Wij wonen in een huis van 85m2. 3 slaapkamers. Met 2 kinderen prima. Nu de 3e onderweg is gaan de andere 2 samen slapen. Maar als we de mogelijkheid krijgen om dit te kopen dan doen we dat en zal er een extra verdieping op gaan komen met de tijd. Het is sowieso het plan om binnen 5 jaar te gaan kopen en dan zullen we zeker groter gaan wonen. Ik zou niet kleiner gaan wonen dan je gewend ben. Zeker niet als er een kind op komst is.
Hoewel ik gewend ben aan kleine ruimtes, ( Samengewoond op 37 vierkante meter en nu op 65 vierkante meter met een kind op komst) zou ik met een gezin dat je in ieder geval wil uitbreiden naar vier personen hier niet voor kiezen. Zeker aangezien je niet meer wil verhuizen. Wij gaan op termijn nog verhuizen naar een "eindhuis" en met kleine kinderen is een klein huis niet erg, maar denk dat met twee van die lange puberlijven in huis het al snel klein wordt.
Wij wonen in een huis van 110m2 en persoonlijk vind ik dit echt groot. We wonen hier nu 2 jaar en gaan echt niet zo snel weer verhuizen, maar als ik zou gaan dan zou ik kleiner gaan wonen. Onze vorige woning was 90m2 en toen wilden we graag groter maar nu denk ik echt waarom eigenlijk...groter is niet altijd beter (begrijp me niet verkeerd ik woon goed naar mijn zin hoor!). Wij zij met 2 kinderen van 7 en bijna 4. Dus 85m2 tja niet megagroot maar voor een gezin met 2 kinderen denk ik prima te doen hoor.
Dit. Weet je hoeveel vieze kleding kinderen veroorzaken? En al helemaal als ze groter worden. Je eigen kleding wordt vaak ook wat sneller vies. Wij hebben 115m2 en dat vind ik prima. Onder de 100 lijkt me echt te klein als je niet meer wilt verhuizen. Oudere kinderen hebben imo ruimte en privacy nodig.
Ons huis is 90m2 groot, zonder de zolder erbij gerekend dan want daar kun je geen slaapkamer van maken, maar wel veel rotzooi kwijt . Wij wonen hier opzich prima met nu nog 1 kind en 2e opkomst. Onze oudste heeft een best flinke slaapkamer en de jongste wel een kleintje maarja die heeft toch nog niet veel ruimte nodig. Over een jaar of 5 a 10 zou ik toch nog wel willen verhuizen naar iets groters. Maar ik zou vooral kijken wat je met je budget kan, als groter kan moet je het altijd doen..
Wij hebben dit vorig jaar min of meer gedaan. Woonden op 116 m2 en nu op 89m2. We hadden eerst geen tuin en nu wel. Ja het is klein, slaapkamers zijn vooral veel kleiner maar we hebben wel een zolder waar nog twee slaapkamers van gemaakt kan worden dmv dakkapel. Ook zouden we nog uit kunnen bouwen als we dat willen. Algemeen gezien wonen we hier prima, het is echt niet zo dat de muren op ons af komen ofzo, en het is makkelijker schoon te houden. Maar toch is dit niet het huis waar we oud willen worden, als onze kinderen groter zijn zou ik toch wel naar een iets groter huis willen. Maar dan vooral groter in de woonkamer en keuken want dat is waar we vooral leven en nu soms al wat ruimte tekort komen.
Bedenk dat een nieuwbouwhuis voor hetzelfde budget altijd kleiner zal zijn. Alles is immers nieuw, goede isolatie minder onderhoud etc. Maar ik zou nooit kleiner gaan wonen dan je nu al hebt. Een bestaande woning zou je kunnen verbouwen. Dat kan nu niet. Dit is geen eindhuis maar een woning die straks ook weer te klein is.
Tja wij wonen/woonden nu met 4 kinderen in een huisje van 85 m2, 3 slaapkamers. Het kan, maar is niet ideaal. 2 kids zou in mijn ogen wel prima kunnen in ons huis, ruime woonkamer in verhouding, de 85m2 is wel goed benut Was (kleding) droog ik trouwens in het trapgat, hier geen wasrek in de slaapkamers. Tot nu toe redde ik het prima hiermee. En je wordt een kei in opruimen, ik heet nog net geen Marie Maar, wij gaan wel binnenkort verhuizen naar een huis van 210m2. Ik moet zeggen, het lijkt me heerlijk qua ruimte, maar inderdaad: het schoonhouden Wat ik wil zeggen, als het je echt wat lijkt, en qua budget is groter (wat aan je wensen voldoet) niet mogelijk, waarom niet? Je kan altijd over 5-10 jaar nog verhuizen, ondanks dat je dat nu misschien niet zou willen. Of je moet toch liever willen wachten natuurlijk, je zit niet op de schopstoel, toch? Qua timing moet je kijken of het nu handig is, de huizenmarkt zit weer op een top, maar ja, het kan zo nog maar een paar jaar duren voordat het weer inklapt en wil je daarop wachten?
Persoonlijk zou ik met deze markt geen huis kopen. Je betaald nu de hoofdprijs. Ons huis, wel nieuwbouw, heeft nu een WOZ waarden van ruim €75.000 boven onze hypotheek. Vergelijkbare huizen worden voor ruim €125.000 boven onze hypotheek verkocht. Dat maakt het in eerste instantie interessant om te verkopen, totdat je naar andere huizen gaat kijken om te kopen. Die prijzen zijn natuurlijk ook gestegen, waardoor je in de zelfde wijk alleen en vergelijkbaar huis (of minder) kan kopen Over de grote van het huis met mogelijk 2 of 3 kinderen.... Ik vind het krap, maar het kan zeker. Door efficiënte meubels te gebruiken kan het best ruim ogen. Ons huis is zo'n 138m2 voor 4 personen ruim zat. Toch zou ik groter niet erg vinden....
Wij zijn van 120m2 naar 70m2 verhuisd. 3 slaapkamers en een vierde kindje onderweg (ok, die was niet gepland ) we hebben wel een grote tuin met grote schuur. Maar die staat leeg. Voor ons was het een bewuste keus. Minimalisme en een simpeler leven maakt dat wij het heel goed hebben in een kleinere ruimte. Maar als dat niet echt je “lifestyle” is, zou ik het niet doen. (Mits je groter ook kunt betalen in je regio) Verhuizen is al zo’n gedoe, ik zou dan iets zoeken dat echt aan alle eisen voldoet, al is het maar dat er uitbreidingsmogelijkheden zijn in de toekomst.
Het zal vast te doen zijn en zeker op de korte termijn. Alleen lijkt het me niet ideaal. Je gaat terug in ruimte en hoopt op uitbreiding van het gezin. Niet direct logisch. Ik zou toch nog de verdere mogelijkheden bekijken.
Kan je het bestaande huis niet uitbouwen beneden? Vooral omdat je het daar in verhouding klein vindt. Denk ook dat het heel erg met de ruimte temaken heeft en hoe die is ingericht of het groot of klein voelt. Niet direct met het aantal vierkantemeters. Mijn vriend heeft een huis van meer dan 200m2. Best groot voor iemand alleen maar het voelt heel aangenaam en niet groot door de manier waarop de ruimtes zijn ingedeelt.
Het is nogal locatie afhankelijk. Ik zie hier dat mensen huizen hebben van 200m2 of meer, hebben mijn schoonouders ook + een woz waarde van 1,8 miljoen. Dat is dus totaal niet realistisch hier in de regio. Aan de andere kant hebben wij vrienden in Groningen die werkelijk alles klein vinden. Daar zou ik het dus een beetje van af laten hangen. Als je iets groter kunt in hetzelfde budget zou ik dat zeker doen! Je niet blindstaren op nieuwbouw want nieuwbouw is vaak duurder. Of perse jaren 30 willen. Wij hebben enorm veel mazzel gehad met ons huis. We hadden nog geen kinderen, hoogtepunt crisis, hadden geen auto. Toen een huis gekocht met 4 slaapkamers, een oprit en garage. Super praktisch ingedeeld en nu met kind 3 onderweg hoeven we niet te verhuizen of heel erg in te krimpen. Dat was toch wel erg fijn terwijl we toen echt nog niet bezig waren met hoeveel kinderen we zouden willen krijgen. We hebben wel gekozen voor een minder sfeervol huis, een jaren 30 woning was een stuk kleiner geweest in het budget maar we kozen voor praktisch.
@februarimama 1,8 miljoen, randstad zeker Ach als je het geld hebt dat je zo’n huis kan betalen natuurlijk super fijn en dan denk ik ook niet dat je wakker ligt van de WOZ. Bovendien is een huis oo den duur toch wel vrij op naam en dan is het een mooi spaarpotje voor als je ooit eens op een verzorgingsflatje wil gaan zitten.
85m2 zou ik nooit doen, daar ga je spijt van krijgen! Ik denk dat je beter nog even kan wachten om te kopen, de huizenmarkt is momenteel op hol geslagen. Het geld dat je nu voor een nieuw(bouw)huis betaald krijg je er later waarschijnlijk nooit meer voor terug. Om een voorbeeld te geven, hier in de wijk zijn vorig jaar nieuwbouwwoningen gebouwd voor €440.000, nu is fase 2 bezig, exact dezelfde huizen, behalve dat de tuin ipv 12m maar 8m lang is, deze huizen zijn nu verkocht voor €560.000. Mijn eigen huis heeft ook meer dan 3 ton overwaarde maar als ik iets groters wil kopen kom ik op bedragen van 8 ton uit voor 12m2 extra woonoppervlakte en een grotere tuin. Daar begin ik dus niet aan.
Gemiddeld wonen mensen in Nederland zo'n 7 jaar op hetzelfde adres voor ze verhuizen. Daar is wel iedereen bij meegenomen, ook studenten bijvoorbeeld. Je bent nu zwanger van je eerste, ik weet niet hoe snel je weer zwanger wilt worden, maar ruime schatting, nummer 3 komt pas over 5 jaar. Ik snap dat je opgroeiende kinderen een eigen kamer wilt geven, maar tot aan de kleuterleeftijd vind ik dat echt nog niet noodzakelijk. Dan is het de vraag of je iemand bent die veel verzamelt of juist makkelijk opruimt. In het laatste geval zou je verhuizen naar dit huis als een optie kunnen zien. Bij een eventuele derde zul je dan over 7 jaar moeten uitkijken naar iets nieuws.
Wij hebben een huis van 95m2, geen zolder en geen kamer over, niet te doen zoals ik hier lees Maarja in de randstad heb je niet altijd keuze, ons budget was niet enorm en wij vonden de buurt belangrijker. Heel af en toe mis ik wel eens wat ruimte extra. Maar het is wel een stuk sneller schoon te maken en de lage hypotheek is heerlijk! Qua was; goed bijhouden. Wij hebben een redelijk ruime badkamer waar zo’n droogtoren staat, elke dag een was en het lukt prima. Beddengoed en handdoeken enzo gaan in de droger.