wij wonen ook niet groot, 2 slaapkamers en hopen binnenkort een 2e kindje te mogen verwachten. een 2e kindje zou eerst bij ons, later bij onze dochter op de kamer gaan slapen. ook als we 10 kamers zouden hebben lijkt dat me beregezellig voor 2 kindjes om een kamer te delen! spullen in overvloed, en ik blijf schuiven om alles een passend plekje te geven. wat wij niet hebben is een tuin, en dat missen we heel erg, vandaar dat we al enige tijd een volkstuin hebben. dat bevalt erg goed! daar kunnen we bij mooi weer toch lekker buiten zitten en het is goed betaalbaar.
Toen onze dochter geboren werd woonden we nog in appartement van 65m2 met maar 2 slaapkamers. Bij de geboorte van onze zoon hadden we al een droger gekocht, die stond in de gang en de was die niet in de droger kon hingen we bij hem op de kamer. Toen hij naar het peuterbed ging, hingen we deze was op onze kamer. Dochter kwam bij ons op de kamer de bij. Het idee was dat ze op termijn dan samen zouden gaan, maar onze dochter was niet zo'n geweldige slaper dus ze is daar bij ons op de kamer gebleven. Wij hadden op onze kamer al een 4*2 expeditkast van de ikea staan, met de lange kant op de grond voor de administratie ed. Die gebruikte ik dus als commode toen onze dochter er was. Gelukkig verkochten we ons huis toen onze dochter ruim een half jaar was en voor haar eerste verjaardag waren we verhuisd naar een veel ruimer huis. Toen we daar woonden wisten we niet beter en was het goed te doen en vind je overal wel een oplossing voor.
Ik heb ook heel lang in een huis van 45m2 (met 1 slaapkamer) gewoond, met kind... Kreeg er vaak zelfs vervelende opmerkingen over (alsof ik er iets aan kon doen). En het wasrek stond gewoon in de woonkamer. Je gaat uiteindelijk ook leven naar wat je hebt denk ik, wanneer je een groter huis hebt komen er vaak ook meer spullen in te staan.
Tekening gaat niet lukken, maar woonkamer en keuken in 1 is 3.50 bij 3 meter, kamer van dochter is 2.10 bij 2m, kamer van zoons is 2,5 bij 2.80m en onze slaapkamer is 3 bij 3m. Badkamer is letterlijk een ligbad en een wc, met daarnaast 40 cm ruimte om te staan. Echte wastafel hebben we niet, enkel een toilletwasbakje. Een berging of balkon hebben we niet, dit is dus echt waar we het mee moeten doen.
Creatief zijn met ruimte. Hoge, dichte kasten zorgen voor veel opbergruimte die opgeruimd ogen. Wij drogen de was met een rekje in het trapgat en 2 knijprekjes aan het plafond erboven. We hebben de actuele administratie gewoon in een kast en halen 1x per week de scanner er even uit om alles up to date te houden. Overigens hebben we een laptop, dus we hoeven geen apart computermeubel. Alles wat verder bewaard moet blijven gaat op zolder. Moest je nou absurd klein wonen.. Maar ik denk dat met een paar handige oplossingen er zo wat ruimte gemaakt kan worden. De komende paar jaar zul je wss nog in dit huis moeten blijven zoals het is. Het zou erg jammer zijn dat je om praktische redenen als deze je kinderwens niet in vervulling zou laten gaan
Een droger.. En overbodige spullen verkopen. Daarna handiger indelen. Ideeën halen uit Ikea of welke.nl. En daarna consuminderen.. Ik ben ook al begonnen, consuminderen lukt al aardig, maar ik moet nog meer opruimen/verkopen. Denk maar zo, de appartementen in Amsterdam zijn ook heel klein en daar lukt het ook.
Dat is niet klein hoor. Wij wonen met 2 kinderen op 45m2! En hebben ruimte genoeg.... En wij hebben geen zolder, of berging, of tuin of balkon. Ik heb alleen een overloop op de hal, die eigenlijk niet bij mijn woning hoort, maar ik wel gebruik als voorraadkast.
Rekenen jullie voor die oppervlakte alleen de huiskamer en de slaapkamers of ook de gang, badkamer, keuken, wc etc? Dat scheelt nogal wat natuurlijk
Hier komt de 4de en zitten op 75m2. Ik vind het nu wel lastig worden. Vooral omdat er dan kledingkasten en 3 bedden op 1 slaapkamertje moeten komen. Ik kan mn spullen op zich wel kwijt, maar vind gewoon de bewegingsvrijheid van de kinderen wat krap worden, vooral ook omdat ze niet zonder mij naar buiten kunnen en we zeker een kwartier moeten lopen voordat ze ergens kunnen spelen. Speelgoed al enorm veel weggedaan maar dan wordt het er ook niet gezelliger op. Hier trouwens allin. Incl 3m2 balkon.
Wij hebben 2 balkons.. wonen niet in een flat hoor iig geen galerijflat dus niemand loopt er verder overheen. . We hebben ruimte zat maar 70m2 is niet groot. .tenminste. . Wij zijn tevreden maar sommige zeggen weleens dat t klein is hier.. ja oke wonen niet groots .. voor we dit huis kregen bekeken we een hiis van 50 m2.. en 2 slaapkamers .. vind dat netjes 45m2 met 2 kindjes.. nouja wij hebben eigenlijk een best grote huiskamer verdeeld in 2 delen.. zit en eet gedeelte maar eetgedeelte is dicht en dat is nu een ruime kamer voor de oudste.. wij zelf hebben de 1 na grootste en de baby heeft een heel wat kleinere kamer met in haar kamer nog eens een deur naar de douche.. douche is niet groot wel gewoon een wastafel (duh) en een douch dan met zo'n bak eronder klein maar fijn
Ik woon 56m2 en we krijgen ons eerste kindje. we wonen in én 2 kamer appartement. maar heej! Klein maar fijn toch!
Hier is een droger trouwens ook de redder. Het is hier erg vochtig en heb echt geen zin om constant in mn hele huis was te hebben drogen. Met mooi weer gaat het wel op het balkon.