wie heeft ervaringen met Constitutioneel eczeem

Discussion in 'Baby en dreumes' started by EternalSunshine, Feb 18, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. EternalSunshine

Oct 4, 2009
    67
    0
    0
    de titel zegt het al.. wie heeft ervaring met Constitutioneel eczeem?
    mijn zoontje van 5,5 maand heeft altijd al een gevoelige huid gehad, snel bultjes plekjes en griezeltjes. al en keer onstekingen gehad op zijn wangen en onder zijn haar. nu werd hij woensdag wakker met een vreselijk loopoor en alles er omheen is rood met bultjes en prut. ook rond zijn haargrens en op zijn wang. geen koorts en gewoon vrolijk. nu heeft hij er ook bultjes op zijn buik bij. naar de ha geweest het is geen oorontsteking, hij vermoed een allergie, koemelk, voedsel, stof, pollen of voor een dier (wij hebben een hond) een zalf mee gekregen en moeten bloed laten prikken. vind het zo sneu voor mijn mannetje, hij ziet er niet uit vol met vlekken bultjes en rode kringen om zijn waterige oogjes, en dan nog de jeuk... gelukkig blijft hij lachen. klinkt dit bekend bij iemand? zou graag wat ervaringen horen van moeders die kindjes hebben met het zelfde. kunnen ze er over heen groeien en waar waren ze allergies voor? alvast bedankt!
    groetjes karen en boyd

2. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,270
    6,801
    113
    Ja en nee.

Ik heb het zelf en Julian een beetje.

Ik ben zelf allergisch voor konijnen, parfum en pollen. Ook in de winter als het vriest of als het gaat vriezen krijg ik plekken. Nu ook heb ik weer een plek op mijn been. Dat komt van het weer ( het werd weer kouder) Julian ook. Hij heeft wat plekjes op de romp en bij de billen.

Ik ben er zelf dus nooit overheen gegroeid. Maar in mijn puberteit had ik gelukkig helemaal nergens last van. Hormonen natuurlijk.

Ik kreeg vaak zalfjes en mocht niet met zeep wassen.

Voor Julian hoef ik nog weinig te doen. Ik had het gelijk door dat hij gevoelig was en heb hem dus altijd weinig in bad gedaan en niet met zeep. Dus het blijft stabiel.

Maar als ik het zo lees bij jou zoontje doet mij dat erg denken aan de tijd dat wij een konijn hadden. Ik zou je bijna een foto sturen van mijn gezicht. Rond de mond allemaal eczeem, ogen dik gezwollen en waterig. En overal jeuk. Konijn ging dood en ik was weer genezen. Toen gelijk een test gedaan. Ik dacht eerder namelijk dat het gewoon mijn eczeem alleen was ie ik in de winter kreeg.

3. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    Ik vind jou verhaal niet echt overeenkomen met standaard constitutioneel eczeem. Mijn zoontje heeft dat nl en best in flinke mate.
    Wij zijn hiervoor ook onder behandeling bij een speciale zalfpoli.
    Tim heeft ook meer flinke rode, droge, schilferige plekken.
    Wij smeren met 2 soorten hormoonzalf 1x per dag en 2x per dag met een vette zalf.

Klinkt idd meer als een allergisch iets. Dus ben benieuwd wat er uit het bloedprikken komt.

Wat voor een zalf heb je meegekregen en wat is het smeeradvies? En heb je daarnaast ook nog zalf voor het vet houden? Dit is nl zeer belangrijk!

4. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

Feb 12, 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    Ik heb zelf constitutioneel eczeem gehad,waar ik op mijn 10e overheen ben gegroeid,maar ik heb daar een kattenallergie voor in de plaats gekregen.

Mijn oudste heeft constitutioneel eczeem en had ei intollerantie.dat laatste is weggegaan,maar nu heeft ze boompollen allergie.

de jongste weet ik even niet.

Overigens heb ik het eczeem van mijn vader geerft

5. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Ik heb zelf behoorlijk const. eczeem en mijn zoontje heeft het ook. We smeren 3x in de week met corticosterioden (emovate geloof ik) en de rest goed vet houden met basis oogzalf. Daarnaast gebruiken we groninger bad en douche lotion voor in het badje. Dit werkt ook erg goed! Het is te bestellen via de apotheek, maar je kunt het ook via je huisarts vragen, dan wordt het gewoon vergoedt.

Vervelend he, als je kleintje zo'n jeuk heeft. Hier heeft het trouwens niet met allergie te maken.

6. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    @Wup, Emovate hebben wij idd ook gehad. Werkt echt heel erg goed! Nu hebben we hydro voor zn gezicht en een andere (naam ff kwijt) voor zijn lijfje.
    Wat wij als tip kregen voor het badderen...eerst insmeren met de Cetomacrogol, dan badderen, dan deppend drogen en dan weer insmeren. Werkt ook onwijs goed! En er blijft niet zon vieze laag achter op je bad;)

7. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Zo doen wij hem ook in bad. Wij smeren hem dan van te voren in met de groninger lotion. Verder gebruiken we helemaal geen zeep in bad, en zeker geen zwitsal producten.

8. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    In bad gebruiken wij ook niks idd en Zwitsal is zeker zooi!
    Hier alleen eens per 2 weken zn haren met neutral(tenzij t eerder vies is natuurlijk haha)

9. EternalSunshine

Oct 4, 2009
    67
    0
    0
    bedankt voor jullie reacties!:)
    wendelaa; de eczeem en allergie gaan schijnbaar vaak samen. heb dit gevonden op internet en klopt bij wat mijn zoontje heeft:

"Constitutioneel eczeem is een ontstekingsreactie van de huid dat onderdeel is van atopische (erfelijke) allergie. Het merendeel van de mensen met constitutioneel eczeem heeft een atopische contitutie. Dat is een aanleg tot het ontwikkelen van een allergische aandoening, zoals constitutioneel eczeem, astma en hooikoorts (allergische rhinitis).
    Klachten
    Contitutioneel eczeem is chronisch op het lichaam aanwezig. Het eczeem begint meestal in het gezicht op de wangen. Er ontstaan rode, jeukende uitslag die vaak vochtig is, maar dat hoeft niet. Ook kan het ontstaan tussen de hoofdharen."

de zalf die ik heb gekregen heet hydrocortisonacetaat 1% fusidinezuur 2% creme. moet het 2 keer per dag smeren. ga morgen kijken voor die groninger spullen. doe nu neutral badolie in zijn bad. en smeer met vaseline om het vet te houden. ben ook heel benieuwd naar de uitslag van het bloedonderzoek. hoop zo dat hij niet allergisch voor onze hond:(

10. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    Meid, wees wel voorbereid op een traject van smeeren en zalven!
    Want voor je het goeie te pakken hebt.
    Plus, dat ik al een half jaar bij de gewone dermatoloog liep en ik hier dus totaal niet gehoord werd. NU bij de zalfpoli nemen ze de tijd, hebben ze telefonisch contact met je en LUISTEREN ze!

Als ik jou was, zou ik toch een verwijzing vragen, zodat je een smeerplan op kunt stellen met deskundige.

Als je meer wil weten, mag je trouwens ook pb-en;)

11. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    O en ik was in het begin ook overtuigd dat het iets was, wat veroorzaakt werd door een allergie.
    Maar ook al neem je die factoren weg, dan nog heeft hij eczeem, misschien wordt het minder. Maar weg gaan, nee daar geloof ik hier niet meer in.
    Wel tijden dat het onder controle is, maar als hij bijv alleen maar verkouden is, dan zit hij zo weer onder de plekken

12. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

Feb 12, 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    weersomstandigheid kan een factor zijn.
    Mijn dochter heeft het,als ze stress heeft,dan zit ze helemaal onder.

Ik ben overigens benieuwd of haar zusje het ook gaat krijgen.Ik hoop van niet.

Mijn vader heeft het nog steeds....

13. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,270
    6,801
    113
    Het heeft wel degelijk ook met allergie te maken. En het weer.

Ik heb ook veel hormoonzalf moeten smeren vroeger maar er zijn ook hele andere goede zalven tegenwoordig.

± In veel gevallen is er sprake van een erfelijke aanleg voor het ontwikkelen van een overgevoeligheid voor stoffen uit de omgeving, de allergenen, hoewel deze allergenen naar de laatste inzichten het eczeem zelf niet kunnen beïnvloeden Ook kunnen niet-allergene prikkels, als warmte, droge lucht of (chemische) stoffen als zeep en wol het eczeem nadelig beïnvloeden. Ook stress heeft een negatieve invloed op de ernst van de huidaandoening.

Ik had het al bij de geboorte en later dus allergieën ontwikkeld.
    Daarom was ik Julian niet teveel met zeep en houd het goed in de gaten.

14. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    @Bosi, ik zeg ook niet dat het niet door allergieen komt.
    Alleen is mij op het hart gedrukt, dat door die factoren weg te halen, het niet weg is.
    Zijn eczeem zal er altijd zijn, in meer of mindere maten. Oke, als het zo zou zijn, dat hij het heel heftig krijgt door de hond dan zou ik daar echt wel iets aan doen hoor;)
    Maar we hebben echt vanalles uitgetest waar het erger van zou kunnen worden, maar niks ontdekt.
    Op een gegeven moment was ik alleen maar bezig met bedenken waar het vandaan zou kunnen komen, dat doe ik nu dus niet meer.
    Want bij Tim zit het echt gewoon in de gene (mijn kant eczeem, mans kant de luchtwegen). Nu met het smeerschema en andere zalven, is het gelukkig wel onder controle.

Maar idd, weerstand, het weer etc blijft een grote invloed hebben

15. fafje

fafje Niet meer actief

ik heb niet alles gelezen, ikzelf ben geboren met const eczeem/douwworm...heb altijd zalfjes als emovate gebruikt...ik heb heir erge pigment vlekken van gekregen...wnat mn huid was er gewoon verslaafd aan...(dit is eindelijk weg getrokken en bijkleurd, toen ik stopte met de zalf en veel in de zon ben gaan liggen...twas ehct verschrikkelijk)

8 jaar geleden heeft mn dermatholoog Protopic aanbevolen, hormoonLOOS...dit is voor mij een wonderspul...niet verslavend maar heel effectief...hou de huid onwijs rustig en mooi en zacht..

ik ben verder heel allergisch...astmatische bronchitus,hooikoorts, polllen, katten, kou en warmte ..
    mn ogen, huid en neus/luchtwegen zijn allemaal heeel gevoelig..

wie weet heb je hier wat aan...ik heb gene idee vanaf wanneer kinderen dat mogen, maar ik weet wel dat het echt helpt....

16. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Vervelend voor je kindje! Mijn zoon heeft fors exceem. Hormoonzalf doet hier niet veel. Binnenkort gaan we naar een dermatoloog.

Heeft je huisarts je toevallig ook uitgelegd dat de allergie test waarschijnlijk geen uitslag zal geven? Toevallig heb ik gisteren ook gereageerd in de lounge bij een topic over allergien. Bij kinderen onder de 4 jaar komt er maar bij 5% reactie op de allergietest terwijl er wel degelijk een allergie kan zijn.

Daarom twijfel ik nog of ik die allergietest moet doen. Bloedprikken gaat via de voet (via armpje/handje lukt echt niet) en dat was de vorige keer echt een drama. Dat wil ik hem niet nog een keer aandoen.

17. EternalSunshine

Oct 4, 2009
    67
    0
    0
    heb maandag bloed laten afnemen bij mijn zoontje, deden ze via zijn handje. hij was natuurlijk even heel boos maar toen het klaar was en ik hem optilde en knuffelde was het meteen goed en kreeg de zuster zelfs een grote glimlach!! de rest van de middag heeft hij vol bewondering naar de grote blauwe micky mouse pleister op zijn hand zitten klijken, echt zo lief!
    maar de dokter heeft niet verteld dat het ook niet zichtbaar kan zijn... ben nu wel heel benieuwd, zou wel graag willen weten waar hij eventueel allergisch voor is..

18. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik ben ook benieuwd of er iets uitgekomen is. Dus ik zal je topic even blijven volgen.

Gelukkig ging het bloedprikken goed bij je zoontje.

Zou je toevallig als je je dokter weer spreekt is willen vragen hoe dat zit met wat mijn dokter heet gezegd? Dat het bij kinderen onder de 4 niet aantoonbaar is?
    Want misschien komt er dan uit de test dat jouw zoontje niet allergisch is voor iets, terwijl dat wel degelijk zo kan zijn.
    Zo heb ik het dus begrepen.

Volgende week gaan wij naar de dermatoloog en ik ben echt benieuwd. Ik wil zo graag dat mijn zoon van de jeuk afkomt.

19. Daan78

Daan78 VIP lid

Jun 25, 2008
    8,202
    1
    0
    Apeldoorn
    Noor heeft er al last van sinds dat ze echt nog een baby was. We hebben sinds maandag hormoonzalf gekregen. Ik wilde het eerst niet, maar er was niet meer tegen aan te smeren en nu heeft ze een behoorlijke eczeem ontwikkeld.

Verhaal van TS klinkt meer als een allergie dan eczeem.

Als je een foto wil, laat het ff weten. Of kijk in het peuter/kleuter forum, daar heb ik een foto geplaatst in een topic over eczeem.

20. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,258
    4,489
    113
    Als het constitutioneel eczeem is zal het rond het 4de levensjaar afnemen, rond het eerste levensjaar verplaatst het zich vaak van gezicht/hoofd naar ellebogen en knieholtes.

Kylian bleek allergisch te zijn voor verzorgingsproducten, sowieso voor zonnebrandmiddelen en uierzalf.

- huid goed vet houden (ik gebruik bodylotion van de vaselinne)
    - bij een uitbraak smeren met hormoonzalf
    - ik gebruik geen wasverzachter meer maar gebruik azijn (maakt de was zacht en ontkalkt meteen je wasmachine)
    - 2 tot 3 keer in bad, douchen is nog beter, niet te warm
    - gebruik ph nutrale producten (mildeen van de aldi gebruik ik)
    - katoenen kleding

Share This Page