb ik dit afgebouwd naar 1x per dag, net voor het slapen gaan. Bij mij hielp het om onder het kolven tv te kijken of iets anders te hebben om me bezig te houden. Het lukte het beste als ik niet ging zitten kijken hoe ieder druppeltje in het flesje terecht kwam! - rust nemen, zowel lichamelijk als geestelijk Ik hoop dat jouw verhaal uiteindelijk net zo positief uitpakt als het mijne!
Hier lijkt het verhaal een beetje op dat van ons. Hier ook dinsdag bevallen ze was wat aangekomen en viel weer 20 gram af. Een berg stress niet normaal. Terwijl ze heel helder is actief is goed drinkt en aan hapt. De kleine meid is na de ks heel veel veel te veel bijgevoed met kv in het zh. Ik denk dat dat zeker mee heeft gespeeld. De vk gisteren was na stijging gewicht plus 20 gram super tevreden. Gisteren heeft ze 9 voedingen gehad en dronk soms echt richting het half uur aan 1 kant voor nog wat na aan de andere kant. Het moet toch wel eens goed komen? Hier zit ze trouwens op 5% afvallen. We hebben er zelf vertrouwen in. Ik heb geen tips lees wel mee
Wauw jullie verhalen en ervaringen geven wel kracht. Hoeveel dit er hebben meegemaakt en het hebben opgelost geeft hoop en kracht! Vandaag was weeg moment 5 na een zeer slopende nacht waarin we amper geslapen hebben was de spanning erg hoog. Dl wilde vannacht niet aan de borst happen, link en rechts niet. Dan uit nood toch bijvoeden met fles?! Ook hier had ze geen intresse in. Ik was het einde vannacht een beetje zoek sinds we nu uit het ziekenhuis zijn hebben we het volgende geprobeerd... Bijvoeden middels cupfeeding Extra kolven om productie op gang te brengen Lactatiekundige is hier gister geweest, aanleggen gaat goed. Verschillende houdingen geprobeerd (rugby, Madonna, zijligging) Alleen heeft onze meid een klein mondje dus ja ze kan niet mijn big boobs gehele gebied in haar mondje nemen ben al blij als ze een hapje hamburger kan pakken. Het was zo erg dat ik vannacht dacht als ze morgen weer is afgevallen dan kies ik niet meer voor de stress maar voor de kleine. En dan zou het kV moeten worden... Vanmorgen gewogen en na een verschrikkelijke nacht na gister opeens 100 gram aangekomen dat geeft mij en ons weer moed. Als er morgen weer 100 bij is dans ik de samba maakt door de straat! Dus voorlopig staat Bv hier nog steeds vooraan, helaas loop ik nu tegen de volgende uitdaging aan, vannacht 38.6c koorts gehad ik had het super koud nu zit mijn rechterborst tegen een ontsteking aan. Ben mijn melkklieren suff aan het masseren en hoop het tegen het einde van de avond eruit gemasseerd te hebben. Al met al behoorlijk emotionele dagen eerst in het ziekenhuis en nu thuis. Mij serieus afgevraagd of het de stress allemaal waard is maar ben wel vandaag gesterkt. Ik heb wel na vannacht met ML afgesproken dat als ze afvalt of dit de gezondheid van de kleine meer kwaad dan goed doet we uiteindelijk voor kV gaan. Ik wil ook genieten van de meis zonder al deze stress maar voor nu is het de stress waard.
Overigens ben ik zo gefocust po haar gewicht dat ze vannacht ook haar navelstreng verloor Inc klemmetje. Waarop ik tegen de kraamzorg zei ja die gaat wel mee in de weegzak hoor scheelt toch weer een paar gram extra
ik weet dat je al contact hebt met een lk en al veel adviezen gehoord hebt, maar toch ff 'my 2 cents' . Die borstontsteking? Betekent dat niet dat je misschien eerder teveel dan te weinig melk hebt? Waarom dan extra kolven? Misschien gewoon heel vaak de kleine aanleggen? Of eventueel lekker met haar een dagje in bed, huid op huid contact en bij elke kik aanleggen? Wat je ook zou kunnen doen is een vrijwilliger van LLL (la leche league) of VBN (vereniging borstvoeding natuurlijk) bellen. Allemaal vrouwen die zelf gevoed hebben en je wellicht een steuntje in de rug kunnen geven. Want eerlijk gezegd vind ik het advies van je eerste verloskundige borstvoedingsondermijnend en een advies uit het jaar kruik.
Ik lees dat je misschien wel tegen een borstontsteking aan zit. Heb niet veel tijd, maar wil toch even delen wat ik zelf heb gedaan. Bij mij was na een dagje de koorts weg en was de harde plaats in mijn borst al een stuk zachter. Uiteindelijk heeft het zich vanzelf opgelost, antibiotica waren niet nodig. Hopelijk heb je hier iets aan: -voor/tijdens het voeden warmte toepassen, vochtige warmte werkte hier het best (nat washandje met goed warm water), al werd het natuurlijk wel een beetje een natte kliederboel -baby aanleggen met de kin in de richting van de harde plek -bij het voeden steeds met de aangedane borst beginnen en de andere pas daarna geven. Daarbij lette ik wel op dat de andere kant ook regelmatig geleegd wordt -na het voeden koelen met een koud compres uit de vriezer -massage tijdens het voeden en onder een warme douche -veel drinken, vooral water -rust. Ik heb die dag het grootste deel van de dag in bed gelegen met de kleine. - ik heb geprobeerd na te kolven, maar er kwam niet echt meer wat. Raketje bleek efficiënter dan de kolf! Dus heb ik de kolf maar weer aan de kant gegooid Je schrijft trouwens dat je kleine een klein mondje heeft. Ik weet niet meer of het al is genoemd in dit topic, maar zijn haar tong-en lipriempje al nagekeken?
Mmm, wat een toestanden! Maar nu gaat het aankomen dus goed! Dat betekent dat ze genoeg binnen krijgt. Ook de vele luiers zijn hiervan een indicatie. Voed je nu nog steeds 1 borst per keer? Om de hoeveel uur komt dezelfde borst aan bod? En voed je op verzoek? Hoe vaak per dag totaal? Dat de lk zegt dat de achtermelk pas na 5 minuten toeschiet is niet waar; dei schiet vrijwel meteen toe. Eigenlijk is het hele voomelk/achtermelk achterhaald. Ik zou twee borsten per keer aanbieden. Je zegt dat ze vannacht niet heeft gedronken, kon je dan wel kolven en zo ja; hoeveel heb je gekolfd? Je kan echt beter cuppen ipv nu een fles met speen te geven ivm tepel-/speenverwarring. En ook met kunstvoeding bijvoeden is niet goed voor je productie! Wanneer komt de lk? En wegen kan je het beste meteen voor en meteen na een voeding doen ipv elke dag 1x. Of na een volle week op hetzelfde tijdstip, maar per dag kan het veel uitmaken door hoe vaak er die dag al is gedronken en gepoept/geplast.
Heb even niet meer veel kunnen reageren. Sinds maandag met koorts in bed gelegen. Rechter borst werd steeds harder. Wat heb ik gedaan: Masseren Baby aanleggen met kin harde plek Warmte en masseren na de voeding koelen, koelen, koelen Helaas is de koorts alleen maar opgelopen tot 39.8 en gister ben ik opgenomen. Lig nu met de kleine meid in het ziekenhuis aan de antiobiotica breedspectrum. Borst is nog steeds rood en begint nu ook pijnlijk te worden. In mijn bloed en urine zijn verhoogde ontstekingswaarde gevonden. Mag pas naar huis als ik 24 uur lang koorts vrij blijf.