Kleintje van bijna 2 mndn en slaapritme

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door melloncollie, 24 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Mijn meisje is nu bijna 2 maandjes en alles gaat prima met haar. Alleen heb ik het idee dat ze in de war of iets is met haar slaapritme. Here it goes:

Yelena heeft 6 flesjes op een dag. Daar zit netjes 3 tot 4,5 uur tussen. Ook 's nachts komt ze nog 2 keer. Allemaal prima. Alleen nu heeft ze sinds 2 weken iets nieuws. Het is me opgevallen dat ze na de fles van ongeveer 16.30 dikwijls als een blok in slaap valt - wel 5,5 tot 6 uur lang ! De gehele avond slaapt ze dus (soms met een uitzondering). Dus rond 23.00 uur krijgt zij nog een fles en gaan wij ook slapen.

Nu vraag ik me af of Yelena haar nacht niet 'naar voren heeft geschoven.' Omdat ze dus vanaf de namiddag tot laat in de avond heel lang en vast slaapt. Kan dit? En is hier iets aan te doen of moet ik me geen zorgen maken en haar gewoon lekker zo door laten gaan?

2. Loulou28

Loulou28 Lid

2 nov 2008
    27
    0
    0
    Dus ze krijgt haar voeding om half vijf en dan pas weer om 23.00? Is dat niet een beetje te lang?

Mijn dochtertje is nu bijna 12 weken en krijgt om de 3,5 tot 4 uur haar flesjes. In de meeste gevallen is zelf al wakker en hoef ik haar dus niet wakker te maken. S'nachts komt ze niet meer. Haar laatste voeding is om 23.00 en dan pas weer om 7.00.

Toen ze 2 maanden was moest ik haar vaak zelf wakker maken om haar te voeden. Ik liet bijna nooit meer dan 4 uurtjes tussen haar voeding. S'nachts kwam ze dan ook niet meer.

3. melloncollie

Nee ik heb dat nagevraagd en er mag maximaal 8 uur tussenzitten. Er zijn ook kindjes die de nacht al doorslapen op deze leeftijd en dat is dan ook geen probleem, dus ik 6 uurtjes ertussen zal dan ook niet erg zijn. Daarom vraag ik mij af, die 6 uur achtereen slapen, is dat niet 'haar nacht'?

Ik moet wel zeggen dat vooral 's ochtends tussen 8 en 11 het moeilijk is; dan wordt ze vaak wakker en dikwijls slaapt ze dan maar kort; krap aan 3 uurtjes. Veel jengelen, is dan wel weer in slaap te krijgen mbv een speentje of er zit nog een boertje dwars. Maar soms is het ook gewoon erg lang rondkijken en niet slapen. Alsof ze dan 's avonds na half 5 de schade inhaalt ofzo.

4. Loulou28

Loulou28 Lid

2 nov 2008
    27
    0
    0
    Oke, dat wist ik niet dat een baby ook overdag max 8 uurtjes mag slapen. Heb je het gevoel dat je dochtertje het verschil tussen dag en nacht kent. Misschien denkt ze om een uur of half vijf dat de avond al begonnen is?

Misschien kun je proberen haar na haar flesje van half vijf 4 uurtjes te laten slapen en dan wakker te maken voor nog een flesje en dan kijken of ze dan s'nachts misschien langer doorslaapt.

5. melloncollie

Ja, ik denk dat het niet echt uitmaakt of het 's nachts of overdag is, die velen uren achtereen die ze doorslaapt. Maarja voor ons is het natuurlijk handiger dat ze dit op den duur 's nachts gaat leren. ;)

Ik heb zelf het vermoeden ja dat ze het niet helemaal doorheeft. Misschien omdat het ineens vroeger donker ging worden ofzo? Ik zal eens proberen haar wakker te maken en kijken of dat lukt. Misschien zijn er nog andere tips?

Voor alle duidelijkheid: ik vind het niet erg om 's nachts eruit te gaan, maar ik vermoed toch echt dat ze haar ritme anders zo in de war raakt. Probeer haar absoluut niet in een schema te proppen!

6. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Misschien als je haar 20.30 wakker maakt voor een voeding dat ze dan na die voeding zo lang slaapt. Zo kun je zelf proberen haar slaapritme een beetje te verschuiven.

7. melloncollie

Ik ga het eens uitproberen!

Maar ze is daar toch wel aan toe dan he? Omdat ze uit zichzelf al langer dan 4 uur achtereen slaapt, maar dan op een 'verkeerd' moment? Dat is toch niet in een schema proppen of proberen door te laten slapen ?

8. Loulou28

Loulou28 Lid

2 nov 2008
    27
    0
    0
    Ik heb mijn dochtertje echt geprobeerd regelmaat bij te brengen en ik moet zeggen dat het echt helpt. Ik maak haar om de 4uur wakker als ze al niet wakker is. Ze weet dan ook meteen als ik haar optil dat ze mag eten. Na het eten gaat ze een uurtje spelen en daarna weer naar bedje toe.
    Na haar voeding van 19.00 maak ik haar nog een keer om 23.00 wakker en ik moet zeggen dat ze dan echt heel diep in slaap is. Na die voeding komt ze dus pas om 7.00.

Zo heb ik eigenlijk geprobeerd het verschil tussen en dag/nacht te creeren voor haar. Overdag zijn de gordijnen ook gewoon open en stofzuig ik ook. Zodat ze ook weet dat het dag is en niet nacht.

9. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Als je wilt dat je kindje 's nachts meer doorslaapt is het goed om maximaal vier uur tussen de voedingen te laten overdag. Wil ze in de avond evengoed nog slapen, dan maak je haar wakker voor een voeding en dan laat je haar daarna weer doorslapen. Kindjes op die leeftijd nemen de slaap die ze nodig hebben. Door haar overdag vaker te voeden zal ze dit 's nachts minder vaak nodig hebben, ze tanken overdag vol voor de nacht zeg maar.

En voor de rest kun je gewoon je kindje volgen als je dat fijn vind, doe ik ook. Wil ze al na drie uur drinken, dan doe je dat gewoon. Volg je gevoel. Als je kindje blij en tevreden is, dan is het helemaal prima. Alleen onze westerse maatschappij vindt vaak dat er ritme en regelmaat in moet. Onze dochter doet het geweldig zonder, de meest blije baby die ik ooit heb gezien. Huilt bij elkaar op een dag misschien vijf minuten. Alles wat we doen is haar volgen (eten wanneer zij wil eten, slapen wanneer zij wil slapen) en zo snel mogelijk reageren wanneer ze huilt.

10. mik25

mik25 VIP lid

12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    ik heb doorgekregen dat er overdag nooit meer als vie jur tussen de voedingen mag zitten dus gewoon wakker maken voor de fles

11. melloncollie

Ach een ieder zegt weer iets anders als het gaat om adviezen van de pro's. Ik zorg gewoon dat er nooit langer dan 8 uur tussen zit en tot wanneer is het zo dat je max. 4 uur er tussen mag laten zitten? Tot welke leeftijd zeg maar? Voeding krijgt ze overigens wel genoeg hoor, ze zit op 990 cc op een dag. Het is ook een biggy-biggy dus ze heeft wel wat nodig.

Ik ben ook niet zo van de regelmaat en ritme als het gaat om alles op dezelfde tijd. Wel graag in dezelfde volgorde zodat ik herkenninspuntjes creeer. Overdags bijvoorbeeld is de slaapzak uit als ze de fles krijgt en daarna nog even op is, 's nachts is het slaapzakje weer aan direct na het verschonen en dan de fles erna. Hopelijk gaat ze dit ook 'begrijpen'.
    Ik heb de rolgordijnen wel naar beneden want Yelena was nogal prikkelgevoelig in het begin. Ben nu net van inbakeren naar de slaapzak overgegaan en ik denk dat rolgordijnen omhoog laten nog wat teveel voor haar is. Herrie maak ik volop overdag :) Ik merk ook dat ze niet inslaapt als het te licht is.

12. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Ik probeer bij Yinthe wel duidelijk een ritme te krijgen dat niet alleen haar maar ook mij bevalt. Niet alleen omdat dat voor mijzelf fijn is maar ook om te voorkomen dat ik net aan het eten/badderen/naar bed doen ben met mn oudste als Yinthe voor een fles komt. En Yinthe pakt dat prima op. Tuurlijk mist het af en toe maar we hebben nu al een hele tijd een mooi schema met flessen om de 4 uur.

Volgens mij kun je Yelena prima zonder stress voor haar 'leren' dat de lange slaap die ze nu doet een fles later moet. Ik zou haar idd gewoon wakker maken 's avonds. Duurt vast een paar dagen voor het echt werkt maar het helpt jullie vast als ze de nacht gaat gebruiken om door te slapen ipv de avond.

13. melloncollie

Ohja helpen doet het zeker. Mijn vriend moet nu de eerst komende maanden ook rond 5 uur op voor zijn werk, dus dan spant het er altijd om van wie geeft de 1e fles (te laat heeft geen zin voor mijn vriend want dan kan ie net zo goed wakker blijven). Ik hoop dat het gaat werken, vanavond maar eens uittesten.

14. mik25

mik25 VIP lid

12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    bij het cb hier zeggen ze dus. wij nemen ook elke vier uur wel iets te eten. daarom overdag niet meer als vier uur ertussen en dan de nacht wel Acht uur. bij donique nu 12 uur.

ik doe meestal

half 8
    11uur/half twaalf
    3uur half vier
    half acht acht uur de laatste!

dan heeft ze elke vier uur wel wat!

15. melloncollie

Nou ik heb het ff geprobeerd met een extra fles in de avond (na het boodschappen doen gedaan, dan gaat ze altijd mee). En verrek; sliep dus van 22.00 tot 4.00 uur 's nachts! Jeetje 6 uur doorslapen, wat een ongekende luxe! Alleen jammer dat vriendlief me uit mijn slaap hield met zijn gesnurk :evil:

16. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Lekker meid. Het begin is er.

17. Madelieff

Madelieff Lid

3 nov 2008
    37
    0
    0
    Hier hetzelfde verhaal. Hij verlegde de nacht naar de avond, soms vanaf de voeding van half vijf al. Eerst maakte ik hem dan altijd nog wakker na 3-4 uur en laatste keer om 23.00 uur. Nu ben ik er mee gestopt en probeer ik zijn laatste voeding op zijn vroegst om 17.30 uur te geven. Dan slaapt hij de avond diep en maak ik hem om 23.00 uur wakker. Hij kwam 's nachts dan vaak rond half vier en 's ochtends half zeven.
    Vanacht voor het eerst tot half zeven doorgeslapen zonder nachtvoeding! Dat betekent dus dat hij twee keer lang slaapt en dat is ook precies wat die kleintjes nodig hebben. De avond hoort bij hun bij de nacht.

Iedereen heeft het steeds over overdag en 's nachts. Voor een baby is de nacht van 19.00 tot 07.00 uur. Ik zou hem na 19.00 of misschien 20.00 uur niet meer wakker maken(behalve de 23.00 uur voeding). Zijn slaap heeft hij misschien wel harder nodig dan zijn voeding, anders zou het zelf wel aangeven. Je kan als je flesvoeding geeft de overige voeding toch gewoon over de dag verdelen? Ik geef borstvoeding dus neem aan dat dat zichzelf allemaal wel regelt.

En nu maar hopen dat hij vanacht weer lang doorslaapt, heerlijk!

18. moorske

moorske Actief lid

4 jan 2008
    479
    0
    0
    die van ons slaapt dus helemaal niet vast na de voeding van 19.00 uur, slaapt soms maar een uurtje of zo.
    na de fles van 22.30 slaapt ze door tot ongeveer 5.00 en dan meteen weer tot 10/11 uur, ik kan dus altijd uitslapen haha..
    maar het is dus wel de bedoeling dat ze na 19.00 uur gaan slapen, dat moeten ze toch ook gaan doen als ze wat ouder zijn...maar ja hoe verander je dat!

19. melloncollie

Het ritme is momenteel weer ver te zoeken. Doen er nu een fles bij meestal rond 0.00 uur maar dan komt ze toch om 3.00 of 3.30 uur. Ik snap er ook geen fuck meer van en probeer maar wat. Vraag me af of het wel zin heeft om haar 's avonds wakker te maken. Het vervelende is alleen dat ik dus niet weet wanneer ze komt en dus altijd zit te wachten daarop en laat naar bed ga. Ik slaap niet zo snel in en soms zit ik dus wel tot half 1 te wachten op haar en ben ik zelf behoorlijk moe.
    Maar hoe zit dat dan weer met die regel kleintjes moeten overdag om de 4 uur eten?

20. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    Mijn zoon is iets ouder en dit is ons ritme

6.00/7.00
    10.30/11.00
    14.30
    18.30
    22.30

soms meldt hij zich 's nachts/heel vroeg in de ochtend nog, maar dan geven we hem 70 cc voeding aangevuld met water.
    Zo is hij even gevuld, en wil hij om een uur of 7 wel weer zijn gewone fles omdat hij dan alweer honger heeft.

Ik denk dat je echt een dag en nacht ritme creeert als je overdag een uurtje of 4 ertussen houdt. Overdag heb ik ook altijd de gordijnen op zijn kamer open. En 's nacht wordt hij tijdens de voeding niet verschoont en krijgt hij de fles in het donker.
    Succes

Deel Deze Pagina