Ik vind het toch wel interessant hoe groot het effect dan is, dus heb ff op de link geklikt (waarbij ik moet toegeven dat ik merk dat het 5 jaar geleden is dat ik dergelijke literatuur vaker las ): In this study, we observed the consistent associations between maternal height and birth length, birth weight, and gestational age in each of the three study cohorts. The estimated effect sizes of the observed associations were respectively ~0.05 cm/cm for birth length, ~10 g/cm for birth weight, and ~0.34 d/cm for gestational age per 1 cm change in maternal height, which are in the same range as previous reports for fetal growth [20] and gestational age [15]. Dus per 3 cm scheelt het ongeveer een dag. Dus jullie zijn allemaal geen enorme uitzonderingen op de regel en het gaat ook niet echt over enorme vroeggeboortes. Maar als je er vanuit gaat dat 1.75 gemiddeld is (Noors cohort, geen flauw idee of een vrouw daar gemiddeld 1.75 is, maar ik kan het me zo voorstellen) en dat 40 weken gemiddeld is (volgens mij iets langer maar vooruit). Dan bevallen volgens deze berekening vrouwen van 1.54 (best klein) met gemiddeld 39 weken en vrouwen van 1.87 (best lang) met gemiddeld 40.4. Geen schokkende dingen dus... Kan ik weer lekker slapen PS Wie het wil weten, 1.81, bevallen met 39.6 en 40.0
Het is wel zo dat kindjes in bijv japan gemiddeld kleiner en lichter zijn dan hier volgens mij. Die mensen zijn zelf natuurlijk ook kleiner, maar of de zwangerschap dan ook korter is dat weet ik niet. Mijn man had een japanse collega die hier met zijn familie een paar jaar was. Zijn vrouw werd hier zwanger en beviel dus in Nl. Voor een japanse had het kind een prima geboortegewicht. Net iets meer dan 2 kilo. Maar het is in Nederland geboren dus moest het opgenomen worden en ging het de boeken in als dysmatuur. Dat vond ik op zich wel vreemd, dat er dan niet wordt gekeken of dit in een andere cultuur misschien volkomen normaal is. Ik weet niet of die zwangerschap korter heeft geduurd maar volgens mij niet (schokkend). Zij is ongeveer gelijk bevallen met mij en onze zoon woog met zijn 32 weken bijna 2 kilo. Die mannen hebben daar nog over verteld in elk geval, dat staat me nog bij. Dat de geboortegewichten nagenoeg gelijk waren. Maar het termijn niet. Wij waren duidelijk te vroeg en zij niet. Al denk ik niet dat ze de 40 weken gehaald had. Maar goed.
Dan klopt het bij de eerste wel. Ik ben 1.66. En dat zou betekenen 3 dagen eerder. Ze is geboren bij 39+3 maar wel om half 11 's avonds. Tweede en derde zijn beinvloed.
Ik ben 1.50 en mijn zoontje is met 36.6 geboren. Ik kom uit Azie, dus een gebied waar 'klein' zijn normaal is. Maar ik vind dat er sowieso hier te veel gekeken wordt naar Europese cijfers, kwa lengte/gewicht etc. Mijn zoontje was ook niet groot en zwaar. Nog steeds niet. Op het cb altijd gezeik omdat hij onder de onderste lijn zat, maar er werd daar nooit gekeken naar het feit dat ik hier niet geboren ben. De kinderarts deed dat gelukkig wel. Als je een gemixt kindje op je spreekuur krijgt kijk dan naar beide ouders denk ik dan.