Ik vind dat het prima kan. Wij wonen 70m2 met drie personen. Straks dus met 4. Onze woonkamer en keuken is in 1 en de kinderen hebben wel eigen slaapkamer. Al is de kamer voor de 2e straks echt mini, een 1 persoons bed past net en dan wel weinig ruimte meer over. We doen het er maar mee en wie weet verhuizen we wel over een paar jaar. We wonen trouwens in een grote stad in een normaal rijtjes huis met voor en achtertuin. Ik vind het prima. Maar goed ik had vroeger thuis ook een kleine slaapkamer en vond dat heerlijk. Zo knus! Ligt ook echt aan de indeling van het huis maar ik houd niet van grote huizen. Ik zou als ik jou was gewoon gaan kijken en dan zelf beoordelen wat jouw gevoel daarbij is!
Ik woon nu (nog) in een appartementje van 60m2, indeling is prima voor 1 persoon en een klein kind maar nu hij groter word niet meer.Zijn slaapkamer is nog geen 6m2,doordat deze slaapkamer een balkon met deur heeft kan ik er geen normaal bed in kwijt.Mijn grootste probleem is het gebrek aan opbergruimte en buitenruimte.Ik heb deze woning nu 9 jaar en het voelt nog steeds als een poppenhuisje voor me. En ja,ik heb alles op loopafstand en ov is goed geregeld maar dat voordeel weegt niet op tegen het nadeel van een kleine woning vind ik.
Samen met mijn man woonden wij in een appartement van 65 m2. Was echt prima! Toen kwam er een baby bij en werd de werkkamer een babykamer. Het paste nog wel maar toen hij ging bewegen niet meer: niet voldoende ruimte om lekker rond te spelen, klein balkon, om over alle extras zoals een kinderwagen in m'n woonkamer etc nog maar te zwijgen. Gewoon niet voldoende bergruimte. Toen verhuisd. Als je kind weer wat ouder is vind ik het wel kunnen jij met kind.
Ik zie vaak in die programma's van Ikea dat je in een kleine ruimte prima kan wonen. Als je je meubels er maar aan aanpast. Misschien kan je er wat ideetjes opdoen. Ik zou er zelf niet tegen kunnen, maar ons gezin bestaat uit 8 personen, en dan heb je heel wat meer ruimte nodig. (Onze benedenverdieping is alleen als 143m2 en de andere 2 verdiepingen dus ook)
Ik vind op de plattegrond die je laat zien vooral de woonkamer vreselijk klein. Ik weet niet hoe oud je zoon is, maar met mijn dochter van 2,5 op zo'n beperkte ruimte zou ik gillend gek worden! Kleine slaapkamers heb ik echt geen moeite mee, evenals compacte badkamers, maar je leefruimte moet echt wel leefbaar zijn
Maar dat maakt toch niet uit... Het is wat het is. Maar ik denk dat ook Jij er niet voor zou kiezen om kleiner te gaan wonen met kinderen toch?
Ik woon hartje centrum. Wel ruim. Maar we hebben een ruim dakterras. En we zijn veel buiten. Op de grote markt, kan de kleine meid heerlijk fietsen. (Geen auto’s) Alles wat er organiseerd wordt, maak je mee. Parkeren is wel een probleem. We hebben een bakfiets aangeschaft, wat ideaal is. Alles is binnen 5-10 fietsafstand. Het is een kwestie van kijken, voelen hoe de ruimte voelt. Kijk de afmetingen na van de kamers. En vooral, pas jouw bed in de kleine slaapkamer. Immers jij slaapt er enkel maar. Een kind leeft straks meer in zijn slaapkamer. Nu heb 20m2 meer, maar is het groot verschil in groottes van de kamers, of zit het meer in losse ruimtes
Ik zou helemaal gek worden maar ik woon ook in een lang huis nu. Ik moet muren hebben die ik kan zien. Niet al het meubilair tegen elkaar aan. Maar dat is echt ieder voor zich. Ik ben dan ook een dorpsmens en geen stadsmens. Als ik bij mn zus in den bosch op haar appartement zit krijg ik kriebels, heel veel kriebels haha
Bedankt allemaal voor de reacties, leuk hoe jullie allemaal wonen. Ik vind 80m2 zoals het nu is echt niet klein, mijn zoontje kan hier binnen op zijn fietsje rondfietsen. @Manque het huisje op Funda is precies wat ik bedoel, 2 kleine slaapkamers, ik heb een slaapkamer idd alleen maar nodig om te slapen. Een open keuken/ woonkamer en ik zou er zo gaan wonen. Ik heb wel al op 60m2 gewoond toen ik nog op het hbo zat. Alleen zou ik het zo weer doen. Ik twijfel alleen ivm zoon. Jullie zijn net als mijn omgeving ook sceptisch. Ik krijg het gevoel dat ik iets over het hoofd zie, want ik vind het echt geen slecht idee. Ik ga inderdaad eens een kijkje nemen.
60 m2 is met een kind wel echt heel klein. Als je zeker weet dat je het bij 1 wilt houden dan zou het misschien net kunnen. Maar hartje centrum is vaak niet zo kindvriendelijk. Je moet mee met buiten spelen, ze zullen niet veel in bomen klimmen, je hebt vaak geen tuin waardoor je veel meer binnen zit. Hier juist een paar jaar geleden verhuist van hartje grote stad naar een dorpje op de Veluwe. Huis twee keer zo groot, riante tuin, bos om de hoek. De kinderen genieten! En als we willen shoppen of naar een concert oid willen, dan pakken we zo de auto of trein naar Amsterdam. Dat vind ik voor een dagje heerlijk, maar ben toch blij als ik 's avonds thuis kom en de vogeltjes hoor fluiten en de frisse boslucht opsnuif!
Zoals op de plattegrond kan je zien dat de meubels niet helemaal in verhouding staan. In zo'n ruimte past dus minder dan je op een plattegrond ziet. Daarnaast zou ik er niet aan moeten denken om een eettafel onder de tv te hebben staan. Maar vooral, als je 2 slaapkamers in 60m2 stopt heb je echt een hele kleine woonkamer over. Hoe zie je dat voor je straks met een opstandige puber? Nee ik zou het echt niet doen, nou heb ik sowieso een hekel aan de stad.
Als je kindje klein is dannis het te doem. Maar als het groter wordt dan heeft het meer ruimte nodig. Het wil dan afspreken met vriendjes in de buurt, als er kinderen komen spelen dan is 60m2 echt klein. Je moet lang dus mee naar buiten met je kind om naar de speeltuin, school etc te gaan. In een dorp of woonwijk is dat toch allemaal anders.
Wij zijn ook centraler gaan wonen. Van 165 naar 130 m2 gegaan, dus wel kleiner, maar het dubbele van jullie. Ik ben blij dat we nu hier wonen, had het idee dat in onze vorige wijk en woonplaats het leven een beetje langs me heen ging, overal de auto voor nodig. De ruimte mis ik niet. Ook een woning in een grote stad gehad van 90m2, maar toen hadden we nog geen kinderen. Al had een kind daar prima gekund, maar meer niet, dan waren de slaapkamers wel op. 60m2 lijkt me wel klein. Met kleine huizen moet je heel goed op de indeling letten, geen onhandige hoeken, schuine daken enz. waardoor je er weinig aan hebt.
Het is niet vreemd maar wel erg klein. Daarnaast is het opbergen van spullen wel echt een dingetje als je in een klein huis woont. Ook voelt het dat je altijd op elkaars lip zit. Zit de een zijn huiswerk aan de eettafel te maken en zit ik op de bank dan zitten we echt in elkaars ruimte. Wij wonen nu in een flat van 95m2 met 3 kinderen waarvan 2 pubers en moet zeggen dat het me aardig begint op te breken. Ze hebben allemaal een eigen ruime kamer maar de huiskamer en keuken zijn erg klein net als onze slaapkamer. Wij gaan gelukkig verhuizen. Een mooie eensgezinswoning een stukje ruimer maar echt niet extreem groot maar kan me nu al verheugen op het minder benauwde, de ruimte om een kast neer te zetten waar je spullen jn kwijt kan enz.
Dat dikgedrukte is idd ook een beetje waar ik mee zit. Ik heb het gevoel steeds maar onderweg te zijn, maar niet leuk onderweg. Wil ik zondagochtend een brood gaan kopen, moet dat met de auto. Dan is het leuke eraf. Het te voet naar de bakker even gezellig samen. Dat is de kwaliteit die ik zoek (Even als klein voorbeeld). Ga ik wandelen, er is nooit iemand. Iets leuks in de stad te beleven, hop met de auto. En dan de ochtend- en avondspits. Ik sta zeker wel 8 uur per week in de file. Dat ga ik echt niet de komende 30 jaar doen..... Ik vind de tijd zo kostbaar. Misschien zie ik dat over 5 jaar wel weer anders..... Ik moet er ook niet eeuwig blijven wonen. 5 jaar geleden had ik ook gezegd, nee dat is veel te klein (en toen had ik geen kind) maar nu lijkt het me prima als ik daarvoor andere dingen terugkrijg.
Ben je alleenstaand met je kindje? Dan zou ik het zeker doen! Tijd samen is zoveel meer waard dan meters met spullen. Plus in de stad is meer te doen, lekker ontdekken. En er wonen meer mensen dus ook meer kans een leuke nieuwe partner te vinden.
Is er geen middenweg mogelijk? Niet veel kleiner wonen, maar op een andere lokatie waar je wel makkelijker even op zondag naar de bakker kunt. In veel wat grotere dorpen kan dat tegenwoordig ook.
Ik vind het grappig dat mensen hier roepen dat 60m2 te weinig is, maar een tijdje geleden op een topic van mij werd geroepen dat 45m2 voor 3 personen te doen was en dat ik een luxeprobleem had dat ik groter wilde . Maar dat is volledig off-topic. Ik ben in het verleden van een 5 kamerwoning, naar een 4 kamerwoning, naar een 2kamerwoning gegaan. Daarvan waren de 5 en 4kamerwoning beide rond de 90m2. De indeling van een woning zegt heel veel (die was ongunstig in ons appartementje van 45m2). Heb je een bijvoorbeeld een buitenmogelijkheid? Een tuin geeft een veel vrijer gevoel dan een klein balkonnetje, maar valt niet onder woonoppervlakte. Een vliering wordt bijvoorbeeld ook niet meegerekend, omdat het geen leefruimte is, maar het is wel opslag voor dingen als seizoenskleding, kerstspullen etc.! 60m2 is niet heel groot, maar wel te doen als het praktisch is ingericht. Heb je bijv. een aparte keuken die veel van de oppervlakte inneemt, dan is dat al heel anders dan een keuken die bij je woonkamer aan zit en daardoor een eetkeuken vormt. Je hebt dan meteen een tafel om aan te zitten, wat je bij een aparte keuken mogelijk niet hebt. De badkamer maakt ook een heel verschil. Een ruime badkamer is bijvoorbeeld heerlijk, maar hoevel tijd spendeer je er en hoe staat het t.o.v. de rest van de ruimte? De tijdswinst is wel lekker natuurlijk, maar niet alles. Zet zelf een plattegrond in elkaar met je spullen en kijk of het past. Ik vind je overweging niet raar, maar ik zou wel alle voors-en tegens afwegen. Maak een excel met alle plus - en minpunten en maak daarna pas je beslissing. Succes!
Ik denk niet dat je iets over het hoofd ziet. De reacties die je krijgt van anderen zegt alles over wat zij belangrijk vinden. Ik vind je heel helder in wat je wil: centraler wonen, dichterbij je werk waardoor reistijd verminderd en je meer tijd krijgt met je kind. En daar lever je graag woonoppervlakte voor in. Nou, prima toch? En het betekent niet dat je er 20 jaar moet gaan wonen. Ik vind het een hele goede keuze voor 'nu' en de komende 7 jaar. En dan zie je wel weer verder toch . Veel plezier met huizenjacht!