Kleiner huis kopen

Discussie in 'De lounge' gestart door RobinBird, 26 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Als je tuin niet heel groot is kan buiten met mooi weer toch ook niet? Dan zitten mijn kinderen namelijk ook buiten en kan ik opnieuw wassen :roflmao:
    In de douche is een slim idee!

Moet er verder bij zeggen to, ondanks mijn mening mbt de ruimte is gevoel belangrijker denk ik. Een huis moet toch vooral heel fijn aanvoelen.

2. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Niet doen. 85m2 is echt klein voor een gezin. Ik zou eerder zoeken naar iets groters met uitbouw mogelijkheid.

3. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.524
    851
    113
    haha, ja Blaricum.

Huismuisie vindt dit leuk.
  4. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.637
    5.664
    113
    Als je niet naar 4 slaapkamers kan uitbreiden zeg ik nee. Wij zijn wel verhuisd van grote slaapkamers naar wat kleinere maar de woonkamer is groot en dat vond ik belangrijker. Woonkamer moet gewoon ruim zijn daar zijn wij het meeste. Wij kunnen altijd een 4de kamer bijmaken en dat vind ik wel belangrijk.

5. Mss86

Mss86 Fanatiek lid

24 nov 2015
    1.018
    157
    63
    Ik zou 85m2 echt nooit doen.. Dat is echt klein! Ik zou gewoon rustig verder kijken naar iets groters of iets met uitbouw mogelijkheden.
    Houdt er ook rekening mee dat de m2 niet altijd kloppen op funda, kijk goed op de plattegrond of meet het na.

6. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.609
    8.359
    113
    Vrouw
    Hoe heb je de oppervlakte berekend? Zijn het de buitenmuren of bijv de verblijfruintes? Ik denk dat het een beetje van de plattegrond afhangt.

Voordeel van grotere slaapkamers is dat je daar het meeste vh speelgoed kwijt kan. Met een uitschuifbare eettafel kan je ook ruimte besparen op het moment dat je hem niet gebruikt. Als je een kamer over hebt kan je die ook gebruiken als bijvoorbeeld een computer ruimte zodat dat ook niet beneden hoeft. En met kasten van de vloer naar het plafond kan je ook veel kwijt op weinig m2.

Wij zijn zelf vorig jaar verhuist van een woning met een mega (ongezellige) woonkamer en kleine kamers naar een woning met een kleinere woonkamer en slaapkamers van 17 m2 waarbij we bij de bovenste kamer nog een verdieping erin zouden kunnen plaatsen door de hoogte. Ik ben hier een stuk blijer mee. Maar hoe het voelt is erg persoonlijk en herrie en drukte kan een groot deel van het woonplezier verpesten als je daar gevoelig voor bent.

7. LaQueen

LaQueen Fanatiek lid

4 mei 2014
    4.329
    5.185
    113
    Vrouw
    D
    M
    #47 LaQueen, 27 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2019
    Wij vinden dat te klein met 2 kinderen. Wij woonden in een huis van 85m2 met 3 slaapkamers. Beneden was het prima, maar ik vond dat we boven te weinig ruimte hadden. Met oog op onze kinderwens zijn we toen 2 jaar geleden onze zoektocht begonnen.

Nu hebben we dus een nieuwbouwwoning (zijn ze nog aan het bouwen) gekocht met 137m2 en hebben we als optie +2,40m uitbouw gedaan, waardoor we op 151m2 komen. Dit lijkt ons veel praktischer en bij een eventuele wens voor een 3e, kunnen we de zolder nog helemaal inrichten.

De wens voor nummer 3 is er bij mij wel, man twijfelt nog. We gaan eerst kijken hoe een 2e ons bevalt (hopen we) en dan kijken we over een jaar of 2/3 hoe het er financieel voorstaat.

jolien 1986 en RobinBird vinden dit leuk.
  8. jessiejz

jessiejz Actief lid

19 apr 2013
    294
    70
    28
    Vrouw
    verzorgende ig
    Gelderland
    Wij hadden een huis van 106m2. Hadden hetzelfde, boven was prima, beneden te klein. Nu naar een huis van 145m2. Beneden nu een stuk ruimer! Boven zijn 2 van de 3 slaapkamers nu ietsje kleiner maar de zolder zitten nog 2 slaapkamers. Dat de slaapkamers ietsje kleiner zijn vinden we niet erg, omdat de zolder nog 2 flinke slaapkamers hebben. Maar als die er niet waren hadden we het huis niet gekocht.
    Wel gekozen voor een vrij nieuwe woning (2 jaar oud) omdat we absoluut geen zin hadden in grote klussen.

RobinBird vindt dit leuk.
  9. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Wij wonen nu op 70m2 hebben beide eigen kamer. Ik heb een mini rekje hangen aan het trap gedeelte op de gang overloop. Doe zo goed als alles in de droger en ja we hebben weinig ruimte. Ook weinig spullen en redden het nu prima. Als de kinderen ouder worden willen we wel grote wonen. Wij wonen in de randstad en hadden toendertijd geen andere keuze.
    Maar wij houden het bij twee kinderen. Daarnaast ligt het ook heel erg aan hoe het huis is ongeleed! Scheelt zoveel.
    Lastige keuze ts!

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Het is ook maar wat je wil en hoe veel spullen je wilt hebben. Als ik lees dat sommige 2 maanden van te voren moeten gaan inpakken om te verhuizen :eek:, ik ben wel in een weekje ingepakt hoor :)

11. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik zou dat absoluut niet doen, zeker niet als er nog kinderen moeten komen....

Dan kan je over een paar jaar weer verhuizen

12. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.190
    113
    Hier is het exact zo gegaan, afgelopen december zijn we dan ook naar een (nieuwbouw) groter huis verhuist terwijl toen wij ons oude huis net hadden vond ik het een kasteel zo groot.
    Ik vind persoonlijk 85m2 voor een gezin van 4 personen behoorlijk klein

13. Kiki84

Kiki84 Bekend lid

22 jan 2009
    588
    183
    43
    Vrouw
    Kantoor
    Zuid-Holland
    Wij zijn van een nieuwbouw woning 110m2 (huur) naar een nieuwbouw woning van 85m2 (koop) gegaan. Ook met het idee dat we het bij 1 kind houden en de ruimte voldoende was. Op dat moment leek het ons slim, maar achteraf hadden we veel spijt. Wij hadden teveel spullen (groter huis) wat we niet kwijt konden en het heeft nog geen 2 jaar geduurd voor het huis weer te koop stond en we een andere ruime bestaande woning hebben gekocht van 140m2. Mijn advies, ik zou er goed over nadenken en anders toch verder zoeken. Succes !

14. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Hier exact hetzelfde, de woonkamer is de plek waar je het meest bent. Hier is het beneden ongeveer 65m2, kwamen van ongeveer de helft. Boven hebben we wel iets moeten inleveren, maar dat boeide ons niet zo. Wel met uitbreidingsmogelijkheid van 54m2 Zou niet meer willen ruilen, je went sneller aan meer ruimte dan aan minder.

Heel veel succes met jullie keuze.

15. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.824
    113
    Kan je je huidige huis beneden niet uitbouwen?

16. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Ik zou nog even verder kijken, het is wel heel stuk kleiner...
    Mij te klein ik ben van 80 naar 110 gegaan, en nu denken we aan uitbouwen 3x5.80 erbij aan de woonkamer.

We hebben wel de eethoek afgelopen jaar praktischer gemaakt om een vierkante eet tafel te kopen die meer in de L keuken past en wat meer speelruimte aan onze dochter geeft.
    Misschien is er aan kasten en inrichting nog wat ruimte te behalen?

17. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.798
    9.314
    113
    Gelderland
    Zoveel spullen hebben we niet meer maar ik wil wel alles zorgvuldig en goed inpakken.
    Soort bij soort, schoon in de dozen, meteen alles uitzoeken. Veel weg doen en alle dozen die nu dicht op zolder staan nogmaals uitzoeken. Echt alles, ieder stuk gaat door mijn handen. Ik vind het heerlijk om zo georganiseerd te werk te gaan. Dus ja, ik begin 3 mnd van te voren. Je kan het allemaal alvast gedaan hebben ;)

MiniMe81 en RobinBird vinden dit leuk.
  18. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Ja, dat snap ik, bij mij gaat het regelmatig per kamer door mijn handen. Dus ik doe het ook eigenlijk, maar uit noodzaak gewoon doorlopend :roflmao:.
    Bijv. op ‘zolder’ staan daar 6 dozen (elk een doos met ’herinneringen’) en de kerstspullen(1 doos). Dus daar hoef ik niet zoveel in uit te zoeken. :)
    Dus ik prop het ook echt niet in dozen, maar bij mij staat het al uitgezocht in de kastjes zeg maar. Ik heb ook geen plek om het op te slaan, dus het gaat meestal gelijk weg als ik het niet gebruik.

19. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    @RobinBird: Voor mij zou de termijn, waarop ik eventueel drie kinderen zou willen een grote rol spelen. Als je nu met enige zekerheid kan zeggen binnen de aankomende 5 a 6 jaar maximaal twee te willen, dan zou het kleinerehuis kunnen overwegen. Vooral als je echt heel erg genoeg hebt van je oude huis.

Mocht je twijfelen en denken dat er misschien toch wel sneller drie snel op elkaar volgen of mocht je het geen ramp vinden om nog een jaar in je oude huis te blijven wonen, dan zou ik nog even doorzoeken. Praktisch gezien zal het drukke verkeer voorlopig toch nog niet echt een issue zijn, want het duurt nog wel even voor je baby gaat lopen. En met een jonge baby is een kleine woonkamer/keuken ook nog geen ramp, want zoveel meters maken die niet.

Daarnaast moet je vooral ook niet onderschatten hoe het zal zijn om van twee personen met 110m2 naar 3 (of zelfs 4 of 5..) naar 85m2 te gaan. Juist als je kinderen hebt en wat meer ruimte gewend bent, snak je straks misschien naar een eigen hoekje waar je je even kan terugtrekken als je kinderen weer eens ruzie hebben of gewoon heel luidruchtig spelen :confused:. Ik heb ooit 'in de goede oude tijd' nog wel eens met mn man samen in een minihuisje van 60m2 gewoond en dat ging prima. Meer ruimte vond ik eigenlijk totaal onnodig. Nu met de kinderen heb ik elke vierkante meter nodig die ik maar kan pakken, vooral in het weekend of in schoolvakanties. Ik ben dan ook maar wat blij met ons gigahuis met zoveel ruimte en kamers dat ik me makkelijk kan verstoppen en stiekem een grote choco reep of twee koekjes in mn mikkie kan stoppen voor de kinderen me weer gevonden hebben :p.

20. ansje1982

ansje1982 Niet meer actief

#60 ansje1982, 28 mrt 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 mrt 2019
    Wat is klein? Het is maar net wat je gewend bent...

Wij wonen met z'n vijven in een rijtjeswoning van 95m2, verdeeld over 3 woonlagen. Dat gaat echt prima! De kinderen hebben een eigen slaapkamer en we beschikken nog over een voorzolder die dient als wasruimte.

Ons huis is niet ruim, maar de ruimtes zijn efficiënt en creatief ingedeeld. Wij hebben geen overdaad aan meubels en spullen, daardoor oogt het ruimer.

Als er een reden zou zijn om te verhuizen, dan zou het onze kleine schuur zijn. Die wordt wel erg krap met 5 fietsen. Gelukkig zijn er andere oplossingen voor!

Wij krijgen wel héél vaak de vraag wanneer wij gaan verhuizen naar een groter huis. Dat lijkt wel de standaard van deze tijd.

Als we zouden willen, zouden wij met onze twee inkomens ook best ruimer kunnen wonen. Maar ik zou ons huisje, onze wijk en het groene uitzicht (voor en achter) voor geen goud willen missen! Ook zit ik niet te wachten op nog meer poetswerk.
    Wij zijn tevreden en gelukkig met wat wij nu hebben!

Ts, ik wil eigenlijk alleen aangeven dat het aantal m2 niet alles bepalend hoeft te zijn. Kijk naar het totaalplaatje: Wat past bij jullie? Worden jullie gelukkig van vierkante meters of juist van een prettige woonomgeving. En wat past bij jullie als mens (way of life) en bij jullie ideeën over de toekomst.

Uiteindelijk kunnen alleen jullie deze vragen beantwoorden en een keuze maken.
    Heel veel succes!

Deel Deze Pagina