Hallo moeders, mn dochtertje van bijna 15 maanden loopt nog niet. Moet ik me zorgen maken? Zowel de huisarts als het CB zeggen dat ik me geen zorgen hoeft te maken, maar ik kan het niet laten.. maak me zorgen! Ze is geboren met een KS vanwege stuitligging en ergens spelen die zorgen met dr heupjes nog in mn hoofd.. Iemand ervaring met kindjes die nog niet liepen of lopen op deze leeftijd? Hoe stimuleer je dit een beetje en kan ik met haar oefenen en helpen?
Onze dame is nog vééél te jong om te lopen... Maar ikzelf liep pas met ruim 20 maanden! Fysio, neurologische onderzoeken... Alles werd er gedaan, maar ik was "gewoon" laat! Ik stond ook niet los... Ik liep wel aan de hand overigens. Van de ene op andere dag heb ik het kruipen gestopt en ben gaan stappen. Nooit meer problemen mee gehad nadien
Hier toen ook nog geen loper,met 16 maanden wat losse stapjes en daarvoor een klein beetje om te tafel/bank heen.en daarna wel aan de hand/achter loopwagen maar echt geen stap meer los.en toen opeens met precies 18 wel weer los en meteen hele stukken,bukken tijdens het lopen om dingen op te pakken en lange stukken achter elkaar.en nu probeert ze ook te rennen!ook kan ze nu opstaan zonder zich ergens aan op te trekken.nichtje hier trouwens ook "pas" met 20 maanden en meteen ook goed!
Mijn dochter is inmiddels 15 maanden loopt alleen nog maar om de tafel, aan de hand of achter de loopwagen. Hoe lang het nog duurt voordat ze gaat lopen weet ik niet. Af en toe gaat ze ineens los staan om vervolgens 2 tellen later op haar billen te vallen. Zet je dochter helemaal nog geen pasjes? Aan de hand, langs de tafel? Het kan ineens snel gaan hoor. Mijn meisje kon toen ze een jaar was alleen nog maar blijven zitten. Verder deed ze niets. Drie dagen na haar verjaardag begon ze te tijgeren, snel gevolgd door kruipen, ineens overal bij gaan staan en stapjes naar links en rechts. Het wordt nu steeds verder uitgebreid. Ze is lekker vrolijk, ontwikkeld zich verder prima, voor mij geen reden om me zorgen te maken.
Volgens mij ging mijn zoontje met 17 maanden voor het eerst echt gied oefenen met lopen. En toen ging het met grote stappen steeds beter.
ik was laatst op het cb en toen zeiden ze dat mijn dochter erg vroeg was met lopen 11,5 maand omdat het gemiddelde pas ligt bij 14 maanden wat kan uit lopen tot 18 maanden, dus nee jij hoeft je echt geen zorgen te maken! ze hebben zo door van de een op de andere dag. deze site vond ik wel leuk Alles over leren lopen | Ouders Online ik had er veel tips uit gehaald toen het onze dochter frustreerde dat ze niet alles belopen kon
Kan ze wel kruipen? Staat ze aan dingen? Mijn dochter was heel snel met alles, stond met 8,5 mnd overal aan en deed ook pasjes. We dachten dat ze snel zou lopen: niet dus, ze liep pas met 16,5 mnd. Hadden we niet verwacht, maar ze deed het ook niet. Sommige kinderen kun je nog verleiden door tussen je in te laten lopen of met billen tegen de muur en dan naar je toe te laten lopen, dochter deed dat niet en kroop dan heel snel weg of naar je toe. En ineens liep ze door het bad heen te wandelen .
Gemiddeld gaan kinderen los lopen met 18 maanden. Dus zou ik zeker stoppen met drukmaken, je dochter heeft niks aan die druk.
Hier liep ie met 15 maanden aan de hand en met 18 maanden los, heeft nooit langs de tafel of bank gelopen en hij trapte ook niet in onze spelletjes om 'm te laten lopen....op een dag stond ie op en liep Ieder kind ontwikkelt zich in z'n eigen tempo en volgorde
Onze zoon is volgende week 15mnd, loopt ook nog niet. Zal denk ik nog wel ff duren, is niet zo'n lefgozer en ook loopt hij langse de tafel e.d. nog veel op zn tenen. Maak me ook niet druk, komt vanzelf
Waarom moeten al die kinderen zo vroeg lopen tegenwoordig?? Onze oudste liep los met 17,5 maand.Ik heb me daar nooit een moment zorgen over gemaakt.Kind ontwikkelde zich verder prima. De middelste met 12 maanden en mijn jongste van nu ruim 14 maanden staat nu pas sinds een week. Meiske is hypermobiel en zal de komende maanden ook nog niet door het huis heen rennen. Ieder kind en mens is anders en de ene loopt met 1 jaar maar er zijn ook kinderen die pas met 2 jaar gaan lopen.Bij die laatste groep is er vaak wel een oorzaak zoals hypermobiliteit. In jouw geval zie ik echt geen zorgen.
Tot de 22-24 maanden zou ik me, geloof ik, geen zorgen maken...als er wel vooruitgang in de motoriek zit dan tenminste (dus wel op een gegeven moment gaan proberen te staan, enz.). Hier liep de oudste met 14,5 maanden, de jongste met 15 maanden, ik vond/vind dat aan de 'vroege kant van het gemiddelde'. Natuurlijk heb je altijd kindjes die eerder gaan lopen, maar die zijn in mijn ogen gewoon erg snel wat gaan lopen betreft.
Ons meisje loopt nu ongeveer een maand los. Maar volgens mij hoef je je tot 22 maanden geen zorgen te maken...
Onze oudste was erg snel met alles. De jongste loopt ongeveer een half jaar achter op haar wb grove motorische ontwikkeling. Voor ons als ouders dus heel anders. We hebben ons ook wel zorgen gemaakt (ze is ook er soepel zeg maar). Maar op het cb zeiden ze ook dat het belangrijk is dat ze vooruit gaat en dat ze zich in de 'juiste' volgorde ontwikkeld. En dat doet ze inderdaad. Sinds een week of twee zet ze losse stapjes. En dat gaat steeds beter. Inmiddels loopt ze de hele huiskamer rond. Ze is nu ruim 17 maanden.
Mijn zoontje is ook hypermobiel en lag met 1 jaar alleen nog maar op zijn rug. Hij rolde niet, tijgerde niet, kroop niet en liep al helemaal niet. Het CB zei dat als hij met 2 jaar nog niet los zou lopen er verder onderzoek zou komen. Ik heb toen zelf fysio ingeschakeld vooral om oefeningen te krijgen om hem wat te stimuleren. Vanaf dat moment ging hij met stappen vooruit. Hij vond die oefeningen heel erg leuk en zijn net spelletjes. Zolang je vooruitgang ziet in de ontwikkeling is het goed. Ik had ook geen goed vergelijkingsmateriaal want mijn oudste die liep met precies 13 maanden los en is een snelle qua motoriek. Nu is mijn jongste bijna 20 maanden en loopt hij sinds 5 weken los. Ging uiteindelijk helemaal vanzelf.
Je hoef je geen zorgen te maken hoor! Mijn zus liep ook pas bij 18 maanden en via via hoor ik dat er meer kindjes zijn die pas met 18 maanden liepen! Mijn dochter loopt al wel, sinds 14 maanden
Mijn dochter is bijna 18 maanden en loopt ook nog niet. Ze loopt op haar knieën. Ze loopt wel langs de meubels en aan de hand. Maar los surft ze niet. Het komt vanzelf, ieder kind volgt zijn eigen tempo.
18 maanden is het GEMIDDELDE om te beginnen met lopen. Er zijn dus (veel) vroegere en (veel) latere lopers. Daarom is het een gemiddelde. Jouw kleintje is pas 15 maanden.