Goed om te horen dat er nog iemand is die zoveel strijd ermee heeft ☺️ Het klinkt heel bekend, die keuzes geven doe ik ook altijd. Niet dat het helpt, hij kiest altijd wat t verst weg ligt in de hoop dat we het vergeten. Of hij vergeet het zelf en als het moment er dan is begint de strijd opnieuw... Wat wel aardig werkt bij ons is het “haalbare doelen stellen” dus niet 1 sticker voor een hele dag, maar de dag in drieen delen en voor ieder deel een sticker kunnen krijgen. Zo krijgen ze meer zelfvertrouwen. Bij 3 stickers op 1 dag, mag hij een “extra lekker” toetje. Op een schooldag waarop mijn man of ik thuis zijn hebben we wel een beetje een ritme wat hij nu accepteert, het duurde wel een jaar voor dat een beetje ingesleten was. Ik denk achteraf wel dat picto’s hadden kunnen helpen daarbij. Alleen op de bso en op vrije dagen gaat het helemaal mis. @Vogelmeisje bij ons heeft de Poep en Plaspoli een eigen fysio die bij de intake hypermobiliteit heeft uitgesloten.
wat een frustrerend proces kan het zijn he. Mijn dochter is vandaag 5 jaar geworden. We hebben vanaf 2 het potje geintroduceerd. Het ging op en en af. dan wilde ze wel, dan niet. Prima volg het kind. Toen ze 3 werd zijn we meer aan de slag gegaan. Luier uitgedaan leek best goed te gaan met af en toe een ongelukje. Poepen is altijd goed gegaan. Tot de zomer. Ze was erg toe aan school. had verschrikkelijke driftbuien. Ze bleef in haar broek plassen,maar stopte met poepen. Toen kreeg ze obstipatie en blaasontstekingen. Vlak voor de zomervakantie naar de kinderarts gestuurd. cb gaf aan dat ze gewoon later was. en gespannen ivm start op school. Ik geloofde er niks van. Ze heeft poeder gekregen om te poepen en wij zijn weer terug de luiers in gegaan. Ik voelde me echt falen. Onzin natuurlijk achteraf. Maar hé iedereen wil zijn kindje graag zindelijk hebben op de basisschool. na de zomer ging het poepen weer goed. Luier uitgedaan. ook omdat ze die op school niet mag dragen. Ik heb haar plasgedrag gemonitord. 12 tot 16x plassen per dag en binnen 5 minuten daarna alweer een natte plek in haar onderbroek. Geen hele plassen, maar steeds scheutjes. 3 maanden lang 6 tot 8 natte broeken per dag. Gelukkig ben ik verslaafd aan kinderkleding. De kinderarts wilde weten of dochter in de nacht droog was. Ik gaf aan dat dit meestal zo was. De keren dat haar luier nat was, kwam omdat ze wel lekker lag en zelf zei toch een luier te hebben. De kinderarts gaf toen aan dat haar blaas overactief is en dat hoe drukker zei is hoevaker ze aandrang voelt en dat gewoon ging negeren, we hebben dridase gekegen om haaar blaaswand tot rust te brengen. En ze is nu veel droger. Helaas heeft ze nog steeds af en toe een natte onderbroek. Het is wel leefbaarder voor alle partijen. Maar nee droog is nog altijd niet helmaal. ik heb me erbij neergelegd. Soms gaat het niet vanzelfl.
In de zomer gewoon luier af en klaar krijg er geen meer dan is hij ook vrij en ben ik ook gewoon thuis Nu gaat hij 5 dagen per week naar school en daar gewoon constant natte broek en sokken schoenen alles nat vind dat ook zielig en extra werk voor de juf. Dus hebben besloten het even zo te laten
Hier ook een ervaringsdeskundige. Kort samengevat: met 3,5 jaar de luier definitief afgedaan (na eerdere mislukte pogingen). Plassen gingen aardig, poepen was een drama. Poep vond hij altijd al vies, tot overgeven aan toe, dus ging hij het ophouden. Toen al vrij snel naar de poeppoli gegaan. Met laxatie middelen, zetpillen, strijd, belonen en heel veel geduld, heb ik sinds begin dit jaar (ruim 5), het idee dat hij er door is. Een enkele keer gaat het poepen nog mis (met name bij de bso, hij is niet zo’n buitenhuispoeper) en hij stelt het het liefst zo lang mogelijk uit. Mijn jongste is ruim 3 en bij hem lukt het poepen op de wc ook nog niet. Ik begin ‘m al een beetje te knijpen, maar we hebben natuurlijk nog even. Ze zien me op school weer aankomen met weer een niet zindelijk kind...
Onze zoon wou graag een tablet en ook hij heeft een sterke wil en we vertelde dat het mocht wanneer hij geen luier nodig had.(overdag) Binnen de kortste keren was hij zindelijk, het was een vtech tablet via marktplaats. Het was net een zetje wat hij nodig had.
Oke, net gebeld voor het plan van aanpak. Het gesprek duurde niet langer dan een halve minuut, want de telefoon ging alweer voor de volgende. Er wordt niet gestart met de medicijnen. Ze moet weer helemaal terug in de luiers en dan afwachten tot de pedagoog ons belt. Owh ja.. en dat kan wel even duren, voordat we uberhaupt worden opgeroepen. We zijn al een aantal keren helemaal terug gegaan naar de luiers en dat werkt dus niet!! Super frustrerend dit... @cowgirl80 idd een goeie om de dag in kleine delen te zetten! @Patty86 gefeliciteerd! Op welke leeftijd heeft je dochter didrase gekregen? @owly die tablet methode werkte niet echt bij ons. Ze ging zeggen dat ze moest poepen en bleef toen de hele tijd super lang op de wc zitten om spelletjes te spelen.
Hij mocht niks mee op de wc hij heeft hem pas gekregen toen hij echt overdag zindelijk was. Tot die tijd wist hij niet eens dat we hem al hadden. Wat een tegenvaller dat ze zeggen terug in de luiers!
Ilse84, wat vervelend zeg Zo blijf je bezig! Ik heb de doorverwijzing naar de kinderuroloog in een academisch ziekenhuis. De huisarts zelf vond dat ze te weinig ervaring had met het zelf voorschrijven van medicijnen voor een overactieve blaas (daar dacht zij ook aan), omdat er best wat bijwerkingen bij horen. Ze wilde ons ook niet naar de gewone streekziekenhuizen in de buurt hebben, omdat die artsen waarschijnlijk zeggen: ach, hij is nog geen 5 hoor, zindelijk worden komt vanzelf wel. Ze nam het nog serieuzer dan ik zelf, haha Ben benieuwd wanneer we terecht kunnen.
Wat fijn zeg dat de huisarts je serieus heeft genomen en je meteen doorverwezen heeft! Ik duim voor je dat jullie zo daar snel terecht kunnen. Bij een academisch ziekenhuis zit je wel echt op de goede plek! Ik ben in de pen geklommen naar de poep en plaspoli. En uitgelegd waarom ik voorstander ben van medicijnen. Werd vandaag gebeld dat we kunnen starten met de medicijnen. We blijven daardoor uit de luiers en we hopen zo dst we haar in een poep en plas ritme gaan krijgen...
Onze zoon van 4,5 is nog niet plas zindelijk. Het poepen gaat wel goed maar plassen is een ramp. Nadat hij op 1 ochtend 4x verschoond os op school heb ik er voor gekozen hem weer luiers aan te doen. We hadden toen de verwijzing al voor de plaspoli. Toen we de afspraak hadden gaf de verpleegkundige aan dat het een goed besluit was. Ze heeft met ons de formulieren doorgenomen en de vragenlijsten en ze gaf aan dat het hoogstwaarschijnlijk iets medisch is. In juni moet hij weer naar het ziekenhuis voor onderzoeken. Waaronder een flowmeting? Maar hij is eigenlijk nog erg jong. Dat onderzoek doen ze eigenlijk pas vanaf 5 jaar.
Fijn dat jullie ook al terecht komen. Hoe gaat het bij jullie thuis? Ook veel ongelukjes of gaat het dan beter. En waar denken ze aan dat het medisch is? Wij krijgen ook een flowmeting in juli. Je moet dan op een speciaal toilet plassen waarbij ze kunnen zien of er op de goede manier geplast wordt. Daarna doen ze een echo om te zien of de blaas voldoende geleegd is.
Ja, wij hebben ook de flowmeting in juni. Heel eerlijk... thuis heeft hij ook de luier om. De moed zakt mij zo in de schoenen van al die natte broeken. En het is nog een strijd ook om hem dan naar de wc te krijgen . Nou er kunnen drie redenen zijn bij een jongen Obstipatie, overgevoelige blaas en een of ander klepje in de piemel die te strak is.
Ja helaas heel herkenbaar. Ik doe geen luier aan maar ik krijg er grijze haren van... En af en toe denk ik dan waar we toch mee bezig zijn... Mijn dochter wil zelf eigenlijk geen luier aan. Dus de wil is er wel.
Sorry, vergeten mijn reactie toe te voegen.. Ook huidige probleem v onze dochter (bijna 5,5 jaar) ...Ze poept nog in luier... Ze heeft angst om op wc te poepen. Zijn er nog steeds niet achter waar ze bang voor is. Echt al heel veel geprobeerd... Ze houdt gewoon op als we afspraken maken, met als gevolg dat ze verstoppingen krijgt.... Dokter wil haar pas met 7 jaar verwijzen naar poeppoli ...
Zal er wel aan liggen dat je mooi op tijd wakker was haha. Wat naar dat ze dat pas vanaf 7 willen doen!! Kun je niet naar een andere arts. Volgens mij moet dit al veel eerder kunnen. Onze knul was eerder poep dan plas zindelijk maar vond het heel eng dat het weg ging. Ben echt bij hem gebleven tot het ging. Gelukkig werkt uitleg geven heel goed. Luier verschonen was viezer en was ik langer bezig. Voor hem voldoende om na lang doorzetten toch naar de wc te gaan. Ik zie nu dat ze even oud is belachelijk dat ze haar nog zo lang door willen laten lopen! Arme meid! Is het de plons wat eng is of dat er iets van zich zelf weggaat? Voor de plons kun je wc onder in stoppen en als het is dat ze het spannend vind dat wat van haar zelf weg gaat missen hebben over wat er gaat gebeuren met voedsel en drinken. Kan me voorstellen dat ze ook niet heel veel eet met zo'n volle darmen
Wat gek dat het overal zo anders werkt en anders gaat... bij ons heeft de huisarts met 4,5 jaar doorverwezen naar de plas&poeppoli en er is nooit sprake van geweest dat het pas vanaf een bepaalde leeftijd zou “kunnen”. Bij ons deden ze bij de intake daar meteen een hele reeks onderzoeken waaronder de Flowmeting. Ik was er toen niet van onder de indruk, er kwam ook allemaal niks zinnigs uit, maar als ik jullie verhalen zo lees mag ik dolblij zijn met mijn huisarts en ziekenhuis
En via het consultatiebureau? Zo zijn wij doorverwezen (op mijn verzoek). Hier kwamen we met 4 jaar bij de poeppoli en toen zeiden ze daar zelfs al dat ze het liefst kinderen nog eerder zien (vanaf 3 / 3,5 jaar). Niet dat een kind dat met 3 jaar nog niet zindelijk is, natuurlijk direct doorgestuurd moet worden.
Heel raar dat ze nog niet doorgestuurd is.. Hier is vier is nog een randgeval maar vanaf vijf jaar mag je er toch wel vanuit gaan dat er even iemand meekijkt. Probeer het eventueel via een andere huisarts. Poep poli werkt hier ook samen met pedagogen dus als al het medische is uitgesloten kun je met hun aan de slag voor de eventuele angst voor het poepen. Heb je het idee dat ze pijn heeft bij het poepen? En heeft ze een regelmatige stoelgang? Dit soort klachten kunnen nl veroorzaakt worden door obstipatie....