Hoi Dames, Al sinds kerst heb ik last van een koortslip en 1,5 maand geleden ben ik bevallen van mijn dochter. Ik baal hier echt van want ik heb mijn dochter nog niet kunnen kussen/knuffelen en ik moet 10000x per dag mijn handen wassen. Ik ben super bang dat ik haar besmet en kan zo helemaal niet onbezorgd van haar genieten. Ik ben er al voor naar de dokter geweest en die had me een kuur voorgeschreven maar de koortslip is niet weggegaan. Tot overmaat van ramp ontdekte ik vanochtend een nieuwe koortslip. Ik weet echt niet meer wat ik hier mee aan moet. Vandaag naar de huisarts geweest en hij kon me niet helpen. Hebben meer jonge moeders hier last van? en hoe gaan jullie hiermee om? Zijn jullie ook zo panisch? Ik durf mijn vriend niet eens een kus te geven (al sinds kerst niet) omdat ik bang ben dat ik via hem, haar besmet. Iemand die dit herkend want voel me echt zwaar machteloos! Groetjes Miriam
Zo lang al een koortslip?! Ik heb er ook regelmatig last van, wel een paar keer per jaar. Maar even een paar daagjes zovirax smeren en het is weer weg. Sinds de geboorte van mijn zoontje heb ik er volgens mij één keer last van gehad. Even wat voorzichtiger gedaan en daarna weer lekker kunnen knuffelen. Lijkt me erg hoor, als je er zo lang last van hebt. Raar ook dat het kan, bij mij is ie altijd binnen een paar dagen weg. Wat voor crempje/zalfje smeer je?
Hey, Ik doe er van die compeed lippads op. Volgensmij mag je namelijk geen zalfjes smeren als je borstvoeding geeft. Ja echt raar dat ik er al zo lang last van heb. Heb ik ook nog nooit eerder gehad hoor. Meestal ging ie binnen 2 weken weg. Maar ik had eigenlijk al 2 jaar geen koortslip meer gehad dus het komt lekker uit allemaal
moi je mag in overleg met arts wel smeren! dus overleggen en inderdaad weer terug bnnaar huisarts.. hij heeft meerdere manieren tegen koorstlip. Wat ook wel eens gebeurd is in mijn omgeving is, dat de moeder een paar dagen extra ging kolven zoadt er een voorraadje was. heftige kuur en hormonenzalf voor een paar dagen.. Wel blijven kolven maar weggooien wat er dan komt. en zij had geloof ik na 4 dagen nergens meer alst van nog 1,5 dag uit de vriezer gevoed en daarna weer zelf borst gegeven.. kleintje was wel al 4 maanden dat ze dit deed en kreeg al vaker afgekolft uit fles. als ie zolang blijft hangen zal je wel iets moeten want anders gaat het echt niet over en worden het er zo alleen maar meer.. je weerstand is dus nog laag en nieuwe koortslippen zijn heel erg besmettelijk.compeed patch is ook een goed idee, mits het past.
die compeed lippatch die zijn helemaal niet goed...daar wordt het vaak nog erger van...je mag wel zovirax gebruiken als je bv geeft...lokaal gebruik kan geen kwaad...ik ben apothekersassistente en dr was laatst ook iemand die daar naar vroeg..toen de apotheker voor de zekerheid nagevraagd die heeft het opgezocht en lokaal gebruik (dus op je lip) kan geen kwaad dit komt niet in de moedermelk terecht. als je al een koortslip hebt kan je trouwens het beste zinsulfaat (akolip) opsmeren 6-8 x daags zovirax is alleen effectief als je een tinteling voelt en de koorslip nog niet doorgebroken is zovirax helpt dan de koortslip voorkomen.. succes meid hopelijk is het snel over en kan je lekker met je baby knuffelen!
belangrijkste is misschien nu wel dat je goed voor jezelf zorgt wbt vitamines e.d. want je afweersysteem is door de zwangerschap al verminderd, en zeker ook na de bevalling waardoor het dus kan dat je nu nog steeds last hebt van die koortslip. artsen kijken vaak te zwart wit een koortslip hebben en krijgen is een maar voornaamste reden om te zorgen dat ie weggaat is ook door te zorgen dat je lichamelijk weer in orde bent, doordat je afweersysteem zo belabberd is zul je dit misschien nog wel vaker krijgen en voor die kleintjes blijft het voorlopig levensgevaarlijk, en voor jou beroerd genoeg dat je het hebt. zou geen overbodige luxe zijn behalve iets tegen de koortslip ook wat extra vitamines tot je te nemen (in overleg met) zodat je lichaam zich misschien wat sneller en beter herstelt. liefs sjaan
Hartstikke bedankt voor jullie tips. Ik ga in ieder geval straks die Zinsulfaat halen, en ook een vitaminepreperaat zodat ik misschien wat meer weerstand op ga bouwen. Die kuur die ik had was al best wel een zware kuur maar als de koortslip over 'n paar weken nog niet weg is ga ik dit zeker proberen. Nu is het alleen lastig want voor 4 dagen kolven ben ik weken bezig (krijg nog niet zoveel gekolfd) In ieder geval bedankt!
Sinds ik ze gebruik is mijn koortslip gemiddeld drie dagen eerder over. Bovendien dekken ze de koortsblaar af en verminderen zo het besmettingsgevaar aanzienlijk. Natuurlijk kan je dan nog geen kusjes geven, maar je hoeft een stuk minder panisch te zijn! Zovirax helpt hier bij mij helemaal niet. Wat ik wel eens gehoord heb is er tandpasta op smeren en dat de nacht laten zitten. Dorrgt de blaar uit. Ik kan het alleen niet uitstaan, het bijt zo vreselijk!
Hier hetzelfde verhaal. Ik vind de compeed pads echt een uitkomst! Heb overigens laatst ook een voedingssupplement gekocht die de vorming van lipblaasjes zou verminderen en ook als kuur gebruikt kan worden als je last hebt van een lipblaas. Het middel heet L-Lysine + Cats Claw Speciaal (voor de verzorging van lipblaasjes) van New Care. Je moet dagelijks een tablet slikken en als je een lipblaas hebt kun je het als kuur 3x daags slikken. Weet nog niet of het werkt, maar sinds ik ze slik heb ik nog geen nieuwe koortslip gehad. Ik heb ze gekocht bij Unique (weet niet of dit een landelijke keten is), maar misschien hebben ze ze ook wel bij een reformwinkel of homeopatische drogisterij (de Tuinen?).
ow ok...ik heb eens iemand aan de balie gehad die van die compeed lip patch dr koortslip 3 x zo erg en groot was geworden...dr hele lip was 1 korst geworden ze zag er niet uit...waarschijnlijk overgevoelig dan... extra multivitamine is trouwens ook een goeie! en genoeg nachtrust nemen, nu gaat dat met een babytje niet altijd even makkelijk maar probeer dan overdag als je kindje slaapt ook nog wat slaap te pakken..van te weinig slaap kan je weerstand ook verminderen..
Ik heb van ddie compeed ook een vreselijk grote koorstblaar gekregen. Het was erger erna dan toen ik het erop deed. Dus neits voor mij. Het fijne is voor het besmetten, maar dat is dan ook alles. Zonder ben ik er sneller vanaf en soms een beetje zovirax.
Als het echt heel erg is kan je bij de huisarts acicclovir vragen. Is bij borstvoeding niet heel goed, maar altijd beter dan een koortslip besmetting. Als je al HEEL lang een kortslip hebt zou ik het zeker overwegen..
Ik vond die Compeed dingen fantastisch! Mijn koortslip is bijna weg, en dat is echt sneller dan anders (duurde zo anderhalve week, en dan kwam er pas een korstje op). Het scheelt ook dat je met die patches niet aan je lip kan gaan zitten peuteren. Wel vind ik het nog steeds eng met de kleine, ben zo bang dat ik hem per ongeluk heb besmet... Weet iemand vanaf wanneer het niet meer besmettelijk is? Is dat vanaf het moment dat het is ingedroogd, of pas wanneer het wondje helemaal weg en genezen is?
Hey, Ze zeggen dat het pas niet meer besmettelijk is, als het helemaal weg is. Het schijnt overigens ook al besmettelijk te zijn vanaf de eerste tinteling, en je moet zelfs al oppassen als je regelmatig een koortstlip hebt, omdat het ook voor de eerste tinteling al besmettelijk kan zijn. Stond op een site over huidziektes. Nou ik vind het de grootste flauwekul want dat betekent dat je je baby nooit meer een kusje kunt geven als je af en toe een koortslip hebt. Mijn vader zegt maar steeds dat ik de koortslip flink met desinfectans moet schoonmaken. Wat denken jullie? Er zitten ook al 2 maanden geen blaasjes meer op. De plek is alleen heel rood en een paar weken terug werd ie weer helemaal vuurrood. Toen heb ik een kuurtje gekregen van de dokter tegen het herpes virus(maarja met borstvoeding moet je die niet te vaak nemen, dus dat doe ik maar niet meer) De plek is wel minder rood geworden daarna, maar hij is zeker niet weg
Ik heb van de huisarts ook pillen gekregen en die werkte Fantastisch! Alleen zijn ze nu op, en ik krijg geen nieuwe meer Compeed werkt bij mij ook niet zo erg lekker, wordt de koortsblaas ook alleen maar groter van, maar ik vind het wel een fijn idee dat het bedekt is. Nu laat ik hem maar gewoon doorkomen, probeer er zo weinig mogelijk aan te pulken of te krabben. En de oudste en mijn man maar een kusje op mijn wang, en de jongste maar geen kusjes Zodra er een korstje op komt en lekker ingedroogd is, vind ik dat er weer kusjes gegeven mogen worden
Nu heb ik er, naast de rode plek op mijn lip, ook een herpes plek in mijn hals gekregen. Gaat echt nergens over want heb dit nog nooit eerder gehad. Nou moet ik nog meer oppassen. Ben als de dood dat ik mijn dochter besmet