Kleur baby direct na geboorte

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Tilly08, 3 feb 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tilly08

    Tilly08 Lid

    1 mrt 2019
    95
    48
    18
    Hi,

    Ik ben even benieuwd of anderen dit bekend voorkomt. Direct toen ik m’n zoon voor het eerst zag riep ik meteen hij is grijs! Hij was helemaal grauw/blauw/grijs ik weet niet precies welke kleur je het noemt maar het zag er eng uit. De verloskundige zei toen na een paar seconde kom we gaan hem even laten huilen. Zodra hij z’n eerste adem nam kleurde hij direct bij naar roze, je zag het echt in een of twee seconde gebeuren.

    Nu is m’n zoon alweer een paar weken oud en doet het goed, maar ik ben nog steeds bang dat hij wellicht hersenschade heeft opgelopen door zuurstofgebrek tijdens de geboorte. Dus vandaar mijn vraag: is dit “normaal”? Dat een kindje eerst grijs/blauw tot de ademhaling? Bij m’n eerste was dit zeker niet zo, en het zal vast duiden op zuurstofgebrek, maar ik vraag me dus af hoe erg. De verloskundige leek zich niet echt zorgen te maken…

    De bevalling ging heel snel en ze hebben me steeds zowel voor als tijdens het persen weeen laten wegpuffen om het minder snel te laten gaan. Ook had m’n zoon in het vruchtwater gepoept maar hij heeft geen arts gezien omdat de bevalling dus snel ging en ze de kleur maar vonden toen hij begon met ademen. Ik vind het een vervelend idee dat hij in ademnood zat en ze de bevalling alleen maar langer hebben laten duren.

    Zijn er andere mensen met een kindje die niet meteen huidskleurig was?
     
  2. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.630
    5.062
    113
    Vrouw
    Nog van harte gefeliciteerd!

    Ja, ons dochtertje was ook niet mooi van kleur gelijk na de geboorte. Zij had de navelstreng om haar nek. Daarna ook nog 1,5 dag steeds blauw/paars bleek uiteindelijk dat ze een hartafwijking had en haar saturatie nog maar 40 was.

    Maar zelfs zij heeft geen hersenschade.
    Als de verloskundige het niet had vertrouwd had je zeker wel doorgestuurd. Niet alle kindjes kleuren gelijk mooi bij of hebben even hulp nodig.
     
    Tilly08 vindt dit leuk.
  3. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.465
    4.022
    113
    noord holland
    Op dat moment komt er nog genoeg zuurstof vanuit de navelstreng. Die tijd hebben ze soms even nodig. De ene baby hapt al binnen een seconde naar lucht, de ander heeft even nodig, dat mag en hoort erbij. Dit noemen ze geen zuurstoftekort, want die krijgen ze op dat moment nog via de navelstreng, die klopt nog.
    De verloskundige had juist goed door dat je zoontje even een 'zetje' nodig had om die ademprikkel te krijgen en blijkbaar reageerde hij er ook direct op. Kan zijn dat zijn apgarscore na de eerste minuut dus net wat lager was dan die na 5 minuten. Dat is allemaal heel normaal, die verschillen zijn er nu eenmaal en allemaal acceptabel. Wanneer je je er zorgen over maakt mag je hier altijd na vragen bij de verloskundige hoor, ook daar zijn ze voor.
    Mijn jongste had de navelstreng om haar nek, huilde wel direct maar kleurde toch anders bij dan onze eerste. Zij had nog best lang grijs/blauwige handjes, dat trok in de loop van de dag bij. Was echt anders dan bij oudste.
     
    Tilly08 vindt dit leuk.
  4. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.721
    805
    113
    Dat is echt heel normaal, niks om je zorgen over te maken. In de baarmoeder is de zuurstof saturatie van de foetus heel laag. Na de geboorte daalt de druk in de longen en gaat de gasuitwisseling via de longen, in plaats van via de placenta. Vanaf dat moment zie je het kindje roze worden. Het ene kindje kleurt wat sneller bij dan het andere.
    Ik zou hierin op je verloskundige vertrouwen.
     
  5. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.950
    3.139
    113
    Mijn middelste had dat ook en die kleurde ook niet meteen bij toen hij ging huilen en heeft een paar minuutjes wat extra zuurstof gekregen. Maar hij is nu een kerngezonde, slimme, sportieve, dertienjarige puber. Niet teveel zorgen maken, vertrouw op je verloskundige, bij enige twijfel had ze kindje doorgestuurd naar de kinderarts.
     

Deel Deze Pagina