Kleine woning en 2 kids, hoe doen jullie dat?

Discussie in 'De lounge' gestart door Femkee, 28 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL

2. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Vaak denken mensen dat ik nog een verdieping heb ofzoiets, omdat het er wel ruim uit ziet. Wij hebben het geluk dat we een grote woonkamer hebben, maar de rest is piepklein. Onze woonkamer is 8*3.5, mijn slaapkamer 2.7*2.7, oudste zijn kamer 3*1.9, keuken 1.6*2, badkamer (incl wc), 0.83*1.8. Dan hebben we nog een heel klein stukje, minder dan een vierkante meter tussen de keuken en de voordeur, daar komen allemaal deuren op uit, dus echt een hal is het ook niet.

Straks zal er in de woonkamer nog een stuk af gaan voor de slaapkamer van de jongste. Dan nog blijft het wel oke. Tuurlijk is het geen mega huis, maar prima te doen als je gewoon vaak opruimt, en alles weggooit wat je niet nodig hebt.

Opruimen is de sleutel hoor.

3. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63

4. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL

5. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63

6. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Er gaat iets niet helemaal goed met de quotes he.

7. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Dat viel mij ook al op haha dacht huh Tommo schreef dat toch steeds :D Overigens ik weet ook hoe vervelend het is als je niks zomaar mag ophangen! Nu we verhuisd zijn geen probleem meer maar toch ook dat kan veel schelen.

8. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Hier ook met twee kids op 80m2 met twee slaapkamers. Was hangt hier in de badkamer op een rekje en ik zou niet zonder droger kunnen. Gelukkig hebben we wel een ruime woonkamer/keuken van 30m2 de slaapkamers zijn wel klein. Vooral nu ze kids wat groter worden word het steeds krapper. Kleding ligt in 1 kast. Hun slapen in een stapelbed en ik heb een bureau die ik in kan klappen en waar ze ook allebei aan kunnen zitten.

9. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Lol, nee niet echt.
    Helaas was dit het enige huis dat ons als huurders wilden accepteren omdat we credithistory hadden, dus we konden niet anders. Daarnaast moeten we in de buurt van het station wonen omdat mijn man geen rijbewijs heeft (en een auto voor ons niet te betalen is, ik kwam voor insurance op 500pond per maand!!) Als we in een ander gedeelte van de stad gaan wonen zijn we zeker 30 minuten onderweg naar het station, en mijn man werkt al 2 banen, en met 3 kinderen waarmee ik regelmatig in mijn eentje naar London moet is het wel fijn om niet te ver van een station te wonen. We hopen van de zomer wel te kunnen verhuizen naar London zelf, maar dat is nog even afwachten.

10. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

21 mei 2012
    802
    15
    18
    Hier straks ook 2 kindjes en drie slaapkamers. 2 Van die kamers zijn wel erg ruim, dus genoeg plaats voor kasten.
    In onze slaapkamer hebben we een grote hoekkast (Pax, Ikea). Die is erg ruim, met 2 kledingkasten eraan. In die hoekkast staat de strijkplank, wasrek, bloemenvazen administratie, etc.
    De wasrekken zet ik straks op balkon in de zomer en in de winter in de slaapkamer. We hebben een grote slaapkamer.
    Kan dan, denk ik, wel minder in 1 keer wassen. Dat doe ik nu vaak in het weekend, een paar wassen echter elkaar.
    Dan kan dan niet meer, ivm ruimte op de droogrekken, dus dan maar tussendoor iets meer wasjes draaien.
    We hebben beneden een grote berging, dus daar voldoende ruimte voor opslag.
    Succes!

11. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Klinkt niet zo klein hoor.

Hier twee kinderen in een drie kamer huisje gehad 47 vierkantenmeter, dochter heeft het eerste jaar bij mij op de kamer geslapen.( nu nog maar dat is een ander verhaal haha) mijn kinderen kunnen wel op een kamer maar ze verschillen te veel in leeftijd dus samen op een kamer was uit gesloten.

Waar ja alles laat ach ja, Nu heb ik nog geen groot huis 55 vierkantenmeter. En gelukkig heb ik inbouw kasten. De was doe ik meestal in de droger. Maar met mooi weer kan het buiten op het balkon.

Het klinkt een beetje als een luxe probleem.

Klein maar fijn.

12. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Goed om te lezen dat er veel mensen zijn die klein wonen. Mijn dochter vraagt me vaak mam wanneer gaan wij verhuizen. Ook ik krijg de vraag vaak en veel kinderen zijn echt verbaasd dat we in een flat ( appartement) wonen.

13. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Wij hebben een huis met 3 slaapkamers en Zolder met flizotrap . Onze Zoon Heeft een vrij kleine kamer maar alles past er op. Bureau, inbouw kledingkast, groot auto en voldoende speelgoed.
    Dochter heeft grotere kamer met grote kast, bureau, grote hoogslaper en voldoende speelruimte.

Extra kamer mis ik zeker. Was bijv hang ik aan zo'n speciale droogrek die ik aan de leuning op de overloop kan hangen ipv op een slaapkamer. Veel was gaat echter in de droger. Badkamer is ook niet groot dus wasmachine en droger staan in de keuken :). Pc omgerolen tegen laptop en administratie ligt beneden opgeborgen in de tv kast met veel opberg ruimte :) en ziet er niks van .

Nu de kinderen groter worden merk ik wel dat het krap begint te worden. Toekomst plan is dus vaste trap naar zolder, issoleren en extra kamer maken met indien nodig dakkapel. En ruimte voor wasmachine/droger op zolder

14. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Ons hart is ook groter dan ons huis. Toen we het huis kochten zeiden we over vijf jaar gaan we verhuizen en na denken over kinderen. Het liep anders. ..
    Wij wonen op 55 vierkante meter verdeeld over twee verdiepingen met twee slaapkamers
    We wonen met twee kinderen, twee volwassen en twee katten. Het is echt krap maar we doen het ermee

ruim eens op. Veel spullen kunnen weg merk ik altijd.

Op de kinderkamer hebben we een kast aan de muur. Hier zitten de kleren in.
    Op onze kamer hebben er een kledibg kast en een plank met administratie. Daaronder de wasmanden.
    Beneden een rek met was. Helaas in de woonkamer.

15. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zie in jullie huis dus niet direct problemen bij een 2e kind. Wij wonen ook niet heel groot ( 90m2, 3 slaapkamers, alleen een bergzolder geen sta-hoogte, badkamer is 1 bij 1,5 meter ) en de kinderen hebben heel lang een slaapkamer gedeeld zodat we een logeer/was kamer hadden. Nu had zoon toch een eigen kamertje nodig omdat zn zus hem wakker hield. De was hangt in het trappengat, soms een wasrek in de woonkamer en ik heb voor mn witte was wel de droger aangeschaft. Hobby/administratie; in onze slaapkamer staat een klein bureau waar ML zijn studie aan doet. Verder is er geen plek voor extra dingen boven. En beneden is het puur functioneel, veel kasten voor kastruimte. Veel speelgoed. Ik heb bv ook geen opbergplek voor mn kinderwagen ( Kofferbak of in de gang in de weg staan ) of mn stofzuiger ( In een hoekje van de kamer of in een slaapkamer ) of de wasmand ( badkamer en overloop past niet, onze kamer is ook aardig vol )

16. Cabb

Cabb Niet meer actief

Nooit gehoord van het ondergeschoven kindje?

Wij waren laatst in een museum ook in een oude boerderij geweest. Daar waren in de woonkamer 2 bedstedes. De rechter was voor de ouders, boven het voeteneind was een wieg voor de baby. De linker bedstede konden 4 kinderen in liggen, gewoon 2 verdiepingen boven elkaar. Als ze dan nog meer kinderen kregen konden er ook nog kinderen onder het bed van de ouders slapen. Daar komt de uitspraak ondergeschoven kindje dus vandaan.

Gekkigheid natuurlijk tegenwoordig hoeft het niet meer zo extreem. Een kennis van mij heeft 3 dochtertjes heel kort op elkaar en die delen een klein kamertje. Ze hoeven er alleen te slapen, ze hebben een grote leefkeuken en woonkamer waar ze spelen. Nu ze jong zijn gaat het prima...

Wij zelf hebben ruimte zat, 2 grote slaapkamers, 1 iets kleinere(maar zou nog een 2 pers bed in passen) en een grote zolderslaapkamer, gewoon vaste trap. Nu in verwachting van de eerste en hebben de kleinere slaapkamer nu als babykamer. Heb al gezien dat er makkelijk een peuterbedje bij in zou passen dus ik denk als de 2e er dicht op zit ze gewoon dat kamertje nog een tijdje delen. Als de kleinste dan uit het ledikant is gegroeid of er komt misschien nog een 3e dan pas wil ik ze van kamer laten veranderen. De andere grote slaapkamer is in gebruik als werkkamer maar alles wat daar staat past ook makkelijk in de kleinere kamer. Zolder staat een groot 2 persoonslogeerbed maar die wordt bijna nooit gebruikt dus als we de ruimte nodig hebben gaat die gewoon weg.

Ik zou kindje niet laten afhangen van een kamer te weinig, vind het onzin dat ze perce allemaal een eigen kamer moeten hebben. Ja als er nou heel veel leeftijdsverschil tussen zit en als ze wat ouder zijn en het zijn een jongetje en meisje dan is het wat anders maar anders zie ik het probleem niet.

17. Verox

Verox Niet meer actief

Kwestie van prioriteiten stellen en aanpassen.

Wij hebben wasmachine en droger in de schuur in verband met ruimtegebrek. Dat vinden veel mensen erg onhandig, maar ja dat is dan maar even wennen.
    Wasmachine of droger kunnen ook op de slaapkamer. Beetje lastig omdat je dan alleen overdag kunt wassen, maar ook dat is een kwestie van aanpassen.

De ruimte boven je bed kun je ook vaak heel handig benutten door er bijvoorbeeld keukenkastjes boven te hangen, of uitrekbare waslijnen, maar net waar je behoefte aan hebt.

Keukenkastjes tot aan het plafond. Ik heb een trapje nodig om er boven bij te kunnen, maar daar staan dan ook de spullen die je zelden nodig hebt. En heb je weleens van plintlades gehoord?
    Zelfs je administratie kan een plek in de keuken krijgen! Voor anderen onlogisch, maar als je alles goed bij elkaar opbergt heel handig.

Maak je bedden net iets hoger en benut deze ruimte met lades of opbergbakken.

Zet een bank met opbergruimte aan de eettafel in plaats van losse stoelen. Ook een hocker of bijzettafeltje kan handige opbergruimte bevatten.

Kinderen kunnen prima een kamer delen.
    Denk eens aan multifunctionele roomdeviders om slaap en studeerkamer te combineren.

Wees kritisch met wat je bewaard. Heb je het een jaar niet gebruikt of ga je het een jaar niet gebruiken? Dan moet je het misschien maar gewoon wegdoen.
    De babyspulletjes die onze dochter niet meer nodig heeft gaan meteen ons huis uit. We wonen klein en dan ga ik echt niet alles bewaren voor het geval we over een paar jaar misschien gezinsuitbreiding krijgen. Dat zien we dan wel weer.

Geen kelder of zolder? De meeste huizen hebben nog wel een kruipruimte. Een vieze donkere plek, maar als hij droog is een prima opbergruimte voor spullen die je goed verpakt en zelden nodig hebt.

18. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    Ik pas op bij een gezin die een hele kleine woning hebben in het centrum. Boven maar 1 slaapkamer en van de huiskamer hebben ze een kwart afgehakt en gebruikt als slaapkamer voor henzelf. Toen ze er een 2e bijkregen is deze bij hen op de slaapkamer gezet. Daar slaapt ze nu nog steeds (bijna 1 jaar) Geen idee hoe ze dat later gaan doen, ze zijn nog aan het zoeken. Op de kamer van de oudste past het ook niet die is hooguit 2 bij 2 meter en staat een bed met commode in, de deur kan nog net open...

Wel gezellig dat dan weer wel!

19. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Pfff.... 3 slaapkamers. Ik ben jaloers!
    Wij hebben een appartement van 60m2 met maar 1 slaapkamer.
    Ik hoop dat we snel kunnen verhuizen voordat de kleine groter wordt. Tot dan slaapt ze gewoon bij ons op de kamer.

M'n slaapkamer is 15m2. Niet heeeeel klein gelukkig, maar toch!
    Ben blij dat ik een droger heb, anders was het helemaal een drama

20. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    #60 EdN, 2 feb 2014
    Laatst bewerkt: 2 feb 2014
    Wij hebben op zich best een ruim huis, maar wel ook maar 3 slaapkamers, dus die zijn binnenkort (zie onderschrift) ook vol. De laatste kamer gebruikten we tot nu toe ook voor opslag, administratie, enzv, daar hebben we nu andere oplossingen voor moeten zoeken, zoals:

- Zoveel mogelijk loze ruimte benutten, dus bijvoorbeeld waar mogelijk kasten tot aan het plafond (Ikea Pax zijn ideaal)
    - wasdroger!! En wat je dan nog ophangt gewoon aan zo'n opklapwasrekje
    - heel kritisch naar je spullen kijken: heb je het al een jaar niet gebruikt en is het niet mega-duur om te vervangen, dan gaat het gewoon weg. Niet te snel zeggen 'wat zonde'. Scheelt echt een hoop.
    - vacuümzakken. Zaken als tuinkussens, dekbedden, winterjassen, enzv kun je zo heel ruimtebesparend opbergen.
    - planken in je washok (als je die hebt), wij slaan daar nu een hoop voorraad op.
    - benut de kruipruimte. Goed verpakt kun je daar ook nog redelijk wat kwijt.
    - digitaliseren. Wij scannen alle belangrijke documenten in en archiveren die - voor zover mogelijk - digitaal (wij gebruiken hiervoor het programma Yep). Scheelt een hoop papier in huis.

Deel Deze Pagina