Kleintje reageert op aubergine, waarvoor nog meer oppassen?

Discussie in 'Voeding' gestart door Babel44, 28 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Hier: ze kreeg direct rode vlekjes rond haar mondje, en moest er verder ook niets van hebben.

Ik lees wisselende info over kruisallergieen en aubergine. Daarom hoor ik het graag van jullie: had je kindje ook last van aubergine, en voor welke andere voedingsmiddelen dan nog meer?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dirk had last van aubergine en nog een paar planten uit de nachtschadefamilie. Paprika, komkommer, tomaat gaf vergelijkbare reactie (eczeem).

3. fafje

fafje Niet meer actief

nou hier ook rode vlekjes om de mond, trok wel heel snel weer weg...
    is het dan beter toch te stoppen dat te eten...kan zoiets eigenlijk nog erger worden?

4. Bri

Bri Niet meer actief

Als ik het vermoeden heb dat mijn kind ergens allergisch op reageert, geef ik het ze inderdaad een tijdje niet meer. We wachten dan een paar maanden en dan probeer ik het weer. Ik ben ervan overtuigd dat allergieën zich kunnen opbouwen en dus steeds erger worden, als je eraan blootgesteld blijft worden.

Overigens hangt het af van de ernst van de reactie. Is die heftig, dan ga ik natuurlijk niet op eigen houtje herintroduceren. Is bij ons voorgekomen en ben daarmee direct naar de ha (en daarna de kinderallergoloog in het amc) gegaan. Maar voor een paar rode vlekken rond de mond zou ik dat niet doen.

Ik weet niet wat er allemaal precies tot de nachtschade behoort. In elk geval tomaat en aardappel. Maar die laatste staat niet echt bekend als allergeen.

5. fafje

fafje Niet meer actief

goed om te weten, ehct een paar maaanden niet? bijv weer pas rond 9/10 mnd proberen?

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Nachtschade = oa: aardappel, aubergine, paprika en tomaat.

Komkommer hoort bij een andere familie waar courgette, meloen en pompoen ook onder vallen.

Rode vlekken rond de mond hier van appel en tomaat. Verder geen eczeem of darmklachten, het was puur het contact met de huid rond de mond, dat hoeft niet te wijzen op een allergie.

7. fafje

fafje Niet meer actief

Nou dat vroeg ik me dus ook af, of het dus alleen de huid is die reageert..

vaker aubergine gegeven, alleen bijv samen met iets anders..
    maar laatste x een aubergien pasta gemaakt...en toen kwamen de vlekken wel..

paprika ook al vaker gegeten en aardappel al helemaal en dara geen reactie..

wat is nu wijsheid, geen aubergine meer een tijdje? het was binnen 30 min na het eten weg

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Volgens onze ka zijn die vlekken die na een half uur weer wegtrekken geen allergie, gewoon een reactie op de huid. Ik heb dus zelf ook appelmoes rond mijn mond gesmeerd en tadaa; hetzelfde liedje!

Bij een allergie via de huid/eczeem zit vaak heel de huid eronder en blijven die bultjes/pukkeltjes langer zitten.

9. fafje

fafje Niet meer actief

thanks Zogelukkig, laat ik dan even vertrouwen op jouw KA...ik probeer het volgende x nogmaals en dan kijken of de reactie precies hetzelfde is!
    hij vond het namelijk echt heerlijk

10. Bri

Bri Niet meer actief

Klinkt logisch zo. Ik ben er zelf supervoorzichtig mee, omdat ik zelf allergieën heb (en mijn zoontje inmiddels ook). En dan echte, niet alleen een gevoelige huid.

Beste is dan om direct na het eten goed het gezichtje te wassen met flink wat water (dat doe je vast al, maar ik zeg 't toch even), dan is het contact met de aubergine het kortst en zijn de vlekjes het snelst weer weg. Weet uit ervaring dat die vlekjes wel vervelend kunnen jeuken. Je hoeft natuurlijk niet na ieder hapje als een bezetene te gaan poetsen, daarmee prikkel je de huid alleen maar.

Komkommer kwam mij ook al vreemd voor in het rijtje van de nachtschade; leek mij een andere familie maar wist het niet zeker.

11. fafje

fafje Niet meer actief

bri, jij bent allergisch...was jouw kindje direct allergisch, of is dat veel later gekomen!?

ja ik dep meestal tussendoor met btj vochtig keukenpapier zn mondje..

hoe allergisch ik ook ben, zelf heb ik helemaal geen voedselallergie, of komt ook helemaal niet voor in de familie

12. kvinna

kvinna Niet meer actief

Beetje vreemde vraag misschien, maar heb je de aubergine geschild? Het schijnt dat de kleurstof in de schil een reactie kan geven, dus ik heb voor de zekerheid de schil verwijderd. Normaal gesproken doe ik dat niet, maar voor de eerste introductie wilde ik geen risico lopen.

13. fafje

fafje Niet meer actief

ja de schil wordt heel vies droog, als je een pasta maakt kan je alleen het binnenste gebruiken!
    ik geef eigenlijk ngo alles zonder schil, courgette, komkommer etc ook

14. Bri

Bri Niet meer actief

@fafje: bij mijn zoon heb ik de allergie pas opgemerkt toen hij 2 was. maar eerder heeft hij die stof ook nog niet gehad, dus misschien had hij het al veel eerder.

Hij is namelijk allergisch voor cashew noten. Omdat ik allergisch ben voor de meeste notensoorten (alles behalve cashew, hoe krijg je het voor elkaar) wilde ik tot 2,5 jaar wachten met introductie van noten.

Met 2 jaar en 3 mnd had ik een broodje waar (bleek achteraf) iets van cashew op zat. Ik gaf mijn zoontje er een hap van. Hij zei meteen dat hij het niet lekker vond in zijn mond. Na een paar minuten trok hij lijkbleek weg en zag eruit alsof hij moest overgeven. Dit deed hij niet, maar hij was duidelijk niet in orde. Na nog een paar minuten kreeg hij een paar vlekken in zijn gezicht (witte vlekken met rood eromheen). Toen ik hem ging verschonen, zag ik dat zijn hele lijf onder die vlekken zat. Meteen naar de HA dus, waar hij een antihistamine kreeg (dat hielp vrijwel meteen) en een verwijzing naar de allergoloog. Uit het allergie onderzoek bleek de allergie voor cashew en pistache (die had hij dus nog nooit gehad, maar uit de huidtest bleek die allergie ook).

Lang verhaal dus. Maar mogelijk heeft hij die allergie in aanleg altijd al gehad, alleen is hij er pas na 2 jaar aan blootgesteld.

15. fafje

fafje Niet meer actief

jeetje!! ik stuur je een pb! (anders verpest ik dit topic weer met mn vragen!) :p

16. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    goh ik schrok even. Yasemin krijgt die rode vlekken als ze tomaat eet. Na een minuut of 20 zijn ze weer weg. Had er nooit aan gedacht dat het een allergie kon zijn. Maar ben blij te lezen dat dat gewoon een reactie van de huid is.

17. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Nee hoor vraag maar lekker hier :) Steken wij er misschien ook nog iets van op.

Ik had de schil er nog om trouwens, voor wat houvast, meestal komt die netjes naar buiten weer :D.

Ik ga ieg goed opletten op tomaat en paprika dus, maar wellicht is het dus alleen de huid, interessant!

18. fafje

fafje Niet meer actief

paprika heb ik trouwens ook ontveld!

19. Chivay

Chivay Fanatiek lid

31 okt 2009
    3.552
    0
    0
    Utrecht
    Hier waarschijnlijk ook een reactie op aubergine!
    Maar niet op parika, tomaat en courgette..

Na het eten had ze een rood kinnetje en rode onderarmen (Daar waar het sap langs gestroomt was..

Maar.... Ze had vlak daarvoor ook buiten op het gras gelegen met haar onderarmen.. en ook met haar kin! Dus ik weet niet zeker door welk van de 2 het nu kwam...

Nog maar eens los van elkaar proberen...

Deel Deze Pagina