Poep-angst: dringend hulp gevraagd!!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door QMerelQ, 18 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. QMerelQ

QMerelQ Fanatiek lid

9 jul 2008
    4.276
    0
    0
    Hi,

Ik zit met een probleem wat ik eerst niet zo ernstig opnam, maar nu begin ik me zorgen te maken!
    Mijn zoontje is 2 jaar en sinds kerst heeft hij in de gaten dat hij moet en kan poepen.
    Hij kan al heel goed praten en stond met kerst aan tafel te hupsen en zei steeds: "poep in de broek"
    Althans wij dachten dat hij dat zei.
    Hij zei echter: "poep uit de buik!" (wij spreken Limburgs dialect en daarin lijkt het bijna hetzelfde)
    Hij werd een beetje paniekerig en binnen een half uur moest hij inderdaad poepen.
    Wij dachten: hmmm, misschien is hij er nu zo bewust van dat hij wellicht op het potje kan?
    Potje vrijblijvend in de kamer gezet, en later ook eens een boekje over het potje voorgelezen. Op het potje wil hij echter nog niet, ok, geen probleem.
    De laatste weken poept hij minder, en is wel iets harder, maar kan niet zeggen dat hij echt obstipatie heeft. Poep is niet heel donker van kleur en wel eens wat dikker, maar geen keiharde keutels.
    Nu wordt het de laatste weken steed erger, en de laatste paar keren dat hij gepoept heeft (zit zeker 4-5 dagen tussen) werd hij er heel paniekerig van en tot huilens toe.
    Al zalf aan zijn bibs gesmeerd zodat hij er ook geen pijn van zou hebben als hij dan moest.
    Vandaag loopt hij al de hele dag te hupsen als een vogel, van het ene op het andere been, en hij weet niet waar hij het zoeken moet.
    Al vanaf zondag "poep uit de buik" aan het roepen, en nu net heeft hij het op een drukken gezet. Daar huilt hij verder ook niet bij.
    Hij krijgt al Roosvisea Laxo, eet giga veel mandarijnen (lievelings fruit), vandaag ook peperkoek op voor het eerst. Hij wil nu ook niks meer eten, hij zit gewoon vol.
    Ik wil niet dat hij een fobie voor poepen krijgt en daardoor dus obstipatie.
    Wie kan me helpen / geruststellen / tips geven??

2. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    In ieder geval zelf rustig blijven! Als hij jouw wanhoop voelt krijgt hij bevestiging van zijn paniek. Is hij in paniek bij het poepen op de pot of ook in zijn luier?

3. QMerelQ

QMerelQ Fanatiek lid

9 jul 2008
    4.276
    0
    0
    Hij is net 2 geworden, en poept nog in zijn luier. Zijn ook nog niet met zindelijkheidstraining begonnen. Wel potje laten zien, maar hij wil absoluut niet op de wc zitten (wel geprobeerd) en op het potje alleen 'om voor de grap te plassen'.

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

poept hij wel gewoon in zijn luier dan?

het is volgens mij niet heel gek dat kinderen aanvankelijk poepen op de wc heel eng vinden maar in de luier het niet zo'n heel groot probleem vinden.

5. QMerelQ

QMerelQ Fanatiek lid

9 jul 2008
    4.276
    0
    0
    Ik geloof dat het 'probleem'/de vraag niet helemaal duidelijk is....

Hij poept uiteindelijk wel, ook zonder huilen of stress, maar vóórdat hij gaat poepen voelt hij het aankomen. (soms dus al dagen v.t.v.)
    En daarvan raakt hij steeds in paniek!
    Hij weet niet wat hij met dat gevoel aan moet lijkt het wel.
    Hij gaat hupsen en lopen en angstig 'poep uit de buik' roepen.....
    Hoe kunnen we hem hiermee helpen? Of wat moeten we juist niet doen?

6. mamavanjill

mamavanjill Bekend lid

8 okt 2009
    641
    0
    0
    ooo lastig!!!
    ik snap je probleem wel, ik zou eens naar de huisarts gaan dan krijg je een middeltje wat wat laxeerd en dan kan hij wel af. hij wordt nu natuurlijk alleen maar banger omdat het pijn gaat doen en hij moet er echt vanaf nu. dus ik zou dat als eerste gaan doen. en dan kijken hoe het daarna gaat.
    en anders zou ik weer de huisarts bellen of het cb om te vragen voor tips. lijkt me echt vervelend zeg.
    Jill kon gisteren ook niet poepen, en is zich al een half jaar bewust van poepen en plassen (wilt ook niet op het potje maar dat komt nog wel..) heeft een half uur staan drukken en had pijn in haar buik. en toen kwam er ook een hele harde keutel uit. zo zielig maar gelukkig is ze er niet bang voor.
    en ik mag me er ook niets van zeggen als ze 'bezig' is. dus ik zou er niet te veel van zeggen of in de stress schieten als hij aan het drukken is.
    succes, komt vast goed!

7. mamavanjill

mamavanjill Bekend lid

8 okt 2009
    641
    0
    0
    oja, mocht het zover komen. je hebt speciale poep en plas poli's van het ziekenhuis ;) maar het zal vast niet zo ver komen

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@mamavanjil: waarom laxerende middelen als hij toch wel poept? :)

wat ik hier wel gemerkt heb is om er vooral geen extreme aandacht aan te schenken... en al helemaal niet boos te worden :)
    oh en wat ik ook weleens heb gedaan is gewoon potje in de kamer gezet en dan maar een boekje voorgelezen.. gewoon als tijdverdrijf omdat ze het geduld niet had te blijven zitten :)

zie trouwens in de google adds onderaan de pagina.. dat er in rotterdam gewoon een poeppoli zit

9. QMerelQ

QMerelQ Fanatiek lid

9 jul 2008
    4.276
    0
    0
    Hi,

Kindjes zijn even oud zie ik! De mijne is van 3-12-08
    Hij heeft echt niet zo'n uitgedroogde poep, dus wij denken steeds: dat hij daar zo hard op perst, daar kan je toch geen pijn van hebben?
    Het gaat zich puur om het feit dat hij angstig wordt van het gevóel dat hij moet poepen.
    Moet begin febr naar het bureau, en kaart het dan ook aan.
    Die poedertjes heb ik zelf trouwens gehad tijdens de zwangerschap. Maar als ik die nu zou geven loopt het er zo bij hem uit lijkt me aangezien het nu al geen vaste drollen zijn. Hij heeft eigenlijk meestal brei...
    (sorry voor gore details;))

10. QMerelQ

QMerelQ Fanatiek lid

9 jul 2008
    4.276
    0
    0
    @ Saskia78: we negeren het zoveel mogelijk nu. En soms pak ik hem bij me en zeg hem dat hij gewoon lekker moet drukken.
    Maar hij wil op dat moment niks, alles moet weg, niet vasthouden, en vooral 'niet poepen'!
    Ben dus vooral bang dat hij hierdoor gaat ophouden en dat de boel dan vast komt te zitten.
    Poeppoli bestaat inderdaad, maar hoor eigenlijk alleen van anderen dat je daarheen kunt als ze niet kunnen poepen, en dat kan hij eigenlijk best prima...

11. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    mijn dochter vond het eerst ook eng
    "wil niet poepen" zei ze dan.
    Het is eigenlijk vanzelf over gegaan...

Wij hebben er gewoon niet te veel aandacht aan gegeven
    "hoeft niet hoor meis" zei ik dan.

Denk dat je het juiste doet.. je zorgt in ieder geval dat hij voeding krijgt waardoor het zacht blijft,. Dat hebben wij toen ook gedaan..

Deel Deze Pagina