Kleine van slag door eis verloskundige

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Frietje, 2 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Ohhhh nee, bah! Wat vervelend zeg! Ik zou even gaan kolven. Ik heb dit ook gehad, maar ik heb me na elke voeding toen helemaal leeg gekolfd en weggemasseerd enzo en binnen een dag was ik koortsvrij. Succes!

2. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Trying to take over the world...
    Gouda
    Even niet kunnen reageren was behoorlijk ziek met koorts pieken boven de 40c omdat ik 25/2 een keizersnede heb gehad waren ze bang voor ene bacterie omdat ze meer dan alleen de borstontsteking vonden. Na 3 dagen inmiddels 8. Flesjes bloed, een CT-scan en heel wat zware machten verder ben ik vandaag dag 4 voor het eerst koorts vrij!!!!

Ik heb nog wel om de vier uur een zak antibiotica. Uit de kweekjes komt vooralsnog niks naar voren. Ik masseer mijn borst als een gek. Kleine drinkt gelukkig nog wel aan pijnlijke borst maar helaas komt er niet veel uit en alleen met heel veel moeite. Deze borst wordt iig om de drie uur leeg gekolft (ten minste 15 min.) links drinkt ze gelukkig genoeg en raakt ze verzadigd aan.

LK van het ziekenhuis inmiddels twee keer langs geweest om aanleg en drink technieken te bekijken. Gelukkig ben ik daarvoor geslaagd dus daar ligt het niet aan.

Nu borst veel masseren (met olie, ondersteboven kolven, en met een elektrische tandenborstel) en als je denkt dat ik alles gehad heb...... En er nu toch echt wel klaar mee zou zijn ondanks mijn 40,5c geef ik nog steeds borstvoeding maar ben wel heeeeel diep gegaan. En geloof me de vraag zeker na de koortspiek van 40c zat ik er helemaal doorheen, ondanks 3 dekens veels te koud. Maar heb me erdoor heen geslagen voor ons kleine prinsesje al heb ik ML meerdere malen vervloekt (waarom een vrouw alle lasten móet dragen en wilde wel 10X mijn borst omruilen voor die van hem :() met 40c ga je de raarste dingen denken en roepen.

Gelukkig verschonen de verpleegkundige de kleine voor mij want dat is echt te veel in de nacht (verschonen, kolven, en voeden) en dan nog ergens slapen....

Benieuwd wat deze nacht (zonder koorts) mij/ ons gaat brengen. Nu even de melk voorverwarmen middels ene elektrische deken maakt het kolven straks makkelijker.

Mag pas naar huis na ca 48 uur koorts vrij zonder antibiotica via infuus dus zit hier in ieder geval morgen ook nog. En wij wilden vandaag als gezinnetje voor het eerst naar buiten genieten van het mooie weer!!!

3. Hevn

Hevn Actief lid

22 mei 2011
    236
    1
    18
    Wat ontzettend goed dat je ondanks alles nogsteeds borstvoeding geeft! Ik hoop dat het diepe dal inmiddels achter je ligt en je alleen nog maar mooie voedingsmomenten mag meemaken. Nog heel veel beterschap en een fijne kraam/voedingstijd gewenst!

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.823
    5.958
    113
    Vrouw
    Ik kan alleen maar zeggen:respect!

5. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Wauw respect voor jou, topper!

6. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    wat naar dat alles nog niet loopt zoals jij wilt en je die hoge koorts kreeg! sterkte en top dat je de bv nog niet opgeeft!

7. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wauw, wat ben jij een doorzetter zeg!

Beterschap en ik hoop dat je gauw naar huis mag.

8. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Ik heb je topic niet helemaal gelezen, maar ik ben trots op je! Jeetje wat een verhaal!!
    Super goed van je.. nu je dit 'overwonnen' hebt kom je er wel!

9. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Gouda
    Yeah sinds 11:00 uur zonder infuus nu iver op pillen en het gaat voor alsnog goed :) ben echt door diepe dalen gegaan maar gelukkig zijn de LK's en verpleegkundigen in het ziekenhuis top en ondersteunen ze me waar ze kunnen super lief!!!

Borstvoeding opgeven was geen optie. Moest borsten anders gewoon kolven en dan fles ernaast em dat zag ik helemaal niet zitten. Heb dus echt letterlijk huilend oo het randje van het oncomfortabele ziekenhuishemd gelegen maar het was een goede motivatie om door te gaan met de BV.

Helaas rechts wel een tepel die nu pijnlijk is door al het extra kolven (inmiddels van kolfmaat / schelp 27 naar 30 gegaan) morgen komt lactatiekundige nog een keer langs en dan bespreek ik met haar wat die tepel nou weer zou kunnen zijn (hoop wel dat ik morgen dag 6 van ziekenhuis wel gewoon naar huis mag en kan gaan). Aanleggen gaat namelijk wel goed. Kolfstand staat echt op nihil.

Mocht iemand hier al meer weten wat het zou kunnen zijn dan hoor ik dat graag (tepel(s) beetje verkleurd na aanleggen en drinken) linker tepel trekt snel en goed bij rechts blijft gevoelig en wordt soort grijzig/ grauw en is / blijft hard.

Ik had voor dit hele drama heel idylisch gedacht over bv en dacht dat doe ik wel even, het is die natuur, dat moet toch kunnen zoals dieren dat ook doen maar dat valt echt zwaar tegen. Zo zie je maar hoe ver we/ ik van de natuur af zijn gaan staan hoe bizar. Ben zelf een jaar lang gevoed door mijn moeder met bv en die komt wel met tips alleen die klinken zo niet LK aan de andere kant heeft zij nooit ene ontsteking gehad en het een jaar volgehouden. Wellicht is luisteren naar moeders toch zo een slecht idee nog niet ;)

10. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Poeh wat een drama met de borstvoeding! Mastitis is inderdaad geen goed moment om te stoppen met voeden. Eerst de ontsteking eruit en dan verder zien.
    Maar wat ben jij door een hel gegaan zeg. Vind het erg sneu voor je! :(

Borstvoeding gaat soms meteen goed. Vaak is het even zoeken. Regelmatig is het echt even doorzetten voordat je er de vruchten van kunt plukken. En soms is het helaas echt heel pittig. Maar het kan absoluut helemaal goed komen!

Ik zou het oordeel van de lk even afwachten over je pijnlijke tepel. Klinkt wel vervelend zeg!

Het klinkt alsof je goede begeleiding hebt. Je moeder kan ook een goede bron van info zijn, maar houd wel in de gaten dat jij je moeder niet bent (de helft van je genen komen van je vader), en het mogelijk is dat je iets anders nodig hebt dan zij vroeger.

11. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Wat sneu zeg voor je hoe het gaat.

hier op bv van 3425 afgevallen naar 3100 of lager nog geloof ik.
    Ik heb niks hoeven doen ! Ze was een dag weer netjes aangekomen en volgende dag weer 30 grm afgevallen. En VK is wel gebeld hoor maar mn meisje kwam zo vaak voor een voeding dat kraamhulp en vk het vertrouwde :)
    Met 5 weken woog ze 3,7 kilo, echt minimaal aangekomen. Ook niet erg.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Secundair vasospasme

Een vasospasme kan secundair veroorzaakt worden als een reactie op pijn, verkeerd aanleggen of een verkeerde drinktechniek, een infectie of een kwetsuur aan de tepel. Secundair veroorzaakte vasospasmen zijn meestal eenzijdig, dus aan één borst. Kou kan het probleem versterken.
    Er is geen literatuur bekend over infecties aan de borst met een secundair vasospasme als gevolg. Er wordt wel melding van gemaakt, maar die informatie komt hoofdzakelijk van lactatiekundigen, die over hun ervaringen met vasospasmen bij een borstontsteking of spruw rapporteren.

Zou het bovenstaande kunnen zijn?

In elk geval, veel respect voor je! Heel knap dat je het volhoudt en ik hoop dat je snel hersteld en lekker kunt gaan genieten van je kleine.

13. Nescio

Nescio Niet meer actief

Mijn dochter moest met 14 dagen pas weer op haar geboortegewicht zitten! Ze haalde dat al eerder maar viel die eerste dagen toch ook echt af. Nooit dat idiote gedoe met kunstvoeding bijgeven gehad, want dat brengt je productie alleen maar in gevaar. Ik zou dus echt dit advies naast me neerleggen en een lactatiekundige bellen. Zij weten hier wel vanaf en kunnen je in ieder geval die stress en zorgen om je kindje besparen.

14. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Frietje, hoe gaat het nu met jou en je baby???

15. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Gouda
    Hier gaat inmiddels (nu tweede dag weer thuis) alles goed. Nou ja alles, de kleine slaapt goed tot redelijk door voor zover je dat mag verwachten. Nu is het slechts tussen de 3,5/4 uur dat we eruit moeten voor voeden. Overdag zijn de periodes wel korter.

Alleen nu lijkt het erop dat ondanks de antibiotica mijn linker borst nu ook gaat ontsteken. Ik ben een tikkeltje getraumatiseerd en als de dood dat ik,straks,weer met koorts in het ziekenhuis kom te liggen. Heb al gemasseerd en warmte deken erop gehouden en masseer mij suf. We hebben echter de kolf terug gebracht naar het ziekenhuis ik kan dus na het voeden mijn borst niet leeg kolven. Rechts voelt als een soepel geheel aan maar links zit nu een harde plek :( Ik snap er niks meer van. De kleine hart super goed, geen wondjes aan tepel oid. Als het erger word mag ik de LK bellen van het ziekenhuis die mij in het ziekenhuis geholpen heeft. Overigens wel grappig want ik heb nu 3LK's gesproken en alle drie geven ze een ander advies. Wel allemaal uitvoer aar, goed bedoelt en ondersteunend maar soms ook verwarrend. Ik ben een beetje teleurgesteld in mij zelf dat borstvoeding niet in mijn natuurlijke aard zit en ik er zoveel vragen over heb en er zo onzeker over ben.

Aan de andere kant hebben we wat meegemaakt dus ja enige voorzichtigheid en onzekerheid is mij nu niet vreemd.

Donderdag komt consultatiebureau langs. De volgende die met het gewicht van de kleine gaat bemoeien. ;)

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.823
    5.958
    113
    Vrouw
    #56 Zoe123, 12 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2014
    Meid......natuurlijk zit borstvoeding in jouw natuurlijke aard. Je borsten maken melk en je kindje drinkt bij je.Daar hoef je niet aan te twijfelen!
    En dat je onzeker bent,heel begrijpelijk.
    Het is je eerste kindje en er komt heel veel op je af.

Maar dat iets natuurlijk is betekend niet dat het daarom makkelijk is of vanzelf gaat helaas..En jij krijgt het wel behoorlijk voor de kiezen, jeetje..
    Hou nog even vol,laat je kindje de gevoelige borst goed leeg drinken.
    Bij twijfel kan je een keer in het ziekenhuis gaan kolven,dat heb ik ook een keer gedaan toen ik dat ding had ingeleverd.

En bedenk, hierna kan het alleen maar beter worden!

17. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ach ach, wat jammer dat het zo gaat!

Dus je baby hapt wel goed aan, dat is gezien?

Gezien je beginnende bo aan de linkerkant zou ik baby met kortere tussenpozen late drinken, op jouw verzoek dus!

18. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Gouda
    Ja twee lactatiekundigen hebben meegekeken in het ziekenhuis (en t ziekenhuis heeft overigens ook het borstvoedingscertificaat) en hebben mij voorzien in advies en geholpen en ondersteund afgelopen dagen. De derde LK is via mijn kraamzorg ingelicht maar ook die had geen op of aanmerkingen. Het aanleggen gaat goed. Alleen sinds gister lijkt het alsof ze niet meer wil aanvallen, ze weet waar de borst en tepel zit maar halt eerst 6X 'mis' alvorens ze 'm wil pakken zeer pijnlijk voor mijn arme tepels.... Het is elke keer twee stappen vooruit en een terug. Vandaag bezoek gehad van CB deze mevrouw was blij verrast en positief mbt de borstvoeding en kon zowaar ook tips geven (alleen vond ze dat ik het goed deed). Ze hebben bij onze CB zelfs een LK en een borstvoedingsprotocol nou dat had ik nooit durven hopen. Natuurlijk gaf ze ook bv dodelijk advies (iets met pink en fopspeen) maar dat heb ik voor het gemak maar even genegeerd ;)

19. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Wow respect, hier ook borstontsteking gehad en ben krijsend gestopt. Nu met goede voorbereiding heb ik er zowaar zin in en ga ik er alles aan doen :D
    Ik las net in het borstvoedingsboek van Stefan Kleintjes en die had het ook over pijnlijke tepels door spruw is dat het niet?

20. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.309
    16.705
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Spruw aan je tepels is inderdaad heel erg pijnlijk.Ik kreeg het ook toen onze jongste een aantal weken was.Zo'n hele scherpe pijn en terwijl zij zelf helemaal geen spruw had in haar mondje.De tranen schoten iedere keer in mijn ogen tijdens het aanleggen.Ze kunnen dan wel spruw hebben maar dat zit wat dieper en dan zie je vaak luieruitslag.Hier hielp het goed om na iedere voeding mijn borsten te wassen en te smeren met Miconazolnitraat.Ik was er na een week helemaal vanaf en heb vol 8 maanden bv kunnen geven.

Deel Deze Pagina