Baby met verborgen reflux aan voldoende rust helpen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Esvre, 28 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esvre

Esvre Actief lid

28 dec 2011
    252
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ons zoontje van bijna 7 weken heeft verborgen reflux, sinds afgelopen woensdag krijgt hij hiervoor nexium in een volgens mij behoorlijk lage dosering (2,5 Mg 1x per dag). Dit lijkt wel wat te helpen, de eerste uren na het toedienen ervan is hij stukken rustiger en heeft hij duidelijk minder pijn, later op de dag neemt de onrust en volgens mij ook pijn toe. Mijn vermoeden is dat de dosering nog te laag is voor hem en wellicht is twee keer op een dag beter, maargoed daarover ga ik morgen met de dokter verder praten.
    Wat ik heel moeilijk vind is dat hij heel moeilijk aan zijn rust toekomt. Alles staat inmiddels schuin, maar zelf in slaap vallen in bed lukt overdag echt niet, maargoed daar hebben meer jonge baby's (ook zonder reflux) last van. Het lastige is alleen dat ook in slaap vallen in onze armen of een draagdoek een enorme uitdaging voor hem is. Hij blijft alle indrukken om hem heen 'opzuigen' en raakt op den duur compleet overprikkeld. Het duurt soms verschrikkelijk lang om hem in slaap te krijgen en hij verzet zich enorm met veel huilen (krijsen) waardoor hij nat van het zweet raakt. Ik heb een draagdoek en een draagzak (de zak is van materiaal voor zomerse dagen) maar beide lijkt hij niks te vinden, tenzij ik enorme wandelingen ga maken. Hij krijgt het ook verschrikkelijk heet. Ik weet echt soms niet meer hoe ik hem in slaap moet krijgen en zie er, als hij slaapt, alweer tegenop dat hij wakker wordt want dan begint het hele circus weer overnieuw. Als de dag qua slapen moeilijk is beginnen is de rest van de dag vaak ook een drama... Hoe doen anderen dit?
    Ik merk dat ik qua energie helemaal op begin te raken door ook de nachtvoedingen (bv) en een peutertje die ook graag aandacht wil. Ik hoop heel erg dat er mensen zijn met goede tips of desnoods alleen wat herkenning want ik merk dat er veel onbegrip is (mijn schoonmoeder die zegt dat ik hem maar even moet laten huilen enz.)

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    De dosis is idd vrij laag. Mijn jongste kreeg 1x daags 7,5mg en de oudste 2x daags 7,5mg. Beide wel iets ouder, namelijk rond de 3 maanden.

Volg je de andere leefregels al op? Hier was de combinatie medicatie met leefregels echt noodzakelijk.
    Maar zonder voldoende medicatie sliepen ze erg weinig.

Elk kindje is anders en slapen is belangerijker dan de plek waar ze slapen.

Even laten huilen wil ik je afraden. Ja sommige kindjes hebben een inslaaphuiltje en hebben dat nodig. Dat even buiten beschouwing gelaten.
    Naast de normale bezwaren om een baby te laten huilen is er bij een baby met reflux nog een reden. Door het huilen komt er extra lucht in de maag waardoor er meer druk op de maag komt. Hierdoor komt er meer voeding omhoog en dus meer pijn en uiteindelijk meer huilen.

3. Eev

Eev Nieuw lid

7 aug 2014
    1
    0
    1
    NULL
    NULL
    Geen baby of situatie hetzelfde, dus waarschijnlijk heb je niets aan hoe wij het opgelost hebben. In ieder geval begrip!

Onze zoon kreeg Zantac toen hij 4,5 kilo woog. weliswaar een ander medicijn, maar hij kreeg 2x per dag 0,8 ml, zodat hij er 's avonds en 's nachts ook nog wat aan had.

Helemaal eens met Averlhach. Laten huilen werkt averechts. Slapen was hier ook drama, als hij dan eindelijk in slaap was dan werd hij bijna altijd na 20 minuten weer wakker van de golfjes zuur. We hebben wel eens gemeten met ph indicator papier ;), en als het echt heel erg was een kleine dosis antagel toegediend (werkt als een soort gaviscon).

Om hem voldoende te laten slapen viel hij overdag op schoot (kikkerhouding) in slaap tegen onze (of oppas) borst, met onze pink in zijn mond (fopspeenweigeraar) zodat hij oprispingen kon wegzuigen. Zodra hij dan echt diep in slaap was haalden we onze pink eruit. Hij sliep dan soms wel 4 uur achter elkaar! Maar met een peuter in de buurt is dat natuurlijk geen optie voor je.

Toen op de borst slapen niet meer ging lag hij half rechtop op zijn rug in onze armen met een puckababy aan. Inbakeren is niet altijd het advies bij babies met reflux, maar de puckababy bracht hem veel rust. Verzet werd een stuk minder.

Wil je heel veel succes wensen met het vinden van een oplossing. Hier is hij ondertussen 9 maanden, medicijn vrij, slaapt 13 uur per etmaal en valt in zijn eigen bed in slaap.

4. Esvre

Esvre Actief lid

28 dec 2011
    252
    1
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties!

Laten huilen doen wij ook niet hoor! Dat was het advies van mijn schoonmoeder wat ik voor volledig gezonde baby's al niet geslaagd vind, laat staan voor een kind met reflux-klachten. Toch huilt hij nog erg veel omdat hij ook bij ons niet altijd goed te troosten is, maar we doen onze uiterste best en ik hoop van harte dat wanneer de dosering beter is afgestemd het huilen minder zal worden.

Met betrekking tot de leefregels: we hebben het bedje en de kinderwagen schuin staan en we houden hem na de voeding een poos rechtop in onze armen of door middel van de wipstoel. Indikken doen we niet omdat hij nu ook al behoorlijk veel krampjes heeft.. Zijn er nog andere leefregels die ik over het hoofd zie?

Ik voed op verzoek en dat gaat best goed al is het wel lastig dat ik een stevige toeschietreflex heb. Bij een borst is het drinken zeker in het begin nog wel eens lastig (verslikken en vaak loslaten)

Het zou zo ontzettend fijn zijn als hij zich wat makkelijker over kon geven aan zijn slaap, maar vooralsnog os de aanwezigheid van zijn grote zus een bron van prikkels waar hij zich moeilijk voor kan afsluiten, maarja ik kan haar ook geen hele dagen alleen laten beneden.. Fijn om te lezen dat het in ieder geval bij jullie beter gaat inmiddels :)

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    De leefregels zijn;
    - zorg voor rust en regelmaat (niet per definitie op de klok, maar een vast ritme zoals: verschonen-fles-boeren-knuffelen-'spelen'-naar bed, of waar je kindje slaapt, bij eerste vermoeidheids signalen-slapen-verschonen etc).
    - zorg voor niet te veel prikkels.
    - geef je kindje vaker kleine porties per dag.
    - zorg dat je kindje goed boert.
    - houd je kindje na elke voeding een half uur rechtop.
    - zorg dat alles waar je kindje in ligt schuin staat.
    - til bij het verschonen niet de beentjes te hoog op, maar draai je kindje.
    - niet (onnodig) laten huilen. Huilen zorgt voor extra lucht in de maag waardoor je de reflux verergert en ook krampen kan veroorzaken. Laten huilen zorgt vaan voor meer huilen.
    - een ergonomische draagzak/doek kan wonderen verrichten.
    - sommige kindjes slapen liever op hun buik.

Als je twijfelt over de bv kan je ook eens een lk mee laten kijken, wie weet heeft die extra tips.

Ik heb 2 kindjes die reflux hadden en uiteindelijk komt het echt wel goed. Maar zeker het begin is helaas lastig... uitzoeken wat werkt en wat niet.

Eventueel kan je ook eens langs een osteopaat gaan. Die kan soms ook helpen.

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Als hij moeite heeft met de tsr, kan je op dat moment even afkoppelen, de melk weg laten lopen, en weer aanleggen als de melk begint te druppelen
    Op die manier is het wat minder heftig voor hem

Heel vermoeiend, hier zoon die reflux had. De dosis nexium lijkt me ook wat laag.
    In combi met motilium kreeg zoon 2 x 7,5 mg. Hij was toen al 7 maanden, maar toch. Dus dat is wellicht wel wat om inderdaad met de arts op te nemen. Hier ging zoon zoveel beter slapen, en de spanning/onrust verdween uit zijn lijfje :)

7. esje91

esje91 Actief lid

7 apr 2015
    178
    7
    18
    NULL
    NULL
    Ik zou indd voor een hogere dosering vragen, wij zijn ook begonnen met 3 ml maar zitten ondertussen op 30 mg 15 smorgens en 15 savonds.. maar goed mijn kleine is wat ouder 13 maanden.
    pas sinds 2 weken heb ik een rustig kind ervoor terug, had ik maar eerder voor.een hogere dosering gevraagd denk ik nu..

8. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Wij hadden omeprazol 5 ml. Echt wonderen voor ons gevoel. En we hebben puck à baby gebruikt. Ze sliepen wel bij ons op de kamer. Recht op voeden en goed boeren. Het word beter. Indikken hielp niet. Als de voeding omhoog kwam bleef het plakken in keel en mond. Borstvoeding is licht verteerbaar gelukkig en niet zurig.

9. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Welke draagdoek en draagzak heb je?

10. Esvre

Esvre Actief lid

28 dec 2011
    252
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb een marsupi breeze (draagzak) en een boba wrap (doek).

Vanmiddag heb ik een telefonisch consult met de arts dus dan maar eens verder praten over de dosering. Mijn zoontje is best een flinkerd van al ruim 5,5 kilo dus hij kan wat meer hebben geloof ik..

Dat afkoppelen om de toeschietreflex te laten wegstromen probeer ik idd, maar gek genoeg lijkt het bijna direct te stoppen zodra ik hem van de borst afhaal, leg ik em dan weer aan dan stroomt de melk weer rijkelijk. Misschien wel een goed plan idd om ook eens contact te zoeken met een lactatiekundige!

Die rust en regelmaat probeer ik er inderdaad in te houden. Ik merk dat hij er bij gebaat is, maar zodra het inslapen moeizaam gaat (zoals net, ook weer een uur bezig geweest) dan loopt het ritme voor m'n gevoel snel in de soep, omdat hij toch weer snel wakker wordt ivm honger, niet goed uitgerust dus geen optimale voeding enz. We doen ons best!
    De verdere leefregels volgen we eigenlijk al wel op!

Osteopaat zijn we afgelopen donderdag voor het eerst geweest, zijn nekje zat ook behoorlijk vast. Komende donderdag gaan we weer..

11. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Overdag in de draagdoek/zak doet wonderen. Lekker rechtop en ook nog eens tegen mama aan zorgt meestal voor lange rukken slaap en geen irritatie van voeding wat omhoog komt door het liggen.
    Daarnaast vind ik een osteopaat ook altijd uitkomst bieden. Daar hebben veel baby's erg veel baat bij!

12. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Mijn zoontje sliep uiteindelijk veel beter op z'n buik. Wel viel hij nog bij ons in slaap, maar als hij dan diep sliep, na 10-15 minuten, legde ik hem over in zijn eigen bedje en dan sliep hij meestal wel 1-1,5 uur.
    Maar hier is hij de eerste, dus ik had inderdaad alle tijd en rust om hem in slaap te krijgen, snap dat dat met een peuter erbij erg lastig is...
    Wat ik hier ook wel gedaan heb is een spuugdoekje over zijn hoofdje leggen, hij was zo nieuwsgierig dat hij niet de rust nam om z'n ogen dicht te doen en z'n hoofd neer te leggen. Als hij dan niks zag deed hij dat wel.
    Deed dit wel alleen maar als hij bij mij lag en lette goed op dat zijn neusje vrij was natuurlijk!
    Succes, hopelijk gaat het snel beter!

Deel Deze Pagina