Help: Brood eten opeens drama!

Discussie in 'Voeding' gestart door Woezel 25, 24 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi,

Onze dochter eet altijd heel erg goed. Brood vind ze heerlijk, fruit, avond eten, het gaat er allemaal in.
    Maar de laatste tijd is het brood eten drama! Sinds een week of 3 wil ze, steeds slechter, het brood eten.
    We hebben al van alles geprobeerd:
    - ander brood
    - ander beleg
    - samen met haar eten
    - hetzelfde eten als haar
    - alleen zij eten, wij later
    - zonder korst (ben daar geen voorstander van maar goed, je probeert alles)
    - in kleine stukjes
    - boterham in vieren
    - zelf eten
    - voeren

Maar niks helpt. Fruit eet ze heel goed, avond eten ook maar dat brood... Terwijl ze dat altijd heerlijk vond.

Nu vandaag, beetje relax dag (zijn allebei vrij) deden we het brood in kleine stukjes in een bakje en al spelend at ze zo de hele boterham op!:$ We weten echt niet meer wat het is,.
    Is het een fase? Doenw e iets verkeerd? Hebben jullie nog tips? Of moeten we door deze fase heen?

Alvast bedankt!

2. EstherMea

EstherMea Lid

17 feb 2012
    15
    0
    0
    Hier eet ze 'opeens' ook slecht, vooral avondeten.
    waar ze eerst bijna alles at, vist ze nu alleen het vlees eruit en speelt daar dan meer mee dan ze opeet.
    Mij is verteld dat ze in deze fase ook gewoon minder nodig hebben, omdat ze minder hard groeien.

Misschien kun je eens een tosti maken (erg favoriet hier)
    bruin brood met dun kaas licht bakken in de koekenpan.
    of cracot met een belegje

Ik heb het 'los gelaten' geef geen 'vervanging', maak er ook geen strijd van, wil je niet, wil je niet.
    ik ga ervanuit dat ze vanzelf wel weer meer gaat eten.

maar het is wel lastig, omdat ik dan toch bang ben dat ze tekort komt..
    Onze mantra hier is: wij bepalen wát ze eet, zij bepaalt hoeveel ze eet.

Edit:
    lees nu dat ze al spelend wel eet, dat is dan toch ook goed?

3. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Hier eenzelfde soort situatie, alleen laat ik het volkomen los. Ik maak me er geen zorgen over, ze gaat vanzelf meer brood eten. Een hele trucendoos open te trekken werkt vaak tegen in plaats van mee. Dan wordt het zo'n 'probeem'.

Bij het ontbijt eet ze een paar stukjes brood. Meer krijg ik er niet in. Dat bewaar ik tot een uur of 10 en dan biedt ik het opnieuw aan. Vaak heeft ze dan meer trek een eet ze nog wat stukjes brood. Een hele boterham gaat er niet in hoor.

Het is een fase en er komt een moment dat ze vanzelf weer meer brood eet.

Je kan het ook op deze manier proberen. Maak er in ieder geval geen probleem van. Ze eet toch verder prima? Het is een fase en het gaat vanzelf weer beter.

4. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Onze dochter gaat altijd slecht brood eten als ze een nieuwe kies krijgt of als ze verkouden is/wordt. Dus misschien even in d'r mondje koekeloeren of er een kies aan zit te komen? Ze heeft wel de leeftijd.

Edit: Met wat afleiding gaat het dan inderdaad ook beter, maar ik haal wel de korstjes eraf, zodra de kies door is, gewoon weer met korstjes.

5. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    He meiden,

Bedankt voor de reacties. Ja, denk inderdaad dat ik het los moet laten. Wel fijn om te horen dat het een beetje herkenbaar is. Vind het wel lastig hoor, want wil ook niet dat ze te kort komt zeg maar.
    Maar inderdaad, hoop dat ze vanzelf wel meer gaat eten. Nu is het vaak een strijd en dat wil ik ook niet. Maar vind ook dat ze bepaalde dingen moet leren (ze gaat vaak met dr eten gooien en dat wil ik niet hebben).

En wat betreft dat spelend eten, ja, dat is misschien wel oke, maar ben er nog niet helemaal uit of ik dat wel wil. Bedoel, vind een beetje dat eten gewoon aan tafel hoort maar goed. Lastig...

6. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    @Woezel25
    Wij eten ook brood aan tafel en daar bied ik het ook aan. Als je merkt dat ze niets meer wil eten dan zet je het gewoon weg en mag ze spelen. Op een later tijdstip kan je het dan weer aanbieden aan tafel, rond koffietijd bijvoorbeeld.

Een strijd zou ik er zeker niet van maken. Uiteindelijk wordt het een machtstrijd en gaat het niet meer om 'brood eten', maar om wie de sterkste adem heeft. Zo'n strijd levert alleen verliezers op.

Je kindje eet verder prima, ze komt echt niets tekort hoor. Juist door er geen drama van te maken gaat het vanzelf weer beter. Stel je voor dat ze een zeer mondje heeft door doorkomende kiezen? Dan is het toch sneu dat ze percé haar brood moet eten? Brood eten gaat haar dan zeker tegen staan. Ik heb het altijd zelf aan laten geven, vooral op die leeftijd als er doorkomende kiezen en tanden zijn.

Kijk, als je 4-jarige kleuter aan tafel hebt wordt het weer een ander verhaal ;).

7. MB1980

MB1980 Actief lid

6 jun 2011
    148
    0
    0
    Adviseur bank
    Gelderland
    Hier hetzelfde probleem sinds ongeveer een week! Dochterlief weigert 9 van de 10 keer brood te eten, banaan en pap gaat er wel in. Soms eet ze op de opvang dan ineens weer wel 2,5 boterham, terwijl ze het 's ochtends met een hoop gekrijs weigert. Laatst krentenbol geprobeerd. De ene dag at ze hem met smaak op, de volgende dag nam ze er ineens geen hap meer van. Ik weet ook niet zo goed wat ik er mee aan moet. Als ik haar steeds iets anders geef, ben ik bang dat ze straks bij alles wat ze minder lekker vindt, gaat gillen, opdat ze banaan, pap of kinderkwark krijgt. Maar haar bordje weghalen en dan maar niks geven vind ik ook zo moeilijk... Denk wel dat het een fase is, maar lastig is het wel!

8. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.273
    2.975
    113
    Verplaatst naar 'Voeding'.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier ook in periodes zo'n slechte broodeter. Wisselde aardig af met slecht fruit en slecht groente eten..
    Hij at dan vaak maar een half sneetje bij ontbijt en half sneetje bij de lunch, max..
    Om dan op het KDV zo 2 hele sneetjes naar binnen te werken. Ik haalde mijn schouders maar op. Als hij echt honger had tussendoor, kreeg hij alsnog een halve boterham ipv zoetigheid..

10. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Hier wisselt het per dag. Soms eet ze geen hap, soms denk je waar laat je het allemaal? Ik heb van dit forum geleerd dat je je vooral niet druk moet maken dus dat doe ik dan ook maar niet :) Als ze niet eet dan zal ze wel geen honger hebben. Dwingen heb ik nooit gedaan, dat werkt hier alleen maar averechts, als Simone iets niet wil dan wil ze het echt niet, met een beetje pech maakt ze zich zo druk dat ze het beetje dat ze gegeten heeft er weer uitgooit.

Deel Deze Pagina