Helemaal geen stomme vraag, een winkel is namelijk niet verplicht om meer dan vijftig munten tegelijk aan te nemen. Dat veel winkeliers er desondanks toch blij mee zijn, is een ander verhaal.
Hier in belgie is het niet zo gewild, weinig winkels willen het ruilen voor een biljet. En hier is het ook zo dat winkeliers maar verplicht zijn tot 100x de waarde aan te nemen. Dus je kan maar 1 euro betalen met 1 centjes, 100 euro met 1 euro stukken. Ze mogen wettelijk weigeren als je met meer komt
ik zou gewoon met die 300 euro naar een winkel toestappen en vragen of ze belangstelling hebben dit om te wisselen in briefgeld.... vaak hebben ze daar ook wel een telmachine zodat ze het voor de zekerheid na kunnen tellen en zijn ze er erg blij mee!
Ik werk in een winkel en wij zijn er altijd blij mee als mensen met kleingeld betalen ( ook al in het een groot bedrag met kleine munten ). Voor wisselgeld halen bij de bank moet je als ondernemer betalen, dus als je gratis op die manier aan wisselgeld kan komen is altijd handig! Ook hebben we een straatkrant-verkoper en een accordeonspeler die eens in de week hun geld komen wisselen.
Wist je dat je, wettelijk gezien, zelfs met postzegels mag betalen? Is een wettig betaalmiddel. Beetje off-topic, sorry.
nou tis gelukt hoor. was bij de eerste en die wilde alles hebben. dus ik ben er mooi vanaf en heb naar de rekeningen van de kids het geld over geboekt.
Lijkt me een beetje vreemd dat een winkelier postzegels aan moet nemen als wettig betaalmiddel Heb even gegoogeld en volgens ministerie van financien is een wettig betaalmiddel: Een wettig betaalmiddel zoals het woord zegt een middel waarmee je kunt betalen, zoals geld en chipknip. Er bestaat niet iets als een formeel (wettelijk vastgelegde) acceptatieplicht. Het staat partijen vrij om bij een betaling bepaalde munten en/of bankbiljetten te weigeren. Omdat men bijvoorbeeld bij een te grote coupure geen geld terug heeft. Dit moet wel duidelijk aangegeven zijn. Dit is ook het geval bij chipknip. Zo kan een gemeente bepalen dat voor bijvoorbeeld parkeerautomaten alleen via chippen kan worden betaald." Hier staan geen postzegels bij vermeld en men hoeft ze dus ook niet te accepteren. Weet niet of het ook echt zo is, maar werk zelf in een winkel en er zijn soms klanten die echt raar uit de hoek kunnen komen en dan geeft de eigenaar aan dat hij niet verplicht is om bepaalde goederen te verkopen aan een klant. Lijkt natuurlijk raar een winkelier is juist blij als een klant bij je komt winkelen, maar zoals al aangegeven sommige klanten doen net of zij bepalen wat de regels zijn.